Kauanko yleensä menee perunkirjoituksesta perinnönjakoon?
En osallistunut perunkirjoitus tilaisuuteen mutta sain siitä postissa paperit jotka hyväksyin ja allekirjoitin, perunkirjoituksesta on jo useampi kuukausi niin miten kauan menee että varsinainen perinnönjako on? Perinnönjaon hoitaa sama lakimies ketä hoiti perunkirjoituksen.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Fägärillä menee päivä, heterolla kaksi.
Terolla menee kaksi tuntia.
Ei tässä ole mitään yleistä käytäntöä. Olen itse osakkaana jakamattomassa kuolinpesässä (perintöä ei siis ole vielä jaettu), jossa perunkirjoitus on pidetty 1990-luvulla. Kun taas mieheni äiti kuoli, perintö jaettiin noin kuukauden sisällä perunkirjoituksesta.
Perinnönjakoa ei siis välttämättä tehdä vuosiin, jos joku kuolinpesän osakkaista ei vaadi sitä. Mutta kun kerran tiedät, kuka teillä perinnönjaon tekee, on sen tekemisestä ilmeisesti sovittu.
Onko joku perillisistä alaikäinen tai muuten edunvalvonnassa? Jos on, niin DVV:n lupia ja päätöksiä pitää odottaa monta kuukautta. Perintönä voi myös olla sellaista omaisuutta, joka halutaan myydä ennen kuin perintö jaetaan, esim. omakotitalo tai mökki, jota kukaan perillisistä ei halua vaivoikseen. Jos näin on, niin myyntiin voi helposti mennä kuukausia tai jopa vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole mitään yleistä käytäntöä. Olen itse osakkaana jakamattomassa kuolinpesässä (perintöä ei siis ole vielä jaettu), jossa perunkirjoitus on pidetty 1990-luvulla. Kun taas mieheni äiti kuoli, perintö jaettiin noin kuukauden sisällä perunkirjoituksesta.
Perinnönjakoa ei siis välttämättä tehdä vuosiin, jos joku kuolinpesän osakkaista ei vaadi sitä. Mutta kun kerran tiedät, kuka teillä perinnönjaon tekee, on sen tekemisestä ilmeisesti sovittu.
Onko joku perillisistä alaikäinen tai muuten edunvalvonnassa? Jos on, niin DVV:n lupia ja päätöksiä pitää odottaa monta kuukautta. Perintönä voi myös olla sellaista omaisuutta, joka halutaan myydä ennen kuin perintö jaetaan, esim. omakotitalo tai mökki, jota kukaan perillisistä ei halua vaivoikseen. Jos näin on, niin myyntiin voi helposti mennä kuukausia tai jopa vuosia.
Mielestäni kaikki pitäisi olla selvää että perinnönjaon voisi tehdä, mitään ei myydä eikä kukaan perillisistä ole alaikäinen tai edunvalvonnassa. Tai on siis sovittu niin että mökkiä ei myydä vaan se jää minulle ja äidilleni ja velipuoleni osuus maksetaan hänelle rahana. Itse olisi mökin halunnut kyllä myydä mutta äitini ei. Ap
Niin ja lisäys vielä että perintö on niin pieni että siitä ei mene edes perintöveroa kun jää sen rajan alle. Ap
Niin, voisi tehdä, mutta milloin ja miten te PÄÄTITTE sen jaon käytännössä tehdä? Kuka hoitaa pesän tiliä ja mitä olette lakimiehelle ohjeistaneet jakokirjan allekirjoituspäivästä?
Kuolleella oli testamentti ja sitä noudatetaan jaon suhteen, itse olen perunkirjoituksen hyväksynyt ja allekirjoittanut ja lähettänyt lakimiehelle kuten myös muut osakkaat. Itse en kuolinpesän asioita hoida niin en tiedä mistään mitään muuta kuin että olen tuon paperin allekirjoittanut ja odotan milloin varsinainen perinnönjako mahtaa olla, sama lakimies kuulemma sen tekee mutta en tiedä millä aikataululla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuolleella oli testamentti ja sitä noudatetaan jaon suhteen, itse olen perunkirjoituksen hyväksynyt ja allekirjoittanut ja lähettänyt lakimiehelle kuten myös muut osakkaat. Itse en kuolinpesän asioita hoida niin en tiedä mistään mitään muuta kuin että olen tuon paperin allekirjoittanut ja odotan milloin varsinainen perinnönjako mahtaa olla, sama lakimies kuulemma sen tekee mutta en tiedä millä aikataululla. Ap
Eli olet hyväksynyt testamentin, jonka perusteella et saa mitään. Turhaan odotelet. Eiköhän se perintö ole jo jaettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet hyväksynyt testamentin, jonka perusteella et saa mitään. Turhaan odotelet. Eiköhän se perintö ole jo jaettu.
Ei vaan testamentin mukaan minä saan kaiken muun pienestä perinnöstä ja velipuoleni lakiosuuden rahana.
Puoli tuntia. Äitimme kuoli niin perunkirjoitus kun tehtiin niin mentiin veljeni kanssa pankkiin puoli tuntia sen jälkeen ja siirrettiin äitimme varat meidän tileillemme veljeni kanssa.
Oikeusaputoimisto teki meidän peruskirjoitus paperit että kaikki meni lain mukaan.
Kaikki hoidettiin kuukaudessa hautajaisista perinnönjakoon. Asuin tuolloin ulkomailla ja halusin, että kaikki asiat hoidetaan samantien ja näin tehtiin.
47mies kirjoitti:
Puoli tuntia. Äitimme kuoli niin perunkirjoitus kun tehtiin niin mentiin veljeni kanssa pankkiin puoli tuntia sen jälkeen ja siirrettiin äitimme varat meidän tileillemme veljeni kanssa.
Oikeusaputoimisto teki meidän peruskirjoitus paperit että kaikki meni lain mukaan.
Eli perinnönjako on edellen toimittamatta.
Vierailija kirjoitti:
No sitten varmaan asia riippuu sen lakimiehen muista kiireistä ja aikatauluista. Meillä meni muistaakseni muutama viikko perunkirjoitustilaisuudesta, ja sama (pankki)lakimies hoiti perinnönjaon. Mutta voihan sinne soittaa ja kysellä, jos asialla on kiire.
47mies kirjoitti:
Meidän tapauksessamme on mutkikkaampaa koska en ole ikinä edes nähnyt velipuoltani eikä olla missään tekemisissä, kaikki asiat menee siis lakimiehen kautta. Ap
Vierailija kirjoitti:
47mies kirjoitti:
Eli perinnönjako on edellen toimittamatta.
Perinnönjakosopimus voi olla myös suullinen, varsinkin tapauksessa jossa perillisiä on vain kaksi. Ovat he varmasti jonkin dokumentin allekirjoittaneet siellä pankissa.
Eihän se lakimies varmaankaan oma-aloitteisesti ala tehdä sitä jakoa, vaan kuolinpesän osakkaathan siitä hetkestä sopivat.
Äitini kuolinpesä jaettiin 4 vuotta hänen kuolemansa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten varmaan asia riippuu sen lakimiehen muista kiireistä ja aikatauluista. Meillä meni muistaakseni muutama viikko perunkirjoitustilaisuudesta, ja sama (pankki)lakimies hoiti perinnönjaon. Mutta voihan sinne soittaa ja kysellä, jos asialla on kiire.
Äitini on koittanut olla lakimieheen yhteydessä ja jättänyt soittopyynnön mutta lakimes on kaiketi kiireinen kun ei ole soittanut takaisin. Lakimies on luvannut laskea paljonko velipuolelleni maksettava osuus on rahana. Mitä käytännössä tapahtuu tuossa perinnönjaossa siis tuleeko siitäkin paperi allekirjoitettavaksi? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikki pitäisi olla selvää että perinnönjaon voisi tehdä, mitään ei myydä eikä kukaan perillisistä ole alaikäinen tai edunvalvonnassa. Tai on siis sovittu niin että mökkiä ei myydä vaan se jää minulle ja äidilleni ja velipuoleni osuus maksetaan hänelle rahana. Itse olisi mökin halunnut kyllä myydä mutta äitini ei. Ap
Mitä te sitten odotatte? Ei tuohon tarvita mitään lakimiestä. Menette pankkiin ja hoidatte rahat tilille ja sillä selvä. Jos kerran velipuolen saama rahakin on jo määritelty, niin eihän tuossa ole mitään tekemistä enää lakimiehelle. Turhaan maksatte sille siitä että siirtää teidän hallussa olevalta tililtä teille kuuluvat rahat teille.
Perinnön voi jakaa heti perukirjan tekemisen jälkeen.
Jaon voi tehdä myös osittain ja lopullisen sitten kun viimeiset myynnit, verot yms. selviä.
Te perikunnan jäsenethän sen päätätte eikä mikään lakimies.
Jos ensin reealisoitte kaikki omistukset jne. niin ottaa niin kauan kuin teiltä menee realisointiin. Meillä meni noin vuosi, kun haluttiin että viimeinen verotus on valmis ja omaisuus on vain rahaa tilillä. Sitten tehtiin kerralla jako valmiiksi.