Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni eivät uskoneet että näköni on ns. täydellinen, enkä tarvitse silmälaseja

Vierailija
26.05.2023 |

Olen 30-vuotias nainen. Lähiaikoina olen kiinnittänyt huomiota siihen, että suurimmalla osalla saman ikäluokan ystävistäni on silmälasit, tai vähintään lukulasit. Osalla tietysti ollut jo vuosia.

Silmälasien vahvuudet tulivat porukassa puheeksi ja yksi ystävistäni kysyi minkä vahvuisia lukulaseja käytän. Vastasin ettei minulla ole laseja lainkaan, ja siitäkös kohu syntyi. On kuulemma hyvin epätodennäköistä että näköni olisi oikeasti niin hyvä etteivätkö lasit sitä parantaisi. Yksi yritti lainata omia lasejaan kokeiltavaksi, josko uusi maailma aukeaisi. :D

Onko huononäköisyys ollut ennen näin yleistä, vai yleistynyt lähivuosina jostain syystä? Onko oikeasti joku ihme ettei 30 v ihminen tarvitse mitään laseja?

Myös siihen olen kiinnittänyt huomiota, että pienillä lapsilla näkyy laseja huomattavasti enemmän kuin sanotaan vaikka 15 vuotta sitten. Onko diagnosointi parantunut, vai lasten näkö huonontunut? Onko jollain tietoa tai samanlaisia havaintoja?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen ollut jopa reissussa ilman laseja tai piilareita. Pari kömmähdystä matkalla ei kuitenkaan mitenkään riippunut tuosta haitasta vaan ihan muista asioista, mukana myös täysin itsestä riippumattomia harmeja. Kiva ja hyvähän se on nähdä hyvin, mutta suurimmat menetykset on yleensä ihan muista asioista riippuvia. Tietenkin vaikuttaa myös minkälaisista lukemista on kyse.

Vierailija
22/33 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä42056 kirjoitti:

Mä aattelisin, että onpa erikoista jos n. kolmekymppisenä tarvii jo lukulasit? Mulla oli aikoinaan silmälasit, vahvuudeltaan - 6, eli tosi huono näkö. Korjattiin laserleikkauksella v. -98 ja sen jälkeen en ole laseja tarvinut, olen nyt 56 v.

Ja tuo, että lähes "väkisin" tyrkytetään laseja, jos näkee omilla silmillä hyvin. Joo, monella lasit vois vielä parantaa näköä, mutta ei tarvi olla "röntgen"- näkö. Ihan normaali riittää.

Ei näkö laseilla parane ellei siinä ole vikaa.

Ap

Heh vähän niinku lääkkeiden syöttäminen ilman diagnoosia, lääkärikäyntejä tai tutkimuksia.

Ei kai kukaan laseja hanki jos ei diopteri ongelmia? Paitsi ulkonäön vuoksi kuulemma jotkut. En ihmettele tuotakaan, jos tykkää niin kovasti laseista niin miksei. Keneltä se on pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa että joku luulee kaikkien tarvitsevan lukulaseja kolmekymppisenä. Yleensä lukulasit hankintaan vanhempana.

Vierailija
24/33 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan pidä esim. laseja ulkonäkökysymyksenä? No onneksi on piilaritkin. Jotkut ei tykkää lasien tuntemuksesta naamalla, vaikka ei ulkonäkökysymys olisi ainakaan pääasia.

Joku ei tykkää edes aurinkolaseista. En mäkään erityisemmin, mutta valonherkkäsilmäisenä pakko pitää jos vähänkään valoisaa ja kuulemma ehkäisee vanhenemista.

Vierailija
25/33 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin ensimmäiset lukulasit 48-vuotiaana. Ja teen pääasiassa kirjoitustyötä.

Vierailija
26/33 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 61-vuotias. Minulla ei ole minkäänlaisia laseja, koska en tarvitse niitä. 

Kummallista jos 30-vuotiailla pitäisi olla lasit. Olin itse jo huolissani, kun nelikymppinen poikani joutui hankkimaan lasit huonon lähinäön vuoksi. 

Vierailija
27/33 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 72 vuotias nainen joka ei ole koskaan tarvinnut minkäänlaisia silmälaseja. Ei äitinikään tarvinnut.

Luen sanomalehdet ja lääkepurkit ja lankakin menee  ompelukoneen neulansilmään aika nopsaan  Näen myös kauas ihan  hyvin. Jossakin ikävaiheessa muistaakseni oli tunne että onko tulossa jotain ikänäköä eli pitäiskö hankkia  lukulasit. Mutta en koskaan mennyt näkötarkastuksiin koska olen aina nähnyt lukea kaikenlaiset tekstit jos on valoisaa. Hämäränäkökin on parempi kuin monella tutulla.

Vierailija
28/33 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti hankkia lasit muistaakseni parikymppisenä. Nyt on jo -5 jotain toisessa silmässä. Lähelle näen hyvin vieläkin ja en lukulaseja tarvitse. Olen 44.

Vierailija
29/33 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko näyttöjen lisääntyneellä katselulla osuutta, ennen oli lasit käytössä vasta vanhemmalla porukalla, alle viisikymppisillä tosi harvoin.

Lasten kohdalla on suuri merkitys silmän kehitykselle, lähelle katsominen jatkuvasti on huono juttu. Myös se on huono jos ei ole lapsena tarpeeksi ulkona luonnonvalossa.

Vierailija
30/33 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On outoa että joku luulee kaikkien tarvitsevan lukulaseja kolmekymppisenä. Yleensä lukulasit hankintaan vanhempana.

Joo, ikänäkö alkaa yleensä vaivata neljänkympin jälkeen vasta.

Vierailija
31/33 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa nähdä oma vanha aloitus etusivulla. :D

Ap

Vierailija
32/33 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lukulasit 45-vuotiaana ja nyt, reilusti yli 50-vuotiaana on monitehot, mutta kaukonäkö on edelleen erittäin hyvä.

Vierailija
33/33 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha on vanha, rilleillä tai ilman ja aikanaan kaikki lakkaamme olemasta.

En tajunnut aloituksen pointtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme