Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten USA pysyy pystyssä, jos siellä kuulemma ihmisten rahat menee kaikki lääkäri- ja koulumaksuihin, rikolliset riehuu kaikkialla ja

Vierailija
19.05.2023 |

talotkin on surkeaa pahvia?

Miten se maa oikein voi pysyä pystyssä ja olla vieläpä maailman johtava valtio kaikilla mittareilla. En oikein ymmärrä :/

Kommentit (342)

Vierailija
321/342 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen keskiluokkainen olisi USA:ssa köyhä - se niistä köyhyystilastoista.

Usa:n mittakaavassa olemme lähes kaikki rutiköyhiä hyvin pientä eliittiä lukuunottamatta.

Mutta onhan täällä kaikki paremmin - se on selvä kun Yle niin sanoo.

Vierailija
322/342 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen keskiluokkainen olisi USA:ssa köyhä - se niistä köyhyystilastoista.

Usa:n mittakaavassa olemme lähes kaikki rutiköyhiä hyvin pientä eliittiä lukuunottamatta.

Mutta onhan täällä kaikki paremmin - se on selvä kun Yle niin sanoo.

Ja jossain Kongossa oikeinkin varakas. Eihän noita ole mitään järkeä noin suoraan vertailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/342 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkataso on aivan toista luokkaa kun Suomessa ja työ on kannattavaa siellä. Verotus on paljon vähempää ja kulutushinnat halvemmat.

Vierailija
324/342 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas taas tämä USA:n vihaajahullu videoineen. Juu USA:ssa on ongelmia, joista suurin osa liittyy huumeisiin ja suurkaupunkeihin, joissa asuu monikertaisesti Suomen väkiluvun verran ihmisiä pienellä alueella...

Suomen pahin ongelma surkean ilmaston lisäksi on keskiluokan köyhyys. Kyllä jenkkien keskiluokka tienaa (toisin kuin väitetään) paljon enemmän ja elintaso on huimasti korkeampi, vaikka laskee mukaan kaikki verovaroin tarjotut palvelut, kuten terveydenhoito ja yliopistokoulutus. Tästä on olemassa mm. OECD:n tutkimus USA:ssa keskiluokan mediaani elintaso on lähes 60% parempi Suomessa ja siinä on otettu huomioon kaikki verovaroin saadut palvelut.

Mikä tarkoittaisi että iso osa suomalaisesta keskiluokasta luokiteltaisiin köyhiksi USA:ssa

https://en.wikipedia.org/wiki/Disposable_household_and_per_capita_income

Juuri näin kuin yllä sanottiin mediaani puolet jenkeistä tienaa yli 60% enemmän kuin puolet suomalaisista ja siihen on laskettu kaikki verovaroin saadut palvelut. Suurin osa suomalaisista luokiteltaisiin köyhiksi USA:ssa...

Vierailija
325/342 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin kuin yllä sanottiin mediaani puolet jenkeistä tienaa yli 60% enemmän kuin puolet suomalaisista ja siihen on laskettu kaikki verovaroin saadut palvelut. Suurin osa suomalaisista luokiteltaisiin köyhiksi USA:ssa...

Ja sen päälle Suomessa pulitetaan isot verot, joista huomattava osa hukkuu byrokratian tehottomiin rattaisiin. Sairas saa olla onnellinen, jos näkee sairaanhoitajan vilaukselta.

Vierailija
326/342 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA on oikeudenmukaisuudelle rakentuva yhteiskunta. Kun siellä tapahtuu rikos, ensimmäinen kysymys on se, miten vääryys saadaan hyvitettyä antamalla riittävän kova rangaistus. Suomessa huolena on vain se, miten saadaan kuntoutettua rikollinen, kun se raukka on varmasti joutunut porvarin sortamaksi, kun se sillä tavalla esimerkiksi järjestää kidutusmurhia lapsille.

USA:ssa on lisäksi tehty itsepuolustus mahdolliseksi koko kansalle. Kun 50-kiloista naista tulee raiskaamaan 3 100-kiloista miestä, Suomen esivalta käskee naista kilistelemään avaimia. USA:ssa nainen voi vetää ampuma-aseen esiin.

On ehdottomasti, erityisesti huumeista annettavat tuomiot oikein huokuu oikeudenmukaisuutta. Mitäänhän niillä tuomioilla ei ole tekemistä niiden voittoa tavoittelevien vankiloiden kanssa, kun ovat niin oikeudenmukaisia?

Mutta vakavista henkirikoksista olen kyllä samaa mieltä, niistä saisi täälläkin tuomita reippaammin. Toki ne +1000-vuotiset tuomiot on omaan silmään vähän turhaa teatteria.

Vierailija
327/342 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ehdottomasti, erityisesti huumeista annettavat tuomiot oikein huokuu oikeudenmukaisuutta. Mitäänhän niillä tuomioilla ei ole tekemistä niiden voittoa tavoittelevien vankiloiden kanssa, kun ovat niin oikeudenmukaisia?

Mutta vakavista henkirikoksista olen kyllä samaa mieltä, niistä saisi täälläkin tuomita reippaammin. Toki ne +1000-vuotiset tuomiot on omaan silmään vähän turhaa teatteria.

Suomessa hellitään erityisesti seksuaali- ja väkivaltarikollisia. Huumerikoksista Suomessa jaetaan usein rangaistusmaksimiin yltäviä tuomioita. Ei nyt tietenkään niin oikeudenmukaisia kuin USA:ssa, mutta siltä osin rangaistusjärjestelmä ei aivan puhdas vitsi ole.

Vierailija
328/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvallat ovat yksistään sen vuoksi äärimmäisen tärkeä valtio meille jokaiselle, että heille vapaus on tärkeä arvo pelkän sanahelinän sijasta.

Tarvitsemme valtion, joka muistuttaa vapauden tärkeydestä. Suomessakin vapaudesta on tehty irvikuva, jossa valtio ohjaa ihmisen elämän pienimpiäkin yksityiskohtia.

Itselleni tämä ainoa asia kuittaa kaikki mahdolliset negatiiviset puolet joita maassa on.

Kumma juttu. Olen elänyt 34 vuotta Suomessa, enkä muista että kertaakaan noiden vuosien aikana olisi valtio kertonut miten minun tulee elää tai ohjaillut elämääni, ihan vapaasti olen saanut olla. Me varmaan eletään eri valtioissa?

Hyvätuloisille suomi onkin paratiisi. Taviksille suomi on paska maa, etenkin kantis miehille joita feminismin opein saa ja pitää vihata. Vihamielinen paikka. Kyllä se on ohjailua jos kiplailee kaikesta suomeen työpaikkoja, kelatukia ja naisia shoppailemaan tulevien kanssa. Tai että työttömiä pyritään rankaisemaan työttömyydestä ja pitää töitä hakea vaikka yrityksillä ei mitään aikomuksia ole kantaväestön työttömiä miehiä palkata. Tai että tulijat saa perseillä ja tehdä mitä vaan, että niitä suojellaan ettei edes jää kiinni rikoksistaan. Ja jos jää niin tuomito on paljon kevyemmät kuin suomalaisille. Kaksoisstandardit. 

Ihan niin kuin feminismin ohjaillessa kaikkea toimintaa kaksoisstandardit miehille ja naisille joka asiassa. Ohjaillaan ihan kaikkea.

Vierailija
329/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvallat ovat yksistään sen vuoksi äärimmäisen tärkeä valtio meille jokaiselle, että heille vapaus on tärkeä arvo pelkän sanahelinän sijasta.

Tarvitsemme valtion, joka muistuttaa vapauden tärkeydestä. Suomessakin vapaudesta on tehty irvikuva, jossa valtio ohjaa ihmisen elämän pienimpiäkin yksityiskohtia.

Itselleni tämä ainoa asia kuittaa kaikki mahdolliset negatiiviset puolet joita maassa on.

Kumma juttu. Olen elänyt 34 vuotta Suomessa, enkä muista että kertaakaan noiden vuosien aikana olisi valtio kertonut miten minun tulee elää tai ohjaillut elämääni, ihan vapaasti olen saanut olla. Me varmaan eletään eri valtioissa?

Hyvätuloisille suomi onkin paratiisi. Taviksille suomi on paska maa, etenkin kantis miehille joita feminismin opein saa ja pitää vihata. Vihamielinen paikka. Kyllä se on ohjailua jos kiplailee kaikesta suomeen työpaikkoja, kelatukia ja naisia shoppailemaan tulevien kanssa. Tai että työttömiä pyritään rankaisemaan työttömyydestä ja pitää töitä hakea vaikka yrityksillä ei mitään aikomuksia ole kantaväestön työttömiä miehiä palkata. Tai että tulijat saa perseillä ja tehdä mitä vaan, että niitä suojellaan ettei edes jää kiinni rikoksistaan. Ja jos jää niin tuomito on paljon kevyemmät kuin suomalaisille. Kaksoisstandardit. 

Ihan niin kuin feminismin ohjaillessa kaikkea toimintaa kaksoisstandardit miehille ja naisille joka asiassa. Ohjaillaan ihan kaikkea.

Aika kumma näkökulma sulla....

Mistähän johtuu, etten koe itseäni millään tavoin 'ohjaillun' mihinkään päin ja työni olen saanut ihan itse valita.Tyytyväinen niin työhöni kuin palkkaanikin.

Naisena miesvaltaisella alalla en kyllä mitään kaksoisstantardeja ole missään huomannut.

Ihan tavis olen. Itse hankittuna on niin talo, kuin autot, mökki ym kilut ja kalut, joista osaa en edes tarvi.

Elämääni tosi tyytyväinen, ei voi valittaa.

Omat valinnat vaikuttaa monenkin elämään. Kannattaa muuttaa niitä valintoja toisiin, jollei olotila ole miellyttävä.

Vierailija
330/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän johtuu, etten koe itseäni millään tavoin 'ohjaillun' mihinkään päin ja työni olen saanut ihan itse valita.Tyytyväinen niin työhöni kuin palkkaanikin.

Naisena miesvaltaisella alalla en kyllä mitään kaksoisstantardeja ole missään huomannut.

Ihan tavis olen. Itse hankittuna on niin talo, kuin autot, mökki ym kilut ja kalut, joista osaa en edes tarvi.

Omat valinnat vaikuttaa monenkin elämään. Kannattaa muuttaa niitä valintoja toisiin, jollei olotila ole miellyttävä.

Naisten maassa ei varmasti ongelmaa tunnu olevan ja kivaa kun saa tehdä mitä huvittaa.

Vierailija
331/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaketjut tekevät suuria tappioita ryöstelyn takia. Ryöstelyyn ei puututa, jos ryöstetyn tavaran hinta on alle 1000$.

Vierailija
332/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on naisena kokea asioista kun elää easymodella eikä narsistisena voi ymmärtää sitä miesten elämää ja vastoinkäymisiä hardmodella. Ymmärrystä löytyy vaan kun on riittävästi pigmenttiä. Sitten sydän on suuri.

Vierailija
333/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

There are 37.9 million Americans living in poverty, accounting for 11.6% of the total population, according to the U.S. Census Bureau.

Vierailija
334/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykääpiöt eivät ymmärrä.

Ei tartte nimitellä. Ihan aidosti ihmettelen. AP

Joo onhan jenkkilä varmaan tosi kiva maa elää, jos olet hyväpalkkaisessa työssä jossa työnantajasi kustantaa sairasvakuutuksen, tai rikas.

Mene kysymään niiden sadan miljoonan amerikkalaisen köyhän mielipidettä, niin saat vähän perspektiiviä.

Suomessa elää 600 000 ihmistä alle köyhyysrajan. Parempi systeemi?

Kodittomia heistä esimerkiksi ei ole yksikään ellei kyseessä oma valinta koska Suomessa jokaisesta huolehditaan. Yhdysvalloissa on koditon jos ei omia rahavaroja tai läheisiä auttamassa. Yhteiskunta ei järjestä asuntoja ja maksa asumistukea jotta jopa työtön voisi asua kaupungin keskustassa parhailla alueilla. Lisäksi Suomessa hyvin moni työssä käyvä saa myöskin asumistukea ettei tarvitse ottaa sitä kolmatta työpaikkaa selvitäkseen. 

Vierailija
335/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo onhan jenkkilä varmaan tosi kiva maa elää, jos olet hyväpalkkaisessa työssä jossa työnantajasi kustantaa sairasvakuutuksen, tai rikas.

Mene kysymään niiden sadan miljoonan amerikkalaisen köyhän mielipidettä, niin saat vähän perspektiiviä.

Kodittomia heistä esimerkiksi ei ole yksikään ellei kyseessä oma valinta koska Suomessa jokaisesta huolehditaan. Yhdysvalloissa on koditon jos ei omia rahavaroja tai läheisiä auttamassa. Yhteiskunta ei järjestä asuntoja ja maksa asumistukea jotta jopa työtön voisi asua kaupungin keskustassa parhailla alueilla. Lisäksi Suomessa hyvin moni työssä käyvä saa myöskin asumistukea ettei tarvitse ottaa sitä kolmatta työpaikkaa selvitäkseen. 

Suomessa köyhä saa helpommin katon päänsä päälle mutta ihan turha esim yrittää saada työtä tai muuten omalla osaamisella tai ahkeruudella parantaa asemaa. Siitä pitää suomalaiset huolen, ellei sitten ole kehitysmaasta saapunut onnenonkija. Sitten kohtellaan silkkihansikkain ja koitetaan auttaa joka asiassa. Koko suomi menee solmuun että tulijoilla olisi kivaa. Hyvin ulkokultaisia suomalaiset. Omia työttömiä kohdellaan kuin rikollisia. Katon saa pään päälle. Siinä kaikki. Vaikka mitä osaisi ja olisi miten ahkera ja tekisi kaiken oikein. Tutkinnolla ei suomalainen mitään suomessa tee, sillä voi pyyhkiä persettä. Ikärasismi rehottaa ja jos on aikuisen iässä loppuu elämä kaikilla osa-alueilla.

Vierailija
336/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

There are 37.9 million Americans living in poverty, accounting for 11.6% of the total population, according to the U.S. Census Bureau.

No siellähän menee sitten hyvin. 

Vertailun vuoksi maailman paras ja onnellisin maa, josta Amerikan tulisi ottaa oppia ihan kaikessa: "Köyhyys- tai syrjäytymisriskissä oli 873 000 suomalaista eli 16,0 prosenttia koko kotitalousväestöstä vuonna 2019, ilmenee Tilastokeskuksen elinolotilaston ennakkotiedoista"

https://www.stat.fi/til/eot/2020/01/eot_2020_01_2021-02-09_tie_001_fi.h…

Vierailija
337/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siellähän menee sitten hyvin. 

Vertailun vuoksi maailman paras ja onnellisin maa, josta Amerikan tulisi ottaa oppia ihan kaikessa: "Köyhyys- tai syrjäytymisriskissä oli 873 000 suomalaista eli 16,0 prosenttia koko kotitalousväestöstä vuonna 2019, ilmenee Tilastokeskuksen elinolotilaston ennakkotiedoista"

https://www.stat.fi/til/eot/2020/01/eot_2020_01_2021-02-09_tie_001_fi.h…

"Suurin joukko köyhyys- tai syrjäytymisriskissä olevista on ainoastaan pienituloisia. Heitä oli noin 425 000 henkilöä eli 7,8 prosenttia koko väestöstä"

Vierailija
338/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kun käy ulkomailla kokeilemassa onneaan lähes tulkoon missä asiassa tahansa, poislukien opiskelu, hän palaa _maitojunalla kotiin_.

Suomalainen kun perustaa yrityksen, ja yrittää aikansa, mutta toteaa sitten että ei onnistu, hän on _epäonnistunut yrittäjänä_.

Jossain muualla, mutta ja varsinkin Yhdysvalloissa, ihminen on yksinkertaisesti paluumuuttaja kun palaa takaisin. Hän ei tule millään häpellisellä maitojunalla, vaan yhtä kokemusta rikkaampana. Hän on luultavasti oppinut muidenkin mielestä jotakin arvokasta, vaikka ihan vain itsestään ihmisenä.

Jossain muualla, mutta ja varsinkin Yhdysvalloissa, konkurssin tehnyt yrittäjä on kokemusta omaava yrittäjä. Seuraavan kerran hän sitten tietää jo vähän paremmin, miten edetä ja mitä virheitä ehkä olla tekemättä.

Siinä on se kulttuurien välinen ero. Totta kai Yhdysvallossakin on omat kirjoitattamattomat sääntönsä eri yhteiskuntaluokissa ja uskonnon/uskontojen mahti edelleen vahva, ja nämä aiheuttaa ahdistusta ja masennusta heissä jotka ei muottiin sovi. Ja järjestelmä siellä on kasvanut vinoon monelta osin, vaikka esimerkiksi alunperin terveysvakuutukset kehiteltiin hyvään tarkoitukseen.

Mutta ei Suomi ole lintukoto, vaikka lapset saakin (tai joutuu, miten sen nyt ottaa) mennä kouluun itsenäisesti jo ekalla luokalla. Suomi ei ole rehellisyyden ja korruptoimattomuuden tyyssija, tästä hyvänä esimerkkinä vaikka käräjäoikeuksien valamiehet - kannattaa todellakin googlata.

Meihin on iskostettu yhtä aikaa kuva Yhdysvalloista mahdollisuuksien maana, ja samalla sitten kuitenkin teilattu ne mahdollisuudet mahdottomina ja pinnallisina ja keksittyinä. Enemmän tämä kertoo meistä ihmisinä kuin kokonaisesta valtiosta Atlantin tuolla puolen.

Vierailija
339/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa huolehditaan köyhistä järjestämällä asunto ja tätä tekee erilaiset järjestöt, valtio, osavaltio jne. Sosiaaliturva antaa ruokakortteja, joilla voi ostaa kaupasta ruokaa, Ilmaisia ruokajakeluja järjestetään periaatteella "no question asked". Juuri oli paikallisuutisissa kuvaa ja puhetta eräästä ruoanjakelusta. Pitkät autojonot, peräkontit tai luukut auki ja sinne vapaaehtoiset kantoivat säkkikaupalla erilaisia ruokatarvikkeita. Jos on härski ihminen, niin voi sinne rahakaskin mennä.

Valitettavasti on myös ihmisryhmä, joka ajautuu avun ulkopuolelle. Kyllähän huumeidenkäyttäjille ja alkoholisteille järjestetään piikityspaikkoja, joissa saa terveydenhoitoon liittyvää apua ja paljon muuta, mutta nämä ihmiset eivät enää pysty normaaliin elämään. Vaikka asunto ja kaikki tarjottaisiin, niin sillan alus kutsuu siitä huolimatta.

Vierailija
340/342 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti on myös ihmisryhmä, joka ajautuu avun ulkopuolelle. Kyllähän huumeidenkäyttäjille ja alkoholisteille järjestetään piikityspaikkoja, joissa saa terveydenhoitoon liittyvää apua ja paljon muuta, mutta nämä ihmiset eivät enää pysty normaaliin elämään. Vaikka asunto ja kaikki tarjottaisiin, niin sillan alus kutsuu siitä huolimatta.

Tämä. Onhan Suomessakin näitä joilla ei pysy mikään lapasessa vaikka se joka päivä siihen annetaan.  Ja täällä joutuu oikeasti tekemään jo täysillä töitä asunnottomuutensa eteen.  

Jostain syystä Suomessa nämä omat avuttomat kuitataan sanomalla että vapaa maa, sellaista se on. Amerikan vastaavat kuitataan Suomessa osoituksena amerikkalaisen systeemin umpisurkeudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi