Jos saa vain "paskaduuneja" joissa palkka 9-11e/h, niin kannattaako työnteko silloin, vai tuilla mieluummin? Asuinpaikkakin PKS, jossa tukia saa nettona 1300-1400e yksin asuvana...
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työura on vasta alussa niin mikä tahansa työ kannattaa ottaa. jos eläkeikä alkaa lähestyä niin silloin ei välttämättä jos on mieluummin kotona.
Eikö sitä eläkettä kerry eniten juuri vikoina työvuosina? Niin ainakin uutisartikkelissä aiemmin viikolla sanottiin.
Ei kerry,joskus on kertynyt mutta ei enää
Vierailija kirjoitti:
Työura ei etene jos ei joskus aloita.
Et tule ikinä saamaan mitään 8000 € kuukaudessa + autoetu työtarjousta jos vain makaat kotona.
Duunarialoilla ei kyllä moni saa ikinä, vaikka kuinka kohoaisi esimerkiksi apulaisesta kokiksi ja jopa esimieheksi.
Vähän yli 2 vuotta sitten menin duuniin 9€ tuntipalkalla. Tässä ajassa palkkani on tuntipalkkani noussut 6 eurolla.
Kannattiko? Kyllä.
Ja jo se 9€/h 40h/vk oli silloinkin reilusti enemmän kuin millä olin työttömänä elellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittanut 7,5e/h tuntipalkalla, pk-seud taulla! Menot oli sovitettava siihen tulotasoon! Nykyään olen työssä, jossa tuntipalkkani on 28e/h. Jos olisin kieltäytynyt 7,5e/h työstä aikoinaan vaan jäänyt kotiin nostamaan tukia, olisin ankean pienituloinen edelleen.
Ja mitä sitten?
Miten sinä liityt minuun?
Taas näitä omalla elämällään brassailijoita.
Minä en ole sinä.Sinä olet luuseri joka ei edes koulutusta saanut hommattua vaikka olet jo melkein nelikymppinen.Juuri sinunlaistesi takia pitää tukia pienentää niin ei tarvitse miettiä lähtiskö töihin vai makaisiko kotona .t.eri
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittanut 7,5e/h tuntipalkalla, pk-seud taulla! Menot oli sovitettava siihen tulotasoon! Nykyään olen työssä, jossa tuntipalkkani on 28e/h. Jos olisin kieltäytynyt 7,5e/h työstä aikoinaan vaan jäänyt kotiin nostamaan tukia, olisin ankean pienituloinen edelleen.
Ja mitä sitten?
Miten sinä liityt minuun?
Taas näitä omalla elämällään brassailijoita.
Minä en ole sinä.Sinä olet luuseri joka ei edes koulutusta saanut hommattua vaikka olet jo melkein nelikymppinen.Juuri sinunlaistesi takia pitää tukia pienentää niin ei tarvitse miettiä lähtiskö töihin vai makaisiko kotona .t.eri
ap
Edellisen viestin loppuoa oli ap:lle tarkoitettu .
Hyvin menen töihin 9-11€/h palkalla, 5€/h sopii oikein hyvin. Maksettavalla palkalla saa sen hintaisen työpanoksen. Mitä pienempi palkka, sen huonompi on tulos ja yllättävien vahinkojen määrä moninkertaistuu. 5€/h ja mitä ihmettä, miten tuo laatikko putosi tai miten tuo hylly kaatuikin.
Itse elän tuilla, jos menisin töihin, rahaa jäisi saman verran kuin työttömänä. Joten ei ole motiivia työntekoon.
Kannattaa, saat työkokemusta mahdollisesti kivan työyhteisön. Kenties vielä saat mahdollisuuden näyttää taitosi ja saat jatkossa jonkun paremmin palkatun tehtävän. Kyllä yrittää pitää, sittenhän sen näkee ja kokee.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin menen töihin 9-11€/h palkalla, 5€/h sopii oikein hyvin. Maksettavalla palkalla saa sen hintaisen työpanoksen. Mitä pienempi palkka, sen huonompi on tulos ja yllättävien vahinkojen määrä moninkertaistuu. 5€/h ja mitä ihmettä, miten tuo laatikko putosi tai miten tuo hylly kaatuikin.
Ei sitä ole käynyt mielessä että jos näyttäisit että olet hyvä työntekijä niin se palkka voisi tuosta noustakin? Jos työnantaja ei ymmärrä arvostaa tekijää ja nostaa palkkaa jotta se vastaa osaamistasi ja panostasi, niin sit vaihda työpaikkaa. Mut olet mieluummin edes yrittämättä ja jatkat valitusta 👍
Olen tehnyt 11€/h liksalla töitä ja kyllä se kannatti.
Tutustuin uusiin ihmisiin (työkaverit) ja päivät meni nopeasti töissä mukavalla porukalla.
Siinä ei pieni palkka harmittanut kun vuosikin oli mennyt paljon nopeammin kuin yksinkotona makaamalla.
Aloitin pienellä palkalla. Vuosien mittaan noussut ihan kohtuu hyvin ja 2kk lomaakin vuodessa. Kun on vakituinen työ, tuloja, niin sai lainaakin. Kesällä taas nousee palkka. Jokohan saisin sitten siivoustyöstä jo hieman yli 14e tunti?
Vierailija kirjoitti:
Aloitin pienellä palkalla. Vuosien mittaan noussut ihan kohtuu hyvin ja 2kk lomaakin vuodessa. Kun on vakituinen työ, tuloja, niin sai lainaakin. Kesällä taas nousee palkka. Jokohan saisin sitten siivoustyöstä jo hieman yli 14e tunti?
14,86 on meillä kunnalla siivoojan tuntipalkka (heillä on kk-palkka mutta siitä laskettuna) mutta pitää olla laitoshuoltajan tutkinto. Hyvät edut lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kerro minullekin mistä saa 1 300 nettona tukia.
Ihan normaalia pk-seudulla.
Perustoimeentulotuen virallinen maksimivuokra yksin asuvalle on 697e.
Perustoimeentulotuen perusosa 555e.
Sähkölasku maksetaan, lääkkeet ja lääkärit maksetaan, kotivakuutus maksetaan.
Tuosta tulee jo vähintään 1252e +sähkölasku, lääkkeet, lääkärit, kotivakuutus eli heittämällä yli 1300e ihan virallisten säädöstenkin mukaan. 1300-1400e
Sitten kun ottaa huomioon että osalle maksetaan vielä kalliimpaakin vuokraa kuin virallisen rajan mukaan, niin voi saada 1400-1500e:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html
Ymmärrän; tuo on järjetöntä, että valitetaan sitä ärjyvää työvoimapulaa pk-seudulla, jos palkat ovat tuota luokkaa. Jos sattuu vielä niin, että työnantaja ei tarjoa edes täysiä tunteja, niin voin kyllä itsekin todeta, että en hitossa lähtisi tuollaiseen diiliin. En siis itse asu PK-seudulla (onneksi).
Asumiskulut PK-seudulla, mahdollisesti myös Tampereella ja Turussa ovat sen verran hapokkaat, että alle kympin tuntipalkalla ei ole ihme, että työ ei kiinnosta.
Tuommoisella palkalla tulee toimeen kotikaupungissani - taantuvassa teollisuuskaupungissa, jossa vuokrat ovat halvat - mutta en hitossa ottaisi tuollaista työtä vastaan PK-seudulta, jos ei olisi pakko. Ja jos täällä joutuisin työttömäksi, jäisin mieluiten tänne vaikka kattoon räkimään ennen kuin yrittäisin lähteä isompiin kaupunkeihin tuollaisen "palkan" perässä. Onneksi ei näin taida päästä käymään - pienissäkin kaupungeissa ja kunnissa on tällä hetkellä ihan kohtalaisesti työpaikkoja, ainakin työttömänä olevien työkykyisten määrään verrattuna (iso osa työttömistä on pitkäaikaistyöttömiä; käytännössä työkyvyttömiä esim. mt-ongelmien, sairauksien tai ihan silkan päihdeongelman vuoksi).
Vierailija kirjoitti:
Itse elän tuilla, jos menisin töihin, rahaa jäisi saman verran kuin työttömänä. Joten ei ole motiivia työntekoon.
Kapitalisti ajattelee noin.
Kerro minullekin mistä saa 1 300 nettona tukia.