Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleisen teologian aineopinnoista kysymys

Vierailija
20.05.2023 |

Olen aikoinaan aloittanut kokonaisuuden Itä-Suomen yo:ssa ja harkitsen jatkamista. Silmään on pistäneet seuraavat asiat:

-useampi kurssikirja on ruotsinkielinen. Mikä ajatus tässä on? Eikö samaa tietoa ole olemassa suomeksi vai onko tässä ajateltu ruotsinkielisiä opiskelijoita? Pitääkö näitä todella käyttää?

-Joidenkin kurssien kohdalla on pienellä printillä maininta siitä, että pitää olla joku kreikan kurssi tms. käytynä, mistä taas ei Opintopolussa lue. Mikähän on totuus? Perusopintoihin ei kuulu kreikkaa tai hepreaa.

-Kokonaisuuteen kuuluu 1op Raamatun tuntemuskurssi, jossa kurssikirjana on vain Raamattu ja tätä tentitään. Mitähän tässä tentissä pitää oikeasti tietää?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap,

rohkenen olettaa, että teologisen tiedekunnan opintoneuvonta olisi tätä palstaa selvästi parempi neuvontataho kysymyksiisi.

Vierailija
2/2 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista opinnoistani on jo aikaa, mutta vastaan viimeiseen kysymykseen raamatuntuntemustentistä. Tentissä on siis useita kysymyksiä Raamatun sisällöstä, niiden sisältö riippuu tenttijästä. Tentti voi olla yllättävän vaikea, mikäli Raamattu ei ole tuttu, ja oli sitä myös itselleni, vaikka olin tuohon mennessä lueskellut Raamattua jo lapsesta asti. Kysymykset voivat olla esimerkiksi tyyliin mistä jossain tietyssä tekstikohdassa on kysymys, ja olin kuullut toisilta opiskelijoilta kauhukertomuksia todella pikkutarkoista nippelikysymyksistä.

En tiedä mikä on nykyinen käytäntö, mutta ainakin tuolloin kymmenisen vuotta sitten tentin sai suorittaa hyväksytysti vain kerran, eli jos tentti meni läpi ykkösen arvoisesti, niin ykkönen todistukseen myös jäi. Hylätyn tentin sai toki uusia. Tenttiin kannattaa valmistautua lukemalla Raamattu läpi huolellisesti vähintään kerran. Ei se ole mikään kohtuuton suoritus, mutta henkseleitä paukutellen siihen ei kannata mennä. Tsemppiä opintoihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla