Kirppareilla haisee
Kommentit (6)
Useat vauvanvaatteet haisevat yrjöltä, eikö niitä vaatteita voi pestä ennen kuin tuodaan myytäväksi. 😵💫
Onko sillä jotain väliä? Minulla on tapana tuulettaa ja pestä sekä pesuaineella että etikalla kaikki kirpparilta ostetut vaatteet ja tavarat, joten niiden haju kirpparilla ei haittaa minua yhtään.
Eräällä kirpparilla haisee savustukselta. Kyse on ehkä siitä että samassa kauppakeskuksessa on elintarvikeliikkeitä, pikaruokaloita, joissa jossakin savustetaan ilmeisesti kalaa. En pysty käymään ko. kirpparilla, saan allergiaoireita. Yleensä kirpparit haisevat vähintään pölylle, lian hajujakin on osunut nenään. Onneksi voi olla menemättä noihin, nenä varoittaa kyllä.
Ummehtunut siellä haisee, koska kirpparille roudataan varastosta ja kaapeista vanhoja vaatteita, joita ei ole aikoihin käytetty, pesty eikä tuotu raikkaaseen päivänvaloon ja ilmaan. Varastoinnin aikanahan sitä hajua kertyy. Sitten vaatteet ovat seisoneet ties kauanko vielä siellä kirpparillakin.
Tähän vaarstolemun poistoon on kaikenlaisia konsteja, mutta itse en ole saanut kirpparivaatteesta hajua koskaan pois vaattesta. Lievää hajua alkaa kertyä jo ihan kotonakin kauan käyttämättömänä olleeseen vaatteeseen, mutta niistä se on lähtenyt ihan pesulla.
Johtunee mm. seuraavista asioista: vaatteet pesty halvoilla aineilla ja kuljetettu myyntiin jätesäkeissä, joiden muovi voimakkaan hajuista. Kiinteistöt usein jotain entisiä teollisuushalleja tai kyläkauppoja, joissa mahdollisesti kosteusvaurio tai ainakin heikko ilmastointi. Osa myynnissä olevista tavaroista on kuolinpesistä. Niiden edesmennyt omistaja ei ole tuulettanut asuntoaan "koska lämmitys maksaa", ja tavaroihin on pinttynyt ummehtunut haju.