Sinä jolta on kuollut läheinen (viestejä, muistamisia)?
Minkälaisia viestejä ja muistamisia toivoisit rakkaasi jättäneen sinulle? Milloin haluaisit nämä toimitettavan?
Autan kuolevaa ystävääni jättämään muistoja hänen perheelleensä. Lapset onneksi jo teinejä.
Kirjeet kirjoitamme lapsille ja hänen läheisilleen mutta muita ideoita?
Kommentit (10)
Tavallisten asioiden muistelu paperilla olisi itselleni mieluisaa. Esim jokin tapahtuma vanhemman muistamana, muistipa (jo aikuinen?) lapsi sitä itse tai ei. Ja mitä vanhempi on tuolloin tuntenut.
Riippuu pitääkö henkilöstä vai ei, joillakin ollut piinaava omainen. Jos olisi ollut kiva läheinen jota kaipaa, silloin hyvä. Ääniviestit? Jotka normaalilla äänellä, iloinen aihe. Videot. Piirros, teksti. Valokuvat. Muistikirja jossa tarroja ja lauseita. Mutta mitä jaksaa tehdä, valitsee jotain? Ajelu lempipaikkoihin ja siitä video? Vai olohuoneessa vai järvenranta.
Ystäväni on saattohoidossa ja minä kirjoitan hänen puolestaan. Emme siis voi enää mennä mihinkään lempipaikkoihin kuvaamaan ja kuvaaminen on muutoinkin ehkä poissuljettua koska ei näytä enää itseltään. Aika loppuvaiheessa mennään eli ehkä viikkoja /päiviä jäljellä ei kuutenkaan varmaan enää kuukausia?
Ja nyt ajattelemme etenkin hänen lapsiaan ja miestään. Esim valmistumispäivänä, tulevana hääpäivänä tai oman lapsen synnyttyä lapsen olisi ehkä ihanaa saada äidiltä kannustava kirje tai joku muistoesine?
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on saattohoidossa ja minä kirjoitan hänen puolestaan. Emme siis voi enää mennä mihinkään lempipaikkoihin kuvaamaan ja kuvaaminen on muutoinkin ehkä poissuljettua koska ei näytä enää itseltään. Aika loppuvaiheessa mennään eli ehkä viikkoja /päiviä jäljellä ei kuutenkaan varmaan enää kuukausia?
Ja nyt ajattelemme etenkin hänen lapsiaan ja miestään. Esim valmistumispäivänä, tulevana hääpäivänä tai oman lapsen synnyttyä lapsen olisi ehkä ihanaa saada äidiltä kannustava kirje tai joku muistoesine?
Aika kamalaa, että äiti on kirjoittanut kirjeen, mitä ei saa koskaan lukea, jos ei saa lapsia tai mene naimisiin. Eteenkin kun lapsia useampi niin jos toinen saa kirjeen hääpäivänään niin tietää että itsellekin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille kirjeet ainakin kun täyttävät 18.
Viestien pitäisi tosiaan olel eiehdollisia, eli saaja saisi ne joka tapauksessa, vaikka ei koskaan valmistuisi, menisi naimisiin, saisi lapsia tai onnistuisi millään lailla. ne pitäisi saada ihan vain joka tapauksessa ja olisi hyvä ku ne olisivat kannustavia ja hyväksyviä.
Eikä viestejä voi jättä pitkiksi ajoiksi jonkun muun hoteisiin muutenkaan: sinähän saatat itsekin kuolla, jäädä auton alle, kotisi palaa, tulee hometta tai ne viestit vaan hukkuvat. Sitten ne eivät koskaan pääse perille asti.
Mutta ihan heti (ainakaan kaikkia) ei myöskään viestejä kannata antaa, sillä monille on käynyt niin, että siinä väkivaltaisessa ensisurussa niitä ei tajua, tai ne heittää pois joko shokissa tai surun vihavaiheessa. Masentuneesta surijasta voi myös tuntua, ettei millään - näillä viesteilläkään - ole mitään väliä. SIksi ne kannattaa toimittaa perille vasta kun vähän aikaa on kulunut. Muutama kuukausi, ehkä puolesta vuodesta vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille kirjeet ainakin kun täyttävät 18.
Entä jos eivät täytä?
Juu hyvä pointti että kirjeet annetaan ei-ehdollisina jos lapset eivät menekään naimisiin tai saa lapsia. Mutta esim. 18-vuotissynttäreinä tai jouluna on varmaan hyvä? Tai sitten voisi olla merkkipäivänäsi tai äidiltä sinulle missä voisi kirjoittaa ehkä yleisemmin positiivisia elämänohjeita tai kivoja muistoja ja kirjeiden säilyttäjä voi antaa ne sopivana ajankohtana.
Itsestäni olisi ainakin ihanaa jos isä olisi ennen kuolemaansa kirjoittanut minulle kirjeen, ihan sama milloin sen saisin.
Minusta tämä on ihana idea <3
Erilaisia kirjeitä vaan mahdollisimman moniin tapahtumiin, toki ne voi antaa kuitenkin joskus lapselle luettavaksi vaikka hän ei menisi naimisiin tai saisi omaa lasta.
Kirjoittaisin miehellekin jonkin kirjeen jossa toivoisin hänen olevan onnellinen ja saavan tuntea rakkautta vaikka minua ei enää ole tms.
Creepyä.