Kenelläkään kokemusta vastaavasta anopista?
Tässä on nyt reilun kahden vuoden ajan seurattu sivusta anopin jatkuvaa valittamista väsymisestä ja uhrautumisesta, kun on pakko auttaa.
Miehen siskolla on kaksi lasta, joista toinen päiväkotilainen ja toinen vajaa 5kk vanha vauva. Päiväkotilainen on päiväkodissa 5 päivää viikossa ja joko la tai su appivanhempien hoidossa. Miehen sisko kotona vauvan kanssa. Anoppi käy siivoamassa tyttärensä kotona melkein viikottain. Milloin imuroi lattiat, pesee lattiat ja listat. Milloin ikkunat, jääkaapin vessan ym ym. Tätä on jatkunut siitä asti, kun miehen sisko sai esikoisensa.
Itse saan kuulla koko ajan valitusta, kun anoppi ei enää jaksa. Anoppi on kohta 80v.
Nyt, kun anoppi siis käy toistuvasti siivoamassa tyttärensä luona niin minun pitäisi käydä vastaavasti siivoamassa anopin luona. On otettu nyt monta kertaa yhteen asiasta. Olen kieltäytynyt siivoamasta anopin kotona, kun minulla on omakin koti hoidettavana ja olen usein sanonut siitä, että jos tytär ei miehensä kanssa kykene huolehtimaan kodistaan niin olkoon sotkuissaan. Nyt on sitten todella huonot välit anopin kanssa, kun en suostu auttamaan.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiseen kannattaa ottaa etäisyyttä.
Eikä kannata uskoa juuri mutään mitä se puhuu.
Minunkin äitini mukaraataa luonani jatkuvasti vaikkei ole edes tavattu vuosiin. Se on vain kiva pitää sitä kulissia yllä.
😂. Jospa tässä viitataan siihen aikaan, kun olit taapero?
Oletko varmistanut anopin avun kohteelta, että
a) anoppi oikeasti raataa heillä selkä vääränä
b) anopin apu on toivottua?
Ihan kaikkea ei kannata uskoa, mitä kolmansista osapuolista juorutaan. Etenkin, jos kertojassa on vähän tuollaista vihjailijan ja manipuloijan vikaa...
t. Teetätetään kuulemma kaikki mahdollinen äidilläni, jota emme ole nähneet 5 vuoteen...
Teet oikein, ettet auta anoppia. Hän on itse suostunut ja valinnut roolinsa tyttärensä kodinhoitajana, joten ainoa joka voi anopin kodille ja elämäntilanteelle on anoppi itse. Sinä et ole hänelle ratkaisu.
Anoppi purkaa kiukkunsa sinuun, koska ei uskalla sanoa suoraan tyttärelleen. Sinut on helppo syyllistää yhdestä asiasta, vaikka kyse on isommasta ja mutkaisemmasta ihmissuhdekuviosta kuin anopin sotkuinen koti.
Jos mahdollista älä komentoi siivoamisista enää mitään. Sanoihisi takerrutaan ja saat ne takaisin silmillesi entistä pahempina. Jos haluat olla fiksumpi osoita myötätuntoa anoppia kohtaan (teeskentely riittää) ja pahoittelet, miten hänen pitää jaksaa ja selvitä. Niin työnnät vastuun tilanteesta hänelle takaisin.
Anopillasi on uhriutujan identiteetti. Se ei välttämättä ole missään kosketuksissa todellisuuden kanssa, vaan hän hakeutuu jopa autetun tahdon vastaisesti ns. auttamaan ja saa energiansa tuosta valittamisesta.
Siskoni on tuollainen. Hän on valittanut niin kauan kuin muistan. Auttoi ensin lapsuudenkodissani (eli halusi määrätä kaikesta ja kaikista ja hössötti ja sääti), sitten hän uhriutui auttaessaan pikkusiskoani (josta kehittyi täysin avuton ja aloitekyvytön), sen jälkeen hän uhriutui auttamalla työkaverinsa lapsen hoidossa (tai niin ainakin kertoi), sitten hän löysi tumpulan ulkomaalaisen puolison, jota auttoi niin että oli henki lähteä, kun tämä sai tarpeekseen, siskoni keksi alkaa juosta syöpään sairastuneen serkkumme luona...
Pysy kaukana.
Minun on tässä kohtaa ihan pakko kysyä, mistä sinä tiedät minkälainen anopin ja hänen tyttärensä suhde tosiasiassa on ja mitä se anoppi siellä tyttären luona vieraillessaan oikeasti tekee?
En ole törmännyt moiseen, mutta minua aina ihmetyttää, miten kolmas osapuoli tietää noin tarkasti asiasta, vaikka jompikumpi olisikin joskus sanonut, että on käynyt auttelemassa siivouksessa, tuskin he mitään kirjaa siitä kuitenkaan pitävät ja esittelevät muille? Ja onko molemmat osapuolet vahvistaneet tämän, että juu viikottain siivoaa?
Joka tapauksessa, anopin kanssa puheeksi ihan palkattu siivousapu. Käsittääkseni monella paikkakunnalla sitä saa tuossa iässä ihan tuettuna palvelunakin, ainakin minun appivanhempani nyt 80 ja 85v ovat jo vuosia saaneet. Ja edelleen tarjoutuvat auttamaan ihan kaikessa mahdollisessa ja joskus "annetaan" vähän avittaa jossain kun oikein vaativat. En tiedä mitä he tästä muille kertovat, mutta ei se pari kertaa vuodessa valmiin ruuan tuominen omasta vaatimuksesta lapsiperhearkea varsinaisesti mitenkään erityisen paljon helpota vaikka kaunis ajatus onkin...
Heh. Me olemme tasan kerran vieneet toisen lapsemme, rauhallinen viisivuotias, anopille hoitoon, koska nuorempi joutui äkisti sairaalaan, emmekä saaneet muuta apua.
Sen jälkeen anoppini kertoi kaikille, miten hän aina hoitaa meidän lapset, kun me ollaan laiskoja alkoholisteja, eikä jakseta eikä osata.
Onpa hyvinkin kokemusta marmattavasta anopilta monen vuoden ajalta.
Ei onneksi ole omani, kun olen poikamies..
Vierailija kirjoitti:
Minun on tässä kohtaa ihan pakko kysyä, mistä sinä tiedät minkälainen anopin ja hänen tyttärensä suhde tosiasiassa on ja mitä se anoppi siellä tyttären luona vieraillessaan oikeasti tekee?
En ole törmännyt moiseen, mutta minua aina ihmetyttää, miten kolmas osapuoli tietää noin tarkasti asiasta, vaikka jompikumpi olisikin joskus sanonut, että on käynyt auttelemassa siivouksessa, tuskin he mitään kirjaa siitä kuitenkaan pitävät ja esittelevät muille? Ja onko molemmat osapuolet vahvistaneet tämän, että juu viikottain siivoaa?
Joka tapauksessa, anopin kanssa puheeksi ihan palkattu siivousapu. Käsittääkseni monella paikkakunnalla sitä saa tuossa iässä ihan tuettuna palvelunakin, ainakin minun appivanhempani nyt 80 ja 85v ovat jo vuosia saaneet. Ja edelleen tarjoutuvat auttamaan ihan kaikessa mahdollisessa ja joskus "annetaan" vähän avittaa jossain kun oikein vaativat. En tiedä mitä he tästä muille kertovat, mutta ei se pari kertaa vuodessa valmiin ruuan tuominen omasta vaatimuksesta lapsiperhearkea varsinaisesti mitenkään erityisen paljon helpota vaikka kaunis ajatus onkin...
Aloituksessa kerrotaan selkeästi, että anoppi on tuonut asian esille monta kertaa miniälleen. On se miniäkin näköjään ollut todistamassa tuota jatkuvaa siivousta. Näin ymmärsin lukemani. Lue aloitus uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa kerrotaan selkeästi, että anoppi on tuonut asian esille monta kertaa miniälleen. On se miniäkin näköjään ollut todistamassa tuota jatkuvaa siivousta. Näin ymmärsin lukemani. Lue aloitus uudelleen.
Missä se miniä kertoo itse oikeasti olleensa paikalla seuraamassa tuota jatkuvaa siivoamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tämä annetaan faktana, mistään ei selviä, mihin se perustuu. Eikä siinä ainakaan missään sanota, että hän olisi ollut todistamassa tätä siivoamista. Ei siinä itseasiassa edes sanota, että anoppi olisi sanonut tästä mitään, vain ja ainoastaan, että anopille on sanottu, ettei siellä pidä siivota. Eikä tosiaan kuten edellä jossain mainittu, anopin sanakaan vielä tarkoita, että näin varsinaisesti tapahtuu...
Höpö höpö taas.
Mikä hemmetti sua ap vaivaa?
Entinen anoppi ei vaivautunu ees maksaan yhtiövastikkeitaan vaan eksäni piti maksaa ne ja vielä kyyditä kauppaan. Eipä siinä sitte paljoo säästelty meidän yhteisiin asioihin. Ex...
Ihmettelen miksi anoppi ruinaa sinua siivoamaan eikä omaa lastaan eli puolisoasi. Pidä vaan linjasi, että tähän soppaan en lusikkaani laita. Jos anoppi käyttää paukkunsa avuttoman tyttärensä passaamiseen niin se on hänen päätöksensä.
Päiväkoti-ikäistä käy sääliksi.
80 vuotiaalla anopilla on keskimäärin 40 - 50 vuotiaat lapset.
Vierailija kirjoitti:
80 vuotiaalla anopilla on keskimäärin 40 - 50 vuotiaat lapset.
Tämä nyt ei ole mitenkään tavatonta. Minun anoppini on 83, puolisoni (perheensä kuopus) 39 ja meillä on päiväkoti-ikäiset lapset.
Lapsien saanti nelikymppisenä on aina ollut varsin tavallista. Ennen ne vain usein oli ison katraan kuopuksia kun nyt ne ovat yhä useammin myös esikoisia.
Oleellista tässä on se, että tämän asian hoitaminen ei ole AP:n tehtävä, vaan hänen miehensä. Ilmeisesti mies on jo kyllästynyt äidinsä ja sisarensa välisiin vääntöihin ja on ulkoistanut itsensä ongelmasta, mutta oikeasti hän on vain sysännyt oman sukunsa ongelman vaimon harteille. Miehen pitää nyt puhua äitinsä ja siskonsa kanssa ja todeta, että hänellä tai vaimollaan ei ole velvollisuutta tai mahdollisuuksia äidin luona siivota. Sen vuoksi olisi parasta siskon ymmärtää että heidän äiti ei enää jaksa entiseen tahtiin ja asia pitää heidän selvittää ihan keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla kylällä asutte. Onko miehesi läheistäkin sukua sinulle, ap? Onko serkku sekä isän että äidin puolelta
Apn on idiootti, siitä päätellen on sukua apelleen ja miehelleen myös.
Oletko sanonut tälle lasten äidille, että anoppi valittaa väsymystään? Ehkä heidän olisi hyvä tietää, ettei anoppi enää jaksa.
Ei kyllä tulisi mieleenkään vaatia anopilta joka on tuon ikäinen mitään. Hyvin itsekkäältä kuulostaa koko touhu.
Vierailija kirjoitti:
Oleellista tässä on se, että tämän asian hoitaminen ei ole AP:n tehtävä, vaan hänen miehensä. Ilmeisesti mies on jo kyllästynyt äidinsä ja sisarensa välisiin vääntöihin ja on ulkoistanut itsensä ongelmasta, mutta oikeasti hän on vain sysännyt oman sukunsa ongelman vaimon harteille. Miehen pitää nyt puhua äitinsä ja siskonsa kanssa ja todeta, että hänellä tai vaimollaan ei ole velvollisuutta tai mahdollisuuksia äidin luona siivota. Sen vuoksi olisi parasta siskon ymmärtää että heidän äiti ei enää jaksa entiseen tahtiin ja asia pitää heidän selvittää ihan keskenään.
Olisi mielenkiintoista kuulla sen kälyn oikea tilanne. Onko anoppi edes käynyt siellä?
Ihan voi asiallisesti sanoa, että ei käy. Kukaan ei voi pakottaa auttamaan.