Mahdollinen melanooma - APUA!!!!
Huomasin miehellä pari kuukautta sitten käsivarressa luomen, jota en muistanut nähneeni ennen. Se näytti tummemmalta kuin muut luomet, mutta en ollut aivan varma oliko se aina ollut siinä joten otin siitä kuvan nähdäkseni muuttuuko se sitten ajan myötä.
No, tulin eilen pidemmältä matkalta kotiin ja sängyssä huomasin että luomi oli kasvanut. Kaivoin sen vanhan kuvan esiin ja tajusin että luomi oli kasvanut ainakin KAKSINKERTAISEKSI parissa kuukaudessa!! Leveysmitaltaan se on vähän alle sentin nyt. Googlatessa näyttää samalta kuin jotkin kuvat nodulaarisesta melanoomasta.
Mies varasi ajan ensi viikolle yksityiselle yleislääkärille, joka ohjaa sitten ihotautilääkärille. Varoitettiin kyllä samalla, että aikoja ei ihotautilääkärille ole ainakaan kuukauteen kesälomien takia. Onko tämä oikeasti ainoa vaihtoehto, odottaa viikkoja että saadaan näytteet otettua ja mahdollisia hoitoja aloitettua kun tuo luomi vain kasvaa? Tuntuu luonnottomalta vain mennä töihin ja elää normaalisti kun samaan aikaan on hirveä huoli toisesta. Olen googlaillut ihosyövän laatuja jo tunteja, enkä löydä yhtäkään tulosta joka sanoisi että luomen kasvaminen ei viittaisi johonkin pahanlaatuiseen.
Minulla kuoli lähisukulainen syöpään viime vuonna, ja hän oli valitellut jo kauan oireita jotka johtuivat sitten syövästä. Kun diagnoosi tuli, oli jo liian myöhäistä. Minulla on vieläkin aivan hirveä olo siitä, etten tajunnut silloin googlata yms. näitä oireita, vaikka en tiedäkään olisiko se auttanut. Jos se sama nyt tapahtuu koska mä en tajunnut seurata sitä saamarin luomea tarkemmin... En tiedä, etsin tässä nyt kai vertaistukea ja kohtalotovereita. Tuntuu etten voi kertoa tätä kellekään muulle vielä.
Kommentit (22)
Tämä jo mainittu, mutta terveyskeskukseen suoraan. Siihen ei mitään ihotautilääkäriä tarvita. Itsellä sama 2 kertaa. Ensin tk lääkäri katsoo ja toteaa "ei siinä varmaan mitän ole, mutta otetaan pois". Molemmilla kerroilla soittivat perään että melanooma, otetaan lisää pois. Toisella kerralla olikin jo sitten levinnyt ties mihin. Uskokaa ihmiset se ei ole mikään leikin asia. Vältäkää aurinkoa, tai käyttäkää ainakin aurinkorasvaa. Mutta onneksi suomessa on hyvä hoito, esim. HUS Syöpäklinikka, jospa tästä hengissä selviää?
Kiitos kun päivitit teidän tilanteen. Tästä voi olla hyötyä jos ja kun joku muu on vastaavassa tilanteessa ja etsii tietoa.