Kiinteiden aloitus + pissavaipat??
Niin, siis tilanne on se, että 5,5kk tyttövauvamme aloitti kiinteiden maistelun tuossa runsas pari viikkoa sitten. Siihen asti mentiin täysimetyksellä. Aika nopeasti päivän kiinteiksi annoksiksi vakiintuivat seuraavat: lounaaksi (n. klo 12-13) yksi Piltin peruna-porkkana, päivälliseksi sama (n. klo 16-17) ja sitten illalla Muksun vadelmakaurapuuroa runsas 1dl. Näiden lisäksi tyttö saa tietysti rintamaitoa; öisin 2 krt, aamulla, aamupäivällä ja " välipalaksi" iltapäivällä sekä aina ruuan jälkeen. Ja jos siltä tuntuu, niin sitten tietysti muulloinkin.
On varmaan ihan luonnollista, että nyt sitten rintaa imetään hiukan vähemmän, mutta pitäisiköhän hänelle antaa jotakin muutakin nestettä? Vai luuletteko, että tyttö saa tarvitsemansa nesteen rintamaidosta? Toisinaan esim. ruuan jälkeen hän saattaa ottaa vain pikkuiset hörpyt, ei siis välttämättä mitään kunnon imuja. Pitäisikö vaippoja kastua edelleen yhtälailla kun täysimetyksen yhteydessä, siis 4-5 kunnolla märkää vaippaa/vrk? Nyt meillä ehkä just ja just (ei välttämättä joka päivä) päästään tuohon 4:ään vaippaan, mutta mun mielestä pissaa tulee kyllä vähemmän plus että vaipat ovat alkaneet haista voimakkaammin pissalle???
Miten muilla, kuulostaako tämä normaalilta meiningiltä? Vai ruvetaanko antamaan vettä tai... mitä?
Kyseleepi
annelie
Kommentit (3)
Ymmärtääkseni, jos pissa haisee ja on keltaista, niin silloin saa liian vähän nestettä. Korjatkaa, jos olen väärässä!
tuosta vaippojen haisemisesta - pissa on kyllä vaipoissa edelleen ihan kirkasta, ja jos pissaa tulee jollekin pyyhkeelle (tai sängylle ;) niin ei se kyllä itse asiassa lainkaan haise. Tarkistin tänään oikein. Muistaakseni muutes täällä oli taannoin joku ketju, jossa kirjoittajat mainitsivat, että Pamperseissa pissa haisee esim. Liberoja voimakkaammin? Muistanko oikein? Me käytämme Pampersin Active Fit 3 -mallia. Kantsisko vaihtaa vaippamerkkiä?
annelie
Kun aloitimme hänelle kiinteät, niin aloimme antamaan aina ruuan jälkeen vähän vettä. Aluksi lusikalla. Sitten nokkamukilla. Ja nyt jo pitkään ihan vaan hörpyttämällä mistä vaan sopivasta mukista tai lasista. Lisäksi juo rintamaitoa aterioiden välillä ja illalla unimaidoksi eli syö tissiä päivässä n.4-7, vaihtelee välillä. ja yöllä vielä saattaa herätä 2-3 kertaa tissille.
Ja tuo vesihän on siitäkin hyvä, että se huuhtelee suuta aterioiden päätteeksi.