Mistä säästät kun kaikki on kallistunut?
Kerro miten ja mistä asioista säästät tai jätät hankkimatta kun kaikki on nyt kallistunut?
Kommentit (31)
En lahjoita enää rahaa hyväntekeväisyyteen.
Talvella ei tehty sähköllä ruokaa, vaan kaikki leivinuunissa/puuhellalla, kahvitkin oli pannukahvia. Tiskattiin käsin ja tiskivesi lämpeni puuhellalla myös. Sähkön hinta oli tuolloin 50senttiä kwh. Nyt meillä pörssisähkö ja sähkö käytännössä ilmaista välillä.
Kauppaostoksissa olen entistä tarkempi tarjousten kanssa ja jos jokin on mielestäni liian kallista, niin sitä ei osteta.
Alkoholin, virvoitusjuomat ja pullovedet olen jättänyt täysin pois. Herkkuja ostettiin ennen kerta viikkoon, nykyään kerta kuukauteen.
Panostetaan kaikki varat täsmällisemmin ruokaan ja asioihin, jotka ovat oikeasti tärkeitä.
Olen siivonnut kaikki kaapit, komerot, laatikot, nurkat, nyssykät, pussukat ja pinkat. Lajitellut tavarat niin, että kaikki samat ovat samassa paikassa. Risat heitin pois. Selvisi, että esim huulirasvoja (vielä pakkauksissaan), on niin monta ettei vuoteen tai pariin tarvitse ostaa. Siivousaineita, monia erilaisia, on niin monta putelia ja pänikkää, ettei niitäkään hetkeen tarvitse ostaa.
Meillä on niin paljon ostettua käyttämätöntä tavaraa, että pärjätään pitkälti tulevaisuuteen vain ruokaa ostamalla.
Tehkää ihmiset kotiinne inventaario. Veikkaan, että monella muullakin on sama tilanne kuin meillä. Käyttäkää loppuun mitä teillä jo on.
Nipistän vähän kaikesta ja ostan vain tarpeeseen.
En maksa kotimaanmatkailusta vaan säästän isompaan ulkomaan reissuun.
Säästämme kaikessa paitsi lomalle pääsemisestä. Vuodessa olemme säästäneet 10000 euroa koska kuljemme fillareilla emmekä autolla. Toisesta autosta otettu vakuutukset seis emme aja sillä. Ne rahat sitten menee lomakassaan. Ruokaa teemme itse, leivomme leipää itse, kalastamme kalaa itse. Puhelinkuluja pienennettiin, Valaisimia ei pidetä päällä jos ei ole tarvetta, ravintoloissa emme käy enää, niihin meni 150 euroa kk.
En ole ennenkään ollut tuhlari, joten en ole muuttanut hintojen nousun vuoksi kulutustottumuksiani.
Ostan mitä tarvitsen. En alkoholia enkä tupakkaa.
Säästän kaikesta. Sikäli helppo tilanne, että koti on maksettu, kaikki tarvikkeet on hankittu, vaatteita riittää jne. Ruokakuluissa olen tarkempi ja käytän edullisempia aineksia. En ole ennenkään matkustanut, käynyt baareissa tai ravintoloissa tms.
En tilaa lehtiä kotiin enkä syö ravintolassa.
Kahvilat, ravintolat, baarit jääneet pois. Kampaajalla käyn enää kerran vuodessa. Vaatteet, kengät, ym. tarpeellisen ostan ulkomailta. En myöskään lomaile enää kotimaassa.
Kaikki herkut jää kauppaan. Teen kerran viikossa kuivakakun joka riittää jälkiruokakahville.
Ravintolasyönti oli mun helmasyntini. Ei enää. Nykyisin vain kerran kuukaudessa. Woltin lopetin kokonaan.
Baarissa olen käynyt tänä vuonna kerran ja join yhden lasin viiniä. Tämä on kieltämättä sinkulle aika tylsää. Onneksi on muutama sen verran hyvä kaveri, että voin kutsua heidät kotiini. Ja kaikkihan me samassa tilanteessa ollaan.
Nämä säästötoimenpiteet on riittäneet tähän asti ja kas kummaa, vähän on jäänyt säästöönkin.
Ei tarvitse. Olen elämän ehtoopuolella ja rahani riittävät loppuelämäkseni pihistelemättä.