Vieläkin harmittaa pääsiäinen, törkeä alkoholistivieras
Meillä oli nyt pääsiäisenä vieraita joista yksi pariskunta oli miehen pitkän matkan tuttuja. Tunsin heidät itsekin, tosin lähivuosina emme ole olleet hirveästi tekemisissä.
Pariskunnan rouva oli aika hurja tapaus. Alun kohteliaisuuksien jälkeen huomasin, että kun me muut joimme ehkä ensimmäistä tai toista lasillista, osan ollessa autolla selvinpäin, rouvalla oli kumottuna jo puolikas viinipullo. Mitä enemmän rouva tuli humalaan, sitä enemmän hän alkoi puhua erityisesti minulle hyvin alentuvaan sävyyn. Hän alkoi ikäänkuin vetää iltaa ja sivuutti minut illan emäntänä. Hän meni koko ajan vain ikävämpään suuntaan ja juomisen tahti vain yltyi. Kiltti puoliso ei sanonut asiasta yhtään mitään ja esitti kuin mitään ei olisikaan. Rouva komenteli ja piikitteli niin etten meinannut uskoa todeksi.
Lopulta rouva nuokkui ja sammalsi niin pahasti ettemme saaneet hänestä enää selvää, joten soitimme hänelle vastusteluista huolimatta taksin johon talutimme hänet. Ei varmaan tarvitse sanoa ettei kutsua enää tule. Harmi, sillä miehet tulivat loistavasti toimeen.
Kommentit (85)
Maksoittehan hänen taksimatkansa kerta laitoitte hänet sellaiseen väkisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuu kai näitä että jollain menee överiksi alkon kanssa, ja noloahan tuo on lähinnä henkilölle itselleen. Todennäköisesti häpeää itsekin. Tai sitten ei. Tietenkään ei tarvitse eikä kannata kutsua uudelleen ihmistä joka ei osaa alkoholin kanssa käyttäytyä, mutta ei siitä kannata mieltään niin suuresti pahoittaa.
Harmittaa kun laitoin tarjoiltaviin ihan rahaakin jonkin verran (lammas, koristelut, viinit) eikä kenelläkään ollut kovin mukavaa tämän yhden rouvan takia.
Illan jälkeen ehkä parin viikon päästä rouva kysyi minua lounaalle, mutta kieltäydyin. Ei mitään pahoittelua, ei asian huomioimista millään tavalla. Jos olisin lähtenyt lounaalle ja ollut mukana leikissä missä teeskennellään, että minulle ei puhuttu inhottavasti, ei käskytetty eikä räksytetty, olisin viestinyt tällaisen olevan okei. Hänellä olisi taas yksi ihminen elämässä joka vahvistaisi, ettei hänen käytöksensä tai juominen ole mikään ongelma. Puolisonsa on näköjään jo mestari siinä.
Muistan alkoholisti-isäni tehneen näin, että kännissä sanottuja loukkauksia tai ikäviä tekoja ei pyydellä anteeksi eikä huomioida mitenkään. Olen jo tässä vaiheessa elämää lopettanut alkoholistien hyssyttelyn omalta osaltani. Äiti jatkaa yhä. Ap
"Meillä oli nyt pääsiäisenä vieraita joista yksi pariskunta oli miehen pitkän matkan tuttuja".
Tarkoittaako tuo, että tulivat pitkästä matkasta vai ovat tuttuja pitkältä ajalta?
Jos asuvat kaukana niin kuitenkin kutsui sinut lounaalle?
Vierailija kirjoitti:
Ei maksettu. Kyseessä on ihminen jolla on hyvä palkka ja paljon omaisuutta. Hänet oli muutenkin kestitty niin hyvin, että ilta tuli hänelle suorastaan edulliseksi. Ap
Niin no tähän ei voi sanoa, kuin että alkoholismi on sairaus. Lue vielä uudestaan, mikäli et ymmärtänyt. Siis sairaus. Ei ole pahantahtoisuutta, ei vittupäisyyttä, ei ilkeilyä, vaan sairaus. Tätä ei yleensä moni pysty ymmärtämään. Et sä vittuile sillekään joka ei voi kävellä ja menee pyörätuolissa. Mutta alkoholismin näet "omana vikana" kuten tavataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuu kai näitä että jollain menee överiksi alkon kanssa, ja noloahan tuo on lähinnä henkilölle itselleen. Todennäköisesti häpeää itsekin. Tai sitten ei. Tietenkään ei tarvitse eikä kannata kutsua uudelleen ihmistä joka ei osaa alkoholin kanssa käyttäytyä, mutta ei siitä kannata mieltään niin suuresti pahoittaa.
Harmittaa kun laitoin tarjoiltaviin ihan rahaakin jonkin verran (lammas, koristelut, viinit) eikä kenelläkään ollut kovin mukavaa tämän yhden rouvan takia.
Illan jälkeen ehkä parin viikon päästä rouva kysyi minua lounaalle, mutta kieltäydyin. Ei mitään pahoittelua, ei asian huomioimista millään tavalla. Jos olisin lähtenyt lounaalle ja ollut mukana leikissä missä teeskennellään, että minulle ei puhuttu inhottavasti, ei käskytetty eikä räksytetty, olisin viestinyt tällaisen olevan okei. Hänellä olisi taas yksi ihminen elämässä joka vahvistaisi, ettei hänen käytöksensä tai juominen ole mikään ongelma. Puolisonsa on näköjään jo mestari siinä.
Muistan alkoholisti-isäni tehneen näin, että kännissä sanottuja loukkauksia tai ikäviä tekoja ei pyydellä anteeksi eikä huomioida mitenkään. Olen jo tässä vaiheessa elämää lopettanut alkoholistien hyssyttelyn omalta osaltani. Äiti jatkaa yhä. Ap
"Meillä oli nyt pääsiäisenä vieraita joista yksi pariskunta oli miehen pitkän matkan tuttuja".
Tarkoittaako tuo, että tulivat pitkästä matkasta vai ovat tuttuja pitkältä ajalta?
Molempia. Pitkä aika ja pitkä matka. Asuvat toisessa kaupungissa ja olivat pääsiäisen hotellissa yötä. Rouva oli käymässä täällä missä asumme ja pyysi minut lounaalle silloin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin no tähän ei voi sanoa, kuin että alkoholismi on sairaus. Lue vielä uudestaan, mikäli et ymmärtänyt. Siis sairaus. Ei ole pahantahtoisuutta, ei vittupäisyyttä, ei ilkeilyä, vaan sairaus. Tätä ei yleensä moni pysty ymmärtämään. Et sä vittuile sillekään joka ei voi kävellä ja menee pyörätuolissa. Mutta alkoholismin näet "omana vikana" kuten tavataan.
Voisin viettää hänen kanssaan aikaa selvinpäin. Tosin ehtona on että hän ottaisi asian oma-aloitteisesti käsittelyyn ja pyytäisi tapahtunutta anteeksi. Miksi muuten ottaisin elämääni tämän ihmisen? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maksettu. Kyseessä on ihminen jolla on hyvä palkka ja paljon omaisuutta. Hänet oli muutenkin kestitty niin hyvin, että ilta tuli hänelle suorastaan edulliseksi. Ap
Ette te siitä huolimatta voi pakottaa ihmistä taksiin, vaikka olisit kuinka kateellinen hänelle. Toivottavasti hän lähettää laskun sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette te siitä huolimatta voi pakottaa ihmistä taksiin, vaikka olisit kuinka kateellinen hänelle. Toivottavasti hän lähettää laskun sinulle.
Jos mietitään raha/omaisuuskateutta, niin menisi kyllä toisin päin.
Voisin lähettää hänelle vastalaskun ruuista ja juomista ja minä jäisin voitolle. Meidän piireissä ei tuollaista asioita mietitä koska kaikilla on aivan tarpeeksi rahaa omiin ja vähän toistenkin tarpeisiin. Ei tuommoista taksimaksua kukaan jaksa miettiä.
Olitte niin tylsää seuraa, että piti kumota se viinipullo siltä istumalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksilla olivat kuitenkin liikkeellä. Kyse ei ole siitä että ei halunnut maksaa vaan siitä että ei halunnut lopettaa juomista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olitte niin tylsää seuraa, että piti kumota se viinipullo siltä istumalta?
Ilmeisesti. Olisi varmaan pitänyt antaa myös röökata sisällä ja laittaa popedat poppikoneeseen.
Niin mitä hän käytännössä teki sinulle mitä pitäisi pyydellä vuolaasti anteeksi? Ei ilmeisesti haukkunut sinua pystyyn, hajottanut tavaroita, kaatanut punaviiniä valkoiselle sohvalle, pannut miestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Siis kyllähän nyt herranjumala alkoholisteistakin löytyy erilaisia ihmisiä. Kyllä siellä känninkin alla on aina tietynlainen persoona. Joillain on jopa narsistinen persoonallisuushäiriö ja ovat selvinpäinkin aivan hirveitä ihmisiä. Osa taas kääntää vihan enemmän itseään kuin ympäristöään kohti. Ja ymmärrän kyllä että kännissä esim. niitä vihanpurkauksia voi tulla niillekin jotka ei selvinpäin tekisi kärpäsellekään pahaa, mutta on ihan fakta että alkoholisteista löytyy myös todella, todella häijyjä ja häiriintyneitä tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä hän käytännössä teki sinulle mitä pitäisi pyydellä vuolaasti anteeksi? Ei ilmeisesti haukkunut sinua pystyyn, hajottanut tavaroita, kaatanut punaviiniä valkoiselle sohvalle, pannut miestäsi?
Tuli minun kotiini, veti kännit ja alkoi jankuttaa ärsyttävästi kokon ajan toisten päälle, käskytti minua ja puhua minulle alentuvasti (muutkin huomasivat), veti aivan kaiken ilman ja huomion itseensä tuntikausia putkeen. Lopulta solvauksista ei saanut armollisesti selvää kun hän nuokkui puoliksi sammuneena, mutta silti jatkoi häiritsevää ölinää. Aukoi päätään kun ohjasin häntä korvat myötähäpeästä ja ärsyyntymisestä kohti eteistä ja taksia.
Minä en halua sellaisia ihmissuhteita missä tehdään näin eikä sitä edes pahoitella. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja laittoivat rouvan taksiin. Veiköhän kuinka pitkän matkan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuvat kaukana niin kuitenkin kutsui sinut lounaalle?Ja laittoivat rouvan taksiin. Veiköhän kuinka pitkän matkan?
Hotelliin veivät, jossa silloin yöpyivät. Puolisonsa lähti tietenkin mukaan. Ap
En nykyään juo mutta jos minä käyttäytyisin noin, olisin kiitollinen että minut laitettaisiin taksiin ennen kuin sammuisin ja oksentaisin. Sitten lähipäivien aikana vuolas anteeksipyyntö ja erittäin kriittinen itsetutkiskelu.
En voi ymmärtää kenellä on pokkaa ehdotella tuollaisen jälkeen lounasta niinkuin ei mitään.
Ok kiitos tiedosta