Suomalaisten OSTOVOIMA alkaa olla hyvin pieni
Ostovoima laskee, kuluttajat vetävät kukkaronnyörejä kireämmälle. Se rupeaa näkymään yrityksissä, joiden on pakko sopeutua muuttuneeseen taloustilanteeseen. Se uhkaa vaikuttaa työllisyystilanteeseen, joka taas vaikuttaa kuluttajiin https://www.iltalehti.fi/talous/a/57471b27-8d47-4378-ab04-27c3b32b046c
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi. Mitä vähemmän ihmiset ostavat, sitä parempi maapallolle.
Ennen porvarilla oli papit vierellä kertomassa rahvaalle, miksi rikkaus ei tee onnelliseksi. Helpommin menee kameli neulansilmän läpi kuin rikas pääsee taivaaseen.
Nyt sama rooli vihreillä. Köyhät ovat autuaita ja perivät maan. Rikkaat tosin edelleen haluttomia luopumaan ihokkaistaan, vaikka ilmastonmuutos ja autuus.
En ole ikinä tavannut onnellista rikasta. Kyllä ne on kaiken aikaa peloissaan siitä, että niiden rikkaudet katoavat tai etteivät ne tuota tarpeeksi. Rikkaalla on aina liian vähän.
Omaisuus sitoo paikkaan ja aikaan, siitä on kuluja.
Jeesus, josta persut niin mielellään jauhavat, oli köyhä. Hän vihasi markkinapellejä.
Tekopyhä trollioikeisto on ominut hänet.
Sähän kuulostat Linkolan opetuslapselta. Onkos kala syönyt hyvin tälle keväälle?
meidän naapuri vakuuttelee mulle kuinka hyvin menee tuilla elellessä ja käärii sätkiä rappusilla ja kyselee ohi kulkevilta oisko lainata paria euroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu vaan omasta puolestasi. Olen sossun rahoilla ja ostovoima on ihan kohtuullinen.
joo on on.kelan ja sossun tuet on pelle julkista tietoo.lähetkö koht veneilee niinku mä no et lähe.mut voit katella kerrostalon ikkunasta ulos muuhun sulla ei ole varaa.
Et edes osaa laittaa välilyöntiä pisteen jälkeen ja lauseetkin alkaa pienellä kirjaimella, niin ei sulla mitään venettä ole. Lasten kumivene ehkä, no kai sekin lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarvittaisiin yleiskorotus.
kenelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu vaan omasta puolestasi. Olen sossun rahoilla ja ostovoima on ihan kohtuullinen.
joo on on.kelan ja sossun tuet on pelle julkista tietoo.lähetkö koht veneilee niinku mä no et lähe.mut voit katella kerrostalon ikkunasta ulos muuhun sulla ei ole varaa.
Et edes osaa laittaa välilyöntiä pisteen jälkeen ja lauseetkin alkaa pienellä kirjaimella, niin ei sulla mitään venettä ole. Lasten kumivene ehkä, no kai sekin lasketaan.
ei kiinosta vittuukaa mitkää välilyönnit.noni vene tankattu mökki saari kutsuu.muista nauttia köyhyydestä.luulitko et kaikki on perseauki suomessa.toi venerantaha on täynnä veneitä
Vierailija kirjoitti:
vasta tuli yleiskorotus plus 400e kertakorvaus.kyllä mulla ainaki on rahaa palkka ihan hyvä
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sossun rahoilla elää leveästi. Eipä tässä työnteko paljon enää kannata kun tällaista saa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sossun rahoilla elää leveästi. Eipä tässä työnteko paljon enää kannata kun tällaista saa lukea.
no ei elä.ota lopputili ja kokeile.ei kukaan pakota olemaan töissä
On ihmisillä rahaa. Moni asia jää ostamatta, koska se ei ole sen arvoinen. Paljon on pskaa myytävänä. Moni tuote on tehty niin, että se hajoaa nopeasti. Esimerkiksi kodinkoneet on ihan susia nykyään.
Itsekin ollut työttömien kirjoilla valmistumisesta lähtien eli tänä vuonna tuli täyteen 14 vuotta.
Kyllähän tuilla elää erittäin leppoisaa elämää. Saan mm. asumistukea, työmarkkinatukea, toimeentulotukea ja kuukaudessa vastaa noin 3 200 euroa. Helsingissä asun.
Vapaa-aikaa on kokoajan eikä tarvitse murehtia mistään. Mukavaa ja ei voi kun suositella samaa muillekin! Miksi tehdä töitä kun palkka ei vastaa siihen käytettyä aikaa ja vapaa-ajan menetystä? Meillä kaikilla on rajallinen aika tällä planeetalla.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kohtuullinen kauaa, kun Orpo pääsee leikkaamaan tukia.
Pitäisi ymmärtää taloutta edes sen verran, että jos nyt jaetaan lisää rahaa, niin se välittömästi nostaa inflaatiota ja ruuan ja palvelujen hintoja. Mikä taas koskee eniten niihin pienituloisiin, joilta suurempi osa palkasta tai tuista menee välttämättömään kulutukseen kuten ruokaan.
Ruotsissa inflaatio vetelee jo reilusti yli 10, kun siellä annettiin sähkön kallistumisen takia lisää tukia. Ruuan hinta on nyt reilusti enemmän kuin meillä noussut.
Suomi on pärjännyt euroaluetta paremmin hintojen kallistumiselta. Ehkä siksi, että ei ole ollut hallitusta jakamassa lisätukia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi. Mitä vähemmän ihmiset ostavat, sitä parempi maapallolle.
Tässä käy vaan niin, että ihmiset eivät enää syö monipuolista ja terveellistä ruokaa, jolloin kansanterveys romahtaa. Joistain asioista kun ei vaan voi tinkiä, esimerkiksi autoilusta työssäkäynnin vuoksi tai katosta pään päällä. Niinpä kiristellään nyörejä ruuan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ymmärtää taloutta edes sen verran, että jos nyt jaetaan lisää rahaa, niin se välittömästi nostaa inflaatiota ja ruuan ja palvelujen hintoja. Mikä taas koskee eniten niihin pienituloisiin, joilta suurempi osa palkasta tai tuista menee välttämättömään kulutukseen kuten ruokaan.
Ruotsissa inflaatio vetelee jo reilusti yli 10, kun siellä annettiin sähkön kallistumisen takia lisää tukia. Ruuan hinta on nyt reilusti enemmän kuin meillä noussut.
Suomi on pärjännyt euroaluetta paremmin hintojen kallistumiselta. Ehkä siksi, että ei ole ollut hallitusta jakamassa lisätukia.
Palkkojen korotus ei nosta inflaatiota, asiaa on ihan tutkittukin.
Meidän pitää saada porukka töihin ja ylikireää verorasitetta pois. Ei tässä ole muuta keinoa, kuin saada talouden pyörät pyörimään ja siirtyä valtiovetoisesta mallista talousvetoiseen malliin. Verotusta rankalla kädellä alas, niin alkaa tulla ostovoimaa. Samalla talous buustaa ja tänne investoitaisiin. Siinä se lääke lyhykäisyydessään.
Vierailija kirjoitti:
Se vasta olisi tyhmää. Kuvitteletko, että hinnat vain pysyisivät entisellään, koska yleiskorotus nostaisi inflaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa inflaatio on omissa lukemissaan koska heillä on oma valuutta ja oma keskuspankki. Pienemmätkin asiat vaikuttavat inflaatioon.
Suomi taas on osa euroa ja inflaatio on valuuttakohtainen ja puhumme isosta markkina-alueesta. Inflaatiota nostattaisi palkat jos nousisi kaikkialla Euroopassa yli 15%. Suomen sisäiset korotukset eivät vaikuta milläänlailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kohtuullinen kauaa, kun Orpo pääsee leikkaamaan tukia.
Yhden menoleikkaus on toisen tuloleikkaus
Julkisten ”säästöjen” tavoitteleminen esimerkiksi sosiaali- ja työttömyysturvaan liittyvien tulonsiirtojen tai sairaanhoitomenojen karsimisella ei välttämättä säästä euroakaan – ja voi herkästi kerryttää haviteltua säästöä runsaammin uusia kuluja.
Näin käy, jos julkisen talouden menoleikkaus merkitsee yhtä suurta joidenkin kotitalouksien ja usein yritystenkin tulojen leikkautumista ja vielä tulonmenetysten kerrannaisvaikutuksia päälle.
joo mut tärkeempää ku on rahaa.nauti köyhyydestä sossu pelle