Junassa matkustaminen 1v ja 4v kanssa?
Olen harkinnut lähteväni lasten kanssa pitkälle junamatkalle (6 h). Miten junassa onnistuu päiväunien nukkuminen? Minne rattaat pitää jättää, niissä ei varmaankaan voi nukkua? Onko ravintolavaunussa syöttötuoleja?
Nuorempi on juuri oppinut kävelemään ja on todella vilkas. Vanhempi varmasti viihtyisi leikkivaunussa, mutta ei häntä voi sinne yksin jättää jos nuorempi nukkuisi päiväunia esim. minun sylissä.
Kaipaisin käytännön kokemuksia!
Kommentit (3)
Osta perhelippu ajoissa, jolloin saat kaikille omat paikat ja tarvittaessa pienin ovi nukkua junan paripenkillä muiden leikkiessä:). Jos juna ei ole täynnä, tuo ei todellakaan ole ongelma. Leikkivaunussa meillä on viihtynyt kaveri mainiosti 1-4 v.
Ravintolavaunureissu vaatii äidiltä enemmän, mutta onnistuu myös ainakin, jos et matkusta ruuhkajunissa (niissä ravintolavaunuvierailut eivät aina ole miellyttävä kokemus). Lastenannoksia löytyy ja pilttipurkitkin ainakin jotkut junan tädeistä ystävällisesti lämmittivät.
MUKAVAA REISSUA!!!
Yhden junamatkan perusteella vastaan , mutta vastaan kuitenkin.
Juu omissa vaunuissa ei voi varmaan nukkua. Vaunut jätetään semmoisiin säilytys lokeroihin. Muutamille vaunuille on tilaa olla kokonaisenakin, mutta kanattaa varmaan ottaa semmoiset kokoon taitettavat jos mahdollista. Mutta kysy vr:lta semmoista perhehyttiä. Siellä voisi olla rauhallista, ainakin nukkua. Muutenkin vr auttaa kaikissa kysymyksissä mielellään. Leikkivaunu nimensä mukaan ei ole pelkästään leikkimiseen vaan siellä on runsaasti myös perus juna paikkoja. Jos pikkuisesi ei ole herkkä uninen saattaisi hän nukkua siellä sylissäsi ja isompi saisi silti leikkiä. Syöttötuoleista en tiedä. Isossa inva vessassa on potta. Mutta meidän vajaa 2 vee ei uskaltanut siellä pottailla kun kuului huiminaa ja muita vieraita ääniä.
Tässä muutama vinkki. Muista varata liput ajoissa, varsinkin perhehytit menee nopeasti.
Hauskaa junamatkaa!!
Mulla lapsilla kanssa 3-vuotta ikäeroa,ja junassa oon matkustanu niiden kanssa aina.Nyt ovat jo 7 ja 4 vuotiaat.Meillä oli aina 7,5h matka kerrallaan.Mulla on mukana monenlaista pientä syötävää,keksejä,porkkanatikkuja,leipiä,nameja,pillimehuja,rusinoita yms.
Niitä on syöty pitkin matkaa.Kouvolan kohdalla juna pysähtyi aina 30min,ja puin lapset silloin,ja käytiin haukkaamassa happea=)jos sulla pitempiä pysähtymisiä tuo piristää kummasti=)Päiväunien nukkuminen ollut hankalaa,mutta oon yrittänyt matkustaa silloin kun junassa tilaa ja pistänyt lapsen penkille nukkumaan.Kirpputorilta oon ostanut pikkuisia leluromupusseja,lehtiä yms leluja,ja lapsia kovasti kiinostaa kun saavat uusia tavaroita näpertää.Kyllä siinä monesti ollut helpottunut olo,kun matka vihdoin ohi,mutta perille aina päästy ilman suurempia kriisejä=)
Hyvää matkaa teille!