Miksi leskiä niin vihataan?
Etenkin lesken oikeudet tuntuvat olevan kuin punainen vaate monelle tälläkin palstalla. Ja varjele, jos leski jatkaa elämäänsä puolison kuoltua, uudelleen avioituva leski se vasta paha on.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko leskeneläke on rahallisesti? Noin arvioikin kiinnostaisi tietää
Riippuu omista tuloistasi. Eläkelaskureita löytyy ja siellä pitää tietää tulot ja ne merkataan kummastakin puolisosta. Jos olet syntynyt 1975 tai sen jälkeen ja kriteerit täyttyvät (niitä on muitakin kun tulot, kelan sivulta näet ne) saat 10 v leskeneläkettä.
Riippuu tietenkin myös sen kuolleen tuloista.
Minun tulot ei kyllä vaikuttaneet leskeneläkkeen määrään mitenkään. Minulla ei silloin edes ollut tuloja, kun puoliso kuoli. Leskeneläke laskettiin sen edunjättäjän eli kuolleen puolisoni tuloista. Hän ei ollut ehtinyt edes kovin kauaa olla työelämässäkään, mutta oli hänellä hyvä palkka kumminkin. Ja eläke tuli vakuutusyhtiöltä, ei mikään kansaneläke, vaikka sitäkin sain jonkun aikaa, muistaakseni 6 kk. Minusta saamani eläke oli todella hyvä. Lapselle tuli vielä oma puoliorvon eläke, ihan hyvä sekin.
Olin siis hyvin nuori leski. Ja kun sitten menin itse töihin, se eläke ei siitä muuttunut yhtään, se oli samansuuruinen koko ajan, aina näihin päiviin asti, koska saan sitä edelleen. Se on vain hiukan noussut vuosittain, sen vähäisen mitä nyt on noussut. Mutta ikinä se ei ole laskenut, aina se on hitusen verran kasvanut. Eli en nyt tiedä mitä se tarkoittaa, että omat tuloni vaikuttaisivat. Minulla on vuosien mittaan palkkakin vaihdellut, välillä kun tein veeteenä useamman vuoden yhtä korkeapalkkaista virkaa, eläke oli koko senkin ajan saman suuruinen.
Verottaja tietysti on minua mukavasti muistanut, mutta ei nyt ihan kohtuuttoman ankarasti kuitenkaan.
vierailija .olen ollut kaksi vuotta leskenä,mutta siinä ei oe mitään kadehtittavaa .Olen selvinnyt valtavasta byrokratiasata.
Kateelliset sukulaisetovat aiheuttaneet henkistä väkivaltaa ,Kateus johtuu perinnöistä .olen mieheni ainoa perijä.
Lisäksi kadehtitaan kunolen nuorekas ja vapaa nainen.Mutta olen tämän osan ansainnut,olin kolmekymmentä vuotta
avioliitossa rakkaan mieheni kanssa.Kenellekään ei kuulu minun yksityiselämä olen siitä ylpeä.Kaikki lesket ovat
yksilöitä ketään ei voi verrata.Sinulle joka luet tätä tekstiä toivon jumalan siunausta ja kaikkea hyvää elämääsi.Pirjo.
Vierailija kirjoitti:
Minun tulot ei kyllä vaikuttaneet leskeneläkkeen määrään mitenkään. Minulla ei silloin edes ollut tuloja, kun puoliso kuoli. Leskeneläke laskettiin sen edunjättäjän eli kuolleen puolisoni tuloista. Hän ei ollut ehtinyt edes kovin kauaa olla työelämässäkään, mutta oli hänellä hyvä palkka kumminkin. Ja eläke tuli vakuutusyhtiöltä, ei mikään kansaneläke, vaikka sitäkin sain jonkun aikaa, muistaakseni 6 kk. Minusta saamani eläke oli todella hyvä. Lapselle tuli vielä oma puoliorvon eläke, ihan hyvä sekin.
Olin siis hyvin nuori leski. Ja kun sitten menin itse töihin, se eläke ei siitä muuttunut yhtään, se oli samansuuruinen koko ajan, aina näihin päiviin asti, koska saan sitä edelleen. Se on vain hiukan noussut vuosittain, sen vähäisen mitä nyt on noussut. Mutta ikinä se ei ole laskenut, aina se on hitusen verran kasvanut. Eli en nyt tiedä mitä se tarkoittaa, että omat tu
Omat tulot vaikuttavat siinä vaiheessa kun jäät itse eläkkeelle. Oma eläkkeesi saattaa pienentää leskeneläkettä.
Saman huomannut. Itse en edes saa leskeneläkettä. Olin liian nuori ja liian lyhyt avioliitto. Ei yhteisiä lapsia.