Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Kreikassa oikeasti hyttysiä?

Vierailija
21.05.2023 |

Olen lapsena matkustellut paljonkin Kreikassa, sekä saarilla että mantereella. Silloin en koskaan kohdannut siellä yhtään hyttystä (silloin kyllä puhuttiin moskiitoista, mutta niitä ei ollut). Edellisestä matkasta on kuitenkin kohta 20 vuotta aikaa ja olen sen jälkeen lukenut varoituksia, että Kreikassa on hyttysiä ihan häiritsevissä määrin. Mikä teidän kokemus on? Onko niitä? Jos niin missä?
Olen hyttysille pahasti allerginen, siksi kysyn.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa niitä ei olisi?

Vierailija
2/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Rhodoksella oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Pargassa oli hotellilla ja paljon. Heräsin eräänä aamuna ehkä kymmenkunta hyttysenpistoa kasvoissani, mm. silmäluomesta oli syöty.

Haniassa taas en törmännyt yhteenkään hyttyseen.

Vierailija
4/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, varsinkin keväällä ja alkukesällä, kun ei vielä ole niin kuuma. Päivällä en ole nähnyt koskaan, mutta illalla voi joitakin olla. Jos menen ulos syömään jollekin vehreälle terassille, saatan laittaa jalkoihin hyttyskarkotetta. Naamalle asti inisemään ei ole tullut ikinä.

Vierailija
5/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islanti on ilmeisesti ainoa maa jossa niitä ei ole. Mutta kuinka paljon on aina se kysymys. Esimerkiksi Kreikassa on useimmissa paikoissa kesällä vähän hyttysiä kun ei ole seisovaa vettä lisääntymistä varten. 

Vierailija
6/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milano, Egypti kaikkialla missä on vettä, on hyttysiä.

Vierailija
7/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä. Mitä vehreämpi ja suojaisempi kohde, sitä enemmän. Esim. Korfulla ja Kefalonialla on tullut iltaisin ulkona istuessa puremia. Kreetalla ja Karpathoksella ei tullut yhtään paukamaa, mutta siellä oltiinkin suunnilleen tuulisella aavikolla Joonianmeren viidakoihin verrattuna...

Eli riippuu paikasta.

Vierailija
8/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko käyttäneet hotellihuoneessa niitä pistorasiaan laitettavia hyttyskarkotelaitteita/myrkkyjä? Tehoaako ne? Ja osaako joku sanoa onko ne oikeasti ihmisille turvallisia, meillä on nimittäin kaksi lasta matkassa mukana, jos lähdetään.

Ap

Vierailija
9/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan Joonianmeren ympäristössä on, kamalin hyttyskokemus on Lefkadalta.

Vierailija
10/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Pargassa oli hotellilla ja paljon. Heräsin eräänä aamuna ehkä kymmenkunta hyttysenpistoa kasvoissani, mm. silmäluomesta oli syöty.

Haniassa taas en törmännyt yhteenkään hyttyseen.

Hotelleilla on usein valmiiksi pistokkeeseen laitettavia karkotteita, kuten Suomessa Raid. Niitä saa myös paikallisista kaupoista halvalla, jos ei ole valmiiksi.

Vierailija
11/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Ja nämä on vielä superärsyttäviä jotka pistää useaan kertaan kerralla, siis minuutin aikana tuikannut kymmeneen paikkaan, ei yhtään sellaisia kuin Suomen hyttyset jotka sentään rauhassa tulee istumaan ja syömään kerralla. Kunnon hyttysrasvat ni kyllä sä pärjäät mutta joo, niitä riittää täällä.

Vierailija
12/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko käyttäneet hotellihuoneessa niitä pistorasiaan laitettavia hyttyskarkotelaitteita/myrkkyjä? Tehoaako ne? Ja osaako joku sanoa onko ne oikeasti ihmisille turvallisia, meillä on nimittäin kaksi lasta matkassa mukana, jos lähdetään.

Ap

Ollaan käytetty. Saahan niitä Suomestakin esim. Raid. Ei kai ne pikkulapsille terveellisiä ole, mutta ei ole kivoja purematkaan. Olen ajatellut, ettei haittaa, jos niitä viikon pari käyttää. En kuitenkaan käyttäisi pitkiä aikoja pienten lasten kanssa, siis esim. koko kesää mökillä.

Vierailija
13/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan Joonianmeren ympäristössä on, kamalin hyttyskokemus on Lefkadalta.

Tämä on totta. Sääli, sillä juuri Joonianmeri on minulle sitä ihaninta Kreikkaa.

No, kyllä siellä pärjää hyttystenkin kanssa.

Vierailija
14/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rodoksella oli ja olin niille allerginen. Onneksi pistivät vasta tokavimppana iltana ja jalkoihin. Miehelle ja lapsille ei tullut paukamia. Kreetalla ei ollut hyttysiä tai ainakaan eivät onnistuneet pistämään minua.

Vierailija
15/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mama83 kirjoitti:

Kyllä on. Ja nämä on vielä superärsyttäviä jotka pistää useaan kertaan kerralla, siis minuutin aikana tuikannut kymmeneen paikkaan, ei yhtään sellaisia kuin Suomen hyttyset jotka sentään rauhassa tulee istumaan ja syömään kerralla. Kunnon hyttysrasvat ni kyllä sä pärjäät mutta joo, niitä riittää täällä.

Ja hiljaisia! Minä en montaakaan hyttystä ole silmillä nähnyt, saati korvillani kuullut, mutta jalat ja käsivarret on tehokkaasti pommitettu. Ei sitä puremaa edes huomaa silloin kun se tapahtuu, kun eivät nipistä ollenkaan samoin, kun nämä meidän kotimaiset verenimijät.

Olen siis lukemattomia kertoja istunut tyytyväisenä illallisella ja vasta myöhemmin tajunnut, että en todella ollut ainoa herkuttelija siellä...

Vierailija
16/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt eri puolilla Kreikkaa yli 20 kertaa. Ikinä ei ole hyttyset reissua pilanneet, vaikka itsekin olen allerginen. Hyttysiä on Suomessa enemmän jopa Helsingissä kuin missään Kreikan kohteessa olen nähnyt. Rohkeasti vaan matkaan.

Vierailija
17/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras nauttia kunnon rohdokset jos moskiitot uhkaavat. Kaikkialla niitä on missä on vettä ja kosteutta, mutta kaikista ei tule yhtä voimakasta reaktiota.

Vierailija
18/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islanti on ilmeisesti ainoa maa jossa niitä ei ole. Mutta kuinka paljon on aina se kysymys. Esimerkiksi Kreikassa on useimmissa paikoissa kesällä vähän hyttysiä kun ei ole seisovaa vettä lisääntymistä varten. 

Ainakin Rodoksella on ihan älyttömästi hyttysiä. Karkotteita ja after bite puikkoja myydään joka marketissa. Viime kesänä oltiin, ja itse olin, kuten moni muukin näytti olevan aivan paukamille syöty. Hyttyset ovat pienempiä ja huomaamattomampia kuin täällä. Niitä ei välttämättä näe ollenkaan, vaan huomaa niiden olemassa olon vasta kun on täynnä jättikokoisia kutisevia patteja.

Vierailija
19/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelänapamantereella saa varmasti olla melko rauhassa.

Vierailija
20/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt eri puolilla Kreikkaa yli 20 kertaa. Ikinä ei ole hyttyset reissua pilanneet, vaikka itsekin olen allerginen. Hyttysiä on Suomessa enemmän jopa Helsingissä kuin missään Kreikan kohteessa olen nähnyt. Rohkeasti vaan matkaan.

Riippuu tosi paljon siitä kanssa mihin menee. Ei niitä Suomessakaan keskellä kaupunkia ole tai uimarannalla keskellä päivää.

Mene jonnekin kosteaan metsikköön rymyämään niin johan alkaa ininä kuulumaan!

Tosin olen ihan samaa mieltä, että tosi paljon vähemmän niitä on kuin Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi