Nuoret naiset möykkäävät takapihallani, miten puuttua?
Asun Kodiston asunnossa, alimmassa kerroksessa ja terassini vieressä on pihapenkit, joissa ehkä n 20 daamit ovat säiden lämmettyä alkaneet pitämään majaa. Istuvat siellä myöhään iltaan ja käyvät vielä yölläkin röökillä. Viime yönå heräsin räkätykseen klo 01 ja edellisenä yönä n klo 00.
Miten puuttua asiaan ilman, että olen se alakerran nipottava, vanha täti? Onko vinkkiä? Vai olenko suoraan yhteyksissä isännöitsijään? Vai muutanko vain pois? Asunto on ihana, mutta niin on yöunetkin.
Kommentit (28)
Ei häiriköiviin asukkaisiin tarvitse itse puuttua mitenkään. Se on isännöitsijän duunia. Isännöitsijään yhteys ja sun osuus on siinä. Ihmeellisiä nämä ehdotukset, että mene puhumaan nätisti. Täällä pääkaupunkiseudulla kun menet ystävällisesti puhumaan, niin voi käydä mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei häiriköiviin asukkaisiin tarvitse itse puuttua mitenkään. Se on isännöitsijän duunia. Isännöitsijään yhteys ja sun osuus on siinä. Ihmeellisiä nämä ehdotukset, että mene puhumaan nätisti. Täällä pääkaupunkiseudulla kun menet ystävällisesti puhumaan, niin voi käydä mitä vaan.
Eikö isännöitsijälle voi käydä mitä vaan?
Meet hengaamaan siihen heidän kanssa, joka ikinen kerta, ja puhut jotain ihan älytöntä. Keksivät pian uuden hengailupaikan, kun se "yks kyylä" tulee aina siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö isännöitsijälle voi käydä mitä vaan?
No luuletko, että isännöitsijä menee käymään. Voi sua.
Vierailija kirjoitti:
Meet hengaamaan siihen heidän kanssa, joka ikinen kerta, ja puhut jotain ihan älytöntä. Keksivät pian uuden hengailupaikan, kun se "yks kyylä" tulee aina siihen.
Yritä käännyttää ne johonkin uuteen itse keksittyyn uskonlahkoon.
Ne joko liittyy Taivaallisten sienien temppeliin, tai sitten lähtevät pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäimen askel on ihan ystävällisesti käydä juttelemassa että hei, minua ei teidän illanviettonne muuten haittaa, mutta melu on aika kovaa joten olisiko mitenkään mahdollista yöaikaan pitää volyymit alhaalla? Kiitos.
Nuoret ei aina hoksaa käytöksensä vaikutusta muihin, mutta valtaosa fiksuista nuorista osaa kyllä muuttaa käytöstään ja ottaa muut huomioon, kun heille siitä asiallisesti ja kunnioittavasti huomauttaa.
Jos kyseessä ei ole fiksut nuoret, niin sitten on pakko ottaa kovemmat keinot käyttöön, jos siis kyseessä on oikeasti yleisesti ottaen häiritsevä käytös. Suoraan poliiseilla uhkailu ja muu on vain inhottavaa, ja sillä kyllä saa nipottajan maineen ja pahimmillaan vain provosoi.
Ei kannata mennä itse sanomaan. Todennäköisesti haistattelevat ja meno vaan pahenee. Miksi pitää mennä sanomaan ystävällisesti? Kyllä nuorenkin kuuluu oppia, että taloyhtiöissä on säännöt.
No siinähän he oppii! Aliarvoit nuoret pahasti, jos ajattelet, että alkavat heti haistattelemaan jos heille ystävällisesti puhuu.
Asun omakotitalossa mutta tässä on vieressä paikka, jossa nuoret tykkäävät kesäiltaisin hengailla. Säännöllisin väliajoin siellä on joku porukka, joka pitää hirvittävää möykkää. Joka kerta käyn siellä ihan ystävällisesti sanomassa, että nyt on vähän kova melu kellonaikaan nähden, voisitteko pitää äänentason matalammalla. Ja lähes poikkeuksetta he pahoittelevat asiaa ja lupaavat olla hiljempaa ja nän myös tekevät. Samalle porukalle en ole koskaan joutunut sanomaan toisten. Tasan kerran olen joutunut soittamaan poliisit, koska keskustelu ei auttanut ja meno oli ihan överiä.
Jos töissä teet jotain ymmärtämättäsi väärin, haluatko, että sinulle esimies ensin juttelee asiasta ystävällisesti vai lyö suoraan varoituslapun käteen?
Toi sun vertauskuva ontuu. Kyllä ne nuoret tietää toimivansa väärin, mutta just sunkaltaisten hyysääjien takia kokeilevat rajojaan. Ei mua ainakaan kiinnosta mennä kokeilemaan saako selkäänsä kun käy ystävällisesti sanomassa. Työpaikalla ei tarvii pelätä koskemattomuuden puolesta, mutta nykynuorten kanssa täytyy.
Miksei se alakerran vanha akka saisi nipottaa ja sanoa asiansa sillä tyylillä kuin hänellä tapana on. Mitä anteeksipyydettävää siinä olisi.
Luuletko että jotain parikymppisiä kiinnostaa vaikka kuinka sokerikuorruttaisit sen palautteen. Ei niitä kiinnosta ja hölmö olet jos niin luulet. Kyllä parikymppinen tietää, että järjestyssääntöjen mukaan pitäisi elää.