Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko viranomaisilla pääsy näkemään kaikkien tilien tiedot?

Vierailija
18.05.2023 |

Ihmettelen vaan. Mikä se pankkisalaisuus oikein on?

Onko meillä tosiaan tällainen "isoveli valvoo" -yhteiskunta, jossa viranomaiset voi saada selville, paljonko tileillä on rahaa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jakakaa omaisen rahat vähän kuin ennakkoperintönä lasten kesken.

Mutta älkää käyttäkö niitä vaan säilökää ne omaisen kuluja varten.

Oliko se 3000e kun saa antaa ilman verotusta. En muista kuinka usein.

Voi olla, että muuten ne rahat hupenee omaisen tililtä äkkiä hoitomaksuihin kun kerran on jotain mistä ottaa.

Oikeastiko luulet että on laillista kahmia omaisen rahat tämän tililtä ja jakaa niitä läheisten kesken????

Olihan tämäkin nyt taas neuvo.

Omaisen suostumuksella ja yhteisymmärryksessä tietysti. Muuten hoitolaitokset vie ne rahat joka tapauksessa. Eikä lapsille jää edes hautajaiskulujen vertaa rahaa jaettavaksi.

Vierailija
22/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja ainakin näkee kaiken mitä jokaisella on eri tileillä. En tiedä muista viranomaisista sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaiheessa on jo myöhäistä. Mutta muille jos näyttää tuollainen tilanne olevan tulossa vastaan niin "ylimääräinen" raha on syytä nostaa käteisenä jo useita kuukausia ennen tilien tarkistamista. 

Toimeentulotuella elävillä sama tilanne eli kaikki vararaha on pakko pitää käteisenä. Ja kun kela mokailee säännöllisesti tt-päätöstensä osalta niin ilman vararahaa tulee pian nälkä ja vilu.

Vierailija
24/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä. Olen omaiseni edunvalvoja ja tehtäväni on huolehtia hänen omaisuudestaan.

Vierailija
25/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edunvalvonnassa on siis se tilanne, että myöskään lahjoituksia ja ennakkoperintöä ei voi antaa, eli varallisuutta ei voi silläkään tavalla "siirtää turvaan".

Vierailija
26/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, ap täällä. Kyse on omaiseni laitoshoitomaksuista, jotka on nyt muuttuneet, kun on siirrytty hyvinvointialueisiin. Aikaisemmin maksut jäi alle kk-tulojen (eläke + hoitotuki), mutta nyt menevät monta satasta yli kk-tulojen. Syövät siis säästöjä, ja säästöjä tarvitaan ihan perusjuttujen kustantamiseen kuten puhelin, vaatteet, parturi. Näitä ei huomioida maksujen määräytymisessä. Tässä on hätä kädessä, eli rahat pitäisi saada jonnekin turvaan, että kohta en joudu itse omista varoistani maksamaan omaiseni vaatteita ja partureita ym. 

Oletko tarkistanut maksun perusteet, eli miksi hoitomaksu on noussut ? Onko hoitohinta noussut?

AP täällä. Sama palvelu, mutta nimike muuttunut hyvinvointialueiden aloittaessa, ja maksuperuste myös Nyt maksu lasketaab bruttotuloista, joka on tietysti täysin teoreettista tuloa. Näin laskien se menee tosiaan monta satasta yli todellisten kk-tulojen.  Hänen tapauksessaan on aika iso ero brutto- ja nettoeläkkeellä.

Vierailija
27/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitta Veikkauksen "Lotto-tilille": Niin ite on tehnyt "ylimääräselle"

AP: Ai sellainen on olemassa! Pitääpä selvitellä tuota.

Vierailija
28/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossutantoilla on paljon poliisia vahvemmat oikeudet tuossa asiassa.

Vierailija
29/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on viisinumeroisesta summasta. Saisiko tällaista pitää käteisenä edes?

Aiemmin minulla oli edunvalvojan ominaisuudessa käteiskassa, mutta sen ylläpito oli työlästä. Mutta dvv ei ainakaan mitenkään torjunut tätä ratkaisua, käteiskassaa siis. Mutta se oli toki paljon pienempi.

Sen jo selvitin, että pankeissa ei ole enää mitään tallelokeroita. Ainakaan osuuspankissa.

Vierailija
30/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai se ulosottomies ainakin pääsee urkkimaan, sossusta en ole ihan varma. Poliisikin tietysti jos rötöstelet talousrikoksis, eli mitään pankkisalaisuutta ei käytännössä ole...

Ulosottomies saa verotiedoista sen tiedon. Tarkistelevat niitä muistaakseni 4 -6kk välein.

Sossu ja kela saa sen tiedon minkä asiakas itse tileistään kertoo. Tämän asian tiedän 100% varmasti, koska olin 15v töissä pankissa ja pankki ei luovuta noita tietoja eikä pankki vastaile sossun ja kelan kyseilyihin, että olisko pertti perumaalla teillä tili, jos joku sieltä kyselis. Eipä ole ikinä kyselly eikä ikinä edes tule kysymään. Vaihdoin työpaikkaa 2022 helmikuussa, niin uskon, että asiat ovat pysyneet ennallaan.

Vierailija
31/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on viisinumeroisesta summasta. Saisiko tällaista pitää käteisenä edes?

Aiemmin minulla oli edunvalvojan ominaisuudessa käteiskassa, mutta sen ylläpito oli työlästä. Mutta dvv ei ainakaan mitenkään torjunut tätä ratkaisua, käteiskassaa siis. Mutta se oli toki paljon pienempi.

Sen jo selvitin, että pankeissa ei ole enää mitään tallelokeroita. Ainakaan osuuspankissa.

Kai omia rahojaan saa pitää missä haluaa.

Kannattaa hankkia sopiva piilopaikka ja näillä pankin maksamilla koroilla pitää miel käteistä mahd paljon.

Vierailija
32/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, perustellusta syystä poliisilla, ulosottomiehellä, Kelalla ja sosiaalitoimella ainakin.

Vierailija
33/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai se ulosottomies ainakin pääsee urkkimaan, sossusta en ole ihan varma. Poliisikin tietysti jos rötöstelet talousrikoksis, eli mitään pankkisalaisuutta ei käytännössä ole...

Ulosottomies saa verotiedoista sen tiedon. Tarkistelevat niitä muistaakseni 4 -6kk välein.

Sossu ja kela saa sen tiedon minkä asiakas itse tileistään kertoo. Tämän asian tiedän 100% varmasti, koska olin 15v töissä pankissa ja pankki ei luovuta noita tietoja eikä pankki vastaile sossun ja kelan kyseilyihin, että olisko pertti perumaalla teillä tili, jos joku sieltä kyselis. Eipä ole ikinä kyselly eikä ikinä edes tule kysymään. Vaihdoin työpaikkaa 2022 helmikuussa, niin uskon, että asiat ovat pysyneet ennallaan.

No höpö höpö. Sossu voi pyytää tiedot rahalaitoksilta, ja tiedot on annettava. Katso Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 20 pykälä: mm. pankkien velvollisuus antaa salassapdettävi tietoja.

Vierailija
34/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottaja ainakin näkee kaiken mitä jokaisella on eri tileillä. En tiedä muista viranomaisista sitten.

Kela saa tiedot tulorekisteristä.

Vierailija
35/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, liian innokas seinän takan yrittää urkkia bugisen androidinkin kautta kunnes saa housuunsa sen verran kakkaa ja paniikkia että tajunnee ajoissa.. vai tajunneeko?

Vierailija
36/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitomaksut määräytyvät hoidettavan tulojen ja varallisuuden mukaan. Eihän tämä nyt enää voi tulla yllätyksenä kenellekään?!

Maksut määräytyvät tulojen mukaan. Varallisuus ei niihin vaikuta.

Vierailija
37/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomainen nöyrtyy minun edessäni. Olen kaikkialla. Tiedän niiden lapset, ystävät ja työpaikkansa osoitteet. Ja heidän osoitteensa. He kuvittevat olevansa jotain ehkä, mutta Minua he pelkäävät 😊

Vierailija
38/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta käteisenä.

Ei se luvatonta ole. Kotona voi pitää niin paljon käteistä kuin haluaa.

Vaikka kassakaapissa tai mitä nyt keksiikään.

Vierailija
39/39 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää olla syy siihen, miksi jonkun tilitiedot pyydetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan