Mä en jaksa enää Ihan karmeeta olla ilman ruokaa ja mistään ei saa apua.
Kaikki rahat mennyt sairastamisen takia. Ei ole rahaa ostaa yhtään mitään ruokaa lääkkeiden jälkeen. Ei tälläinen ole ihmisarvoista elämää...
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Ei Kelalta saa maksusitoumusta ruokaan jos on hylätty päätös. Soitin sinne eilen ja niin hän sanoi.
Ja ihmettelivät sosiaalipäivystyksessä, kun äsken soitin ja kerroin, että olen ihan nälkä kuoleman partaalla kohta. Ihmettelivät, että mistä sellaista väärää tietoa, että heiltä saisi maksusitoumuksen ruokaan!?! Kylläpä hävettää...
AP
Jos sinulla on syöpä, niin vähän epäilen tätä nälkäkuoleman kokemusta. Opiaatit kun vie ruokahalun, se on yksi suuria ongelmia syöpäpotilaiden hoidossa.
Ja toisaalta, jos sinulla on syöpä, paasto tekee terveydellesi vain hyvää; syöpäsolut kun käyttävät pelkästään glukoosia energiakseen, kun elimistösi siirtyy paastotessa käyttämään ketoneja, osa syöpäsoluista nääntyy.
Tämän lisäksi on tutkittu sitä, että kun kemoterapiapäivän paastoaa, kestää hoidot paremmin ja ne ovat tehokkaampia.
Kokoomuksen pahoinvointi-Suomi, olkaat hyvät : (
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.
Ei käytännössä ole mahdollista. Joko sun rahat menee muualle tai et ole toimittanut kaikkia hoitokulujen laskuja Kelaan/sossuun - nehän huomioidaan myös. Vähävaraisten ei tarvitse maksaa sairaalakuluja ja terveyskuluihin saa apua ja myös niitä maksuja voi maksaa lyhyemmillä erillä. Tietysti sillä on merkitystä kuinka paljon tuloja saa kuukausittain, että saako anottua maksuvapautta laskuihin. Meidän kunnan laskuissa se tuloraja ja lakiin perustuvat pykälät on ilmoitettu jokaisen laskun yhteydessä laskun takapuolella. Itse maksan 50€/kk lyhennyksinä terveydenhuollon maksuja, vaikka noin 400€ laskuja maksamatta. Itse en ole oikeutettu maksujen alennuksiin mutta näin kroonisesti sairaana alkuvuosi varsinkin on katastrofi kun kaikki maksukatot alkaa alusta ja kattojen kertymiseen (matkakulut, lääkekulut, hoitokulut) palaa noin 1600€ ennen kuin alat saamaan jotain takaisinpäin vuositasolla.
Jep. Kaveri ei syö ADHD lääkkeitä ja concertan katukauppa hinta on 15€ 1kpl Helsingissä. Saa 600€ rahaa itselleen määrätyistä lääkkeistä kun päihdeongelmaiset ostaa sitä että saa piriolot. Oikeesti välillä ärsyttää mut eipä se mun asia ole.
ADHD sairastavat joutuvat käymään valvotuissa virtsatesteissä joten kyllä se lääkkeiden syömättömyys nopeasti paljastuu.
Älä höpötä ;D eikä joudu. Lääkkeiden syöminenhän on täysin vapaaehtoista!
Kyllä mä ainakin joudun käymään. Ne lääkkeethän luokitellaan huumausaineiksi. Ehkä mulla sitten rankemmat lääkkeet?
Oulussa kuten muuallakin kerjätään varmaan yleensä privana vaikka mitä mutta enpä usko naisten sitä tekevän sen enempää kuin miesten. Vaadin tilastoa sitten jo todisteeksi. Ei kannata ä väitteitä joita ei voi todistaa.
Minäkin olen sairas ja köyhä nainen nimenomaan Oulusta ja olen ryhmissä, enkä pidä suutani nöyrästi "hilijaa" mutta en tiedä kerjääväni enkä saavani rahaa ruokaan tai ruokaakaan mistään Oulun kaupungissa. En saa keneltäkään yksityishenkilöltä senttiäkään miltään taholta: se on helppo todentaa nettipankista eikä kotoani löydy senttiäkään käteistä.
En ole yhdessäkään ruokajonossa koskaan käynyt. En edes nykyään pysty käytännön esteiden vuoksi. Siis jos minua suuni avata uskaltavaa rohkelikkoa tarkoitti tämä yksi kiva ihminen ;)
Jos sairaiden ja köyhien ihmisten menokontekstista avoimesti ratakiskosta informointimielesssä kertominen - kun niin suuria tukia väitetään - esimerkikdi jossain näistä "apuryhmistä" ja keskustelu siitä tai mm siitä että huonokuntoisimmat ja liikuntarajoitteiset eivät edes pysty hakemaan eivätkä saamaan ruokajono-/kassiapuja ja jäävät niistäkin ulkopuolelle kun terveet oystyvät kipittämään kaikki noukkimassa haaviin pitkin kaupunkia lasketaan siksi kerjäämideksi, silloin se virhe on kyllä kuulijan tai näkijän korvassa/silmässä.
Se on huomattavan jännää jos kaikkien muiden todellisessa kerjäämisessä ei liene mitään vikaa baan on 100% hyväksyttävää -, mutta vain sellaisille keksitään epähyväksyttävää kerjäystä jotka itse asiassa eivät edes pyydä pskaakaan yhtään mitään keltään mutta kehtaavat avata suun asioista!
Sairaisiin ja vammaisiin kohdistuvassa syrjivässä ja alaspainavassa asennevammassa yhteiskunnassamme edelleen 2023 on suuri sija. Ihmisillä on jotain suuresti siitä puhumista vastaan. On "rikos" osoittaa sormella sitä miten köyhienkin kesken se pitkäaikaissairas ja tai vammainen joutuu epätasa-arvon uhriksi. Meitä on paljon. Jos olisi värillinen nahka tai villikissa tai metsän sus, jo olisi suojeltu kohde ja täysturva! :D
Minä esitän nettipankkini ja lompakkoni koska tahansa Kelalle ja Oukan sos työhön sos tt:lle. Minulla on kaikesta ruoasta S-sovelluksessa digikuitit.
Että se siitä kerjäämisistä. Passaa esittää sellainen txt tai mesekeskustelu tai äänite missä pyydän keneltäkään ruokia tai ruokiin rahaa.
Kummallista kyllä, sitä ei pitäisi löytyä.
Lienee melko monella muulla löytyviä ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin kyselemässä tutuilta naapureilta. Soittaisin myös kaikki tuttavat ja kysyisin.
Kaikilla ei ole tuttuja naapureita joilta voisi asiaa kysyä. Ei mullakaan ole ja olisipas muuten melkoinen idea ihan näin vaan ajatuksenkin tasolla lähteä tästä rimputtelemaan ovikelloja, että hei antakaa pliis mulle ruokaa tai rahaa. Tai että joku naapuri seisoisi tuossa omalla ovella samaa kyselemässä. Juu ei.
Lisäksi kaikilla ei ole niitä sukulaisia tai tuttujakaan jotka voisi jeesata. Yksinäiset yksinasuvathan sitä kaikista kurjimmassa asemassa on, mutta jostain syystä kukaan ei tunnu olevan kiinnostunut ajamaan heidän asiaansa esim poliittisessa päätöksenteossa.
Suomessa ei varmasti ole yhtään ihmistä, jolla ei olisi jotain naapuria. Mitä syrjemmässä asutaan, sitä paremmin naapurit yleensä tunnetaan.
Ja tuossa tilanteessa voi mennä kyllä rimputtamaan ventovieraankin ovikelloa, eiköhän joku taloyhtiössä ole edes sen verran naamatuttu. Kukaan edes suurin piirtein normaali ihminen ei anna toisen nähdä nälkää samassa talossa.
Kerjäämistähän se on, mutta ap:n tilanteessa ei ole varaa ylpeillä.
Varokaa narkkeja, jotka käyttävät ihmisten hyväuskoisuutta hyväkseen säveltämällä mitä surullisempia nyyhkytarinoita rahan nyhtämiseksi.
En väitä, että tästä on välttämättä kyse Apn tapauksessa, mutta tätä tapahtuu paljon. Riippuuvuus on niin suurta, että mitään keinoja ei kaihdeta. He käyttävät empaattisia hyviä ihmisiä hyväkseen.
Kirkko jakaa ruokakasseja. Satasen saa diakonilta?
Tämä alla kommentoija on törkimys ja väärässä.
Minä olin nimittäin syöpähoidoissa erään talven miten sattuu - joten tiedän tältä puolelta käytännön.
Jotta aineista ei tule hlewetillisen paha olla, edellisenä, samana ja sitä seuraavina nimenomaan PITÄÄ syödä niin reippaasti kuin kykenee - kuten esim Trexanin käytössä (reuma jne). Ihmiset eivät vain ymmärrä sen menevän niin päin. Mitä enemmän karttaa syömistä sen pahempi olo.
Kokenut kumpaakin, osaan sanoakin jotain. Opin sinä talvena ryntäämään - sattumalta käytännön syistä - grillille hoidosta tultua hinnasta huolimatta ja syömään sen minkä millään sisälle sain.
Mitä tukevammin saa syötyä, sitä paremmin miminoi huonot olot. Eikun sänkyyn nukkumaan vuorokausi putkeen. Yleensä useampi täydessä unessa. Kipaisin grillillä, söin hulluna, takaisin sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kelalta saa maksusitoumusta ruokaan jos on hylätty päätös. Soitin sinne eilen ja niin hän sanoi.
Ja ihmettelivät sosiaalipäivystyksessä, kun äsken soitin ja kerroin, että olen ihan nälkä kuoleman partaalla kohta. Ihmettelivät, että mistä sellaista väärää tietoa, että heiltä saisi maksusitoumuksen ruokaan!?! Kylläpä hävettää...
AP
Jos sinulla on syöpä, niin vähän epäilen tätä nälkäkuoleman kokemusta. Opiaatit kun vie ruokahalun, se on yksi suuria ongelmia syöpäpotilaiden hoidossa.
Ja toisaalta, jos sinulla on syöpä, paasto tekee terveydellesi vain hyvää; syöpäsolut kun käyttävät pelkästään glukoosia energiakseen, kun elimistösi siirtyy paastotessa käyttämään ketoneja, osa syöpäsoluista nääntyy.
Tämän lisäksi on tutkittu sitä, että kun kemoterapiapäivän paastoaa, kestää hoidot paremmin ja ne ovat tehokkaampia.
Taksiin?kelataksithan pitää itse maksaa tiettyyn summaan asti.lääkärintodistus pitää olla,jotta voi yhdestä numerosta tilata.mikset ole jutellut sairaalan sosiaalihoitajan kanssa,kun oli sairaalalasku? Miehelläni on syöpä ja hän on saattohoidossa ja liikkuu ihan itse.eivätkö jalkasi toimi,kun taksilla ajelet?bussit ja junat on keksitty.unohditko ajan varauksen pelastusarmeijaan.tarpeeksi kauan kun sairastaa,saa sairauspäivärahaa,joka on isompi kuin toimeentulotuki.onko sinulla alkoholi ja tupakka ongelma.
Yleensä jos rahat on tiukilla, niin sosiaalivirastosta autetaan. Ehkä rahat on menneet johonkin, jota sosiaalivirasto ei huomioi. Esim, tupakkaan tms. Yleensä jos itse toimii vastuullisesti, niin ruoka ei lopu pöydästä.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen pahoinvointi-Suomi, olkaat hyvät : (
kokoomus ja persut olleet oppositiossa, vassarit ja keskusta oli hallituksessa, nyt VASTA muodostetaaqn hallitusta, mityään ei oo lukkoon lyöty.
Ei täällä Suomessa kukaan kuole nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Mene vanhemmillesi viikoksi
2. Mene isovanhemmillesi viikoksi. Siivoat siellä.
3. Soittokieros tädeille, sisaruksille, kummeille.
4. Viet panttilainaamoon tavaraaKuuleppa, on ihmisiä joilla ei ole mitään noista. Jos olisi, niin tuskin edes tänne kirjoittelisi. Aika suppea on sinun kokemukseksi elämästä näköjään.
no toki on, mut yleensä ne on jo jotain 60? vuotiaita.
Ainakin isäpuolia-ja äitipuolia saattaa olla. Toki jos on oikein huono tuuri niin voi olla nuorehkonakin täys orpo. Yleensä näillä on joku jälkihoito sosiaaliohjaaja, joka neuvoo asioissa.
Onpa kurjaa jos ei ole edes yhtä sisarusta tai ystävää. No mene sitten johonkin seurakunnan tilaisuuteen ja kerro huolesi, ettei sulla ole ruokaa. EIköhän joku hyväsydäminen mummo piffaa.
Katsoin just Youtubesta joidenkin poikien videon kun nen päätti lähteä suomesta Afrikkaan täysin ilmaiseksi, siis eivät edes matkaruoka ostaneet. Aina joku antoi ruokaa ja autokyydin. Sinne ne pääsi ja ruokien kanssa.
Et ole vastannut siitä panttilainaamosta mitään, miksi ei toimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on maanantaina diakonian ajanvaraus, tälle viikolle en saanut ruuhkan takia aikaa. Kaikki ajat oli mennyt.
Kuuluthan kirkkoon jos käytät sen palveluja?
Kirkosta saa apua kaikki, ei tarvitse kuulua kirkkoon.
Sairastuneen pitäisi voida syödä terveellisesti ja hyvin jotta paranee, mutta tosiasiassa ihminen joutuu elämään nälässä ilman ruokaa eikä mistään saa apua, kehoitetaan vain sairaana lähtemään siivoamaan toisten nurkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.
Sairaalamaksuissa on maksukatto. Se on noin 600 euroa. Siitä eteenpäin ilmaista.
Lääkekatto on 692 euroa, mutta jos joudut osastolle lääkekatto ei koske osastomaksuja.
Osastomaksut menevät sairaalamaksujen maksukattoon.
Sairaalapäivämaksut eivät mene.
Osastomaksut/saiaalapäivämaksut, sama asia. Ja menevät maksukattoon.
Menee maksukattoon, mutta senkään jälkeen ei ole ilmaista vaan ainoastaan edullisempaa.
Ja noita maksukattoja on useampi eli kaikkia terveydenhoitoon liittyviä maksuja ei kerätä yhteen ja samaan. Kyllä näissä on mietitty tarkkaan kuinka saadaan paperilla näyttämään hyvältä ja siltä, että kansalaisista pidetään huolta mutta sitten käytännössä se onkin ihan toinen juttu. Ihan jo tuo lääkekorvausten maksukatto on melkoisen iso ja vaikka se hirmuhintaisilla lääkkeillä täyttyykin nopsaan niin silti niistä pitää maksaa itse ensin n 700 euroa uudelleen joka ikinen vuosi. Karmea summa ja ihan sama pitääkö se raha löytyä tammi-helmikuussa vaiko vasta puolen vuoden aikana.
Ja toisaalta ei tuo ihan koko vuodellekaan jaettuna (eli noin 60 euroa/kk) ole ihan pikkusumma, vaan tuo 60 euroa on jo iso raha esim työmarkkinatuella olevalle, noin 10% siitä tuesta jonka kuukaudessa saa, bruttona. Tuo maksukattohan lisäksi kertyy vain reseptilääkkeistä eli ne käsikauppalääkkeet (jos jotain niitä tarvitsee) menee aina omasta kukkarosta. Ja jos lääkkeisiin menee "vain" tuo noin 60 euroa/kk niin silloinhan ei edes saavuta tuota maksukattoa eli niistä ilmaisista lääkkeistä ei edes pääse "nauttimaan" koskaan, kun laskuri nollautuu kalenterivuosittain.
Tuolla 60 eurolla kuitenkin syö viikon eli ei ihan mitätön summa vaikka ei sillä varmaan wolttaamalla saakaan juuri mitään. Suomessa ei pidä sairastua, ei vähäksi aikaa eikä etenkään kroonisesti.
Itsellä ei onneksi mitään säännöllistä lääkitystä vaativaa sairautta ole, mutta toisaalta suvussa niitä on liki kaikilla iänmyötä tullut joten enköhän se minäkin vielä ristikseni jonkun niistä saa.
Etenkin kun jo nyt sitten jouduin asioimaan apteekissa kun jo eka, ilmeisesti ikään liittyvä vaiva, alkoi oireilla eli silmät tuntuu kuivuvan päähän. Hyvänen aika, meinasin lentää selälleni kun järjestään ne kaikki kuivasilmäisyyteen tarkoitetut silmätipat maksoi liki 20 euroa. Jotenkin olin ajatellut että vitosella siitä ostosreissusta selviää..
Pyydä lääkäriltä resepti kelakorvattaviin silmätippoihin kuivasilmäisyyteen. Hyvä geelimäinen on esim. Viscotears. Pakkauksessa kolme pientä tuubia.
Kiitos tippavinkistä, mutta ei sinne lääkäriinkään ihan noin vaan mennä pyytämään reseptiä vaan sinne saa ajan, jos saa. Kuivasilmäisyys ei ole kovinkaan vakava vaiva eli sillä ei jonossa kovin korkealla ole..
Ketjussa on paljon tätä hassua käsky-muotoa kuinka pitää hakea sitä, soittaa sinne, käydä tuolla ja tehdä niin ja näin. En tiedä onko se ihan tahatonta vaiko onko ihmisillä oikeasti kuvitelma, että kaikki johtuu vaan jotenkin ihmisten omasta saamattomuudesta ja kaikki kyllä hoituu ihan tässä ja nyt heti kunhan vaan hakee/soittaa/menee/tekee/vaatii..
Moni asia on just sellainen että vaikka kuinka ne hoitaa ajallaan niin silti päätöksissä menee aikaa tuhottoman kauan. Ja sitten jos päätös on väärä niin se oikaisu vasta hidasta ja työlästä onkin. Samoin lääkäriin ei vaan mennä, vaan jo ajan saadakseen varatuksi pitää odottaa että joku soittaa takaisin ja antaa sen ajan.. Ja se sitten on kun on ellei jo suoraan todeta, että ei aikoja ole ennen ensi syksyä ja kuinka vaiva ei ole akuutti. Yksityiselle varmasti pääsisi hetikin, mutta siihen taas ei ole taloudellista mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käytännössä ole mahdollista. Joko sun rahat menee muualle tai et ole toimittanut kaikkia hoitokulujen laskuja Kelaan/sossuun - nehän huomioidaan myös. Vähävaraisten ei tarvitse maksaa sairaalakuluja ja terveyskuluihin saa apua ja myös niitä maksuja voi maksaa lyhyemmillä erillä. Tietysti sillä on merkitystä kuinka paljon tuloja saa kuukausittain, että saako anottua maksuvapautta laskuihin. Meidän kunnan laskuissa se tuloraja ja lakiin perustuvat pykälät on ilmoitettu jokaisen laskun yhteydessä laskun takapuolella. Itse maksan 50€/kk lyhennyksinä terveydenhuollon maksuja, vaikka noin 400€ laskuja maksamatta. Itse en ole oikeutettu maksujen alennuksiin mutta näin kroonisesti sairaana alkuvuosi varsinkin on katastrofi kun kaikki maksukatot alkaa alusta ja kattojen kertymiseen (matkakulut, lääkekulut, hoitokulut) palaa noin 1600€ ennen kuin alat saamaan jotain takaisinpäin vuositasolla.
Jep. Kaveri ei syö ADHD lääkkeitä ja concertan katukauppa hinta on 15€ 1kpl Helsingissä. Saa 600€ rahaa itselleen määrätyistä lääkkeistä kun päihdeongelmaiset ostaa sitä että saa piriolot. Oikeesti välillä ärsyttää mut eipä se mun asia ole.
ADHD sairastavat joutuvat käymään valvotuissa virtsatesteissä joten kyllä se lääkkeiden syömättömyys nopeasti paljastuu.
Älä höpötä ;D eikä joudu. Lääkkeiden syöminenhän on täysin vapaaehtoista!
Kyllä mä ainakin joudun käymään. Ne lääkkeethän luokitellaan huumausaineiksi. Ehkä mulla sitten rankemmat lääkkeet?
Ei niissä testeissä katsota, oletko syönyt lääkkeesi, vaan tarkistetaan, ettet käytä huumeita tai sellaisia lääkkeitä, jotka ei oo sulle määrättyjä.
Terv concerta reseptillä jo vuodesta 2004, virtsatestejä aiheeseen liittyen ei ainoaakaan
Vierailija kirjoitti:
Sairastuneen pitäisi voida syödä terveellisesti ja hyvin jotta paranee, mutta tosiasiassa ihminen joutuu elämään nälässä ilman ruokaa eikä mistään saa apua, kehoitetaan vain sairaana lähtemään siivoamaan toisten nurkkia.
Tuo on ihan totta, että etenkin sairastaessa/toipuessa pitäisi syödä nimenomaan ravitsevaa ja monipuolista ruokaa. Ja jopa sitten siihen päälle vielä jotakin vitamiineja/hivenaineita ihan purkista.
Paljon hedelmiä, marjoja, kasviksia, lihaa, kalaa eikä mitään päiväysvanhaa jugurttia/maitoa/viiliä tai puurohiutaleita ja kerran pakastettua vehnäleipää ja ehkä jotain leikkelemakkaraa joita esim ruoka-apuna saa.
Ja sitten tuollainenkin avustuskassi pitäisi jaksaa vielä lähteä kipeänäkin jonottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Mene vanhemmillesi viikoksi
2. Mene isovanhemmillesi viikoksi. Siivoat siellä.
3. Soittokieros tädeille, sisaruksille, kummeille.
4. Viet panttilainaamoon tavaraaKuuleppa, on ihmisiä joilla ei ole mitään noista. Jos olisi, niin tuskin edes tänne kirjoittelisi. Aika suppea on sinun kokemukseksi elämästä näköjään.
no toki on, mut yleensä ne on jo jotain 60? vuotiaita.
Ainakin isäpuolia-ja äitipuolia saattaa olla. Toki jos on oikein huono tuuri niin voi olla nuorehkonakin täys orpo. Yleensä näillä on joku jälkihoito sosiaaliohjaaja, joka neuvoo asioissa.
Onpa kurjaa jos ei ole edes yhtä sisarusta tai ystävää. No mene sitten johonkin seurakunnan tilaisuuteen ja kerro huolesi, ettei sulla ole ruokaa. EIköhän joku hyväsydäminen mummo piffaa.
Katsoin just Youtubesta joidenkin poikien videon kun nen päätti lähteä suomesta Afrikkaan täysin ilmaiseksi, siis eivät edes matkaruoka ostaneet. Aina joku antoi ruokaa ja autokyydin. Sinne ne pääsi ja ruokien kanssa.
Et ole vastannut siitä panttilainaamosta mitään, miksi ei toimi?
Jotain 60-vuotiaanako ei enää tarvitse syödä?
Rahattomuus harvemmin tulee yllätyksenä, joten sitä ruoka-apua kannattaa pyytää jo ennenkuin nälkä on kurninut vatsassa vuorokauden ja tietää että pyhä tulossa. Jos ei ole tuttuja tai sukulaisia niin silloin ostetaan itse ruokaa ja pyydetään niille laskuille lisää maksuaikaa.