Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Junnulle pyörä, 19" runko, 27,5" rengaskoko - TÄH?

Vierailija
21.05.2023 |

Mun tarvitsisi pikimmiten ostaa lapselle pyörä, mutta en tajua näistä pyörien kokoasioista yhtikäs mitään. Lapsi on nelosluokkalainen, pituutta hänellä n. 160cm. Fillariliike sanoi, että filetso jossa 19" runko ja n. 27,5" renkaat on hänelle hyvä. Nyt kun selaan Toria / muita nettikauppoja (en haluaisi lähteä ostamaan hänelle ihan uutta fillaria, koska junnu kasvaa niin kovaa vauhtia et joka toinen vuosi pitää olla ostamassa uutta mankelia + meidän kylällä pöllitään koko ajan fillareita), en löydä mistään pyörää jossa olisi mainittu nämä molemmat kokomerkinnät, ilmeisesti fillarit ilmoitetaan vain tuolla pyörän tuumakoolla (pääsääntöisesti).

Millä ihmeellä mä nyt tämän handlaan :D

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta iso valmiiksi niin junnu kasvaa, runko koolla haet vaikka

Vierailija
2/16 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä että menet fillariliikkeeseen ostamaan sen pyörän. Sfiddu mitä kysymyksiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 runko maastopyörässä on koko L ja sopii noin 175-185cm pituiselle.

Vierailija
4/16 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuon ikäiselle/kokoiselle osteta jo aikuisten pyörä 26 tuuman renkailla?

Vierailija
5/16 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rengaskoko lukee renkaissa ja rungon koko mitataan rungon yläputkesta.

Vierailija
6/16 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun valmistajan 19 tuuman runko voi vastata toisen 17,5 runkoa. Asia riippuu lopulta runkogeometriasta. Sanoisin että ota junnu pyöräkaupoille mukaan ja hän voi sitten kokeilla miten ko pyörä istuu hänen mitoilleen.

Katsokaa samalla, että ajoasento näyttää suht rennolta. Mihinkään ei pitäisi joutua hirveästi kurottelemaan tai venymään.

Vierailija
7/16 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat oli pihejä, mutta onneksi mulle ostettiin aina uusi pyörä. Kun kasvoin ulos entisestä, se myytiin pois ja ostettiin uusi tilalle. Kouluaikana oli 3 pyörää, joista viimeisintä käytin lukioon asti. Jos olisin saanut jotain rämiä käytettyjä pyöriä, tuskin olisi ollut hirveästi hinkua pyöräillä. Uusi, oma pyörä alla, niin kilometrejä kertyi ja siitä tuli elämäntapa.

Vierailija
8/16 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörän tärkein mitta on runkokorkeus, keskiön keskeltä mitta runkoputken ja satulaputken yhtymäkohtaan. Normaali miesten pyörä 56cm ja naisten 51cm. Renkaan koko 27,5"=26"=584mm. Leveys 54-100mm. Kokomerkintä 57-584 = täyteen pumpatun renkaan leveys - vanteen olkapään nimellishalkaisija. Understandia 😁😁😁

Vierailija
9/16 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just 😃

Vierailija
10/16 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian iso pyörä.

Vierailija
11/16 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just 😃

Ei mitata yläputkesta, vaan pystyputkesta.

Vierailija
12/16 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just 😃

Ei mitata yläputkesta, vaan pystyputkesta.

Voi helvetti teidän kanssa. Ei ole mitään yläputkea, se on vaakaputki. Runkokorkeuden mittaaminen on sitten taas oma taiteenlajinsa, koska erityisesti maastopyörissä rungot rakennetaan usein takaa mataliksi, jolloin vaakaputki laskee alaspäin ja pystyputki on lyhyehkö.

Ja 160 cm junnulle 19" on ihan älyttömän iso, vaikka ne 27,5" kiekot voivatkin sopia.

Vierailija
13/16 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä sortin pyörästä on kyse? Kokeilkaa vaikkapa tätä laskuria sopivan koon selvittämiseksi: https://www.bikester.fi/polkupyoran-runkolaskuri/1053.html

Vierailija
14/16 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rengaskoosta sen verran että vielä muutama vuosi sitten rengaskoot 26" ja 28" olivat aikuisille tarkoitettuja normaaleja renkaita. Sitten pyörävalmistajat keksivät buustata kauppaa tuomalla mukaan lisää rengaskokoja, tulivat 27,5" ja 29" vanteet / renkaat. Nuo kaikki siis käyvät aikuiselle eikä niissä ole käytön kannalta mitään eroa, myös 160 cm teinille, riippuen pyörän rungon koosta. Käytettyjen markkinoilla noita uusia hifistelykokoja on harvemmin.

Vierailija
15/16 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 164 cm pitkä ja minun maastopyörän runkokoko on 15,5 .

Vierailija
16/16 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 164 cm pitkä ja minun maastopyörän runkokoko on 15,5 .

Minä puolestani 162 cm pitkä ja päädyin ostamaan koon 15 pyörän, koska runkokoko 17 oli loppu. Heti ekaksi piti ostaa korkeampi satulatanko, sillä ajoasento oli satulan korkeimmasta säädöstä huolimatta huono.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi