Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Pankkitili jäädytettiin kun viestikentässä luki "Iran vakuutus"

Vierailija
25.05.2023 |

Viestikentässä luki Iran vakuutus, sitten pankki jäädytti Minni Munteen tilin tekoäly tulkitsi tilisiirron rikkovan EU:n pakotteita

Rahaliikennettä pysähtyy aiempaa enemmän aiheetta, kun pakotteiden valvonta kiristyy. Valvontaa tehdään pääasiassa automaattisesti. Finanssivalvonta alkaa seuraaman pakotteiden toteutumista.

https://yle.fi/a/74-20033182

Varovasti viestikenttävitsien kanssa!

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pankin tekoäly edes osaa erottaa mikä ero on nimillä Iran ja Nora.

Vierailija
82/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus kuullut huhujakin, että tavallisista puheluistakin salakuunnellaan ja bongaillaan sanoja esim. FBI:lle. Jos siis käytät vaikka tiettyjä sanoja puhuessasi puhelimeen,jotka voisi linkittää johonkin ei niin hyvään asiaan.

Kotona myös itsekseni puhun joskus ja testailen kuunteleeko puhelimeni minua salaa. Jos usein vaikka sanon ääneen, et tekis mieli suklaata jne ja käytän " avainsanoja" . Joskus tuntuu, et seuraavana päivänä tietyillä sivuilla mainonta kohdistuu suklaaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa muutenkin pankkien pelleily olla aikamoista. Joskus kyseltiin, että onko perheessä tai lähisuvussa ketään poliittisesti vaikutusvaltaista henkilöä. Itseasiassa biologinen isäni, johon en ole missään yhteydessä, oli silloin politiikassa ja paljon julkisuudessa, mutta vastasin pankille että ei.

Vierailija
84/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän sinänsä koominen juttu mikä varmasti asianosaista ärsyttää, mutta jos ei tahdo asiaa saada hoidetuksi niin mitä jos vaan matkaisi sinne lähimmälle konttorille sitten? Vähän uusavutonta vaan odotella, vaikka tietysti palvelu pitäisi onnistua ilmankin konttorilla käyntiä.. 

Pankkien konttoriverkostot ajettu raskaasti alas. Saattaa olla 100km lähimpään pankkiin. Tämä ei ole vitsi.

No mutta jos asian kokee tärkeäksi hoitaa niin senkun menee sen 100km, jos on auto niin se on joku reilu tunti suuntaansa. Mitenhän ihmisillä ylipäänsä sitten on mahdollista kulkea yhtään mihinkään ja matkustella.. Tietysti olisi pankin asia tuo hoitaa ilman että tarvii konttorille mennä, MUTTA jos itse haluaa että asia hoituu nopeammin jne niin sitten vaan menee sinne. Surkeaa palveluahan tuo on pankilta, mutta itse kyllä mieluummin menisin sinne 100km päähän konttorille kuin pyytäisin lähipiiriltäni rahaa. 

Ja kuinka kauan kestäisi että tuon 100km matkan kustannukset saa takaisin pankilta (pankin virhe - vastuussa asian selvittelyn kustannuksista)? Vastaus, että et milloinkaan. Käytät siis puoli päivää + bensakulut sen selvittelyyn (minimissään - todennäköisesti ei onnistu edes viikossa), saadaksesi muutaman kympin tilisiirron selvittämiseen (+ mahdollisesti siihen, että saat oman tilisi taas auki, jotta voit maksaa ne kustannukset, mitä tuosta selvitystyöstä tuli)

Niin no joko hoitaa hommat itse jos palvelu ei pelaa, tai sitten voi tietty odotella vaikka monta kuukautta halutessaan ja kitistä lehdissä. Omia valintoja, myös uusavuttomuutta jos asia on itselle kovinkin kiireinen ja tärkeä. Varmaan kannattaisi myös vähän enemmän pistää soittoja ja viestejä sinne pankkiin, mutta jos ei onnistu niin vaihtoehdot on tehdä asialle jotain tai odotella. 

Vierailija
85/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sinänsä koominen juttu mikä varmasti asianosaista ärsyttää, mutta jos ei tahdo asiaa saada hoidetuksi niin mitä jos vaan matkaisi sinne lähimmälle konttorille sitten? Vähän uusavutonta vaan odotella, vaikka tietysti palvelu pitäisi onnistua ilmankin konttorilla käyntiä.. 

En itsekään olisi heti ottamassa palkatonta vapaata tuollaisen asian hoitamiseen. Monet pankkikonttorit on auki arkisin tyyliin 10-14. Olen silloin aina töissä. Jos on lisäksi ajomatkaa niin tulee kalliiksi ja saa varata puoli päivää asian hoitamiseen. Kyllä tuo on pankin vastuulla hoitaa.

Vierailija
86/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt luulis, et noikin saatas tarkastettua äkkiä, et kuka laittaa ja kelle laittaa. Ja onko historiassa viestikentässä käytetty myös Iraa..

Saatas ihmisille tilit käyttöön nopeasti.

Vierailija
87/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se automaattiäly ei siis osaa edes kielioppia. Jos koiran nimi on Ira, koiran vakuutus on Iran vakuutus. Jos taas olisi kyse jostain Iraniin liittyvästä, pitäisi olla Iranin vakuutus tai Iran-vakuutus.

Vierailija
88/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni siirti rahaa toisessa pankissa olevalta tililtään S-Pankkiin omalle tililleen ruokaostoksia varten. Tai siis yritti. Pankki pyysi selvitystä vastaanottajasta syntymäaikoineen, jne. Viestikentässä ei tainnut lukea mitään. Lähettäjä ja vastaanottaja sama henkilö.

Oli ainakin helppo vastata kysymyksiin, mutta ihmetytti kyllä. :O

Joissain pankeissa toisen henkilön tilille siirto on maksullinen.

Tässä on prosessina siis sama kuin laskun maksu. Kohteena siis yksityishenkilö toisessa pankissa, eikä mikään pankin sisäinen rahojen siirto tililtä toiselle. Mainitsemallasi perusteella voisi pankki siis veloittaa asiakastaan seuraavissa tapauksissa:

- Ostat Tori.fi:sta tai huuto.netistä jotakin ja maksat sen verkkopankissa myyjälle.

- Ostat naapurilta vanhan polkupyörän ja maksat 10€ verkkopankissa naapurille.

- Siirrät lapsellesi viikkorahan tilille, etkä anna käteisenä.

- Ostat ammatinharjoittajalta palvelua ja maksat työn verkkopankissa (siis vastaanottaja on henkilön nimi eikä yrityksen nimi).

- Ostat Traktorin John Deereltä, puhelinlaturin Claes Ohlsonilta tai vuokraat kaivinkoneen Janne Niskalta kun firman nimi on henkilön nimi ja maksat laskun pankissa tililtäsi... No tämä ehkä liioittelua, mutta laitoinpa kuitenkin.

Olisihan tuo business plaani pankille. Sopisi varmaan Nalle Wahlroosin plaaniin, kun tuulipukukansa kantaa vain hiekkaa pankkisaliin. Niistä pääsisi hyvin nopeasti eroon.

Vierailija
89/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tavallinen -nen päätteinen suomalainen sukunimi ja tavallinen suomalainen etunimi, mutta koska edesmennyt isomummoni oli karjalasta niin keskimmäinen nimeni on hänen muistokseen Irina. Mutta nyt viimeaikoina olen joutunut tämän keskimmäisen nimeni takia olen joutunut pankin erityissyyniin ja sekä joka viikko todistelemaan pankille että olen oikeasti suomalainen.

Vierailija
90/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkien konttoriverkostot ajettu raskaasti alas. Saattaa olla 100km lähimpään pankkiin. Tämä ei ole vitsi.

No mutta jos asian kokee tärkeäksi hoitaa niin senkun menee sen 100km, jos on auto niin se on joku reilu tunti suuntaansa. Mitenhän ihmisillä ylipäänsä sitten on mahdollista kulkea yhtään mihinkään ja matkustella.. Tietysti olisi pankin asia tuo hoitaa ilman että tarvii konttorille mennä, MUTTA jos itse haluaa että asia hoituu nopeammin jne niin sitten vaan menee sinne. Surkeaa palveluahan tuo on pankilta, mutta itse kyllä mieluummin menisin sinne 100km päähän konttorille kuin pyytäisin lähipiiriltäni rahaa. 

Ja kuinka kauan kestäisi että tuon 100km matkan kustannukset saa takaisin pankilta (pankin virhe - vastuussa asian selvittelyn kustannuksista)? Vastaus, että et milloinkaan. Käytät siis puoli päivää + bensakulut sen selvittelyyn (minimissään - todennäköisesti ei onnistu edes viikossa), saadaksesi muutaman kympin tilisiirron selvittämiseen (+ mahdollisesti siihen, että saat oman tilisi taas auki, jotta voit maksaa ne kustannukset, mitä tuosta selvitystyöstä tuli)

Niin no joko hoitaa hommat itse jos palvelu ei pelaa, tai sitten voi tietty odotella vaikka monta kuukautta halutessaan ja kitistä lehdissä. Omia valintoja, myös uusavuttomuutta jos asia on itselle kovinkin kiireinen ja tärkeä. Varmaan kannattaisi myös vähän enemmän pistää soittoja ja viestejä sinne pankkiin, mutta jos ei onnistu niin vaihtoehdot on tehdä asialle jotain tai odotella. 

Se pankki saattais vähän närkästyä jos ilmestyisin paikan päälle "hoitamaan homman" itse. Yleensä kun pitäisi ensin kuulua henkilökuntaan...

Vierailija
91/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kirjoita koskaan siihen kenttään mitään.

Vierailija
92/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se pankki saattais vähän närkästyä jos ilmestyisin paikan päälle "hoitamaan homman" itse. Yleensä kun pitäisi ensin kuulua henkilökuntaan...

Pankki saattaa närkästyä siitäkin jos edes ilmestyt ylipäätään paikalle sopimatta ensin aikaa puhelimitse.

Vierailija
93/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni maksoi Imatran hotellihuoneemme. Maksoin osuuteni hänelle vrrkkopankissa ja kirjoitin kommenttikenttään Karjala takaisin.

Vielä ei ole pankista kuulunut. Ehkä virkailija on samaa mieltä?

Vierailija
94/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siirsin kerran tädille rahaa otsikolla "Pörrin ruokarahat (märkäruoka) helmikuulle". Raha oli mennyt väärälle tilille, onneksi asianajotoimistossa oli ihmetelty että miksi heille tulee rahaa 80 e tuollaisella viestillä. Sain rahat nopeasti takaisin.

Eli kyllä tuo viestin laittaminen kuitenkin kannattaa.

Vierailija
95/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä siirsin kerran tädille rahaa otsikolla "Pörrin ruokarahat (märkäruoka) helmikuulle". Raha oli mennyt väärälle tilille, onneksi asianajotoimistossa oli ihmetelty että miksi heille tulee rahaa 80 e tuollaisella viestillä. Sain rahat nopeasti takaisin.

Tuohon on pakko kommentoida, että minulla oli joskus työkaveri Birgitta, jota kaikki kutsuivat Pörriksi.

😀

Vierailija
96/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankki saattaa närkästyä siitäkin jos edes ilmestyt ylipäätään paikalle sopimatta ensin aikaa puhelimitse.

Totta! Eihän siellä nykyään edes ole ketään, ellet etukäteen sovi tapaamista...

Vierailija
97/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole viitenumeroa, niin kyllä joku selkeyttävä viesti on ihan hyvä laittaa mahdollisia jälkiselvittelyjä varten.

Vierailija
98/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyä ei ole ei koskaan tule. Kaikki on vain nörttien tuottamaan softaa, joka ei ole koskaan valmis. 

Hmm... oletko tutustunut tekoälyn perusteisiin? Ja tiedätkö mitä eroa on algoritmilla ja tekoälyllä?

Ei yhtään mitään eroa vaan algoritmi siellä taustalla niitä painoja säätelee ja laskentaa tekee jos keinotekoisista neuroverkoista puhut - pelkkä funktioapproksimaattori on se. Klassinen tekoäly on sitten pääosin hakualgoritmeja.

Vierailija
99/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukuin putinia facebookissa niin tilini jäädytettiin ja sain bannit 3 kuukaudeksi. Tein rikosilmoituksen facebookista ja tilini palautettiin viikossa.

Vierailija
100/111 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kirjoita koskaan siihen kenttään mitään.

Jos  sinulla ei ole viitenumeroa, niin viestikenttään on nykyisin pakko kirjoittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi