Onko glukoosifruktoosisiirappi epäterveellisempää kuin glukoosisiirappi?
Onko noilla eroa terveyden kannalta? Toki kumpikaan ei ole terveellistä mutta onko jompi kumpi epäterveellisempää? Esim. verensokerin nostaminen tms?
Kommentit (5)
Katsoin tänään youtubesta erinomaisen videon, jossa alan tutkija kertoili fruktoosista. Oli aika huimaa settiä ja alan uusinta tietoa. Hypoteesina nyt se, että nimenomaan fruktoosi on se, joka aiheuttaa lihomisen ja alzheimerin taudin, koska se rikkoo mitokondridoiden kyvyn tuottaa energiaa. Mitä enemmän kehossa virtailee fruktoosia, sitä enemmän myös glukoosi ym muuntuu fruktoosiksi. Oman osansa tähän kaikkeen tuo suola. Mitä suolaisempaa syöt, sitä tehokkaammin glukoosi ja muut ainekset muuntuvat fruktoosiksi. Vain hedelmissä ja marjoissa oleva luontainen fruktoosi on ok, kaikki muu aivan kammottavaa myrkkyä niin aivoille kuin elimistölle.
Glukoosisiirappi ei tosin taida olla sen parempi asia kuin sama siten, että on fruktoosi mukana. En ole varma siitäkään, jospa tuote on ihan sama molemmissa tapauksissa, nimitys vain vaihtelee.
Monesta prosessoidun elintarvikkeen tuotesisällöstä voi nykyisin lukea tuotteen sisältävän glukoosisiirappia, glukoosi-fruktoosisiirappia tai tärkkelyssiirappia. Yhdysvalloissa tämä ”paholaiseksi” joissain teksteissä nimetty tavara on high fructose corn syrup.
Suosittelen välttämään kaikkea edellä mainittua niin paljon kuin mahdollista. Jos haluaa makeutta, niin oikea sokeri ja hunaja parempia vaihtoehtoja.
Määrä tekee myrkyn. Maksa käyttää fruktoosia energiaksi, mutta jos sitä saa enemmän kuin maksa pystyy kuluttamaan, niin se on epäterveellistä ja johtaa rasvamaksaan.
En tiedä onko sillä pitkäaikaisvaikutuksia terveydelle, mutta olen alkanut epäillä, että syy miksi joistain makeista syötävistä minulle tulee heti väsymystä (kun taas muista ei) on se että niissä on glukoosi-fruktoosisiirappia. Olen alkanut lukea ainesosaluetteloa, ja kyseinen aine löytyy niistä väsyttävistä aina.
Vaikuttaa myös, että ihan kuin halvoissa tuotteissa olisi glukoosi-fruktoosisiirappia useammin kuin kalliimmissa. Esim. makeissa kekseissä olen huomannut tämän eron.
Joka tapauksessa aion tästä lähtien vältellä kyseistä ainetta sisältäviä tuotteita, kun nyt näyttää siltä että se ei minulle sovi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Fruktoosi on maksamyrkky.