Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako kertaa nettopalkan verran autosi maksoi ostaessa? Uusi tai käytetty

Vierailija
26.05.2023 |

Ajan itse ihan kivalla käytettynä ostetulla autolla joka meidän perheen tuloihin nähden ilmeisesti aika rupuinen kai?

Automme arvo oli ostettaessa noin 3x taloutemme nettotulot/kk. Miten teillä?

Esimerkki: jos nettotulot on vaikka 10k kuussa ja autosi maksoi uutena 60k on se silloin 6x nettotulojen verran.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 10 kertaiset. Asiaa helpottaa, jos vanhasta autosta hyvitys on merkittävä.

Vierailija
2/47 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenkunta. Mutta koska molemmat osallistuivat ja koska puolisollani onnisompi palkka, niin nelisen kertaa molempien nettokuukausipalkka. Auto on jo eskari-iköinen mutta minusta se on ollut aika korkeatasoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4x

Vierailija
4/47 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli 1x nettopalkkani :D

Vierailija
5/47 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, mitä en ollut ajatellut: hoppani maksoi tismalleen yhden kuukauden nettotuloni verran!

Sittemmin sitä on korjattu toisen kuukauden tuloilla. 😁

Vierailija
6/47 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 x omat nettotuloni kuukaudessa.

Nykyään sen arvo on ehkä 0,4 x kuukauden nettotuloni, koska vanha diesel.

Vierailija
7/47 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitellakaan, että maksaisin jostain kärrystä esim. vuoden ansioni! Huh huh, järkky ajatuskin.

Asunnosta olen maksanut monta kertaa 8-10 x vuositulot.

Vierailija
8/47 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin auto on 12x nettotulot. En kyllä ajatellut autoa maksaa kokonaan, vaihdan aina parin vuoden välein. Ehkä lähempänä omaa eläkeikää otan sellaisen auton, jonka myös ostan kokonaan. 

Mites ne vastaa jotka on leasing-sopimuksella autonsa hankkineet? :) Ei kaikki osta omaksi, koska uusi tai uudehko autohan on järjetön sijoitus. Arvo tippuu kuin lehmän häntä. Siitä kannattaa maksaa vain käytön verran, leasing tai osamaksu. 

Kuukausittain autoilu maksaa minulle (sisältäen käyttövoimakustannuksen)  10% kuukauden nettotuloista, eikä mitään moninkertaisia nettotuloja. 

Vierailija
9/47 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja mikä auto meillä olisi jos olisi arvoltaan 12x nettotulojen verran kk 😵 Enhän mä sellasella uskaltais ajaakaan

Vierailija
10/47 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5kk perheen nettotulot

Vierailija
11/47 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttöauto 3

Harrasteauto 6 x netto

Vierailija
12/47 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli noin 10x, maksoin käteisellä. Eli 22 000 maksoi auto.

Vierailija
13/47 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5x

Vierailija
14/47 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisin auto on 12x nettotulot. En kyllä ajatellut autoa maksaa kokonaan, vaihdan aina parin vuoden välein. Ehkä lähempänä omaa eläkeikää otan sellaisen auton, jonka myös ostan kokonaan. 

Mites ne vastaa jotka on leasing-sopimuksella autonsa hankkineet? :) Ei kaikki osta omaksi, koska uusi tai uudehko autohan on järjetön sijoitus. Arvo tippuu kuin lehmän häntä. Siitä kannattaa maksaa vain käytön verran, leasing tai osamaksu. 

Kuukausittain autoilu maksaa minulle (sisältäen käyttövoimakustannuksen)  10% kuukauden nettotuloista, eikä mitään moninkertaisia nettotuloja. 

Noin 3 vuotias auto on halvempi ostaa ja myydä itse kuin käyttää millään leasing-sopimuksilla.

Leasingissa maksaa myös tyhjästä. Auton käteisellä ostava menettää auton arvossa, mutta käyttökulut ovat huomattavasti pienemmät.

Vierailija
15/47 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kahdeksankertaiset. Vaihdoin 3000 euron autosta 30 000 euron autoon. Nyt harkitsen 50 000 euron autoa. Nettotulot eivät ole kasvaneet samassa suhteessa :)

Vierailija
16/47 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli noin 3 x nettopalkka, ostettiin puolison kanssa puoliksi. Kaasuauto. Ajoa tulee vuodessa paljon joten piti panostaa hieman siihen autoon.

Vierailija
17/47 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yaris. Vuoden palkka.

Vierailija
18/47 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 kuukauden puolison kanssa yhteenlasketut nettotulot. :D Ollaan keskituloisia ja koen auton ihan perushyväksi.

Vierailija
19/47 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

23kk NETTOpalkan verran maksoi autoni ja sen tietenkin käteisellä maksoin omista rahoista

Vierailija
20/47 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella on auton hinta about 10 x nettopalkka.

Kun uudehkon auton arvo laskee noin 7-8% vuodessa niin se tarkoittaa että 10x nettovuosipalkan arvoisen auton omistaja tekee joka vuosi 3 viikkoa töitä joka vuosi ainoastaan maksaakseen autonsa arvonaleneman. Muut kulut kuten huollot, polttoaineet, vakuutukset jne tulevat vielä siihen päälle.

kun kaikki kulut ynnätään yhteen niin töissä käydään 1-1,5kk vuodessa vain että voidaan pitää autoa jota tarvitaan että päästään töihin tienaamaan rahaa autolle.