Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi antaa lapselle sen hetken hittinimi?

Vierailija
17.05.2023 |

Eli nimi, joka on nimen antamisen hetkellä äärimmäisen suosittu? Onko se jotenkin kiva, että hänestä tulee aikansa massatuote? Itse en ikinä antaisi mitään tuollaista trendinimeä.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jere nimestä tulee mielikuva 25-35 vuotiaasta miehestä. Minä tunnen yhden 40-luvulla syntyneen Jeren.

Vierailija
22/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän sitä välttämättä tiedä mikä nimen suosio tulee siitä hetkestä eteenpäin oleva.

Jos annat nimeksi nyt vaikka Riitta, niin et voi tietää, jos tänä vuonna muutama sata muutakin nimeää lapsensa Riitaksi.

Saas nähdä koska on Riitan vuoro??

Oli tosi suosittu 50luvulla.

Ja 60 luvulla. Luokallani on kolme Riittaa ja kolme Päiviä. Nykyään on harvoin monta saman nimistä luokallaan, vaikka olisikin hittinimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi myöhemmin vaihtaa nimensä johonkin erikoisempaan, jos haluaa. Näin olen itse toiminut.

Nimen vaihtaminen on todellinen w t - juttu😁

Vierailija
24/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kuvittelee olevansa ainut joka on keksinyt antaa juuri tuon nimen lapselle

Vierailija
25/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi myöhemmin vaihtaa nimensä johonkin erikoisempaan, jos haluaa. Näin olen itse toiminut.

Nimen vaihtaminen on lesbojen juttu.

Vierailija
26/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaikka tykkää siitä nimestä.

ja harvinaisestakin nimestä saattaa eräänä päivänä tulla suosikkinimi, kuten joku kirjoittikin.

Vierailija
27/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että ihmiset eivät tiedä sen olevan hittinimi. Moni on pahoitellut myöhemmin antaneensa saman nimen.

No saa olla aika typerä, jos ei tiedä. Nämä trendit näkyvät tilastoissa jo hyvin nopeasti ja kestävät yleensä useita vuosia. Lisäksi nämä nimet ovat olleet ennen tätä trendiä nimenomaan epäsuosittuja ja jopa halveksittuja, että harva tuskin haluaa antaa lapselle halveksitun nimen. Jos olisit esim 90-luvulla antanut lapselle nimen Väinö, niin se olisi katsottu lähinnä lapsen henkisenä pahoinpitelynä. Niin karsea nimi se olisi ollut siihen aikaan.

Eipä se kaikkien mielestä ole ollut karsea nimi! Makuja on monenlaisia! Ja jos lapsesi syntyy vaikka lokakuussa, ja päätät antaa sille nimeksi Ulla, niin millä hemmetin kristallipallolla katsot ja tiedät, että seuraavana vuonna useimpien mielestä juuri Ulla onkin tosi kiva nimi 🙄?

Vierailija
28/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jere nimestä tulee mielikuva 25-35 vuotiaasta miehestä. Minä tunnen yhden 40-luvulla syntyneen Jeren.

Kaikki tuntemani Jeret on syntyneet 70-luvulla.

Vierailija
29/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rahvaalla on rahvaan maku ja nämä Janitat, Jannicat, Isacit ja Eemit miellyttää lähtökohtaisesti juuri niitä.

Vierailija
30/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että ihmiset eivät tiedä sen olevan hittinimi. Moni on pahoitellut myöhemmin antaneensa saman nimen.

No saa olla aika typerä, jos ei tiedä. Nämä trendit näkyvät tilastoissa jo hyvin nopeasti ja kestävät yleensä useita vuosia. Lisäksi nämä nimet ovat olleet ennen tätä trendiä nimenomaan epäsuosittuja ja jopa halveksittuja, että harva tuskin haluaa antaa lapselle halveksitun nimen. Jos olisit esim 90-luvulla antanut lapselle nimen Väinö, niin se olisi katsottu lähinnä lapsen henkisenä pahoinpitelynä. Niin karsea nimi se olisi ollut siihen aikaan.

Oletpa harvinaisen pihalla. Väinö-nimi nousi nimilistoilla juuri 90-luvulla, kiitos J. Karjalaisen.

Vierailija
31/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väinö-nimen suosio alkoi nimenomaan 90-luvun puolivälistä saman nimisen laulun mukaan. 

Vierailija
32/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimen vaihtaminen on lesbojen juttu.

Hantta Krause

Kata Kärkkäinen ym

Vierailija
33/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusisarukseni nimi on Tiger. Eipähän ole massanimi, mutta usein saa selvitellä nimeään.

Vierailija
34/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti häpesi kait ku oltiin ihan tavallisia.

Terveisin Jeccica Jannica Aleksandra Määttä, os Mähönen.

Vierailija
35/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

V i t t u te mammat ootte i d i o o t t e j a 😂

Vierailija
36/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt nimeä antaessani sen tulevan oleva sen ikäluokan hittinimiä. Kas kun oli siellä trendin alkupäässä.

Onneksi omat vanhempani älysivät antaa minulle typerän vanhanaikaisen harvinaisen nimen. Nimi on ollut suurimmassa suosiossa 1920-luvulla (eikä silloinkaan kovin suosittu). Minä olen syntynyt 1960-luvulla. Ikäluokkani suosituin nimi on Tarja. Olisin ollut mieluummin se. 

Vierailija
37/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monessa muussa asiassa, lastenkin nimeämisessä pitää mennä ääripäästä toiseen. Joko se tusinanimi tai sitten joku aivan älytön viritelmä esim. Mutjasper (kyllä, tätä on ehdotettu nimeksi)

Vierailija
38/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko Kaijasta Keijo?

Vierailija
39/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2015:

1 Maria

2 Sofia

3 Emilia

4 Aurora

5 Amanda

6 Olivia

7 Aino

8 Helmi

9 Matilda

10 Ilona

2022:

Aurora

Maria

Sofia

Olivia

Emilia

Aino

Matilda

Ilona

Linnea

Ellen

ELI EIPÄ OLE JUURI MUUTTUNUT SEITSEMÄSSÄ VUODESSA!

Vierailija
40/56 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2015:

1 Maria

2 Sofia

3 Emilia

4 Aurora

5 Amanda

6 Olivia

7 Aino

8 Helmi

9 Matilda

10 Ilona

2022:

Aurora

Maria

Sofia

Olivia

Emilia

Aino

Matilda

Ilona

Linnea

Ellen

ELI EIPÄ OLE JUURI MUUTTUNUT SEITSEMÄSSÄ VUODESSA!

Hassu, vertailet kaikkia annettuja nimiä, jotka kertovat eniten, mitkä on suosittuja toisia nimiä. Normaalisti nimitilastoissa lasketaan ensimmäisiä etunimiä, koska se on useimmiten kutsumanimi.