Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auttaa vainoharhaisuuteen?

Vierailija
27.05.2023 |

Mitä ikinä minulle sanotaankaan alan tiedostamatta ajatella mikä piiloviesti siinä oli mukana. Eli millä tavalla mulle tällä kertaa piilovittuiltiin tai yritettiin vahingoittaa minua.

Tiedän järjellä ajateltuna, että näin ei voi oikeasti olla, mutta alitajuntani väittää vastaan.

Onko joku onnistunut pääsemään tällaisesta eroon?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä vähemmän huumeita ja lopeta vihervassaripropagandan lukeminen ja tukeminen.

Vierailija
2/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi ei ole vainoharhaa, oot vaan joutunut monta kertaa ihmisten kusettamaksi etkä

enää voi luottaa ihmisten puheisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä vähemmän huumeita ja lopeta vihervassaripropagandan lukeminen ja tukeminen.

Voisit tehdä parempia päätelmiä. Väärin meni.

Vierailija
4/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä päästä juttelemaan terapeutin kanssa.

Vierailija
5/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainoharhan kokemusasiantuntija tykittää 😂

Vierailija
6/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri. Lääkkeet. Psykoterapia.

Vierailija
7/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset lääkityksen. Mene lääkäriin. Sinulla on oire, joka haittaa sinua ja vaikuttaa ihmissuhteisiisi. Olet oikeutettu apuun. Kun harhat eivät ole pahoja, jo pieni annos jotain antipsykoottia auttaa, eikä pienillä määrillä vielä ole pahoja haittavaikutuksia. Ei se ole sen kummempi asia kuin ottaa verenpainelääkettä tai mitä nyt ihmiset tarvitsevat.

Vierailija
8/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusitko antaa esimerkin vainoharhaisuudesta?

Vierailija
9/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain määrin auttaa (tässä ja monessa muussakin asiassa) että ajattelee roolit toisinpäin. Jos sinä itse sanoisit saman jollekin toiselle, olisiko se piilovittuilua vai tarkoittaisitko sitä vilpittömästi? Jos itse tekisit jonkin asian, yrittäisitkö vahingoittaa toista?

Joskus voi myös teeskennellä ymmärtämätöntä. Vaikka epäilisitkin jonkun vilpittömyyttä, voit käyttäytyä niin kuin hän tarkoittaisi hyvää. Silloinhan piilovittuilu menettää teränsä, kun kieltäydyt ymmärtämästä sitä.

Itsetunto-ongelmista tuossa varmaan pohjimmiltaan on kyse, mutta niiden korjaaminen on pitkä prosessi.

Vierailija
10/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Jos aivan jatkuvasti ajattelee muiden yrittävän vahingoittaa eikä saa rauhaa näiltä ajatuksilta, vaikka järjellä tietää ne turhiksi, ei kyseessä ole mikään itsetunto-ongelma. Kyllä tuo on jo sellainen oire, johon tarvitaan apua. Sillä voi hyvin olla syy aivojen toiminnassa, välittäjäaineissa tms. Ei siihen auta keittiöpsykologisointi itsetunnosta. Tämä on fakta alapeukuista huolimatta.

Vierailija
11/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain määrin auttaa (tässä ja monessa muussakin asiassa) että ajattelee roolit toisinpäin. Jos sinä itse sanoisit saman jollekin toiselle, olisiko se piilovittuilua vai tarkoittaisitko sitä vilpittömästi? Jos itse tekisit jonkin asian, yrittäisitkö vahingoittaa toista?

Joskus voi myös teeskennellä ymmärtämätöntä. Vaikka epäilisitkin jonkun vilpittömyyttä, voit käyttäytyä niin kuin hän tarkoittaisi hyvää. Silloinhan piilovittuilu menettää teränsä, kun kieltäydyt ymmärtämästä sitä.

Itsetunto-ongelmista tuossa varmaan pohjimmiltaan on kyse, mutta niiden korjaaminen on pitkä prosessi.

Lisäisin teeskentelyyn sen, että omalle toiminnalle voi myös keksiä luonnollisen (valheellisen) perustelun. Itsellä toimii tämä, koska olen aidosti ollut sylkykuppina sen verran pitkään, että vaikka joskus osuisikin ja muuttaisin toimintaani sen perusteella, minun on helppo perustella se mahdollisessa konfrontointitilanteessa. Ja ihmetellä yhdessä ratkaisua oletetun kiusaajan kanssa, koska se vaatisi esim. muutosta aiempiin sääntöihin.

Vierailija
12/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä vaihtaa piirejä kun et voi mitenkään tietää provosoiko nämä ihmiset sinun vainoharhaisuuden tunnetta tahallaan käyttäytymällä niin epämääräisesti ja erikoisesti että vaistosi herää huomaamaan, että jotain outoa on tekeillä. Mitään siis ei ole tekeillä, mutta se on eräänlainen kiusaamisen ja hulluksi tekemisen muoto sekin.

Vierailija
13/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele olemaan rauhassa, aivan paikoillaan. Katso ja havainnoi mieltäsi. Olet jo ymmärtänyt ettei tuossa ole mitään järkeä jotenka naura itsellesi. Aina kun huomaat että reagoit samalla tavalla että vainoharhaisesti mietit jotain piiloviestiä niin pysähdy ja naura itsellesi.

Älä ota itseäsi niin vakavasti.

Elikkä, pysähdy, ole aloillasi ja havainnoi ja vielä lopuksi naura itsellesi ja asian järjettömyydelle.

Vierailija
14/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä auttaa se kun tiedostaa, ettei suurinta osaa ihmisiä kiinnosta toiset ihmiset niin syvällisellä tasolla, että viitsisivät edes piilovittuilla. Kannattaa miettiä mikä tekee sinusta niin erityisen, että kaikilla olisi juuri sinulle jotain kaksoismerkityksiä.

Vierailija
15/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toi ei ole vainoharhaa, oot vaan joutunut monta kertaa ihmisten kusettamaksi etkä

enää voi luottaa ihmisten puheisiin.

Äänestän tämän näkökannan puolesta.

Vierailija
16/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset lääkityksen. Mene lääkäriin. Sinulla on oire, joka haittaa sinua ja vaikuttaa ihmissuhteisiisi. Olet oikeutettu apuun. Kun harhat eivät ole pahoja, jo pieni annos jotain antipsykoottia auttaa, eikä pienillä määrillä vielä ole pahoja haittavaikutuksia. Ei se ole sen kummempi asia kuin ottaa verenpainelääkettä tai mitä nyt ihmiset tarvitsevat.

Oletko kuullut gaslightingista?

Vierailija
17/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persuja EI äänestänyt 80 % suomalaisista. Mieti tätä.

Vierailija
18/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei toisia voi niin helposti tuntea, ja kummallisuutta ihmisissä riittää (jos joku jotain kieroilua harrastaa, niin taitaapa olla tasapainoton), niin jospa etsiikin merkkejä suoruudesta ja luotettavuudesta, ja valkkaa sen perusteella joukosta hyvänpäiväntuttunsa/kaverinsa.

Vierailija
19/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni avuliaita ajatuksia:

- En kiinnosta suurinta osaa ihmisistä oikeasti, kanssakäyminen on vain välttämätöntä asioiden hoitamiseksi.

- Suurin osa ihmisistä on ihan OK, ei ilkeitä, vaikka mulla huonoja kokemuksia on ollutkin.

- Luotan itseeni, selviydyn, vaikka joskus kohtaankin ikäviä ihmisiä.

- Keskityn omaan elämääni, jätän ilkeilyt omaan arvoonsa.

Vierailija
20/30 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain otetut lääkkeet auttavat, moneen muuhunkin päässä olevaan vikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi