Millaisia ovat autistit?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme ole mikään homogeeninen joukko. Kuka tahansa ihminen jota et heti epäilisi voi paljastua autistiksi.
Tietääkö joku, millaisissa testeissä autismi tutkitaan ja todetaan? Onko siinä jokin kuvannus aivoista vai vaan pelkästään jotain toiminnallista testaamista?
Miten ajattelit, että autismi näkyy esim. magneetti kuvassa? :D
Kyllä se testataan ihan erilaisilla vuorovaikutusta ja kielen kehitystä arvioivilla testeillä. Usein samalla arvioidaan onko kehitysviivettä tai kehitysvammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni vainooja on. Kun ystävä muuttaa, muuttaa olio perässä ja "löytyy" samasta talosta kerta toisensa jälkeen. Täysin mustavalkoinen tapaus. Ei usko eikä tajua mitään. Pelimies, jonka luonne kyllä käy selväksi kaikille jotka hänelle orjailevat.
Surullisinta on, että on ulkokuoreltaan kaunis nuori mies, ja käyttää tätä ominaisuutta hyväksi. Taitava näyttelijä myös.
Joskus pelkään ystäväni hengen ja terveyden puolesta.
Meneekö sulla nyt sekaisin autisti ja psykopaatti? Meinaan että autistit noin yleisesti ei ole kovin hyviä manipuloimaan muita tai näyttelmään...
Kaava on joka kerta sama. Ja kyllä tällä ne omat tunteet on. Viha. Raivo. Himo.
Näytelmää, enimmäkseen.
Luulee kai että joku spessu suhde ystävääni. Mitään ei ole ikinä ollut.
Se kun tällä kilahtaa, niin kantsii tilata muuttoauto.
Edelleen kuulostaa kyllä enemmän psykopaatilta kuin autistilta.
Sellainen joka meni lisääntymään ja nyt on kaikilla lapsilla nepsy-oireita enemmän ja vähemmän.
Epämiellyttävä ihmisenä, kova- ääninen, kaikkitietävä työilmapiirin pilaaja.
Itse olen vanhempaa ikäpolvea ja minun nuoruudessani autisteina pidettiin niitä, jotka oli kuin vajaaälyisiä, ja jotka ei ymmärtäneet. Olivat sisäänpäin kääntyneitä makasivat omassa huoneessaan, eikä heillä ollut kontakteja kehenkään. Olivat niin oudon tai arvaamattoman oloisia, tuojottivat ihmisiä, eikä puhuneet mitään, kukaan ei tainnnut ymmärtänyt niitten sielunmaailmaa. Ne oli alhaista kastia ja yleensäkin perheelle kova taakka. Monet niistä joutui sitten mielisairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma käsitykseni on, että lievästi autistiset ihmiset ovat lähtökohtaisesti ihmisiä, jotka ovat psykologisesti sieltä terveimmästä päästä, koska lievästi autistiset ihmiset omaavat tyypillisesti hyvän keskittymiskyvyn, jota nk. normaalit ihmiset eivät nykyään tyypillisesti omaa.
Keskittymiskyvyn puute on ilmentymä psykologisesta degeneraatiosta, joka lisääntyessään vie koko yhteiskunnan syvälle suohon.
Elon Musk on esimerkki lievästi autistisesta ihmisestä, joka 50-vuotiaanakin tekee yhä 100 tuntisia työviikkoja, koska pystyy keskittymään asioihin erinomaisesti.
50-vuotiailla ihmisillä Länsimaissa keskittymiskyky on tyypillisesti kärpäsen tasolla.
No ei se lievä autismi siihen keskittymiskykyyn suoranaisesti vaikuta, monesti kaverina siinä on ADHD. Ihmisellä voi olla esimerkiksi lievä autismi, lievä kehitysvamma ja ADHD. Vaikka siis kehitysvamma ja ADHD ovat erillisiä diagnooseja. Silti toimintakyky toisilla voi olla hyvä ja toisilla huono.
Lievä autismi tarkoittaa sitä, että näkyvät (diagnoosikriteeriset) autismipiirteet ovat lieviä. Eli kykenet olemaan vuorovaikutuksessa ja tulemaan kontaktiin helposti. On myös sellaisia, jotka ovat olleet lapsuudessa vaikeasti kirjolla, mutta aikuisena täyttävät enemmänkin lievän autismikirjon kriteerit. Esim. kirjolla sarjassa oli parikin tällaista.
Teknologia-alalla on paljon lievästi autistisia ihmisiä, ja nk. nörtit ovat usein juuri ilmentynä lievästi autistisista ihmisistä, jotka jo pienestä pitäen ovat ylikiinnostuneita teknologiasta ihmisuhteiden sijaan. Biil Gates oli juuri tälläinen nörtti.
Mun pojalla diagnosoitiin viime vuonna lievä asperger ja sitä ei huomaa hänestä, jos ei tiedä mitä katsoa. Huolimatta siitä, että olen yrittänyt opettaa häntä lukemaan tunteista omilta kasvoiltani ja yrittänyt tukea hänen mentalisaatiokykynsä kehittymistä, hänen on joskus vaikeaa hahmottaa mitä kaikkea pitää kertoa, jotta toinen tajuaa mistä on kysymys. Tätäkin ilmenee vain hänen ollessaan innostunut tai jos on kiire. Hän on tosi herkkä kuormittumaan ja se piirre aiheuttaa eniten haittaa. Pienenä hän oli pikkuvanhan oloinen ja pärjäsi koulussa hyvin muistinsa ansiosta, mutta lukiossa vaaditaan paljon enemmän itseohjautuvuutta ja työntekoa, niin hänen vaikeutensa toiminnanohjauksessa ja keskittymisessä räjähtivät käsiin. Lopulta hän saikin myös ADHD-diagnoosin.
Ei hänestä ulkoapäin pysty näitä päättelemään lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma käsitykseni on, että lievästi autistiset ihmiset ovat lähtökohtaisesti ihmisiä, jotka ovat psykologisesti sieltä terveimmästä päästä, koska lievästi autistiset ihmiset omaavat tyypillisesti hyvän keskittymiskyvyn, jota nk. normaalit ihmiset eivät nykyään tyypillisesti omaa.
Keskittymiskyvyn puute on ilmentymä psykologisesta degeneraatiosta, joka lisääntyessään vie koko yhteiskunnan syvälle suohon.
Elon Musk on esimerkki lievästi autistisesta ihmisestä, joka 50-vuotiaanakin tekee yhä 100 tuntisia työviikkoja, koska pystyy keskittymään asioihin erinomaisesti.
50-vuotiailla ihmisillä Länsimaissa keskittymiskyky on tyypillisesti kärpäsen tasolla.
No ei se lievä autismi siihen keskittymiskykyyn suoranaisesti vaikuta, monesti kaverina siinä on ADHD. Ihmisellä voi olla esimerkiksi lievä autismi, lievä kehitysvamma ja ADHD. Vaikka siis kehitysvamma ja ADHD ovat erillisiä diagnooseja. Silti toimintakyky toisilla voi olla hyvä ja toisilla huono.
Lievä autismi tarkoittaa sitä, että näkyvät (diagnoosikriteeriset) autismipiirteet ovat lieviä. Eli kykenet olemaan vuorovaikutuksessa ja tulemaan kontaktiin helposti. On myös sellaisia, jotka ovat olleet lapsuudessa vaikeasti kirjolla, mutta aikuisena täyttävät enemmänkin lievän autismikirjon kriteerit. Esim. kirjolla sarjassa oli parikin tällaista.
Ja esim. ruotsalainen Iris Johansson oli ollut vielä kouluiässä vaikeasti autistinen, puhumaton ja tarvinnut apua lähes kaikkeen. Nykyään hän on lähes kahdeksankymppinen ja menee ihan perusrouvasta eikä autismia huomaa päällepäin juurikaan. Hän on kirjoittanut kirjan lapsuudestaan, kannattaa lukea 👍
Vierailija kirjoitti:
Eipä voi antaa mitään yleispätevää kuvausta.
Mä olen luonteeltani erilainen kuin mun kaveri, vaikka ollaan molemmat autisteja. Meillä on ollut myös erilainen kasvatus ja perhe, mikä sekin vaikuttaa asiaan. Lisäksi mä olen parempi maskaamaan kuin hän (tai ehkä mulla näkyy autismi eri asioissa kuin hänellä), joten menen paremmin ns. normikansalaisesta.
Kyllä. Riippuu ihan ihmisestä. Yhtä hyvin voisi kysyä millaisia ovat muut kuin autistit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknologia-alalla on paljon lievästi autistisia ihmisiä, ja nk. nörtit ovat usein juuri ilmentynä lievästi autistisista ihmisistä, jotka jo pienestä pitäen ovat ylikiinnostuneita teknologiasta ihmisuhteiden sijaan. Biil Gates oli juuri tälläinen nörtti.
Mutta esimerkiksi minä en ole tekbologia-alalla. Ihmiskohtaista.
Luetaan sammakkokirjaa