Mikä vatsaani vaivaa?
Hei. Mulla on ollut nyt jo yli 3kk kestänyt mahakipu. Kipu on hyvin spesifissä paikassa, vasemmalla noin navan korkeudella. Välillä myös oikealla puolelta juilii. Maha on turvonnut ja minulla on ilmavaivoja. Kipu ei ole mitenkään erityisen kovaa, mutta jatkuvasti läsnä. Jos olen edellisenä päivänä syönyt jotain rasvaista, on kipuja enemmän. Uloste on usein löysää, ja kun se on kiinteämpää olen huomannut, että kakka on jotenkin hieman litistynyt ja tasaisen yhdeltä reunalta.
Verta en ole siinä nähnyt ikinä.
Olen käynyt vatsaultrassa ja siinä ei näkynyt mitään erikoista.
Olen 32-vuotias ja muuten perusterve
Kommentit (5)
FODMAP-hiilihydraattien välttäminen helpottaa useimmissa tapauksissa ärtyvän suolen oireyhtymää.
Navan vasemmalla puolella on paksusuoli, joka voi olla tulehtunut. Oireina mm turvotua, ilmavaivat, löysät ulosteet ja vatsakrampit. Ota yhteyttä lääkäriin.
Kiitos vastauksista! Onko ärtyneessä suolessa normaalia tuo vasemman puolen kipu yhdessä kohdassa? Olen ollut lääkärissä jo useamman kerran asiasta. Minulle määrättiin esomeprazol orion lääkettä nyt useammaksi kuukaudeksi ja jos ei oireet ala helpottaa, niin sitten seuraavaksi kolonoskopiaan. Pelkään, että suolessa on kasvain
Jiiu kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Onko ärtyneessä suolessa normaalia tuo vasemman puolen kipu yhdessä kohdassa? Olen ollut lääkärissä jo useamman kerran asiasta. Minulle määrättiin esomeprazol orion lääkettä nyt useammaksi kuukaudeksi ja jos ei oireet ala helpottaa, niin sitten seuraavaksi kolonoskopiaan. Pelkään, että suolessa on kasvain
Siis voi itku, tietenkin happosalpaajaa isolla annostuksella ennen kuin on edes kunnolla tutkittu. 🤦 Hapoton maha nyt yleensä vaan pahentaa vatsaoireita. Kasvaimet sun ikäisillä on oikeasti todella harvinaisia ja kyllä sut varmasti kuntoon saadaan älä huoli. Vatsavaivat tietysti on siitä ikäviä että niitä ei välttämättä saa kokonaan aisoihin. Jos/kun lopetat sen happosalpaajan, niin lopeta hitaasti (googleta) koska muutaman kuukaudenkin käytön jälkeen seinään lopettaessa sitä mahahappoa voi erittyä aivan liiallisesti jolloin saat siitä sitten pahaakin vatsakipua ja refluksia. Lääkärit niin pihalla vieläkin etteivät yleensä sano tuosta hitaasta lopetuksesta mitään.
Mene lääkäriin. Kuulostaa joltain ärtyneen suolen oireyhtymälle. Musta navan vieressä ei ole muuta kun pötsi. Tai sit sappi tms?