Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi henkilökohtaiselta avustajalta vaaditaan järkyttävän paljon?

Vierailija
21.05.2023 |

Katsoin tuossa taannoin erään tutun ilmoitusta, etsi henk.koht. avustajaa. Avustajan olisi pitänyt arjen toiminnoissa avustamisen lisäksi avustaa mm. yliopistotason esitelmien tekemisessä, hoitaa avustettavan pieneen lapseen liittyviä asioita sekä matkustaa avustettavan harrastukseen liittyen kauas monta kertaa vuodessa. Avustettava vaati, että yliopistoasioidensa ja harrastustensa vuoksi avustajan pitäisi osata sujuvasti suomea ja englantia. Palkkaus oli reilut 11 e/tunti. Miksi ihmeessä avustajalta vaaditaan tällaista? Ymmärrän, että joku tarvitsee apua arjen toiminnoissa, mutta miksi kaikessa tuossa muussakin pitää avustaa? Nimimerkillä sairastan erästä pysyvää sairautta, jonka vuoksi en yksinkertaisesti pysty kaikkiin asioihin, mihin ikäiseni pystyvät. Ei silti kävisi mielessäkään, että jonkun velvollisuus olisi avustaa minua noissa asioissa, joihin en kykene ja jotka eivät ole elinehto (kuten syöminen, peseytyminen jne). Nuo vaatimukset avustajalle kuulostavat aivan älyttömiltä. Kuka kielitaitoinen yliopistoasioista ymmärtävä tulisi 11 e tuntipalkalla töihin?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras oli, kun joku etsi avustajaa ja painotti "Et tee puolestani asioita vaan minun kanssani". Öö...jos kykenet itse hoitamaan syömiset, pukemiset, asioilla käymiset ja muut, niin et tarvitse avustajaa. Jos taas et itse kykene, niin kyllä toinen sinun puolestasi ne asiat tekee, vaikka siinä oletkin.

Kyllä aika monikin tarvitsee avustajaa, vaikka pystyisi itse hoitamaan monet arkiset asiat. Esim. liikkumiseen voi tarvita apua, vaikka osaisi syödä ja pukea itse. Tai sokea voi tarvita avustajaa silmikseen, vaikka osaisi tehdä itse perusasiat. 

Vierailija
22/37 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin vaatisin aika paljon, jos yhtäkkiä muuttuisin liikuntakyvyttömäksi. 

Ap ja häntä komppaavat ovat aika naiiveja, jos väittävät, että tyytyisivät vain siihen, että pääsevät vessaan ja saavat ruokaa mahaansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin vaatisin aika paljon, jos yhtäkkiä muuttuisin liikuntakyvyttömäksi. 

Ap ja häntä komppaavat ovat aika naiiveja, jos väittävät, että tyytyisivät vain siihen, että pääsevät vessaan ja saavat ruokaa mahaansa. 

Ei kukaan ole sanonut mitään tuollaista. Puhe on siitä, mikä on avustajan työnkuva ja mikä taasen kuuluu esim. siivoojan tai lapsenhoitajan tehtäviin. Avustaja on nimensä mukaisesti avustaja, ei palvelija tai kodinhoitaja. Jos ei pysty tekemään kotitöitä jne. avustettuna, paikka on laitoshoidossa. 

Vierailija
24/37 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä vaatia vaikka kuuta taivaalta. Mutta sitten on turha itkeä, kun avustajat eivät pysy ja on vaikea ylipäätään löytää avustajaa. 

Vierailija
25/37 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole sanonut mitään tuollaista. Puhe on siitä, mikä on avustajan työnkuva ja mikä taasen kuuluu esim. siivoojan tai lapsenhoitajan tehtäviin. Avustaja on nimensä mukaisesti avustaja, ei palvelija tai kodinhoitaja. Jos ei pysty tekemään kotitöitä jne. avustettuna, paikka on laitoshoidossa. 

Ap kirjoittaa, että "Ymmärrän, että joku tarvitsee apua arjen toiminnoissa, mutta miksi kaikessa tuossa muussakin pitää avustaa?"

Hänen mielestään avustajan ei pitäisi joutua siivoamaan, viemään harrastuksiin eikä ainakaan auttamaan opinnoissa. Kyllä se silloin antaa vaikutelman, että avustettavan pitäisi tyytyä ihan minimiin ja olla onnellinen vain siitä, että on elossa, vaikkei mitään muuta saa elämässään tehdä kuin maata, syödä ja käydä kylpyhuoneessa. 

Vierailija
26/37 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä vaatia vaikka kuuta taivaalta. Mutta sitten on turha itkeä, kun avustajat eivät pysy ja on vaikea ylipäätään löytää avustajaa. 

Itse sinä itkisit, jos et saisi tehdä enää mitään niistä asioista, joita ennen halvaantumistasi sait tehdä. 

Vierailija
27/37 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoittaa, että "Ymmärrän, että joku tarvitsee apua arjen toiminnoissa, mutta miksi kaikessa tuossa muussakin pitää avustaa?"

Hänen mielestään avustajan ei pitäisi joutua siivoamaan, viemään harrastuksiin eikä ainakaan auttamaan opinnoissa. Kyllä se silloin antaa vaikutelman, että avustettavan pitäisi tyytyä ihan minimiin ja olla onnellinen vain siitä, että on elossa, vaikkei mitään muuta saa elämässään tehdä kuin maata, syödä ja käydä kylpyhuoneessa. 

Ap on täysin oikeassa. Avustaja ei ole siivooja. Avustaja ei myöskään ole opiskelija, jonka kuuluu tehdä esseitä jne. Jos vammainen haluaa opiskella, hänen pitää pystyä ihan itse tekemään tehtävät. Muussa tapauksessa pitää jättää opinnot niille, jotka pystyvät siihen. Avustaja voi toki auttaa esim. muistiinpanojen puhtaaksi kirjoittamisessa tai kirjojen kopioimisessa tietokoneelle, mutta ei hän tee esseitä tai esitelmiä avustettavan puolesta. Opiskeluissa avustavan ei siis tarvitse osata englantia. 

Vierailija
28/37 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sinä itkisit, jos et saisi tehdä enää mitään niistä asioista, joita ennen halvaantumistasi sait tehdä. 

Totta kai itkisin. Mutta en todellakaan olisi niin  itsekäs, että luulisin minipalkkaisen avustajan olevan minun palvelijani, jolla voi teettä mitä lystää. Muuttaisin laitokseen, jos en  pärjäisi  avustettuna kotona. 

Vierailija
29/37 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukapa ei itkisi. Mutta elämään kuuluu myös tosiasioiden tunnustaminen. Kuten sen, että halvaantuneena täytyy elää rajoitetumpaa elämää kuin liikkumaan pystyvänä. Vaatia voi toki mitä vain, mutta pitää myös ymmärtää, että avustajallakin on oikeuksia, ei pelkkiä  velvollisuuksia. Hänen ei tarvitse suostua kaikkeen, mitä sinä keksit vaatia ja se sinun  on vain hyväksyttävä. 

Vierailija
30/37 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos avustajan palkan maksaa kunta, niin miksi tuolla rahalla pitäisi saada jotain ekstrapalveluja? Eihän terveydenhuollossakaan saa mitään ylimääräisiä palveluksia, vaan sen perushoidon. Ei ole ihmisoikeus saada harrastaa, matkustella yms. Toki monille tärkeitä asioita, mutta eivät ne elämän edellytys ole.

Vierailija
31/37 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää langetko avustajahullun jokaviikkoisiin (tai jopa -päiväisiin) avustajaviestiketjuihin, nämä ovat kaikki trollausta. Ilmeisesti sama tyyppi avaa jatkuvasti uusia henk-koht-avustajaketjuja, joissa hän haukkuu alaa ja vammaisia (työnantajia), ja esittää pokkana mitä kummallisempia skenaarioita, joita muka hän on joutunut tekemään työssä tai jolta häneltä olisi vaadittu.

Eivät pidä paikkaansa. Eivät ole edes uskottavia, kuten ketjun avaus jostain yliopisto-esitelmien teosta ynnä muusta. Alasta tiedän jotain, ja taatusti yksikään avustaja ei kirjoita valmiiksi mitään akateemisia tutkielmia.

Selatkaa AV:n ketjuhistoriaa vaikka hakusanoilla henkilökohtainen avustaja, niin huomaatte miten paljon näitä ketjuja on avattu. Vähintään kerran viikossa, monesti useamminkin.

Ovat samaa kamaa kuin jugurttihullun tuotokset.

Tämä. Ap:lla taitaa olla sama sairaus kun kadehtimallaan tuttavalla, jolla avustaja. Ei vaan ole itse yhtä sairas saadakseen omaa avustajaa?

Vierailija
32/37 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää sitten hakeko niihin hommiin kun ei kerran työnteko kelpaa, hyvin simppeliä.

Vierailija
33/37 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää langetko avustajahullun jokaviikkoisiin (tai jopa -päiväisiin) avustajaviestiketjuihin, nämä ovat kaikki trollausta. Ilmeisesti sama tyyppi avaa jatkuvasti uusia henk-koht-avustajaketjuja, joissa hän haukkuu alaa ja vammaisia (työnantajia), ja esittää pokkana mitä kummallisempia skenaarioita, joita muka hän on joutunut tekemään työssä tai jolta häneltä olisi vaadittu.

Eivät pidä paikkaansa. Eivät ole edes uskottavia, kuten ketjun avaus jostain yliopisto-esitelmien teosta ynnä muusta. Alasta tiedän jotain, ja taatusti yksikään avustaja ei kirjoita valmiiksi mitään akateemisia tutkielmia.

Selatkaa AV:n ketjuhistoriaa vaikka hakusanoilla henkilökohtainen avustaja, niin huomaatte miten paljon näitä ketjuja on avattu. Vähintään kerran viikossa, monesti useamminkin.

Luulosairaita ne on monet, joilla on henkilökohtainen avustaja töissä. Syyttävät varastamisesta ja tekevät rikosilmoituksia avustajista.

Tämä. Ap:lla taitaa olla sama sairaus kun kadehtimallaan tuttavalla, jolla avustaja. Ei vaan ole itse yhtä sairas saadakseen omaa avustajaa?

Vierailija
34/37 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulosairas se sitten olet sinäkin.

Vierailija
35/37 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä avustajaksi. Luulosairaita ihmisiä työnantajina. Syyttelevät varastamisesta ja tekevät rikosilmoituksia tyhjästä. Ja kaikki tämä kiitokseksi siitä, että sai ilmaiseksi auttajan kotiinsa.

Vierailija
36/37 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mua ihmetyttää se, miten näissä henkilökohtaisissa avustajissa korostetaan persoonien yhteensopivuutta. Eihän sitä jossain hoivakodissakaan saa valita, että kuka sieltä tulee vaihtamaan vaipat/syöttämään tms. 

Kerro se minun asiakkaille. Itse asiassa hoitajan valintaan on oikeus. Ja se myös toteutetaan, jos vain mahdollista. (Esim. nainen ei halua mieshoitajaa alapäätään ronkkimaan)

Vierailija
37/37 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mua ihmetyttää se, miten näissä henkilökohtaisissa avustajissa korostetaan persoonien yhteensopivuutta. Eihän sitä jossain hoivakodissakaan saa valita, että kuka sieltä tulee vaihtamaan vaipat/syöttämään tms. 

Kerro se minun asiakkaille. Itse asiassa hoitajan valintaan on oikeus. Ja se myös toteutetaan, jos vain mahdollista. (Esim. nainen ei halua mieshoitajaa alapäätään ronkkimaan)

Entäs nämä, missä Irmeli haluaa mieluummin Tiinan vaihtamaan vaipan Minnan sijasta, kun Irmelistä Tiina on mukavampi?