Voiko syödä 6h huoneenlämmössä pöydällä ollutta valmispastaa?
Sen ainekset:
Laktoositon MAITO, naudanliha (Suomi), pasta (DURUMVEHNÄ, VEHNÄJAUHO, vesi), vesi, tomaattipyree, tomaattimurska, paprika, purjosipuli, SELLERI, juuripersilja, laktoositon VOI, VEHNÄJAUHO, suola, mausteet (valkosipuli, lihaliemi, musta- ja valkopippuri, oregano, muskottipähkinä).
Kommentit (41)
Riippuu vähän tilanteesta:
Jos pasta on tehdaspakattu suojakaasuun ja paljon aikaa viimeiseen käyttöpäivään voi syödä, jos syö heti. Samoin jos teit itse pastan kuusi tuntia sitten pannulla, voi syödä.
Jääkaappiin noita ei pidä enää laittaa eli heti naamariin tai roskiin.
Voi syödä mutta ehkä vain yhden kerran
Voihan sitä syödä. Eri asia sitten, mitkä ovat vaikutukset. Kannattaa ilman muuta kokeilla!
Muistan yhden kerran, kun grillipihvit olivat pöydällä tunnin. Niissä oli jo matoja. Kärpäset on nopeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit, mutta kannattaa ottaa jo housut pois valmiiksi niin pääset nopeammin pöntölle kun varpusparvi haluaa ulos.
Voi vttu, että teillä nykyidiooteilla on täysin arjesta vieraantunut käsitys RUOASTA...
Sulla on vieraantunut käsitys sairaalasta.
Kannattaa opiskella hygieniapassi, varsinkin jos ikinä laittaa ruokaa muille ihmisille
https://hygieniapassi.fi/opiskelumateriaalit?utm_term=hygieniapassi&utm…
Huomaa, että nykyihmiset ei tajua jääkaappien keksimisen takia, että miten yleisiä ruokamyrkytykset oli muinoin. Se ei ollut mitään leikkiä.
En söisi mitään ruokia mikä on ollut pöydällä yli 4h.
Osassa materiaaleja maksuja, mutta myös ilmaisia, vaikkapa täällä https://ruokatieto.fi/ruokakasvatus/lupa-kokata/
Jääkaappiin laitettava ruoka jäähdytetään nopeasti ja laitetaan Jääkaappiin mahdollisimman pian. Nyt kesäkuumalla erityisen tärkeää.
Jos ruokaa ei syödä kerralla, otetaan jääkaapista vain tarvittavat annokset lämmitettäväksi ja loppu satsi pidetään jääkaapissa.
Kalan tarjoiluajoissa erityisen tarkkana, ja muutenkin tarjoilupöydässä kannattaa pitää vain pieniä määriä tarjolla kun kyse herkästi pilaatuvista elintarvikkeista.
Jos pitkä tarjoilupäivä, tekee mieluummin monta pienempää kermakakkua kuin yhden tosi ison joka seisoisi pöydässä tunteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nyrkkisääntö on, että ruoka kannattaa heittää pois, jos se on seissyt huoneenlämmössä yli neljä tuntia varsinkin, jos aterioimassa on pieniä lapsia, vanhuksia tai herkkävatsaisia, Vänni neuvoo.
Terve aikuinen kestää tyypillisesti paremmin ruokaan kerääntyneet bakteerit.
Esimerkiksi grillipihvien tai kanan kohdalla kannattaa kuitenkin pelata varman päälle ja jättää ne syömättä, jos ovat ehtineet seisoa huoneenlämmössä, ylilääkäri sanoo.
Myös Ruokaviraston ylitarkastajaEnni Tuuttimainitsee, että herkästi pilaantuvat tuotteet, kuten liha ja kala, voivat mennä syömäkelvottomiksi lyhyessäkin ajassa.
Sössön sössön.
Kuumenna ja syö.
Sössön itelles, niihin bakteerien tuottamiin myrkkyihin ei kuumennus auta mitään. -eri
Ei ne myrkyt ihan niin vaan niihin ruokiin synny. Tarvitaan jostain se kontaminaatiokin; kyseessä kuitenkin kypsennetty ruoka. Ja kuusi tuntia ei ole mitään.
Mun vanhemmat kun tekee ruokaa uunissa päivällä, se ruoka seisoo pöydällä ainakin sen kuusi tuntia uunista ottamisen jälkeen, ellei paljon pidempäänkin. Ei heillä koskaan mitään ruokamyrkytyksiä tai vatsaoireita ole.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat kun tekee ruokaa uunissa päivällä, se ruoka seisoo pöydällä ainakin sen kuusi tuntia uunista ottamisen jälkeen, ellei paljon pidempäänkin. Ei heillä koskaan mitään ruokamyrkytyksiä tai vatsaoireita ole.
Jos tuo systeemi on ollut vuosia, niin niillä on vatsassa jo oma omituinen bakteerikantansa. Kehittyy lopulta niin, että jokainen mitä luulevat röyhtäykseksi onkin ydinasetesti.
Mun lapsuusperheessä keittoruoka saattoi olla hellan päällä "jäähtymässä" seuraavaan aamuun asti ja syötiin lounaaksi ilman ongelmia muistaakseni. Namnam.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuusperheessä keittoruoka saattoi olla hellan päällä "jäähtymässä" seuraavaan aamuun asti ja syötiin lounaaksi ilman ongelmia muistaakseni. Namnam.
Piti lisätä, että olen aikuisena asunut tai matkustanut mm. Intiassa ja monessa Afrikan maassa ilman turistiripulia. :D
Vierailija kirjoitti:
Olin tällaisessa perheessä kylässä. Yön yli lämpimässä säilytetty keitto sairastutti kaikki, yhden perheen lapsista kovastikin! No ei kuoltua että sitten voi uudestaan kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Se tulee sitten kun vähän vielä ikää lisää, eikä immuunipuolustus enää iskussa.
Huom! Nyt on viimeinen hetki syödä joululta säästetty graavikalat! (..tämä on vitsi, kaikki jouluruoat kuuluu hävikkiin loppiaiseen mennessä)
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että nykyihmiset ei tajua jääkaappien keksimisen takia, että miten yleisiä ruokamyrkytykset oli muinoin. Se ei ollut mitään leikkiä.
Ruokia säilytettiin silloin vuorokausia huoneenlämmössä tai puoliviileässä tilassa. Mummillani oli tapana pitää riisipuuro hellalla koko joulunpyhien ajan, aatonaatosta tapaninpäivään. Samoin rusinasoppa. Jatkui 2000-luvulle saakka, loppui vasta vanhainkotiin.
Kuusi tuntia on vähän eri asia.
Sössön itelles, niihin bakteerien tuottamiin myrkkyihin ei kuumennus auta mitään. -eri