Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä näen lääkärin tekemän B-lausunnon?

Vierailija
24.05.2023 |

Sain maanantaina Terveystalon psykiatrilta B-lausunnon kelan psykoterapiaa varten. En siinä käynnillä älynnyt kysyä että saanko itselleni sen lausunnon johonkin omakantaan vai laittavatko he sen suoraan kelalle vai miten ihmeessä.. Muistan vain psykiatrin sanoneen että "b-lausunto lähtee tänään...". Mut oon niin lahopää että en muista muuta, enkä kirjottanu ylös, enkä älynny tarkemmin kysyä...

Nyt pitäs tehdä se kelan hakemus ja laittaa se B-lausunto liitteeksi, mutta ei mulla ole mitään mitä laittaa. En saanut mitään enkä löydä sitä omakannasta, terveystalon omista teksteistä tai omakelasta tai yhtään mistään...

Mitä mää nyt teen?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela edellyttää 3 kuukauden hoitokontaktia ennen kuin Kela-terapiaa voi hakea. Sinä aikana ei kuitenkaan tarvitse mitenkään viikottaista hoitosuhdetta olla, vaan harvempi riittää. Toisaalta tuo Kela-terapiaa edeltävästi kontakti on myös ihan opettavainen: voit sanoa hoitavalle henkilölle, miten koet hänet; siinä opit jotain itsestäsikin ja saat myös pohjaa Kela-terapeutin valinnalle. Jos sairaanhoitajasi tietää, että käyt hänellä juuri tuo 3 kk:n jakso mielessä, hän mukauttanee myös oman työotteensa hieman "kevyemmin" kuin jos tarkoitus olisi työstää asioita yhdessä vuosia tai toisaalta siinä tapauksessa, että olisit akuutissa hädässä.

Vierailija
22/34 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa on b-lausunnot tk:n ilmoitustaululla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela edellyttää 3 kuukauden hoitokontaktia ennen kuin Kela-terapiaa voi hakea. Sinä aikana ei kuitenkaan tarvitse mitenkään viikottaista hoitosuhdetta olla, vaan harvempi riittää. Toisaalta tuo Kela-terapiaa edeltävästi kontakti on myös ihan opettavainen: voit sanoa hoitavalle henkilölle, miten koet hänet; siinä opit jotain itsestäsikin ja saat myös pohjaa Kela-terapeutin valinnalle. Jos sairaanhoitajasi tietää, että käyt hänellä juuri tuo 3 kk:n jakso mielessä, hän mukauttanee myös oman työotteensa hieman "kevyemmin" kuin jos tarkoitus olisi työstää asioita yhdessä vuosia tai toisaalta siinä tapauksessa, että olisit akuutissa hädässä.

Voiko psykiatriselle sairaanhoitajalle sanoa että on pyrkimässä Kelan tukemaan psykoterapiaan?  Mutta on Kelan takia käytävä se 3 kk psykiatrisella sairaanhoitajalla.  Minulla tosiaan se käynti psykiatrisella sairaanhoitajalla jäi yhteen kun tuntui ettei henkilökemiat oikein pelanneet. Olin todella masentunut ja se apu olisi tullut tarpeen. Jännittää aloittaa uuden henkilön kanssa, jos se on samanlainen.

Kyllä minulla on ajatus minkälainen psykoterapeutti olisi hyvä. Jonka kanssa pystyisi puhumaan ja eheytymään. 

Vierailija
24/34 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit sanoa - sehän on sinun tavoitteesi kuntotuksesi osalta. Yhteistyön perustekijöitä, että tietää, mitä toinen suunnittelee. Luulin, että lääkäri oli ohjannut sinut sairaanhoitajalle juuri tuon 3 kk:n jakson "keräämiseksi" ennen psykoterapian hakulausunnon tekemistä.

Vierailija
25/34 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voit sanoa - sehän on sinun tavoitteesi kuntotuksesi osalta. Yhteistyön perustekijöitä, että tietää, mitä toinen suunnittelee. Luulin, että lääkäri oli ohjannut sinut sairaanhoitajalle juuri tuon 3 kk:n jakson "keräämiseksi" ennen psykoterapian hakulausunnon tekemistä.

Täällä terveyskeskuksessa ohjataan psykiatriselle sairaanhoitajalle eikä ollenkaan lääkäriin. Psykiatrinen sairaanhoitaja konsultoi vain lääkäriä. Jouduin lähtemään olon huononnuttua yksityislääkärille, joka määräsi heti masennuslääkkeet. Lähellä oli etten itselle tehnyt mitään.  Psykiatrinen sairaanhoitaja ei ymmärtänyt tilannetta vaan neuvoi vain hengitysharjoituksia ja oli välinpitämätön.  Myös kirjoitti minusta ikävään ja negatiiviseen sävyyn, että oli vaikea mennä terveyskeskukseen sen jälkeen.

Vierailija
26/34 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko mennä uudelleen saman yksityispsykiatrin vastaanotolle? Sitä 3 kk: tta aletaan periaatteessa laskea siitä ensikäynnistä hänen vastaanotollaan. Kela-terapeutin löytäminen ei aina ole ihan helppoa, ja sopivalta terapeutilta ei ehkä ihan juuri vapaudu paikkaa. Näistä voisit puhua siellä psykiatrilla, joka voisi auttaa sinua tämän prosessin kanssa eteenpäin.

Vierailija
27/34 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko mennä uudelleen saman yksityispsykiatrin vastaanotolle? Sitä 3 kk: tta aletaan periaatteessa laskea siitä ensikäynnistä hänen vastaanotollaan. Kela-terapeutin löytäminen ei aina ole ihan helppoa, ja sopivalta terapeutilta ei ehkä ihan juuri vapaudu paikkaa. Näistä voisit puhua siellä psykiatrilla, joka voisi auttaa sinua tämän prosessin kanssa eteenpäin.[/quote

Näin varmaan teen. Työttömyys on pitkittynyt 10 vuoteen, kun en ole saanut kunnon apua mielenterveysongelmiin.  

Vierailija
28/34 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-lausunto on nähtävillä kunnan ilmoitustaululla.

Vierailija
29/34 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko mennä uudelleen saman yksityispsykiatrin vastaanotolle? Sitä 3 kk: tta aletaan periaatteessa laskea siitä ensikäynnistä hänen vastaanotollaan. Kela-terapeutin löytäminen ei aina ole ihan helppoa, ja sopivalta terapeutilta ei ehkä ihan juuri vapaudu paikkaa. Näistä voisit puhua siellä psykiatrilla, joka voisi auttaa sinua tämän prosessin kanssa eteenpäin.

Ihan ohiksena, mutta itse olen tällä hetkellä työterveyden kautta lyhytpsykoterapiassa, ja psykoterapeuttini mielestä olen oikeutettu Kelan psykoterapiaan. Sinne päästäkseni tarvitsisin hakemukseeni vain psykiatrilta lausunnon, ei mulle mistään kolmesta kuukaudesta puhuttu mitään 🙄.,

Vierailija
30/34 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohiksena, mutta itse olen tällä hetkellä työterveyden kautta lyhytpsykoterapiassa, ja psykoterapeuttini mielestä olen oikeutettu Kelan psykoterapiaan. Sinne päästäkseni tarvitsisin hakemukseeni vain psykiatrilta lausunnon, ei mulle mistään kolmesta kuukaudesta puhuttu mitään 🙄.,

Kuka tietäisi asiasta, olisi tärkeä tieto minullekin. Tätä palstaa ei varmaan lue kukaan Kelan työntekijä, joka osaisi sanoa oikean tiedon??

Vierailija
31/34 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tietäisi asiasta, olisi tärkeä tieto minullekin. Tätä palstaa ei varmaan lue kukaan Kelan työntekijä, joka osaisi sanoa oikean tiedon??

En ole kelan työntekijä, mutta tietääkseni vaatii aina sen 3 kk:n hoitosuhteen ennen kun kelan tukemaan terapiaan pääsee. Itsellä siihen 3 kk:teen laskettiin työterveyden lääkärikäynnit ja työpsykologikäynnit, tyyliin joka kuussa yks käynti. Ja hain jo terapeuttia ennen kuin se 3 kk kerkes tulla täyteenkään.

Että periaatteessa jos sulla on takana jo lyhytterapiaa tai muita käyntejä ni sulla on valmiina se 3 kk takana. Ymmärtääkseni tuo 3 kk on sen takia että sillä vähän nähään että henkilö vaikuttaa siltä että hän pystyy sitoutumaan pitempi aikaiseen terapiaan, jos kykenee 3 kk olemaan ns. tiiviimmässä hoitosuhteessa johonkin. Ja on motivaatiota yms alottaa pitkä terapia.

Vierailija
32/34 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kelan työntekijä, mutta tietääkseni vaatii aina sen 3 kk:n hoitosuhteen ennen kun kelan tukemaan terapiaan pääsee. Itsellä siihen 3 kk:teen laskettiin työterveyden lääkärikäynnit ja työpsykologikäynnit, tyyliin joka kuussa yks käynti. Ja hain jo terapeuttia ennen kuin se 3 kk kerkes tulla täyteenkään.

Että periaatteessa jos sulla on takana jo lyhytterapiaa tai muita käyntejä ni sulla on valmiina se 3 kk takana. Ymmärtääkseni tuo 3 kk on sen takia että sillä vähän nähään että henkilö vaikuttaa siltä että hän pystyy sitoutumaan pitempi aikaiseen terapiaan, jos kykenee 3 kk olemaan ns. tiiviimmässä hoitosuhteessa johonkin. Ja on motivaatiota yms alottaa pitkä terapia.

Siis vähintään yks käynti per kk, mut kävin useemmin siinä 3 kkden aikana.

Vierailija
33/34 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä lausunnossa lukee?

Vierailija
34/34 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

B- lausunnot esillä kaupan ilmoitustaululla josta ne voidaan noutaa.