Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten migreenistä eroon?

Vierailija
23.05.2023 |

Minulla on melko usein migreeniä ja nykyään migreenini on muuttunut sellaiseksi klassiseksi migreeniksi joka alkaa kivulla suoraan ja myöhemmin tulee oksettava olo.
Ennen minulla oli aurallinen migreeni joka oli paljon helpompi sietää ja myös helposti ennakoitavissa, ennen se tuli vain kuukautisten aikaan mutta nykyään ainakin pari kertaa kuukaudessa tuollainen kova oksetusmigreeni.
Mitä neuvoja antaisitte migreenin itsehoitoon?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jotain estolääkitystä ja ota kohtauslääke tai särkylääkkeet heti kun särky alkaa eikä vasta tunnin päästä (eli älä yritä sinnitellä sen kanssa).

Yritä tunnistaa kohtauksen laukaisevia tekijöitä ja välttää niitä.

Itsellä ainakin verensokerin pitäminen tasaisena ja hyvät yöunet ovat äärimmäisen tärkeitä juttuja.

Vierailija
2/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kai vähenee kun ikää alkaa olla 40 ja yli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio, liikunta ja lepo eli elintavat. 

Vierailija
4/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Botox

Vierailija
5/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kai vähenee kun ikää alkaa olla 40 ja yli

Ei  valitettavasti vähene.

Vierailija
6/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon lääkkeet estolääke , (+epilepsialääke) ja täsmälääke. Stressin vähennys , aina aurinkolasit ulkona ja säännöllinen ruokailu.

Vierailija
7/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla migreeni johtui syödyistä hormoneista. Oli useampia e-pillereitä, minipillerit, hormonikierukka. En edes ajatellut, että migreeni johtui noista, ajattelin että minulla nyt vain on se. Myöhemmin, lähes nelikymppisenä menin uudelle gynelle ja hän sanoi, että voidaanhan migreenistä yrittää kokonaan eroonkin. Sain Qlaira-pillerit, myöhemmin Zoelyt, joissa hormoni on luonnollisempaa. Migreeni katosi sen siliän tien. Ihan satunnaisesti tulee alkava kohtaus, jonka saan estettyä ottamalla ajoissa parasetamolin.

Vierailija
8/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on varmaan täsmälääke?

Pitkä lista vältettäviå asioita mulla on. Mikään ihmekonsti ei ole auttanut hetkeä tai kuukautta pidempään. Juuri mikään estolääke ei toimi.

Tekisi mieli muuttaa ulkomaille, koska migreenit loppuu heti matkoilla ja palaa heti, kun pääsee Suomeen. Ei mulla edes kummempaa stressiä ole.

Vierailija
9/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin. Yksityisellä neurologilla jos varaa käydä, niin sinne, heillä yleensä paras ja ajantasainen tieto. Saat reseptit kipulääkkeisiin, pahoinvointilääkkeisiin ja triptyliin. Jos ne ei auta, on olemassa myös järeämpiä lääkkeitä, eli epilepsialääkkeitä ja uusia kalliita biologisia estolääkkeitä.

Vierailija
10/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estolääkitys, botox, lihasjännityksen vähentäminen (hieronta, lihasharjoitukset), ruokavalio, hajusteiden välttäminen, riittävä veden juominen, suolatasapainosta huolehtiminen, aurinkolasien käyttäminen kirkkaalla säällä jne. Moni asia voi vaikuttaa asiaan.

Vierailija
11/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole pelkkä estolääkitys riittänyt vaan migreeniä silti häiritsevän usein. Meni hermot ja netin ihmeitä selattuani aloin kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota ja suolalisää. Jompikumpi tai niiden yhdistelmä tuntuu auttavan ei täydellisesti mut jonkin verran. Vhh:n idea siis pitää verensokeri mahdollisimman tasaisena, arvelen että mulla verensokerin heittely laukaisee migreeniä. Suolalisästä ei lie haittaa kun verenpaine matalalla ja vp-lääke migreenin estoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi