Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 47 työtön nainen ja arvatkaa mitä mitä multa kysyttiin

Vierailija
18.05.2023 |

Siis työhönottohaastattelussa.?

Ne oikeasti kysy, että mitkä on mun IT-taidot.

Vastasin, että ihan tavalliset. Luuliko ne nyt iha oikeasti, etten ole viime vuosina tehnyt kaikkea mahdollista toimenkuvaani liittyvää, vaan kirjoitellut kirjoituskoneella 🤣🤣🤣

Ei juma!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät luule.

Nykyisin vaan on niin, että työpaikoilla on osattava käyttää monipuolisesti, eri ohjelmistoja.

Mitä paremmin tuntee, edes samantyyppiset ohjelmat, sitä nopeammin pääsee, omaan työhönsä käsiksi.

Ei riitä että taitaa Word-tekstinkäsittely ohjelman erittäin hyvin, lisäksi pitää osata erilaisia kuvankäsittely ohjelmia,

taulukkojen käsittelyä.

Sekä käsittää tallennuksien perusteet, ja jotain koko firman it-järjestelmästä.

Joka firmassa kun on omat ohjelmansa ja järjestelmät.

Mitä tottuneempi on käyttämään erilaisia it-juttuja, sitä lyhyempi perehdyttäminen niiden osalta tarvitaan.

Juur minä oli tuon tuo työtön, joka osaa kaikki mainitsemasi kokemuksestaan ja siitä huolimatta multa kysytään,, mitkä on mun IT-taidot.

Vierailija
22/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin n. 30 vuoden teollisuuden toimihenkilökokemuksella, että mites tuo tietokoneen käyttö.

On myös kysytty osaanko käyttää sähköpostia.

Kysyttiin hiljattain haastattelussa onko miestä... Paikka oli tietääkseni vain yhdelle henkilölle, ei pariskunnalle 😉.

Ilmeisesti jotkut haastattelijat uskovat hakijan pudonneen maailmaan juuri nyt, nykyisessä iässä, vaikka CV on edessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa kysyttiin samaa. Olen myös työtön hakija.

Oikeasti olen ohjemoinutkin joskus ja olen kouluttanut omaa osastoani erään järjestelmän käyttöön, kuten myös useimpien portaaleiden.

Tämä on ihan naurettavaa!

Ennen viisikymppiset eivät osanneet, mutta nykyiset ovat kunkkuja. Täytyy ymmärtää, että maailma muuttuu.

Karkeasti yleistäen Nikot ja Miiat ei oikein pysy ajan tasalla. Ylimielisyys ei ole hyve eikä niin huomaamatonta kuin he luulevat.

Vierailija
24/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella, työhaastattelussa kysyttiin, mitä hakija osaa! Mitähän ne seuraavaksi keksivät?

Vierailija
25/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Millaiset IT-taidot sinulla on?" on toki myös hakijan älykkyyttä, asennetta ja vuorovaikutustaitoja testaava kysymys.

Se testaa esimerkiksi sitä pystyykö hakija tiivistämään osaamistaan, ymmärtääkö hän mitä hänen hakemassaan työssä olisi hyvä osata ja miten sujuvasti ja millä asenteella henkilö viestii.

Jos tuollaisesta vetää herneen nenään eikä taaskaan saanut hakemaansa työpaikkaa ja on sitä mieltä että IT-taidot oikeasti ovat ko. tehtävään riittävät, kannattaisi varmaan ennen seuraavaa haastattelua korjata asennetta ja valmistautua vastaamaan tuontyyppiseen kysymykseen. 

Asennemuutoksen vaihtoehtona on omaksua katkeran pitkäaikaistyöttömän rooli, niin kettumaisella asenteella ja nyrpeällä naamalla, ettei kukaan uskalla häntä palkata.

Vierailija
26/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät luule.

Nykyisin vaan on niin, että työpaikoilla on osattava käyttää monipuolisesti, eri ohjelmistoja.

Mitä paremmin tuntee, edes samantyyppiset ohjelmat, sitä nopeammin pääsee, omaan työhönsä käsiksi.

Ei riitä että taitaa Word-tekstinkäsittely ohjelman erittäin hyvin, lisäksi pitää osata erilaisia kuvankäsittely ohjelmia,

taulukkojen käsittelyä.

Mitä tottuneempi on käyttämään erilaisia it-juttuja, sitä lyhyempi perehdyttäminen niiden osalta tarvitaan.

Höpö höpö. Missään kunnon työssä ei tuollainen ole työn ydintä. Noita ohjelmia oppii muutamassa päivässä, ei tarvi olla it-nero.

Vierailija
27/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, työhaastattelussa kysyttiin, mitä hakija osaa! Mitähän ne seuraavaksi keksivät?

Noin epämääräinen kysymys ei oikeastaan koske osaamista ollenkaan. Tuo on lähinnä piiloveetuilua tyyliin osaatkos käyttää hiirtä, kun olet noin vanha.

Vierailija
28/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on hyvä pointti: miksi työnantaja ei voisi perehdyttää ja kurssittaakin lyhyesti? Asenteen ja motivaation pitäisi olla kohdallaan, taitoja voi aina opetella.

Vierailija
29/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin edes kysytään? Miksei lyödä vaikka sitä exceliä nenän eteen ja pyydetä tekemään sillä joku juttu? Hyvä it-osaaminen tarkoittaa eri ihmisille ja eri työpaikoissa ihan eri asioita. Todella ympäripyöreää kysyä noin.

Vierailija
30/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä kolmekymppisiä, joilla on "hyvät IT-taidot", omasta mielestään siis. Kumma juttu vain, että minä - 56-vuotias - joudun heitä opastamaan firman järjestelmien kanssa. Siis niiden, joiden pitäisi olla heille tuttuja vuosien työssäolon jälkeen ja kuuluvat heidän jokapäiväisiin työkaluihinsa. 

En siis ollenkaan ihmettele, että noita taitoja kysytään työhaastatteluissa.

Joskus myös sekoitetaan jonkun järjestelmän käyttäminen "asiakkaana" tai työntekijänä versus pääkäyttäjänä. Tyyliin 'kokenut moodlen käyttäjä' (opiskelijana), mutta sitten kun pitääkin mennä pääkäyttäjänä toimimaan, menee todellakin sormi suuhun. Ei vaan voi verrata. Itse merkitsen cv:hen missä roolissa jotain tiettyä järjestelmää on käyttänyt.

Vierailija
31/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjanpitäjä ja samaa kysyttiin minultakin. En pystynyt muuta kuin räjähtää nauruun.

Varmaan luuli että olet käsin kirjoittanut johonkin vihkoon depet ja kredit.

Ja sinä et senkään vertaa.. Ne on debit ja credit

Vierailija
32/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä kolmekymppisiä, joilla on "hyvät IT-taidot", omasta mielestään siis. Kumma juttu vain, että minä - 56-vuotias - joudun heitä opastamaan firman järjestelmien kanssa. Siis niiden, joiden pitäisi olla heille tuttuja vuosien työssäolon jälkeen ja kuuluvat heidän jokapäiväisiin työkaluihinsa. 

En siis ollenkaan ihmettele, että noita taitoja kysytään työhaastatteluissa.

Joskus myös sekoitetaan jonkun järjestelmän käyttäminen "asiakkaana" tai työntekijänä versus pääkäyttäjänä. Tyyliin 'kokenut moodlen käyttäjä' (opiskelijana), mutta sitten kun pitääkin mennä pääkäyttäjänä toimimaan, menee todellakin sormi suuhun. Ei vaan voi verrata. Itse merkitsen cv:hen missä roolissa jotain tiettyä järjestelmää on käyttänyt.

Olen käyttänyt Moodlea niin opiskelijana kuin opettajanakin, enkä nyt mitään hirveän suurta toiminnallisuuseroa ole havainnut. Melko jäykkähän se on, mutta ei siinä mitään ihmeellistä ole.

Vierailija
33/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en enää osaisi. Olen pudonnut kelkasta, vaikka onkin atk-ajokortit. Tekniikka edistyy hurjaa vauhtia ja ne tiedot mitä minulla on, ovat auttamatta vanhentuneita. Olisin kyllä hukassa, jos pitäisi ruveta Wordia ja Exeliä käyttään. No, olenkin jo 58 v.

Vierailija
34/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjanpitäjä ja samaa kysyttiin minultakin. En pystynyt muuta kuin räjähtää nauruun.

Ei hitto repesin :D

Vierailija
35/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän hän ihan tahallaan kirjoittanut juuri noin, niin ainakin minä lukijana oletin (ja nauroin hyvälle läpälle) 

Vierailija
36/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksukortissa noin, mutta kyllä vaan kirjanpidossa on perinteisesti ollut debet ja kredit. Pehmeä b siis, muuten hän kirjoitti aivan oikein.

Vierailija
37/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sä et ymmärtänyt viestiä.

Vierailija
38/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitko paikan?

Vierailija
39/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät luule.

taulukkojen käsittelyä.

Höpö höpö. Missään kunnon työssä ei tuollainen ole työn ydintä. Noita ohjelmia oppii muutamassa päivässä, ei tarvi olla it-nero.

Vihdoinkin joku sanoi tämän. Jos kysellään IT-taitoja, silloin kyseessä yksinkertainen työ eikä mikään asiantuntijatehtävä.

Vierailija
40/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen IT-porukan eka jakso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi