Aloitin nettiterapian ja siellä on päiväkirja, minne pitää kirjata "huolia"
Mitähän tuonne uskoltaa kirjoittaa? Olen antanut kuitenkin luvan tutkia tietojani.... Kuka ne näkee? Onko kukaan muu käynyt nettiterapiaa? Mitä kirjasitte?
Kommentit (40)
Pitäisi olla joku paikka, mihin voi mennä täysin ilman mitään tunnistautumista puhumaan tai nettiin täysin vain nimimerkillä. Siis vaikka terveyskeskuksen psykologi ottaisi vastaan nimettömiä potilaita. Mitään ei kirjattaisi.
Sitten voisi luottaa. Muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa touhua. Kävin nettiterapian kokonaan läpi mutta lopetin kaiken ylimääräisen kirjoittamisen yhden kerran jälkeen kun huomasin että teki mitä tahansa niin sai vain täysin geneeristä "hienoa edistystä, hyvin olet tehnyt tehtäviä" palautetta siltä henkilöltä jonka pitäisi valvoa nettiterapian etenemistä. Olisi tosin pitänyt jättää homma kokonaan kesken koska nettiterapian päätteeksi tietoihini meni merkintä siitä kuinka hienosti nettiterapia on auttanut. Ei ollut ja olin sen tuonut selkeästi myös ilmi palautteessani. Suhtaudun nykyään hyvin epäillen siihen kuinka nettiterapiasta puhutaan jonain menestystarinana.
Missä tahansa terapiamuodossa terapioitavan pitää tehdä itse se työ, jonka avulla elämä muuttuu paremmaksi.
Joillakin se työ voi vaatia liikaa energiaa ja aiheuttaa lähinnä kovaa ahdistusta ja hävetystä.
Kukaan toinen ei voi toisen puolesta tehdä tuota työtä. Se on tehtävä itse. Kannattaa paloitella se hävetyskin pienempiin paloihin jos se on ongelma.
Psyykkisesti normaalilla ihmisellä on kyky tuntea häpeää. Epänormaalilla ei ole häpeäntuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ainahan noissa on tietoturvariskeja, joten kannattaa miettiä kirjoittaako esim "itkin tänään kuusi tuntia putkeen, koska x, y ja z ja etenkin zn" vai "kävin tänään tunteitani läpi"
Oliko Vastaamo muka turvallisempi? Jonkun tavallisen ihmisen huolet eivät nettirikollista kiinnosta. Heitä kiinnostavat hetut ja niillä mahdollisimman nopeasti realisoitava hyöty. Samanlaiset riskit ovat jo Omakannassa.
Vaan valtiota kiinnostaa. Meistä tehdään tarkat profiilit, meille määritellään myös henkilökohtainen hiilijalanjälki.
Kyse on kontrollista, ei mistään muusta.
Menee kyllä paranoidiksi tuo ajattelu sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ainahan noissa on tietoturvariskeja, joten kannattaa miettiä kirjoittaako esim "itkin tänään kuusi tuntia putkeen, koska x, y ja z ja etenkin zn" vai "kävin tänään tunteitani läpi"
Oliko Vastaamo muka turvallisempi? Jonkun tavallisen ihmisen huolet eivät nettirikollista kiinnosta. Heitä kiinnostavat hetut ja niillä mahdollisimman nopeasti realisoitava hyöty. Samanlaiset riskit ovat jo Omakannassa.
Vaan valtiota kiinnostaa. Meistä tehdään tarkat profiilit, meille määritellään myös henkilökohtainen hiilijalanjälki.
Kyse on kontrollista, ei mistään muusta.Menee kyllä paranoidiksi tuo ajattelu sinulla.
Lue valtion sivuja (esim.STM) ja huomaat sinäkin missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa touhua. Kävin nettiterapian kokonaan läpi mutta lopetin kaiken ylimääräisen kirjoittamisen yhden kerran jälkeen kun huomasin että teki mitä tahansa niin sai vain täysin geneeristä "hienoa edistystä, hyvin olet tehnyt tehtäviä" palautetta siltä henkilöltä jonka pitäisi valvoa nettiterapian etenemistä. Olisi tosin pitänyt jättää homma kokonaan kesken koska nettiterapian päätteeksi tietoihini meni merkintä siitä kuinka hienosti nettiterapia on auttanut. Ei ollut ja olin sen tuonut selkeästi myös ilmi palautteessani. Suhtaudun nykyään hyvin epäillen siihen kuinka nettiterapiasta puhutaan jonain menestystarinana.
Se hyötyy nettiterapiasta, joka ei ota sitä läpisuoritettavana asiana. On aivan sama, että missä ja minkälaisessa terapiassa käy jos suorittaa sen ja odottaa sen jälkeen palkintoa ja pettyy. Terapioiden yksi tarkoitus on saada ihminen itse auttamaan itseään ja lieventämään itsevihaansa.
Monesti terapioita suorittavat projisoidaan itsevihantunteensa terapiaan tai terapeuttiin. Se johtuu ymmärtämättömyydestä. Luulosta, että terapian lopussa annetaan hokkuspokkus-paketti, jonka avulla vapautuu kaikesta elämää haittaavasta.
No kirjoitat sinne vaikka, että huolesi on se kuka näkee tietosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin tuon nettiterapian ihan siitä syystä kun siitä tuli niin kovia paineita. En ole muutenkaan hyvä kirjoittamaan itsestäni tai avautumaan täysin.
Ei se ole mikään äidinkielen kertauskurssi. Huolia voi kirjoittaa vaikka ranskalaisilla viivoilla yksitellen. Niitä oikeinkirjoitussääntöjä ehtii opiskelemaan Kotuksesta nettiterapian jälkeen. Ole itsellesi hyvä ja jatka nettiterapiaa loppuun saakka. Sinne pääsevät vain harvat ja valitut, joilla on riittävän fiksu lääkäri kirjoittanut lähetteen.
Sinnehän nimenomaan yritetään väkisin laittaa lähetteitä jokaiselle jolle ei ole resursseja tarjota mitään kunnon apua. Omalla kohdallakin julkisen puolen psykiatri ihan suoraan sanoi etteivät he pysty antamaan keskustelukäyntejä esim. psyk. sairaanhoitajalla ja nettiterapia on ainoa mitä he voivat tarjota. Pahoitteli vielä että tilanne on niin huono.
Missä noin? Omalla paikkakunnallani oma lapseni on joutunut jankuttamaan siitä, että saisi lähetteen nettiterapiaan. Se, että hän on käynyt vastaamassa sairaanhoitajalle, mitä on ajatellut sinä päivänä ennen sairaanhoitajan tapaamista, ei ole auttanut häntä yhtään. Eihän tuota varten tarvi sairaanhoitajalle mennä. Voi kertoa vaikka omalle päiväkirjalleen, että mitä on sinä päivänä ajatellut.
Oma kokemukseni on Helsingistä. Tosin aikuisten puolelta. En tiedä onko nuorisopsykiatriassa eri tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla joku paikka, mihin voi mennä täysin ilman mitään tunnistautumista puhumaan tai nettiin täysin vain nimimerkillä. Siis vaikka terveyskeskuksen psykologi ottaisi vastaan nimettömiä potilaita. Mitään ei kirjattaisi.
Sitten voisi luottaa. Muuten ei.
Sitä varten on kirkko. Papilla ja diakonilla on vaitiolovelvollisuus. Eikä heillä ole oikeutta kysyä, että kenen kanssa juttelevat.
Ne kiristää asiakkaitaan sitten myöhemmin niillä uskoutumisilla. On jo niin nähty.
Aivan sama, mitä kirjoittaa, kun vastaus on aina "hienoa, edistyt, muista olla itsellesi armollinen!" -horinaa. Nettiterapia on aivan yliarvostettua kun mitää palautetta ei saa, mieluummin lue vaikka itseapuoppaita. Kummastakaan et saa palautetta keneltäkään, mutta ainakaan et joudu tietomurron uhriksi kirjaa lukemalla.
Just. Nettiinhän sitä kannattaakin arkaluonteisia henkilökohtaisia asioita kirjoittaa. Not.
Lopetin tuon alkuunsa. Ei siitä ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hyötyy nettiterapiasta, joka ei ota sitä läpisuoritettavana asiana. On aivan sama, että missä ja minkälaisessa terapiassa käy jos suorittaa sen ja odottaa sen jälkeen palkintoa ja pettyy. Terapioiden yksi tarkoitus on saada ihminen itse auttamaan itseään ja lieventämään itsevihaansa.
Monesti terapioita suorittavat projisoidaan itsevihantunteensa terapiaan tai terapeuttiin. Se johtuu ymmärtämättömyydestä. Luulosta, että terapian lopussa annetaan hokkuspokkus-paketti, jonka avulla vapautuu kaikesta elämää haittaavasta.
Olen tuon lainaamasi kommentin kirjoittaja.
Olen itse käynyt läpi myös ihan perinteisen monivuotisen psykoterapian eli tiedän kyllä jonkin verran aiheesta :) nimenomaan siksi koen että minulla on jonkin verran potilaana kompetenssia arvioida nettiterapian puutteita koska olen nähnyt paljon parempaakin hoitoa.
En väitä että olisin itse ollut jokin nettiterapian mallipotilas. En missään nimessä. Kuten hyvin selkeästi olen mielestäni tuonut ilmi, nettiterapiassa on mielestäni ongelmia seurannassa ja tulosten raportoinnissa. Sehän juuri onkin järjetöntä että suoritin nettiterapian hyvin kevyesti saamatta siitä mitään irti ja silti loppuraportissa vain kehuttiin suoritustani ja terapian tuomaa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse käynyt läpi myös ihan perinteisen monivuotisen psykoterapian eli tiedän kyllä jonkin verran aiheesta :) nimenomaan siksi koen että minulla on jonkin verran potilaana kompetenssia arvioida nettiterapian puutteita koska olen nähnyt paljon parempaakin hoitoa.
En väitä että olisin itse ollut jokin nettiterapian mallipotilas. En missään nimessä. Kuten hyvin selkeästi olen mielestäni tuonut ilmi, nettiterapiassa on mielestäni ongelmia seurannassa ja tulosten raportoinnissa. Sehän juuri onkin järjetöntä että suoritin nettiterapian hyvin kevyesti saamatta siitä mitään irti ja silti loppuraportissa vain kehuttiin suoritustani ja terapian tuomaa apua.
Sinä osasit hoitaa homman kuin mallioppilas, koska sinulla on aikaisempaa pohjaa asiasta. Mielestäni on kohtuutonta lytätä nettiterapia ja pelotella niitä, joilla ei ole mahdollisuutta psykoterapiaan. Nettiterapia on heidän ainoa mahdollisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä osasit hoitaa homman kuin mallioppilas, koska sinulla on aikaisempaa pohjaa asiasta. Mielestäni on kohtuutonta lytätä nettiterapia ja pelotella niitä, joilla ei ole mahdollisuutta psykoterapiaan. Nettiterapia on heidän ainoa mahdollisuutensa.
Ahaa, tämä valaiseekin asiaa. Siksi nettiterapian ihanuutta julistetaan koska se on jatkuvasti yhä useamman ainoa hoitomahdollisuus eikä potilaiden haluta ymmärtävän että he voisivat saada paljon parempaakin hoitoa. Ovelaa.
Kirjaa sinne huolestuttaa Ukrainan sota ja alkaako siitä maailman sota, korona, jne.
Vierailija kirjoitti:
kyllä minä kirjoitin ihan miltä tuntui ja sitten puin sitä yhdessä sen vastaajan kanssa
itsellä shokkieron jälkeen
minua kyllä auttoi eteenpäin prosessissa
Mietinkin itse nettiterapiaa tehdessäni että se voi olla ihan hyödyllistä tuon tyyppisissä tilanteissa. Erilaiset esimerkkitapauksetkin käsittelivät yleensä melko lyhyen aikaa kestäneitä kriisejä yms. Harmillisesti nettiterapiaa kuitenkin tuputetaan myös esim. pitkäaikaista vaikeaa masennusta sairastaville joille taas olisi paljon parempiakin hoitomuotoja olemassa (jos niihin vain haluttaisiin laittaa resursseja).
Kaikki on alta sekunnissa CIA lla Utahin bunkkereissa. Älkää hyvät ihmiset!
Nettiterapioissa pelkään, että kuka tahansa voi siellä kirjoitella omiaan mitä mieleen juolahtaa ja mistä luukusta tahansa. Toki nämä alalle lähteneetkin hoitavat omaa päänuppiaan alalle ajautuessaan. Muutaman kerran heitä tavattuani olen hetken luottanut ja saanut jopa ihan pikkasen apua. Parin kolmen käynnin jälkeen mulle on sanottu, että olet tosi hienosti käsitellyt ongelmiasi, jatka samaan malliin.
Olen vuosikymmneiä sitten yrittänyt päästä Kelan kustantamaan psykoterapiaan, sen uskoin auttavan minua, mutta minua ei huolittu siihen. Yksityisellä käynti hyvin arvokasta, vaikka aikanaan Kela jotain korvasi.
On tämä kipuilua ja hapuilua ollut, mutta iän myötä ihme kyllä aina jokin asia loksahtaa eteenpäin. Tekee elämästä jopa onnellista, vaikka läheisten menetyksiäkin iän myötä paljon.
Kyse on kontrollista, ei mistään muusta.