Miten teidän kouluaikananne opetettiin? Esimerkkejä?
Sanokaa myös vuosikymmen.
Meillä 80-luvulla oli joistain aineista joka viikko pistokoe. Tunnilla kirjoitettiin piirtoheitinkalvolta vihkoon vastauksia kirjan kysymyksiin, ja nuo vastaukset piti osata aika lailla ulkoa. Myös matematiikasta oli pistokokeita, mutta muistaakseni ei joka viikko.
Ryhmätöitä oli ani harvoin, ja niistä tehtiin iso numero. Ne otettiin vakavasti. Kaikki otettiin vakavasti.
Miten teillä? Kaikkia opetuskokemuksia saa kertoa.
Kommentit (24)
80-luvulla viidennellä luokalla opin lunttaamaan, koska joka kokeessa kysymykset oli aina samanlaiset, samasta tiivistelmäkohdasta kirjaa. Merkkasin vastaukset etukäteen pulpetinkanteen. Yläkouluun mennessä tajusin itse lopettaa, mutta moni luokkakaveri ei tajunnut ja kiinnijäänti vaikutti heidän maineeseensa.
Joka koulussa oli ainakin yksi opettaja, joka joi työpäivän aikana alkoholia. Ja ei, se ei ollut urbaanilegenda.
Koulukiusaaminen oli avoimen väkivaltaista ja syrjivää, eikä sille koskaan osattu tai oikeastaan edes yritetty tehdä mitään. Mun hiukset poltettiin välitunnilla, ja opettajakunta levitteli käsiään.
Ja toisin kuin aapeen muistoissa, niissä kououissa joita minä kävin, mitään ei ikinä otettu vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti opetella ulkoa Isä meidän rukous ja Herran siunaus. Ei kyselty mikä uskontokunta kelläkin oli ja uskoiko mihin tai ei.
Voi kauheeta.
Mitenkäs se menikään... "Herra siunoo, ootko sinä älyssäs!? - Mitenkä viisas sitä pitäs olla!!?"... vai olikohan se joku muu... :P
Maan tiedossa sanottiin asiat niinkuin ne ovatkin elikkäs neek erimaat ovat paskoja.
Samaa muistelen. En todellakaan ollut kiinnostunut koulunkäynnistä lapsena, mutta aina niistä opettajan puheista ja taululle piirtämisistä jäi sen verran mieleen, että kokeet menivät helpohkosti läpi. Paljon auttoi myös se, että kirjoitimme paljon vihkoihin. Aikoinaan en ymmärtänyt mikä idea siinä on, mutta näin jälkikäteen ymmärrän, että kirjoittamalla päähän uppoaa lähes väkisinkin jotain.
Myös siitä oli takuulla hyötyä, että tunneilla ei saanut häiriköidä. Häiriköt hiljennettiin tavalla tai toisella. Ei kukaan olisi oppinut mitään, jos yksikin ääliö olisi koko ajan mölissyt ja heilunut ympäriinsä. Nykyäänhän tuollaisia ääliöitä on koulut täynnä.
Ps. Itse aloitin peruskoulun 1990.