Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
1501/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä kysymys!

Vierailija
1502/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ostaa lastenhoitopalveluja kotiisi omalla rahallasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselliset naiset hankkivat lapsia veronmaksajien maksamilla hedelmöityshoidoilla ja sen jälkeen ulisevat, että ilmaiseksi pitää saada vielä hoitoapua päälle. Naiset osaa kyllä uhriutua, ruikuttaa ja vaatia. 

Vierailija
1504/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan palveluihin pitäisi kuulua vauvala. Se olisi palveluna paljon järkevämpi kuin neuvola nykyisellään.

Neuvolan terveydenhoitaja voisi hoitaa vauvaa esim. tunnin ajan, jolloin äiti voisi nukkua tai käydä esim. hammaslääkärissä tai muualla. Yhteiskunnalle ei maksaisi yhtään sen enempää kun osa käynneistä muutettaisiin konkreettiseksi hoitoavuksi.

Miksei puoliso voi mahdollistaa noita äidille?

Vierailija
1505/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika kohtuutonta sanoa, että lopeta ruikutus itse halusit lapsia jnejne. Kukaan ensisynnyttäjä ei vain pysty varautumaan siihen mitä vaativa vauva tuo tullessaan ja ihmisen keho ei pysty unettomuutta loputtomiin kestämään.

Mulla on kaksi lasta joista ensimmäinen oli helpohko perusvauva. Äiti voi hyvin ja kukoisti. Toinen vauva aivan ääripää. Äiti järjettömän onnellinen vauvasta, mutta uupunut, itkuinen ja kroppa pettää, sydän oireilee väsymystä sun muuta. Ekan kanssa jaksoin mitä vaan, toisen kanssa en meinannut selvitä, enkä ole vieläkään täysin toipunut uupumuksesta vaikka lapsi 1,5v ja nukkuu jo melkein kuten muutkin ikäisensä.

Vierailija
1506/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselliset naiset hankkivat lapsia veronmaksajien maksamilla hedelmöityshoidoilla ja sen jälkeen ulisevat, että ilmaiseksi pitää saada vielä hoitoapua päälle. Naiset osaa kyllä uhriutua, ruikuttaa ja vaatia. 

Äläpäs yleistä. Moni meistä maksaa hoitonsa aivan itse. Voi myös tulla yllätyksenä, että naiset ovat yksilöitä eivätkä identtisesti ajatteleva ja toimiva massa. Voimavarat ja turvaverkostot myös kaikilla yksilölliset.

Vierailija
1507/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niinhän se vaan on, vähättelemättä äitien väsymystä, että lapsia kun meinaa hankkia, pitäisi miettiä tarkoin, onko minusta siihen, että lapset tarvitsevat kuitenkin niin paljon. Ja montako lasta jaksan kasvattaa ja hoitaa? Voihan tulla erokin, eikä miestä ole auttamassa. Mutta tottakai äitien pitää saada apuakin tarvittaessa. Tiedän itsestäni, että jaksaisin 1-2 lasta jos on mies talossa.

Vierailija
1508/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika kohtuutonta sanoa, että lopeta ruikutus itse halusit lapsia jnejne. Kukaan ensisynnyttäjä ei vain pysty varautumaan siihen mitä vaativa vauva tuo tullessaan ja ihmisen keho ei pysty unettomuutta loputtomiin kestämään.

Mulla on kaksi lasta joista ensimmäinen oli helpohko perusvauva. Äiti voi hyvin ja kukoisti. Toinen vauva aivan ääripää. Äiti järjettömän onnellinen vauvasta, mutta uupunut, itkuinen ja kroppa pettää, sydän oireilee väsymystä sun muuta. Ekan kanssa jaksoin mitä vaan, toisen kanssa en meinannut selvitä, enkä ole vieläkään täysin toipunut uupumuksesta vaikka lapsi 1,5v ja nukkuu jo melkein kuten muutkin ikäisensä.

Missä lasten isä oli? Ja oikea vastaus ei ole töissä, koska siellä ei ole kukaan 24/7.

Vierailija
1509/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselliset naiset yleensä pärjäävät hyvin. Ruikuttajat ovat mieslapsen kanssa lisääntyviä.

Vierailija
1510/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli koliikkivauva joka ei nukkunut ensimmäiseen ikävuoteensa asti kunnolla. Laihduin, koska en ehtinyt syödä kun vauva itki lähes jatkuvasti. Vaatteet sain jotenkuten puettua päälleni, kun laitoin vauvan vaunuihin ja jalallani liikutin pyöriä.

Mieheni otti vauvan syliinsä ja hoivaili töistä tultuaan alkukuukausina. Lapsi ei nukkunut koskaan päiväunia tai ehkä jotain 10min kun olin vieressä nukuttamassa.

Kun vauva oli 11kk vanha mieheni sai etelänmatkan kaveriltaan ja koska vauvan takia en voinut lähteä, niin hän oli kaverinsa kanssa lähdössä ulkomaille viikoksi. Olin niin väsynyt että olisin voinut tehdä vaikka mitä pahaa, jos olisin jäänyt vauvan kanssa kahden.

Tätini yllättäen soitti ja juteltiin. Hän ehdotti että mene vaan, hän miehensä kanssa hoitaa. Sanoin että et jaksa koska niin vaativa vauva on kyseessä. Itsepäisesti väitti, kyllä jaksaa, joten tein varasuuunnitelman että veljeni vaimo jolla kouluikäiset lapset hakisi hoitoonsa, jos hän ei jaksaisi miehensä kanssa.

Etelässä oltiin ja mieheni oli kiukkuinen että olisi pitänyt käydä vaikka missä ja minä nukuin. Otti minusta kuviakin, kun olin illalla jo kahdeksan aikaan olin unten mailla.

Todella ikävä lastani ja melkein loppuviikosta jo odottelin kotia pääsyä. Itkin melkein suurimmaksi osaksi itseni uneen kaivatessa lastani. Jos olisin ollut lähempänä vauvaani, niin olisin hakenut hänet välittömästi.

Viikko meni ja vauvani oli siirtynyt jo puolessa välin viikkoa veljeni vaimon harteille, joka tokaisi hyvä kun tulitte hän ei olisi jaksanut päivääkään enää ( heillä kaksi lasta jo kouluikäisiä).

Olin kuin uusi ihminen. Olin pakosti saanut nukkua kunnon yöunet. Jaksoin vaikka mitä ja vauvanikin oli aikalailla rauhoittunut ja nukkui yötkin hyvin.

Seuraava vauva syntyi ennekuin ensimmäinen täytti kaksivuotta mutta oli helppo vauva, nukkui todella hyvin. 

En tiedä miksi vauvani nukkui niin huonosti. Toinen vauvani nukkui sitten hänenkin edestään.

Ihan kelvollisiä ihmisiä heistä on tullut, ikääkin jo 40v.

-minnis

Vierailija
1511/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä asia jota en ymmärrä.

Mistä nämä väsyneet äidit on tulleet?   Mikä on muuttunut niin että  äidit väsyy ja uupuu loppuun?

Meillä oli kotona 7 lasta, siis 9-henkinen perhe. Äiti kyllä oli kotona, ei ollut työelämässä mutta kyllä tuon kokoinen lapsilauma varmaan olisi nykyajan äideille t äysin mahdoton haaste.  Me kumminkin saatiin hyvää ravitsevaa ruokaa joka päivä. Oli puhtaat vaatteet ja saatiin jopa kehuja miten oltiin kauniisti puettuja.

Isä rakensi omakotitalon, oli iso tontti omena- ja marjapensaineen. Siitäkin riitti työtä.  Totta kai isä teki ulkotöitä ansiotyön lisäksi mutta talon siivous ja siistinä pitäminen oli myön aika urakka.  Ei ollut kodinkoneita muuta kun pesukone.  

Vaikka meitä lapsia oli paljon, emme kuuluneet emmekä kuulu mihinkään uskonlahkoon.  Emme käyneet edes kirkossa, ei- uskonnollinen perhe.

Sisaruksilla on yhdellä yksi lapsi,  yhdellä kaksi ja . kahdella kolme . Minulla myös kaksi ja ylsinhuoltajana olin heille siitä asti kun nuorempi täytti 4.  Työelämässä olin enkä muista että olisin tuon ajan mitenkään haasteellisena kokenut.

Kertokaa nyt mikä niissä lapsissa uuvuttaa ja miksi he eivät nuku öitään?  Meillä lapset on nukkuneet kyllä ihan sylivauva-ajan mentyä,  poika varsinkin oli todella hyvä nukkumaan.  En muista koskaan valvoneeni heidän kanssaan paitsi kun tyttö sairasti munuaistulehduksen, sillloin valvoin kun en uskaltanut nukkua.  Isästään ei todellakaan ollut yhtään mitään apua.

Jotain täytyy olla perusteellisesti muuttunut mutta mikä?

Vierailija
1512/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolison mielenterveysongelmat ovat melko pitkälti sitä perua, että hänen äitinsä yritti hoitaa suurperhettä yksin eikä jaksaminen riittänyt. Että ei sitä apua varmaan vieläkään kannata kenellekään tarvita, kun ongelmat maksaa sitten joku muu neljänkymmenen vuoden päästä!

Mikä pakko oli alkaa lapsia hankkimaan mt-miehen kanssa? Lapsen hankkiminen ei ole mikään oikeus, vauva ei ole hetken nukke, vaan pitäisi olla kunnollinen loppuiän suunnitelma miten lapsen kanssa aikoo pärjätä.

Nim. Vela

Koska sinulla ei ole lapsia, sinulla ei myöskään ole kokemusta siitä, että mies voi raskauden ja vauvan syntymän myötä muuttua ihan toiseksi ihmiseksi. On paljon miehiä, jotka ovat ihan tosissaan olleet vauvaa yrittämässä, jopa hedelmöityshoidoin, ja kun raskaus alkaa, he häipyvät. "En haluakaan lasta". Pahimmilla on jo toinen nainenkin kuviossa. 

Minäkin luulin lasteni isän olevan hyvä isä, mutta yhtään yötä se ei valvonut. Eihän niiden kahden ekan kohdalla tarvinutkaan, mutta kolmas itki vuorokauden läpeensä. 

Hän halusi olla kokoajan sylissä, joten oli kantoliinassa, koko päivän. Vaunuissa tai missään ei nukkunut. Yöllä itki myös, ehkä mahaansa, ja sylissä vain oli hyvä. Kasasi  peitot selkäni taakse, ja tyynyjä ympärille, ja torkuin puoli-istuvassa asennossa, vauva rintakehäni päällä. 

Yhden lapsen äiti kyllä voi, ja täytyy nukkua, kun vauva nukkuu. Jos on väsynyt, antaa sen kodin olla, nukkumaan kun on mahdollisuus. Mutta minulla oli ne kaksi muutakin hoidettavana. Mies katosi töihin. Tai no, naisiin, mikä myöhemmin ilmeni, joten erosin ja jäin yksinhuoltajaksi. Se oli paras päätös ikinä! Yksinkin on helpompi, kuin huonossa suhteessa. 

Vierailija
1513/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsyneitä äitejä vois auttaa myös se, että joku pitäis sille isälle kunnon asennekasvatuksen ja puhuttelun, jos isä ei osallistu ja huolehdi vaimonsa jaksamisesta. Kun sitä vaimoa ei välttämättä uskota. Nyt suhtautuminen isyyteen on niin paapovaa: pitää saada olla omanlaisensa isä ja onpa hienoa jos isä joskus vähän auttelee. Jo ihan raskausaikana isille luentosarja siitä, mikä on isän tehtävä vauva-aikana, mieluiten toisen miehen pitämänä.

Ei vaimo ole mikään pikkulapsi jonka jaksamisesta puoliso huolehtii. Vaimo voi myös mennä itse töihin, ja lapsi hoitoon, tai isä jää hoitamaan lastaan itse. 

Ai ajattelet että vaimo laittaa sen 8 kertaa yössä heräävän vauvan hoitoon ja menee töihin ja tää väsymysongelma ratkeaa sillä? Oletpa harvinaisen tyhmä tai tahallaan ymmärtämätön.

Yksi syy tähän huonosti nukkumiseen on vauvan nälkä. Näiden imetys ja ravitsemussuositusten aikana sitä ei saisi sanoa. 

Lapseni syntyivät 2000-luvun alussa. Minulla tuli maitoa huonosti, joten syötin paljon korviketta. Kun hyvin nukkuva vauva alkoi heräillä vähän väliä, anoppi neuvoi, että anna velliä sille, sillä on nälkä. Ei se vauva vielä ollut velli-iässä virallisesti, suositukset olivat hieman aiemmin muuttuneet, vanhojen suositusten mukaan velliä olisi jo voinut antaa. Minä annoin ja se kyllä ratkaisu nukkumisongelman. 

Yksi lapsistani oli todella itkuinen. Mahahan sellaisella on kipeä.  Se on ihan erilaista, kuin tuollainen nälkään heräily tai tiheän imun kausi. Joskus vauva hieronta auttaa, joskus ei. Tämä lapsi muuten oli ainoa, joka sai minulta maidon herumaan. Annoin sen nukkuakin tissi suussa, pääasia, että nukkui edes hetken. Se oli raskasta. Ei siinä oikein muuta voinut, kuin pitää vauvaa sylissä, jotta sen olisi edes hieman parempi olla, eihän toista nyt yksin voi jättää itkemään. Eka vuosi oli raskas, sitten helpotti

Vierailija
1514/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on yksi apu, jota kannattaa rohkeasti käyttää. Jos sulla on vaikka vauva ja isompia lapsia niin laita ne isommat lapset päikkyyn niin sulla on kotona vähän helpompaa. Ja vauvankin voi laittaa päikkyyn 1 vuotiaana ja sitten voit vaikka puoli vuotta lepäillä, makoilla ja nukkua kotona ja palautua rankoista vuosista kun lapset päikyssä.

Paljonko se puolen vuoden lepäily vuoden päästä auttaa siinä vaiheessa, kun on kuukauden ikäisen vauvan kanssa lopen uupunut?

Miten voi vauvaan väsyä kuukaudessa? 

Eikai tähän ole muuta selitystä kuin se, että nykyihmiset ovat niin itsekeskeisiä, on totuttu elämään itselle, ei huolehtimaan toisista. 

Sitten ei jaksetakaan sitä vauvaa. Ehkä olisi pitänyt harjoitella vaikka koiran kanssa ensin

Minä luulin, että tässä ketjussa puhutaan niistä koliikkilapsista, joiden kanssa on oikeasti raskasta. Tai vaikka keskosista, joiden hoito vaatii paljon enemmän, kuin täysiaikaisena syntyneen. 

Vierailija
1515/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit ovat paljon huonokuntoisempia ja osaamattomampia kuin ennen. Ei ole enää sitä sitkeyttä millä ennen mentiin vaikka läpi harmaan kiven. 

Vierailija
1516/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kaikki kotityöt, mies oli töissä, iltapainotteinen, 1 lapsi, sain vauvan 44 v. Ei ollut kauheeta väsymystä, ulkoilin paljon lapseni kanssa. 

Vierailija
1517/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kaikki kotityöt, mies oli töissä, iltapainotteinen, 1 lapsi, sain vauvan 44 v. Ei ollut kauheeta väsymystä, ulkoilin paljon lapseni kanssa. 

Vierailija
1518/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsiperheiden kotipalvelusta saa vauvaperheeseen apua ainakin kerran viikossa jos saan osaa pyytää ja vaatia . Mikään täysin ilmainen palvelu sekään ei tosin ole .

Joku ihmetteli miten joku voi väsähtää vauvaan kuukaudessa. Väsähtäisitkö itse jos nukkuisit kuukauden verran 3 h yössä ja nekin 30 min pätkissä? No niin . Mulla oli esikoisen kanssa tällaista ekat 3 kk.

Vierailija
1519/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, paljonko haluat maksaa veroja lisää, jotta tuo palvelu voidaan järjestää? Minä en yhtään.

Taidatkin olla niitä, jotka ei maksa itse yhtään mitään, penikoita väännät ja huutelet, että muut hoitakoon. Lopeta se porsiminen ja mene töihin. Ja nuku kun lapset nukkuu, älä roiku täällä tai kyttää tositeeveesontaa.

Alapeukuttajat, kertokaa nyt hittosoikoon miten nuo teidän laiskojen palvelut maksetaan kun rahaa ei ole.

Siirtämällä rahaa ennaltaehkäisyyn tarvitaan paljon vähemmän esim lastensuojelun ym palveluita. Eli tuosta raskaammasta päästä tulee säästöjä jatkossa. Ennaltaehkäisy on ihan oikeasti yhteiskunnalle halvempaa, uskokaa jo.

Tiedättekö mitä yksi huostaanotto maksaa yhteiskunnalle? Sillä rahalla saa todella moninkertaisen määrän ennaltaehkäisevää palvelu

Minä voisin ennaltaehkäisevästä kustantaa kanssaihmisille vaikkapa puolenkymmentä sterilisaatiota, jos saan itse päättää, kenelle. Kuten sanottua, ennaltaehkäisy on parasta huolenpitoa. 

Vierailija
1520/2767 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan ostaa lastenhoitopalveluja kotiisi omalla rahallasi.

Eikä tarvitse edes omalla palkalla ostaa niitä palveluita. Jokaisen lapsen myötä maksetaan lapsilisä, jonka voi käyttää vaikka hoitomaksuihin. Yhteiskunta siis kuittaa senkin. Ja kotitalousvähennyksen saa myös. Mitä tuota ruikuttamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi