Ekaluokkalaisella taas reikä hampaassa
Hampaat hoidetaan ja purkat ja pastillit käytössä. Herkkuja pari kertaa viikossa, limua kerran viikossa noin desi tai 2.
Vuosi sitten hampaat hoidettu nukutuksessa, kun pelkää ihan kamalasti. Miten voi ollakin niin, että taas näkyi vastaanotolla valossa musta piste.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen seuratessani muita saman ikäisiä lapsia, kun sitä namia menee jopa päivittäin ja hampaat kunnossa. Joko ne multa pian ottaa lapsen pois, kun taas joku häikkä suussa. Ollaan tuon vuoden takaisen nukutushoidon jälkeen käyty kolmen kuukauden välein hammashygienistin vastaanotolla ja tyytyväisiä on oltu, mutta nyt se piste näkyi siellä.
Karie-bakteeri ne reiät aiheuttaa. Etkö tosiaan ole kuullut asiasta tai saanut neuvoja, miten välttää karies? Olette lapsen ollessa pieni tartuttaneet bakteerin.
Siis karies-bakteeri, pahoittelen kirjoitusvirhettä. Mutta siis kyseinen bakteeri on syynä hampaiden reikiintymiseen. Ette ole noudattaneet riittävää hygieniaa esimerkiksi ruokailuvälineiden suhteen, kun lapsi oli pieni. Samasta lusikasta syöminen jne.
En käsitä alapeukkuja, sillä näin asia todella on.
Jos luet tämän ketjun läpi, löydät aika monta henkilöä, jotka eivät ole koskaan syöttäneet lastaan omasta lusikasta tai suukotelleet suulle, ja silti lapsella on kariesbakteeri.
Lisään vielä, että myös minun kaksi lastani kuuluvat tähän ryhmään.
Lapsen sormet voineet käydä vanhemman suussa tai lapsi saanut kaveriltaan kariesbakteerin, kun jaettu jotain syötävää. Lapsi kuitenkin kanssakäymisissä aika monen muunkin ihmisen kanssa kuin vanhempiensa.
Siksi haiskahtaakin trollaukselta, kun joku jankuttaa että olette työntäneet oman lusikkanne lapsen suuhun.
Mäkin aina kovasti järkytyn kun se musta piste siellä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi nukutukseen hammaslääkärin ajaksi? Voi luoja te kasvatatte hänestä aikuista joka napsii lääkkeitä pelkoon sen sijaan että kohtaa ne.
Mua porattiin reippaasti ja monta kertaa 6-7-vuotiaana, eikä taatusti nukutettu. Seurauksena paha hammaslääkäripelko.
Joo koska vaihtoehtona ei ole pelonhallinnan opettaminen ja vaikeiden tilanteiden kohtaamisen taitojen harjoittelu? Ei ihme että suomalaiset tekee i tse mur hia ja vetää viinaa suruun. Huumekuolemat yleistyneet kun on jo nuorena opittu että nappi vaan naamaan jos ahdistaa.
Nykypäivän nuoret vetävät paljon vähemmän viinaa kuin aiemmat sukupolvet, ja niiden nappien ansiosta itsarien määrä on romahtanut.
Ne sukupolvet, jotka kohtasivat eniten vaikeita tilanteita, eli käytännössä sodan kokeneet ja heidän läheisensä, kärsivät myös eniten mielenterveysongelmista.
Nuorten huumekuolemat ovat moninkertaistuneet. Että niin.
Paskaa kasvatusta. Fiksu vanhempi opettaa lapselleen, että huumeiden käyttäjät ovat luusereita, joiden elämä on sillä vedetty viemäristä alas, eikä huumeidenkäyttäjien kanssa tule edes puhua, koska he vetävät tavikset mukanaan rikoksiin.
Onko tää vitsi
Aina syy ei ole vanhemmissa.
Meillä tuttavaperhe, joilla koko perheellä hurjat ongelmat suussa. Eivät vain välitä.
Nämä lapset sitten haluavat lainata muiden juomapulloa, soittaa samaa huilua, maistaa jätskiä ja tunkevat suutaan joka paikkaan. Ovat siis tartuttaneet kavereille omat pöpönsä hyvin innokkaasti ja tulokset ovat nähtävillä.
Eli kannattaa miettiä asiaa myös siltä kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen seuratessani muita saman ikäisiä lapsia, kun sitä namia menee jopa päivittäin ja hampaat kunnossa. Joko ne multa pian ottaa lapsen pois, kun taas joku häikkä suussa. Ollaan tuon vuoden takaisen nukutushoidon jälkeen käyty kolmen kuukauden välein hammashygienistin vastaanotolla ja tyytyväisiä on oltu, mutta nyt se piste näkyi siellä.
Karie-bakteeri ne reiät aiheuttaa. Etkö tosiaan ole kuullut asiasta tai saanut neuvoja, miten välttää karies? Olette lapsen ollessa pieni tartuttaneet bakteerin.
Ei Karies-bakteeri valitse kohdettaan sukulaissuhteen perusteella, vaan lapsi on saattanut saada sen mistä tahansa esim. päiväkodista. Eli turha syyttää vanhempia.
Ja karies-bakteeri voi tarttua missä iässä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis karies-bakteeri, pahoittelen kirjoitusvirhettä. Mutta siis kyseinen bakteeri on syynä hampaiden reikiintymiseen. Ette ole noudattaneet riittävää hygieniaa esimerkiksi ruokailuvälineiden suhteen, kun lapsi oli pieni. Samasta lusikasta syöminen jne.
Jos luet tämän ketjun läpi, löydät aika monta henkilöä, jotka eivät ole koskaan syöttäneet lastaan omasta lusikasta tai suukotelleet suulle, ja silti lapsella on kariesbakteeri.
Lapsen sormet voineet käydä vanhemman suussa tai lapsi saanut kaveriltaan kariesbakteerin, kun jaettu jotain syötävää. Lapsi kuitenkin kanssakäymisissä aika monen muunkin ihmisen kanssa kuin vanhempiensa.
Siksi haiskahtaakin trollaukselta, kun joku jankuttaa että olette työntäneet oman lusikkanne lapsen suuhun.
Ei ole trollausta vaan tieteellinen fakta, että lapsi saa karies-bakteerin useimmiten vanhemmiltaan. Mitä nuorempana tartunnan saa, sitä enemmän bakteeri lisääntyy suussa js sitä helpommin tulee reikiä.
Karies voi tarttua ensimmäisiin maitohampaisiin lapsen ollessa vauva. Tartuttajia yleensä vanhemmat. Reikiintymisriski pienenee, jos bakteeri tarttuu myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole trollausta vaan tieteellinen fakta, että lapsi saa karies-bakteerin useimmiten vanhemmiltaan. Mitä nuorempana tartunnan saa, sitä enemmän bakteeri lisääntyy suussa js sitä helpommin tulee reikiä.
Karies voi tarttua ensimmäisiin maitohampaisiin lapsen ollessa vauva. Tartuttajia yleensä vanhemmat. Reikiintymisriski pienenee, jos bakteeri tarttuu myöhemmin.
On se trollausta, jos jankuttaa toisille että olette laiminlyöneet lapsenne hygienian. Etenkin kun ap selvästi tekee kaikkensa hoitaakseen lapsen hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Karies, semmosta se on. Meillä ei kummallakaan vanhemmista ole reiän reikää ollut koskaan eikä lapsillakaan. Meillä ei ole tarvinnut suukkoja säästellä eikä lusikoita vahtia.
Meillä mies 43v ja hampaissa ei reiän reikää. Ja kun lapset oli pieniä, niin pidettiin koekaniina ja isä yritti siirtää suun bakteerikannan lapsille ja se onnistui, nyt teini-ikäisillä lapsilla ei ainuttakaan reikää. Eikä se johdu ainakaan hampaiden pesusta, kun joku ilta kysyin teiniltä, onko hampaat pesty, vastaus oli, ettei siitä ole montaa päivää.
Omat hampaat aina ollut heikot ja rahaa laitettu kymppitonneja, kun reikiintyvät, viimeiksi tänä keväänä yli tonnin ja olen hyvin tarkka suun hygieniasta ja silti reikiintyvät.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi nukutukseen hammaslääkärin ajaksi? Voi luoja te kasvatatte hänestä aikuista joka napsii lääkkeitä pelkoon sen sijaan että kohtaa ne.
Joskus voi olla todella suuri hammaslääkäri pelko jo lapsesta asti esim. hammaslääkäri on saattanut vahingossa porata suoraan hermoon, jotka lapsella ovat pinnassa. Ja siksi hammaslääkärit suosittelevat pelkopotilaille nukutusta. Yleensä pelko tulee siitä, kun jotakin ikävää on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karies, semmosta se on. Meillä ei kummallakaan vanhemmista ole reiän reikää ollut koskaan eikä lapsillakaan. Meillä ei ole tarvinnut suukkoja säästellä eikä lusikoita vahtia.
Meillä mies 43v ja hampaissa ei reiän reikää. Ja kun lapset oli pieniä, niin pidettiin koekaniina ja isä yritti siirtää suun bakteerikannan lapsille ja se onnistui, nyt teini-ikäisillä lapsilla ei ainuttakaan reikää. Eikä se johdu ainakaan hampaiden pesusta, kun joku ilta kysyin teiniltä, onko hampaat pesty, vastaus oli, ettei siitä ole montaa päivää.
Omat hampaat aina ollut heikot ja rahaa laitettu kymppitonneja, kun reikiintyvät, viimeiksi tänä keväänä yli tonnin ja olen hyvin tarkka suun hygieniasta ja silti reikiintyvät.
Harvinaisen typerää toimintaa. Se isä voi siirtää karieksen lapselle, vaikka itsellään ei olisi ainuttakaan reikää.
Se on tietysti totta, että tarvitaan kariesbakteeria että reikiintyy, mutta kyllä siihen vaikuttaa myös syljen koostumus, että kuinka mineralisoivaa se on. Siitä riippuu, paljonko ateriointien välillä vauriot korjaantuvat syljen vaikutuksesta. Jollain voi olla kariesbakteeria eikä silti tule reikiä helposti, koska sylki korjaa vaurioita niin tehokkaasti - näille ihmisille tosin tulee yleensä sitten helposti hammaskiveä myös. Ikävin yhdistelmä on tietysti paljon kariesta aiheuttavaa bakteeria ja heikosti mineralisoiva sylki.
Miten hoidatte hampaat? Avaapa sitä hieman. Juoko lapsi mehua/tuoremehua?
Hampaat pitää pestä ennen aamiaista. Hampaiden pesu suojaa näin hampaita parhaiten. Päivän viimeinen hampaiden pesu illalka 30 minuuttia syömisten jälkeen.
Päivässä max 6 syömiskertaa eli napostelu pois.
Janojuomana vesi, ei mehu.
Ap tässä. Lapsi juo janoon ja ruoan kanssa aina vettä. Valitettavasti maitoa ei juo muuten kuin satunnaisesti kaakaona.
Hampaita koitettiin joskus korjata esilääkityksessä, koska on hyvin arka ja pelokas, mutta kipu oli niin voimakas, että nukutukseen oli päädyttävä.
Isällään on hyvin huonot hampaat, niitä ei juurikaan ole. Omistani pidän huolta.
Elmexin tahna käytössä. Pesen huolellisesti iltaisin ja pesee itse aamulla. Tuo on nyt tehtävä niin, että pesen itse myös aamuisin.
Mulla ei ole ainuttakaan reikää. Pari rei'än alkua on, mutta hammaslääkärin mukaan ne on niin vanhoja, että jos niistä ois reikiä tullut niin ne olisi jo tulleet.
Olen 43-vuotias ja takuulla olen syönyt samalla lusikalla kuin vanhempani, isovanhempani ja suurin piirtein koko suku. Mun kummilla oli mua syöttäessään tapana ekan puurolusikallisen kuumuus testata niin, että hän käytti lusikkaa omassa suussaan ja jos puuro ei ollut kuumaa, niin hän sitten syötti lusikallisen mulle (hän toimi näin myös omien lastensa kanssa). Mutta luultavasti mun syljen koostumus on sellainen, että kariesbakteeri ei päässyt lisääntymään. Vanhemmilla, isovanhemmilla ja kummilla on kaikilla reikiä. Mä en lapsena ollut mikään ahkera hampaiden harjaaja, eikä kukaan vahtinut miten mä harjaan tai syönkö välipaloja tai sokeria jne. Mulla kävi vain tuuri.
Omien lasten kanssa olen ollut tosi tarkka. Yhden kerran isomummi omalla lusikallaan antoi esikoiselle jäätelöä, mutta eipä tuosta mitään onneksi tullut. Lapsi on jo 17 ja ei vieläkään oo reikiä, kaipa niitä ois jo tullut, jos on tullakseen. Ja enkähän mä tiiä miten paljon noi lapset on päiväkodissa imeskelleet samoja leluja kuin kaverinsa, tai pussailleet tai työntäneet sormia toistensa ja omaa suuhunsa...
Diagosoimaton refluksi tai kellakia?
Tai onko astmalääkkeitä käytössä? Synnynnäinen kiillevaurio?
Jos hampaista huolehditaan niin sitten taitaa olla vain jostain muusta syystä heikommat hampaat ja kariestartunta.
Neljä lasta joista kenellekään en antanut fluoritabletteja, oli säännölliset ruoka-ajat, karkkipäivä, hampaat pestiin hyvin. Kolmella lapsella hampaat aikuiseksi asti täysin ehjät, yhdellä msitohampaissa lääkkeistä aiheutuneita pieniä reikiä jotka paikattiin 5-vuotiaana eikä todellakaan missään nukutuksessa. Hänelläkin sitten tuli terveet ja ehjät hampaat.
Nukutus ei ole mikään vaaraton toimenpide, kuinka ihmiset antavat tehdä lapsilleen tällaisia turhia toimenpiteitä!!
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Lapsi juo janoon ja ruoan kanssa aina vettä. Valitettavasti maitoa ei juo muuten kuin satunnaisesti kaakaona.
Hampaita koitettiin joskus korjata esilääkityksessä, koska on hyvin arka ja pelokas, mutta kipu oli niin voimakas, että nukutukseen oli päädyttävä.
Isällään on hyvin huonot hampaat, niitä ei juurikaan ole. Omistani pidän huolta.
Elmexin tahna käytössä. Pesen huolellisesti iltaisin ja pesee itse aamulla. Tuo on nyt tehtävä niin, että pesen itse myös aamuisin.
Millainen ruokavalio teillä on?
Mun miehelle tulee tosi herkkään reikiä. Hän hoitaa hampaitaan kyllä hyvin, mutta hammaslääkäri kertoi, että reikiintymiseen vaikuttavat hammasluun/kiilteen koostumus ja lujuus, syljen koostumus ja määrä, suussa olevien bakteerien suhteellinen määrä (kuinka paljon kariesbakteeria on suhteessa muihin) ja kariesbakteerin "ärhäkkyys" (kannoissa on ilmeisesti jotain eroja). Hammaslääkäri arvioi, että miehelläni on sellainen syljen koostumus, että siinä kariesbakteeri viihtyy. Suun bakteeritkin voisi kai jotenkin vaihtaa, mutta toimenpide on vaikea ja kallis. Niinpä mun mies sitten harjaa hampaitaan ahkerasti, putsaa hammasvälejään, syö xylitolia ja silti sillä säännöllisesti pitää hampaita paikata. Mä sitten harjaan aamuisin, iltaisin en useinkaan jaksa, lankailen ehkä joka toinen päivä ja juon paljon kahvia kauramaidolla (joka siis aloittaa happohyökkäyksen). Mulla ei oo yhtään reikää ja mies on ihan syystä katkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ruokavalio teillä on?
Aamupalana esim hedelmiä ja karjalanpiirakka. Lounas ja välipala koulussa. Päivällinen mieluiten keittoruoka ja iltapalaksi hedelmiä, kasviksia ja croissant tms. Syödään peruskotiruokaa.
Lihapitoinen ruokavalio puolestaan lisää hampaiden kiinnityskudossairautta. Tämä ei toki lapsella ole suoranainen ongelma, mutta aikuisiällä monella.