On kyllä jännä miten työpaikan saaminen voi kariutua johonkin ihan pikkuasiaan
"Katseesi oli vähän pälyilevä"
"Jännitit liikaa"
Tai vaikka työhakemuksessa käytetyt sanat voi olla vääränlaisia, asuinpaikka väärä tms.
Kommentit (45)
Ihanko oikesti tommoset syyt? Voi hyvä päivä. Mä en saisi ikinä enää töitä, kun olen sellainen jännittäjä, että varmasti pälyilee katse ja jännitys näkyy. Toivottavasti ei tule potkuja.
Soittelet työnantajille ja kysyt, mikset tullut valituksi?
Vierailija kirjoitti:
Minulla työn saaminen kaatuu aina siihen, ettei ole ajokorttia. Pahojen nepsy-ongelmien takia olisin hengenvaarallinen liikenteessä. Joskus tuntuu, että kortin puuttuminen on vain kätevä tekosyy.
Jos työhön kuuluu autolla ajamista, on selvää, että siihen valitaan ajotaitoinen henkilö jolla on voimassaoleva ajolupa siihen autotyyppiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikesti tommoset syyt? Voi hyvä päivä. Mä en saisi ikinä enää töitä, kun olen sellainen jännittäjä, että varmasti pälyilee katse ja jännitys näkyy. Toivottavasti ei tule potkuja.
Huoh. Ei jännittäiminen työhaastattelussa tee ketään kelvottamaksi työhön. Periaatteessa kahden tasavahvan hakijan tapauksessa aika pienet erot voivat vaikuttaa, mutta vaikea uskoa silti, että kukaan sanoisi pälyilyä tai jäniitystä syyksi olla palkkaamatta.
Eli sinänsä nämä "toivottavasti ei tule potkuja" länkytykset aika turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla työn saaminen kaatuu aina siihen, ettei ole ajokorttia. Pahojen nepsy-ongelmien takia olisin hengenvaarallinen liikenteessä. Joskus tuntuu, että kortin puuttuminen on vain kätevä tekosyy.
Jos työhön kuuluu autolla ajamista, on selvää, että siihen valitaan ajotaitoinen henkilö jolla on voimassaoleva ajolupa siihen autotyyppiin.
Tämä. Aika monessa työssä voi tulla tarve liikkua autolla. Av on kuitenkin paikka, jossa työhön ei saisi edellyttää ammattitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Soittelet työnantajille ja kysyt, mikset tullut valituksi?
Joskus olen kysynyt. Ajattelin, että jos saan rakentavaa palautetta, niin voin seuraavalla kerralla tehdä jotain paremmin.
Ap
Totta.
Ainut mitä voi yrittää, on kysyä iloisesti, että jäikö teitä mietityttämään jokin asia minun suhteeni, vastaan mielelläni?
Täytyy yrittää, ettei vastapuolelle jää ainakaan vääriä tulkintoja. Ei se tosin ole vain itsestä kiinni, jos vastapuolella on älytön mielikuvitus.
Haastattelu joulun kausityöhön meni hyvin ja melkein jo luvattiin työpaikka, kunnes haastattelija katsoi missä asuin: toisella puolen kaupunkia. Bussi kulki ilman vaihtoja melkein ovelta ovelle, mutta haastattelijan asenne muuttui heti sellaiseksi "etsää kumminkaan jaksa käydä noin kaukaa". En saanut hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sh*t, Sherlock.
Ei kirjoittaja varmaan ollut taksikuskiksi tai kiertäväksi kotihoitajaksi hakemassakaan, olettaisin.
Eiköhän hän tarkoittanut töitä, joissa työaikaan ja työnkuvaan ei kuulu autoilu millään tapaa, "mutta kun joskus voi tulla tilanne, että kahvimaito on loppu ja kauppaan on 1 km", niin sitähän on helppo käyttää syynä tai tekosyynä.
t. eri "autoton muttei i*iootti".
Mulle annettiin viimeksi syyksi että työnantajia mietitytti olisiko työ minulle riittävän haastavaa eli olin "liian hyvä hakija". Tämä siitä huolimatta, että korostin haluavani nimenomaan sen työn, joka sisällöltään vastasi toiveitani täysin ja olisi myös tuonut mahdollisuuden laajentaa alan osaamistani. Epäilen oikeaksi syyksi sen, että haluttiin ottaa joku vähemmän kokenut joka tyytyy pienempään palkkaan (mainitsin haastatteluissa ettei ilmoitettu palkka ole linjassa asiantuntijatehtävän vaativuuden ja alan keskiarvojen kanssa).
Vierailija kirjoitti:
Haastattelu joulun kausityöhön meni hyvin ja melkein jo luvattiin työpaikka, kunnes haastattelija katsoi missä asuin: toisella puolen kaupunkia. Bussi kulki ilman vaihtoja melkein ovelta ovelle, mutta haastattelijan asenne muuttui heti sellaiseksi "etsää kumminkaan jaksa käydä noin kaukaa". En saanut hommaa.
Tämä. Osoitetta ei saisi edes kysyä haastattelussa. Eikä mitään muutakaan mikä ei liity työhön. Multa on kysytty mm. Terveydentilaa ja puolison ammattia..
Ap
Työllistä itse itsesi, niin ei tarvitse kumarrella rekryjä.
Omassa työpaikassa työnantaja laittoi vielä takavuosina avoimiin työpaikkoihin vaatimuksena ajokortin ja oman auton käytön mahdollisuuden minkä seurauksena kaikki potentiaaliset hakijat jättivät hakematta. Kuvitellaan, että hitsaaja hakee töitä parturi-kampaajalta. Vastaavanlaisia hakijoita oli sitten ketkä täyttivät oman auton vaatimuksen. Oma alani ei ole hitsaaja eikä parturi-kampaaja.
Alallani ei palkka riitä oman auton ylläpitoon. Nyt sitten, kun sitä autoa ei vaadita niin niitä oikeita hakijoita on yllinkyllin. Tehdään töitä useammassa kaupungissa, joten työnantajalle tuli halvemmaksi valita tehtäviin henkilöitä, jotka asuivat suoraan siinä kaupungissa mihin tehtävä sijoittui.
Hyvä esimerkki perskokkareille, mikseivät työttömät vain mene töihin.
KOSKA SE ON TYÖNANTAJA, JOKA VALITSEE TYÖNTEKIJÄN, EI TOISINPÄIN.
Mistäs nämä sohvien incelit sitäkään tietäisivät kun omaa kokemusta työnhausta ei niillä ole :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen opettajansijaisuuksia, mutta en autokoulunopettajan pestiä. Aina kitistään ajokortin puuttumisesta. En ymmärrä, miksi.
Työttömyys korvaus pois niin loisiminen loppuu kuin seinään. Alkaa kelvata marjanpoiminta suonmalaisvätyksíllekin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys korvaus pois niin loisiminen loppuu kuin seinään. Alkaa kelvata marjanpoiminta suonmalaisvätyksíllekin.
Mutta milloin työntekijät alkavat kelvata työnantajille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Osoitetta ei saisi edes kysyä haastattelussa. Eikä mitään muutakaan mikä ei liity työhön. Multa on kysytty mm. Terveydentilaa ja puolison ammattia..
Ap
Niihin ei tarvitse vastata.
Moni toki kertoo ihan mielellään että on kaksi lasta mutta mies on talkkari ja pystyy hoitamaan kaikki neuvolat ja sairastelut - sitähän työnantaja (ihan ymmärrettävästi) yrittää selvittää, olisitko kanssa siellä työpaikalla tekemässä sitä palkan mukaista työtä.
Ylipäätään nuo perustelut "jännitti liikaa" tmv ovat neutraali tapa kertoa että syystä tai joku toinen tuntui paremmalta vaihtoehdolta. Yleensä kuitenkin palkataan vain yksi eikä niissä sijoille 2-5 todnäk ollut yhtään mitään vikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen opettajansijaisuuksia, mutta en autokoulunopettajan pestiä. Aina kitistään ajokortin puuttumisesta. En ymmärrä, miksi.
Kuulostaa siltä, että ajokortin puuttuminen on käypä tekosyy, jos on jokin muu tekijä mikä ei saisi vaikuttaa valintaan.