Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUS: 93 prosenttia vaikeasti autistisista lapsipotilaista tulee maamutaustaisista perheistä

Vierailija
23.05.2023 |

Maah anmuuttajataustaisilla lapsilla on Suomessa kohonnut autismiriski, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Uuden lastensairaalan autismiyksikön vaikeasti autistisista potilaista suuri osa on maah anmuuttajataustaisia, Helsingin yliopistollinen sairaala (Hus) kertoo tiedotteessaan.

Husin mukaan Uuden lastensairaalan Päiväkeskus Vuorella vaikeasti autistisista potilaista vain seitsemällä prosentilla molemmat vanhemmat olivat syntyneet Suomessa. Itse potilaista 90 prosenttia on kuitenkin syntynyt Suomessa.

Suurin autismiriski on Lähi-idästä ja Afrikasta Suomeen muuttaneiden äitien Suomessa syntyneillä lapsilla. Heidän riskinsä saada vaikea autismikirjon häiriö on tutkimuksen mukaan noin 50-kertainen verrattuna kantasuomalaisten äitien lapsiin.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009309288.html

Kommentit (545)

Vierailija
261/545 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se tutkimus oli, missä todettiin, että sotatraumat periytyvät?

Esim Facessa "Traumainformoitu sote ja ope" julkaisee jatkuvasti tähän liittyvää tutkimustietoa. 

Traumat periytyvät, ei geeneissä, vaan opittuna käytöksenä. Traumatisoiva käytös siirtyy opittuna aina sukupolvelta toiselle jos sitä ei osata katkaista. 

Olen joskus miettinyt, miten suuri osuus amerikan mustien syrjäytymisessä on tällä trauman periytymisellä. Orjuudesta ei ole montaa sukupolvea, ja 1960-luvun vainoista vielä lyhyempi aika. 

Vierailija
262/545 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim Facessa "Traumainformoitu sote ja ope" julkaisee jatkuvasti tähän liittyvää tutkimustietoa. 

Traumat periytyvät, ei geeneissä, vaan opittuna käytöksenä. Traumatisoiva käytös siirtyy opittuna aina sukupolvelta toiselle jos sitä ei osata katkaista. 

Olen joskus miettinyt, miten suuri osuus amerikan mustien syrjäytymisessä on tällä trauman periytymisellä. Orjuudesta ei ole montaa sukupolvea, ja 1960-luvun vainoista vielä lyhyempi aika. 

Onhan meilläkin ihan tutkittu sodan aiheuttamien traumojen siirtyminen seuraaville sukupolville.

Meillä sodassa vastassa vielä todella kylmä ja luminen ilmasto. Turha sitä on vähätellä.

Vasta nyt alkaa olla uutta sukupolvea, joka on ehyempi kuin aikaisemmat.

-Sodan traumat siirtyivät perheissä eteenpäin

Vaikka toinen maailmansota päättyikin taisteluiden osalta 1940-luvun puolivälissä, jatkui eräänlainen sota suomalaisissa kodeissa. Pitkät jäljet näkyvät yhä seuraavissakin sukupolvissa.-

Juutalaisilla myös lyhyt aika traumatisoivasta historiastaan, silti heillä ei esiinny samanlaisia haasteita kuin mustilla edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/545 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
264/545 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinin vajaus lapsuudessa lisää autismin riskiä ,  tummaihoisilla on suuri riski vajeeseen Suomen leveysasteilla.

Tiedetään myös, että melatoniinia muodostuu heillä vähemmän ja heille lääkäri määrääkin melatoniinia.

Melatoniini on paljon muutakin kuin unihormoni. Se on elimistön voimakkain antioksidantti. Sillä voi olla paljon vaikutuksia, mitä ei vielä tiedetä. Tutkitaan maailmalla paljon. Mutta sen vuoksi on hyvä, että autismilapset voivat saada sen korvaushoitona.

Vierailija
265/545 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeasta autismista on kyse.

Vaikeasti autisti on joko kehitysvamnainen tai arjessa selviytyminen on kehitysvammaisen tasoa?.

Ei kykene itsenäiseen elämään.

Ties kuinka monta sivua jankkaamista ennenkuin joku vihdoin sanoi tämän. Ei vaikeasti autistinen henkilö ole mikään "hieman outo" ja tykkää junista. Kyseessä on vaikeasti vammainen henkilö, joka ei kykene koskaan elämään itsenäisesti.

Vierailija
266/545 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon Suomessa syntyi autistisia lapsia sodan aikana ja jälkeen?

Samoin täällä etsitään ratkaisua D-vitamiinista. Eipä ollut sodan aikoihin meilläkään mitään D-vitamiinilisiä, eikä syntynyt suuria määriä autisteja.

Sodan aikoihin taisi suurin osa suomalaisista viettää päivänsä ulkona?

Vierailija
267/545 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan varma että johtuu lapsuusiän rokotteista. Olen ammattilaisena seurannut lapsia ja nähnyt useamman tapauksen jossa mamutaustaiset lapset lopettivat jokeltelun ja normaali puheenkehitys katkesi tietyn rokotteen jälkeen.

Suomalaisilla on täysin omanlainen geeniperimä. Ne rokotteet jotka sopii meille ei välttämättä sovi muille. Rotu vaikuttaa rokotteissa ja lääkkeissä vaikkei siitä paljon puhuta.

Vierailija
268/545 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, aika mielenkiintoista. Mulla herää kysymys, että voiko autismin syntyyn vaikuttaa kuitenkin myös elinympäristö ja vuorovaikutus? Ei uskoisi, että D-vitamiinin puutoksella saa aikaan näin radikaalia vaihtelua.

Vierailija
269/545 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karma iskee. Nämähän toivoo vain poikia, siitäs saavat. Ei mitään sympatiaa perhettä kohtaan joka saa kokea autistisen pojan. Mitäs syrjivät tyttöjä. Sen siitä saa kun syrjii ja vihaa.

Vierailija
270/545 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen aivan varma että johtuu lapsuusiän rokotteista. Olen ammattilaisena seurannut lapsia ja nähnyt useamman tapauksen jossa mamutaustaiset lapset lopettivat jokeltelun ja normaali puheenkehitys katkesi tietyn rokotteen jälkeen."

Mikä rokote kyseessä? Toivottavasti vastaat, tämä olisi tärkeä tieto.

T. 2 vaikeasti autistisen lapsen äiti

Vierailija
271/545 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

PALUU aurinkoiseen kotimaahan korjaa ongelmat. 

Vierailija
272/545 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jännä, että te samat ihmiset tunnustatte tämän, mutta ette sitä, että seksuaaliset taipumukset (ei hetero) leviää ja periytyy epigeneettisesti myös. Mallioppimisen kautta. Ja geneettisellä tasolla ominaisuuksia ylläpitäviä ominaisuuksia sen kautta säätelyjaksoissa "syttyy" tai "sammuu".

Vierailija
273/545 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen aivan varma että johtuu lapsuusiän rokotteista. Olen ammattilaisena seurannut lapsia ja nähnyt useamman tapauksen jossa mamutaustaiset lapset lopettivat jokeltelun ja normaali puheenkehitys katkesi tietyn rokotteen jälkeen."

Olisiko MPR-rokote? Sen yhteyttä autismiin on epäilty jo kauan.

T. Eri

Vierailija
274/545 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Ruotsissa ja Norjassa kenties samanlainen ilmiö havaittavissa? Näissä maissa on myös paljon afrikkalais- ja lähi-itätaustaista porukkaa. 

Sama ilmiö näkyy kaikkialla, missä odottavien äitien veren d-vitamiinipitoisuutta ei mitata ja korjata turvalliselle tasolle.

Tuo väki on niin piintynyt tapoihinsa eikä taida juuri arvostaa tieteellistä tietoa.  On ehkä tarjottu vitskut ja muut mutta länsihapatustahan se on. Jos nyt edes johtuu vitskuista.

Vierailija
275/545 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismin voi parantaa kun ensin myönnetään mistä se johtuu ja aletaan korjamaan oikeaa ongelmaa. Kroatiassa (?) oli joku äiti joka onnistui parantamaan omat vaikeasti autistiset lapsensa vaihtoehtohoidoilla. Siitä tuli iso juttu ja lehdet rummutti sitä joksikin lapsilleen puhdistusainetta syöttäväksi hirviöäidiksi, meni oikeuteen asti juttu suurella julkisuudella. Oikeus vapautti sen kaikista syytteistä koska näki ne parantuneet lapset. Etsi se nainen käsiisi

Vierailija
276/545 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

On epäilty joo, mutta on ihan todistettu, että yhteyttä ei ole. 

Vierailija
277/545 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismin voi parantaa kun ensin myönnetään mistä se johtuu ja aletaan korjamaan oikeaa ongelmaa. Kroatiassa (?) oli joku äiti joka onnistui parantamaan omat vaikeasti autistiset lapsensa vaihtoehtohoidoilla. Siitä tuli iso juttu ja lehdet rummutti sitä joksikin lapsilleen puhdistusainetta syöttäväksi hirviöäidiksi, meni oikeuteen asti juttu suurella julkisuudella. Oikeus vapautti sen kaikista syytteistä koska näki ne parantuneet lapset. Etsi se nainen käsiisi

Mä kyllä autistina pidän ihan älyttömänä hölynpölynä tuollaista. 

Vierailija
278/545 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et vaikuta vaikeasti autistiselta kun osaat kirjoittaa.

Vierailija
279/545 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geeniaines ei heillä ole tarpeeksi sekoittunutta. Serkusavioliitot.

Vierailija
280/545 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

On epäilty joo, mutta on ihan todistettu, että yhteyttä ei ole. 

Robert F. Kennedyn säätiö on luvannut 100 000 dollaria sille joka todistaa että lapsuusiän rokotteet on turvallisia. Ei ole ottajia. Kumma kun ei raha kelpaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi