Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.
Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?
Mikä sen nukkumisen estää? Itse en keksi, 3 lasta ollut ja itse hoitanut lapset, tehnyt kotona ansiotyötä ja taloudenhoidon
Mikä estää nukkumisen? Oletko idiootti?
Annan vihjeen, se liittyy huutavaan lapseen joka herättää tunnin välein.Ei yksikään vauva pysty elämään nukkumatta ja mitä pienempi vauva, sen enemmän tarvitsee unta ja silloin äiti nukkuu lapsentahtisesti.
Jos vanhempia sisaruksia, he ovat päiväkodissa ja isä huolehtii päiväkotiin viennit ja tuonnin.
Perheessä lasketaan siivoustasoa ja tarvittaessa eletään eineksillä ja se aika kun kestää vain muutaman vuoden.Näin meillä tehtiin, kun syntyi pahasti allerginen vauva ja nukkui todella heikosti.
Ja kun äitinä olin kotona, nukkuin silloin kun vauva nukkui, enkä katsonut kelloa.Ja yleensä jos pieni vauva, eikö silloin lapsen isä ole elämässä? Miksi ei esim. vuoro viikonloppuja voi toinen ottaa lapsista vastuuta ja toinen nukkua.
Niin, vuodesta 2019 on saanut viedä muut lapset päiväkotiin ja nukkua vauvan kanssa kotona
Kun mun vauva oli pieni niin esikoinen oli kotona eikä naapurin lasten ovikellon soittelun takia ollut mitään päiväuniaikaa.
Lapset oli hoidettava myös influenssassa ja nor-viruksessa.
Minä en kyllä hoitanut lastani influenssassa. En tiedä miten se olsii teholta onnistunutkaan.
Minä olen hoitanut lapset 3 kertaa influenssassa, kuume 39-40 viikon verran. Lisäksi olen hoitanut lapset alkavassa keuhkokuumeessa, ja 3 kertaa angiinassa + useampi norovirus.
Vaipanvaihtoalusta lattialle, kun vaihtaa vaippaa ettei lapsi putoa, jos pyörtyy ja liikkuminen konttaamalla.
Ai teholta, kuten kommentoija, jolle vastasit??
Voi luoja, että olet ilkeä.
Ja te muut ette jaksa lapsianne hoitaa edes terveenä tai siivota kotia.
Ilkeä? Mikä minusta tuon yhden kommentin perusteella tekee ilkeän? Edellinen kertoi olleensa teholla ja sinä tulet selittämään kuinka sua ei vaan sairastumiset ole estänyt hoitamasta lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lisääntyä. 😄
Kannattaa säästää eka paljon rahaa ennenkuin tekee lapsia.
En ole kyllä aikoihin lukenut yhtä oksettavan julmaa keskustelua kuin tämä on. Miksi naiset ovat hirviöitä toisilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?
Mikä sen nukkumisen estää? Itse en keksi, 3 lasta ollut ja itse hoitanut lapset, tehnyt kotona ansiotyötä ja taloudenhoidon
Annan vihjeen, se liittyy huutavaan lapseen joka herättää tunnin välein.Ei yksikään vauva pysty elämään nukkumatta ja mitä pienempi vauva, sen enemmän tarvitsee unta ja silloin äiti nukkuu lapsentahtisesti.
Jos vanhempia sisaruksia, he ovat päiväkodissa ja isä huolehtii päiväkotiin viennit ja tuonnin.
Perheessä lasketaan siivoustasoa ja tarvittaessa eletään eineksillä ja se aika kun kestää vain muutaman vuoden.Näin meillä tehtiin, kun syntyi pahasti allerginen vauva ja nukkui todella heikosti.
Ja kun äitinä olin kotona, nukkuin silloin kun vauva nukkui, enkä katsonut kelloa.Ja yleensä jos pieni vauva, eikö silloin lapsen isä ole elämässä? Miksi ei esim. vuoro viikonloppuja voi toinen ottaa lapsista vastuuta ja toinen nukkua.
Niin, vuodesta 2019 on saanut viedä muut lapset päiväkotiin ja nukkua vauvan kanssa kotona
Kun mun vauva oli pieni niin esikoinen oli kotona eikä naapurin lasten ovikellon soittelun takia ollut mitään päiväuniaikaa.
Minä en kyllä hoitanut lastani influenssassa. En tiedä miten se olsii teholta onnistunutkaan.
Minä olen hoitanut lapset 3 kertaa influenssassa, kuume 39-40 viikon verran. Lisäksi olen hoitanut lapset alkavassa keuhkokuumeessa, ja 3 kertaa angiinassa + useampi norovirus.
Vaipanvaihtoalusta lattialle, kun vaihtaa vaippaa ettei lapsi putoa, jos pyörtyy ja liikkuminen konttaamalla.
Ja te muut ette jaksa lapsianne hoitaa edes terveenä tai siivota kotia.Ilkeä? Mikä minusta tuon yhden kommentin perusteella tekee ilkeän? Edellinen kertoi olleensa teholla ja sinä tulet selittämään kuinka sua ei vaan sairastumiset ole estänyt hoitamasta lapsia.
Niin, minä kirjoitin ensin, että hoidin lapset myös influenssassa ja hän tuli kehumaan ettei teholta pystynyt. No, minä hoidin, en ollut sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa laittaa uimarannalle uimapuku. Jos laitatte bikinit niin anoppia ottaa sydämestä, hän soittaa ambulanssin paikalle ja syy on teissä, kun laitoitte bikinit.
Ei ole kerta eikä kaksi, kun anoppi lähti päivystykseen, koska me ei tehty niinkuin anoppi haluaa ja häntä ottaa sydämestä. Sairasloma on miniän syy ja se että sitten ei eläkettä kerry niin paljon palkasta, anoppi pitää ottaa laivaristeilylle mukaan.
Huh-huh, - jos on totta.
Valitettavasti on totta.
Anoppi vaati myös ruokakaupassa, että hänelle pitää laittaa tarjoustuotteet sivuun, koska hän ei välttämättä ehdi aamulla kauppaan. Ja kyllä kuule kauppias laittoi, että silleen.
Nyt pitäisi vielä tietää että miksi te aikuiset ihmiset hyppäätte jonkun luonnevikaisen matamin mukaan. Sieltä se ääliömies ilmeisesti on käytöksensä oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja te muut ette jaksa lapsianne hoitaa edes terveenä tai siivota kotia.Ilkeä? Mikä minusta tuon yhden kommentin perusteella tekee ilkeän? Edellinen kertoi olleensa teholla ja sinä tulet selittämään kuinka sua ei vaan sairastumiset ole estänyt hoitamasta lapsia.
Niin, minä kirjoitin ensin, että hoidin lapset myös influenssassa ja hän tuli kehumaan ettei teholta pystynyt. No, minä hoidin, en ollut sairaalassa.
Eikä Suomessa ole mitään palvelua, että lapsia tultaisiin hoitamaan, kun äiti on influenssassa. Joten kuka muu ne lapset olis hoitanut kuin minä itse.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen tietää missä maailma makaa, pitäisi tuntea omat voimavarat ja lähipiirin tavat. Lisääntyminen kun on ihan oma ja vapaaehtoinen arvovalinta, vaikka toitotetaan alhaisesta syntyvyydestä, ei se kohdistu kehenkään yksilöön, sen takia ei tarvitse lisääntyä, eli jokainen tekee sen omasta vapaasta tahdostaan. Miettikää asiaa tarkkaan. Yhteiskunnan resulsit on mitä on ja ei ne siitä mihinkään muutu, todennäköisesti huononee. Lisääntyminen ei ole mikään velvollisuus!
Olen 70-v mummeli, kolme aikuista lasta ja 2 lapsenlasta. Luulen ja toivon, että vielä koittaa aika Suomessa, että lapsien hankkimisesta maksetaan. Alkaa meinaan väki uhkaavasti vähentyä. Yli 40 vuotta sitten ei ollut subjektiivista päivähoito-oikeutta eikä kunnalliseen päivähoitoon päässeet kaikki lapset. Mutta oli näitä kodinhoitajia ja mekin saatiin, kun lapsi oli vesirokossa. Miksi tämä erittäin hyvä tukimuoto on lakkautettu, suuri virhe. Toivon ja suon kaikille vauvaperheille käytännön apua, silloin kun tarve. Lapsen saaminen ja kasvattaminen on ainakin parikymmenen vuoden rupeama ja suurella rakkaudella vanhemmat tekevät velvollisuutensa. Jos joskus tarvitsevat apua esim sairauden takia, niin yhteiskunnan pitää järjestää sitä ja maksu voisi mennä tulojen mukaan, näin yksinhuoltajatkin voisivat saada apua. Se annettu apu voi olla pienen lapsen pelastus. Tukekaamne vanhemmuutta ja lapsia, minusta se on yhteiskunnan tärkein tehtävä terveyspalvelujen lisäksi, joita me jokainen jossain elämän vaiheessa tulemme tarvitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa laittaa uimarannalle uimapuku. Jos laitatte bikinit niin anoppia ottaa sydämestä, hän soittaa ambulanssin paikalle ja syy on teissä, kun laitoitte bikinit.
Ei ole kerta eikä kaksi, kun anoppi lähti päivystykseen, koska me ei tehty niinkuin anoppi haluaa ja häntä ottaa sydämestä. Sairasloma on miniän syy ja se että sitten ei eläkettä kerry niin paljon palkasta, anoppi pitää ottaa laivaristeilylle mukaan.
Huh-huh, - jos on totta.
Valitettavasti on totta.
Anoppi vaati myös ruokakaupassa, että hänelle pitää laittaa tarjoustuotteet sivuun, koska hän ei välttämättä ehdi aamulla kauppaan. Ja kyllä kuule kauppias laittoi, että silleen.
Nyt pitäisi vielä tietää että miksi te aikuiset ihmiset hyppäätte jonkun luonnevikaisen matamin mukaan. Sieltä se ääliömies ilmeisesti on käytöksensä oppinut.
No minä en hyppäisi, mutta mies on ainoa lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh-huh, - jos on totta.
Valitettavasti on totta.
No minä en hyppäisi, mutta mies on ainoa lapsi.
Miehellä ei ole napanuora katkennut, ei liity ainoana lapsena olemiseen.
Kuka muka tulee hoitamaan teidän lapsia, kun olette influenssassa, ei kukaan ainakaan valtiolta ilmaiseksi, ei ole sellaista palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka tulee hoitamaan teidän lapsia, kun olette influenssassa, ei kukaan ainakaan valtiolta ilmaiseksi, ei ole sellaista palvelua.
Täällähän oli ketju kuinka raskasta on hoitaa lapsia noro viruksessa, ei kukaan silloin tule tautia teidän perheestä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti on kotona ja sairastuu, isällä on lakiin perustuva oikeus jäädä hoitamaan kotihoidossa olevaa lasta kotiin. Joku oli tänne jopa laittanut lakiteksin.
Tai palkata lukemattomilta yritykselle lapselle hoivapalvelua kotiin ja palkan voi laittaa kotitalousvähennyksenä verotukseen vähennyksenä.
Tai soittaa MLL tai 4H, jotka tarjoavat apua yms.
Kommenteista päättelen, nykyisät ovat vastuuttomia vellihousuja, jotka laittavat rahan ja työn lapsen edun edelle tai sitten äidille ei kelpaa lapsensa hoitajaksi kuin nainen, jonka viranomaiset lähettävät kotiin, ihan vain kysyäkseen, tarvitaanko apua.
Miten ihmeellä te kuvittelette muissa maissa ratkaistavan asiat esim. Euroopassa, kun äitiysloma on 3-6kk, eikä perhevapaita tunneta, eikä siellä ole kuultukaan yhteiskunnan tarjoamista hoitajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti on kotona ja sairastuu, isällä on lakiin perustuva oikeus jäädä hoitamaan kotihoidossa olevaa lasta kotiin. Joku oli tänne jopa laittanut lakiteksin.
Tai palkata lukemattomilta yritykselle lapselle hoivapalvelua kotiin ja palkan voi laittaa kotitalousvähennyksenä verotukseen vähennyksenä.
Tai soittaa MLL tai 4H, jotka tarjoavat apua yms.Kommenteista päättelen, nykyisät ovat vastuuttomia vellihousuja, jotka laittavat rahan ja työn lapsen edun edelle tai sitten äidille ei kelpaa lapsensa hoitajaksi kuin nainen, jonka viranomaiset lähettävät kotiin, ihan vain kysyäkseen, tarvitaanko apua.
Miten ihmeellä te kuvittelette muissa maissa ratkaistavan asiat esim. Euroopassa, kun äitiysloma on 3-6kk, eikä perhevapaita tunneta, eikä siellä ole kuultukaan yhteiskunnan tarjoamista hoitajista.
Miltä ihmeen lukemattomilta yrityksiltä?? Täällä missä asun, ei ole kuin mll, joka tarjoaa lastenvahteja. Silloin kun omat lapset olivat pieniä ei ollut edes sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lisääntyä. 😄
Kannattaa säästää eka paljon rahaa ennenkuin tekee lapsia.
Olen 44 v ja mulla on vasta nyt säästössä "paljon" rahaa. Ikää kyllä aivan liikaa lasten tekoon. Onneksi siis ryhdyinki siihen jo 17 vuotta sitten, enkä odottanut tätä päivää, kun säästöjä on alkanut kertyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen tietää missä maailma makaa, pitäisi tuntea omat voimavarat ja lähipiirin tavat. Lisääntyminen kun on ihan oma ja vapaaehtoinen arvovalinta, vaikka toitotetaan alhaisesta syntyvyydestä, ei se kohdistu kehenkään yksilöön, sen takia ei tarvitse lisääntyä, eli jokainen tekee sen omasta vapaasta tahdostaan. Miettikää asiaa tarkkaan. Yhteiskunnan resulsit on mitä on ja ei ne siitä mihinkään muutu, todennäköisesti huononee. Lisääntyminen ei ole mikään velvollisuus!
Olen 70-v mummeli, kolme aikuista lasta ja 2 lapsenlasta. Luulen ja toivon, että vielä koittaa aika Suomessa, että lapsien hankkimisesta maksetaan. Alkaa meinaan väki uhkaavasti vähentyä. Yli 40 vuotta sitten ei ollut subjektiivista päivähoito-oikeutta eikä kunnalliseen päivähoitoon päässeet kaikki lapset. Mutta oli näitä kodinhoitajia ja mekin saatiin, kun lapsi oli vesirokossa. Miksi tämä erittäin hyvä tukimuoto on lakkautettu, suuri virhe. Toivon ja suon kaikille vauvaperheille käytännön apua, silloin kun tarve. Lapsen saaminen ja kasvattaminen on ainakin parikymmenen vuoden rupeama ja suurella rakkaudella vanhemmat tekevät velvollisuutensa. Jos joskus tarvitsevat apua esim sairauden takia, niin yhteiskunnan pitää järjestää sitä ja maksu voisi mennä tulojen mukaan, näin yksinhuoltajatkin voisivat saada apua. Se annettu apu voi olla pienen lapsen pelastus. Tukekaamne vanhemmuutta ja lapsia, minusta se on yhteiskunnan tärkein tehtävä terveyspalvelujen lisäksi, joita me jokainen jossain elämän vaiheessa tulemme tarvitsemaan.
"kunnalliseen päivähoitoon päässeet kaikki lapset. Mutta oli näitä kodinhoitajia ja mekin saatiin, kun lapsi oli vesirokossa."
Mutta eikö ole lapsen etu ja oikeus, jos lapsi sairastuu, hoitamassa on tuttu ja turvallinen jompikumpi vanhempi ja saa vielä kotona olemisestaan ja hoitaessa omaa lasta, täyden palkan, eläke-edun, jopa lomarahat, eikä vieras ja tuntematon kodinhoitaja.
Ja vanhemmilla sairaanlapsen hoito-oikeus, kunnes lapsi 12v.
En ymmärrä, miksi kodinhoitaja olisi hoitajana jotenkin parempi, kuin vanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kukas sen käski porsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkautettiinko kodinhoitajat siksi etteivät olleet korkheekoulutettuja vaan päteviä auttamaan käytännön arkiasioissa?
He eivät siis olleet niitä tarkkailijoita vaan konkreettisia auttajia hädässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmainen kotiapulainen? Ei kuule yhteiskunta toimi tuolla tavalla, että normaalia elämää tullaan ilmaiseksi auttamaan. Se on sitä apua, että sulla on ympärillä neuvoja ja sosiaalitoimi ja lastensuojelu, sua tarkkaillaan ja sun kanssa keskustellaan. Kaikkialla ei ole sitäkään.
Millä tavalla pitkäkestoiseen unen puutteeseen auttaa keskustelu ja tarkkailu?
Sillä tavalla varmistetaan että lapsella on kaikki hyvin. Mistä rahoista sä maksaisit ilmaisia kotiapulaisia jokaiselle, jolla on univaikeuksia?
Sillä samalla rahalla, millä joku käy diskuteeraamassa päivätolkulla, voitaisiin palkata siivousapua väsyneille äideille. Siivooja olisi halvempikin kuin 2-5 sossua. Entisaikaan oli sellaista kotiapua. Konkreettista, joka tuottaa välittömästi hyviä tuloksia.
Miksi se työssäkäyvä isä ei voi siivota, tai palkata siivousapua, vaan kaikki pitää saada yhteiskunnalta ilmaiseksi? Ei se nyt sentään niin ylivoimainen suoritus ole, vaikka kävisikin töissä. Ei lapsen saaminen ole mikään "vapaudut aikuisuuteen liittyvistä tylsistä arjen askareista" -kortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai soittaa MLL tai 4H, jotka tarjoavat apua yms.Kommenteista päättelen, nykyisät ovat vastuuttomia vellihousuja, jotka laittavat rahan ja työn lapsen edun edelle tai sitten äidille ei kelpaa lapsensa hoitajaksi kuin nainen, jonka viranomaiset lähettävät kotiin, ihan vain kysyäkseen, tarvitaanko apua.
Miten se isä jää lasta hoitamaan, kun työntekijät on minimissä. Ruokatauolle pääsee, kun on ollut 6 h töissä, asiakkaita jonossa eikä ketään tilalle.
Ei kannata auttaa ihmisiä, pelkkää ilkeilyä saat osaksi. Ja Suomessa ei saa kehua, jos on synnyttänyt lapset ilman kivun lievitystä vain omistusasunnolla saa kehua, antaa kermaperseiden hoitaa kakaransa ja kotinsa itse.