Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
1221/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan nuoret aikuiset eivät oikeasti kestä mitään. Valittavat, että ennen kaikki oli helpompaa ja parempaa. Tämä ei pidä paikkaansa. Ennen kaikki oli rankempaa, mutta ihmisillä oli resilienssiä enemmän.

Ei ole ihmisen oma syy jos resilienssiä on vähän. Resilienssin määrä on tulos lapsuuden kasvuolosuhteista ja kasvatuksesta.

Vierailija
1222/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa laittaa uimarannalle uimapuku. Jos laitatte bikinit niin anoppia ottaa sydämestä, hän soittaa ambulanssin paikalle ja syy on teissä, kun laitoitte bikinit.

Ei ole kerta eikä kaksi, kun anoppi lähti päivystykseen, koska me ei tehty niinkuin anoppi haluaa ja häntä ottaa sydämestä. Sairasloma on miniän syy ja se että sitten ei eläkettä kerry niin paljon palkasta, anoppi pitää ottaa laivaristeilylle mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa olla äidit aina iloisia ja raikkaita.

Vierailija
1224/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.

Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?

Isän on täytynyt ainakin aivan alussa olla hyvänkin lähellä. Keinohedelmöitetty lapsi on isätön läpsi ja äiti turvaton äiti - omasta - ei lapsen halusta.

Vierailija
1225/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa laittaa uimarannalle uimapuku. Jos laitatte bikinit niin anoppia ottaa sydämestä, hän soittaa ambulanssin paikalle ja syy on teissä, kun laitoitte bikinit.

Ei ole kerta eikä kaksi, kun anoppi lähti päivystykseen, koska me ei tehty niinkuin anoppi haluaa ja häntä ottaa sydämestä. Sairasloma on miniän syy ja se että sitten ei eläkettä kerry niin paljon palkasta, anoppi pitää ottaa laivaristeilylle mukaan.

Huh-huh, - jos on totta.

Vierailija
1226/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aviomiehesi on oikea nössöjen nössö mammanpoika.

Vierailija
1227/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh-huh, - jos on totta.

Valitettavasti on totta.

Anoppi vaati myös ruokakaupassa, että hänelle pitää laittaa tarjoustuotteet sivuun, koska hän ei välttämättä ehdi aamulla kauppaan. Ja kyllä kuule kauppias laittoi, että silleen.

Vierailija
1228/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli kodinhoitajia,vielä -90luvulla,kun äiti esim sairastui. Aivan ihania,laittoivat ruuan,ulkoiluttivat lapset.Paljon nopeammin tervehtyi,kun sai apua. Niin nekin palvelut muutettiin. On nykyisinkin kotipalvelua jonkinlaista,ainakin lapsen seuraksi. Taitaa olla maksullista.

Kodinhoitajien virat lakkautettiin suurin osa jo 80-luvulla ja viimeiset 90-luvulla.

Enpä olisi uskonut tätäkään päivää näkeväni, kuinka nykyäidit vaativat kodinhoitajia takaisin ja paluuta entisainoihin.

Pyydän anteeksi kaikilta nykyäideiltä, jotka kokevat tämän suureksi vääryydeksi esiäitien ja minun ikäluokkani naisten puolesta, jotka vaadimme ja nousimme barrikaadeilla, yleisöpuheilla ja lehtikirjoutuksella muutosta yhdistää työ ja perhe-elämä. Suomessahan naisten työssäkäynti yleistyi 70-luvulla, koska elinkeinoelämä tarvitsi myös naisten työpanosta, kehittyäkseen lähes kehitysmaasta hyvinvointivaltioksi.

Sen ajan äidit ajatteli ja ajateltiin myös tulevia sukupolvia, teillä ja meidän lapsimmilla olevan elämän helpompaa, mitä meillä oli, mutta näköjään oltiin väärässä.

Barrikaadeille noustessamme ajattelimme, ettei pelkän kodinhoitajien varaan voi perheet yhdistää työelämää ja perhettä. Toisin kuin täällä väitetään, ei niitä kodinhoitajia suinkaan riittänyt jokaperheeseen, kun syntyvyys oli suurta ja synnytysikäisiä naisia paljon. Taitaa tälläkin hetkellä suurin ikäluokka olla juuri 1983 syntyneet.

Suuren työn ja pitkän taistelun jälkeen saimme

- jokaiselle lapselle kunnallisen päivähoito-oikeuden, joka tuli asteittain voimaan 80-ja 90-luvulla.

- lapsen kotihoito-oikeuden 3v asti ja jompi kumpi vanhempi voi olla kotona hoitamassa lasta, ettei työsuhdetta voi irtisanoa. Äitiysloma n. 10kk, kun sitä ennen se oli 6kk, joka oli myös äitiysloman pituus ja 70-luvun alussa äitiysloma oli 2-3kk, eikä perhevapaita ollut.

-jompikumpi vanhempi saa palkallista vapaata 1-3pv sairaanhoidon järjestelyä varten

-eläkekertymä myös äitiysloman ajalta, samoin oikeus työpaikan koulutukseen ja terv.hoitoon.

Eka- ja tokaluokkalaisten iltapäiväkerhot ja oikeus välipalaan. Jne.

Yhteiskunnallisesti nämä lapsiperheen edut maksavat moninverroin enemmän, kuin ennen 80-90-luvun kodinhoitajien palkat.

Nyt työstetään oikeistohallitusta, käykää nuoret perheet barrikaadeille ja vaatikaa niitä kodinhoitajia takaisin ja romuttakaa esiäitienne työt. Se varmasti Kokoomukselle ja äärioikeistolle sopii.

Siitä vain kansanaloitetta tekemään. Valta on teillä.

Vierailija
1229/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh-huh, - jos on totta.

Valitettavasti on totta.

Anoppi vaati myös ruokakaupassa, että hänelle pitää laittaa tarjoustuotteet sivuun, koska hän ei välttämättä ehdi aamulla kauppaan. Ja kyllä kuule kauppias laittoi, että silleen.

Ja siis pitää aina laittaa ne tarjoustuotteet sivuun anoppia varten ympäri vuoden, koska hän kuulemma kantaa kauppaan niin paljon rahaa, että syytä on.

Vierailija
1230/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään väsymykseen anneta mitään todellista apua.

Vierailija
1231/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä on kyllä totuus takana. Äitini, jo 80v jaksaa aina lämmöllä muistella että silloin kun sisarusteni kanssa olimme pieniä 80-luvulla oli aina tarjolla kotiapulaisia ja kunnalta sai lapsenhoitoapua, jos oli vaikka lapsi kipeänä. Molemmat vanhemmat oli perus duunareita, mutta perheellä oli varaa palkata kotiapulainen kotiin lähettämään meitä kouluun, siivoilemaan ja laittamaan ruokaa kun tulimme/he hakivat meitä päiväkodista/koulusta ja vanhemmat oli töissä.

Itse sain lapseni 2010 ja 2012 eikä kyllä kukaan (edes sukulainen) auttanut missään eikä todellakaan ollut varaa edes ajatella apua kotiin. Molemmat vanhemmat olemme korkeakoulutettuja ja ok töissä, mutta ei meillä ole sellaiseen varaa. Alusta asti oli tiedossa, että itse on pärjättävä, joten sinnillä selvittiin, mutta olihan se kieltämättä rankkaa kahdenkin aikuisen perheessä, jossa kolme lasta.

Vierailija
1232/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?

Mikä sen nukkumisen estää? Itse en keksi, 3 lasta ollut ja itse hoitanut lapset, tehnyt kotona ansiotyötä ja taloudenhoidon

Mikä estää nukkumisen? Oletko idiootti?

Annan vihjeen, se liittyy huutavaan lapseen joka herättää tunnin välein.

Ei yksikään vauva pysty elämään nukkumatta ja mitä pienempi vauva, sen enemmän tarvitsee unta ja silloin äiti nukkuu lapsentahtisesti.

Jos vanhempia sisaruksia, he ovat päiväkodissa ja isä huolehtii päiväkotiin viennit ja tuonnin.

Perheessä lasketaan siivoustasoa ja tarvittaessa eletään eineksillä ja se aika kun kestää vain muutaman vuoden.

Näin meillä tehtiin, kun syntyi pahasti allerginen vauva ja nukkui todella heikosti.

Ja kun äitinä olin kotona, nukkuin silloin kun vauva nukkui, enkä katsonut kelloa.

Ja yleensä jos pieni vauva, eikö silloin lapsen isä ole elämässä? Miksi ei esim. vuoro viikonloppuja voi toinen ottaa lapsista vastuuta ja toinen nukkua.

Niin, vuodesta 2019 on saanut viedä muut lapset päiväkotiin ja nukkua vauvan kanssa kotona

Kun mun vauva oli pieni niin esikoinen oli kotona eikä naapurin lasten ovikellon soittelun takia ollut mitään päiväuniaikaa.

Lapset oli hoidettava myös influenssassa ja nor-viruksessa.

Minä en kyllä hoitanut lastani influenssassa. En tiedä miten se olsii teholta onnistunutkaan.

Vierailija
1233/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen nukkumisen estää? Itse en keksi, 3 lasta ollut ja itse hoitanut lapset, tehnyt kotona ansiotyötä ja taloudenhoidon

Ei yksikään vauva pysty elämään nukkumatta ja mitä pienempi vauva, sen enemmän tarvitsee unta ja silloin äiti nukkuu lapsentahtisesti.

Jos vanhempia sisaruksia, he ovat päiväkodissa ja isä huolehtii päiväkotiin viennit ja tuonnin.

Perheessä lasketaan siivoustasoa ja tarvittaessa eletään eineksillä ja se aika kun kestää vain muutaman vuoden.

Näin meillä tehtiin, kun syntyi pahasti allerginen vauva ja nukkui todella heikosti.

Ja kun äitinä olin kotona, nukkuin silloin kun vauva nukkui, enkä katsonut kelloa.

Ja yleensä jos pieni vauva, eikö silloin lapsen isä ole elämässä? Miksi ei esim. vuoro viikonloppuja voi toinen ottaa lapsista vastuuta ja toinen nukkua.

Niin, vuodesta 2019 on saanut viedä muut lapset päiväkotiin ja nukkua vauvan kanssa kotona

Kun mun vauva oli pieni niin esikoinen oli kotona eikä naapurin lasten ovikellon soittelun takia ollut mitään päiväuniaikaa.

Minä en kyllä hoitanut lastani influenssassa. En tiedä miten se olsii teholta onnistunutkaan.

Minä olen hoitanut lapset 3 kertaa influenssassa, kuume 39-40 viikon verran. Lisäksi olen hoitanut lapset alkavassa keuhkokuumeessa, ja 3 kertaa angiinassa + useampi norovirus.

Vaipanvaihtoalusta lattialle, kun vaihtaa vaippaa ettei lapsi putoa, jos pyörtyy ja liikkuminen konttaamalla.

Vierailija
1234/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tässä on kyllä totuus takana. Äitini, jo 80v jaksaa aina lämmöllä muistella että silloin kun sisarusteni kanssa olimme pieniä 80-luvulla oli aina tarjolla kotiapulaisia ja kunnalta sai lapsenhoitoapua, jos oli vaikka lapsi kipeänä. Molemmat vanhemmat oli perus duunareita, mutta perheellä oli varaa palkata kotiapulainen kotiin lähettämään meitä kouluun, siivoilemaan ja laittamaan ruokaa kun tulimme/he hakivat meitä päiväkodista/koulusta ja vanhemmat oli töissä.

Itse sain lapseni 2010 ja 2012 eikä kyllä kukaan (edes sukulainen) auttanut missään eikä todellakaan ollut varaa edes ajatella apua kotiin. Molemmat vanhemmat olemme korkeakoulutettuja ja ok töissä, mutta ei meillä ole sellaiseen varaa. Alusta asti oli tiedossa, että itse on pärjättävä, joten sinnillä selvittiin, mutta olihan se kieltämättä rankkaa kahdenkin aikuisen perheessä, jossa kolme lasta.

Ei ne maalta tulleet nuoret tytöt kotiapulaisena ilman palkkaa hoitaneet lapsia, vaan helposti meni toisen vanhemman puolet palkasta, kun huomioi palkan sivukulut ja heille piti tarjota asunto, yleensä perheessä annettiin yksi huone tai vuokrattiin asunto ja kotiapulainen oli perheen ruuissa.

Tietysti oli kivaa, jos sattui hyvä kotiapulainen, mutta jos kävi huono tuuri, saattoi varastaa ja tuoda epämääräisiä kavereita kylään. Ja myös silloin huumeet oli jo kuvioissa, sekä alkoholi ja tupakkaa poltettiin sisällä.

Vierailija
1235/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli kodinhoitajia,vielä -90luvulla,kun äiti esim sairastui. Aivan ihania,laittoivat ruuan,ulkoiluttivat lapset.Paljon nopeammin tervehtyi,kun sai apua. Niin nekin palvelut muutettiin. On nykyisinkin kotipalvelua jonkinlaista,ainakin lapsen seuraksi. Taitaa olla maksullista.

Kodinhoitajien virat lakkautettiin suurin osa jo 80-luvulla ja viimeiset 90-luvulla.

Enpä olisi uskonut tätäkään päivää näkeväni, kuinka nykyäidit vaativat kodinhoitajia takaisin ja paluuta entisainoihin.

Pyydän anteeksi kaikilta nykyäideiltä, jotka kokevat tämän suureksi vääryydeksi esiäitien ja minun ikäluokkani naisten puolesta, jotka vaadimme ja nousimme barrikaadeilla, yleisöpuheilla ja lehtikirjoutuksella muutosta yhdistää työ ja perhe-elämä. Suomessahan naisten työssäkäynti yleistyi 70-luvulla, koska elinkeinoelämä tarvitsi myös naisten työpanosta, kehittyäkseen lähes kehitysmaasta hyvinvointivaltioksi.

Sen ajan äidit ajatteli ja ajateltiin myös tulevia sukupolvia, teillä ja meidän lapsimmilla olevan elämän helpompaa, mitä meillä oli, mutta näköjään oltiin väärässä.

Barrikaadeille noustessamme ajattelimme, ettei pelkän kodinhoitajien varaan voi perheet yhdistää työelämää ja perhettä. Toisin kuin täällä väitetään, ei niitä kodinhoitajia suinkaan riittänyt jokaperheeseen, kun syntyvyys oli suurta ja synnytysikäisiä naisia paljon. Taitaa tälläkin hetkellä suurin ikäluokka olla juuri 1983 syntyneet.

- jokaiselle lapselle kunnallisen päivähoito-oikeuden, joka tuli asteittain voimaan 80-ja 90-luvulla.

- lapsen kotihoito-oikeuden 3v asti ja jompi kumpi vanhempi voi olla kotona hoitamassa lasta, ettei työsuhdetta voi irtisanoa. Äitiysloma n. 10kk, kun sitä ennen se oli 6kk, joka oli myös äitiysloman pituus ja 70-luvun alussa äitiysloma oli 2-3kk, eikä perhevapaita ollut.

-jompikumpi vanhempi saa palkallista vapaata 1-3pv sairaanhoidon järjestelyä varten

-eläkekertymä myös äitiysloman ajalta, samoin oikeus työpaikan koulutukseen ja terv.hoitoon.

Yhteiskunnallisesti nämä lapsiperheen edut maksavat moninverroin enemmän, kuin ennen 80-90-luvun kodinhoitajien palkat.

Nyt työstetään oikeistohallitusta, käykää nuoret perheet barrikaadeille ja vaatikaa niitä kodinhoitajia takaisin ja romuttakaa esiäitienne työt. Se varmasti Kokoomukselle ja äärioikeistolle sopii.

Saat tämän kuulostamaan niin idylliseltä että on suoranainen ihme ettei maa ole täynnä 5-10 lapsen perheitä. Missä vika?

Vierailija
1236/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tullut juhlittua pitkä viikonloppu. Väsyttää. Kodinhoitoa kaipaisi ja minä nukkumista.

Vierailija
1237/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olisi kannattanut varautua paremmin ennen lapsen syntymää. Rakentaa se tukiverkko tai/ja säästää että voi palkata jonkun auttamaan siivoamisessa ja että saa itse nukkua. Kannattaa myös säästää ja varata aikaa niin, että on lapdenvahti kun haluaa viettää puolison kanssa aikaa kahdestaan. Isoin asia on vaatia puolisoa osallistumaan myös esim. töiden jälkeen.

Äidit laittavat nykyään myös oletukset äitiydestä liian korkealle. Se on ihan ok, että kämppä tai oma naama ei ole aina 100% siisti ja huoliteltu. Monet äidit uuvuttavat itse itsensä kun yrittävät postata faceen ja instagramiin täydellistä perhe-elämää.

Minä luulin, että minulla tulee olemaan tukiverkko, mutta itsestäni riippumattomista syistä menetin sen yllättäen.

Olen yrittänyt rakentaa uutta tukiverkkoa jo pari vuotta ja se on osoittautunut mahdottomaksi. Pyysin neuvolastakin neuvoja miten se rakennetaan tyhjästä. Terkkari sanoi suoraan, että eihän sellaista käytännössä kukaan pysty rakentamaan.

Me ollaan rakennettu meidän tukiverkko. On aktiivisesti tutustuttu ihmisiin ympärillämme ja sekä tarjottu että pyydetty apua. On koottu päiväkodin lasten vanhempien yhteystietolistaa ja perustettu whatsapp-ketjua ja fb-ryhmää. Menty vauvakerhoon, muskariin, vanhempainiltaan, leikkipuistoon, kirjastoon, kerrostalon pihalle ja avattu suu. On ehdotettu leikkitreffejä ensin yhdessä, sitten puolin ja toisin ilman vanhempia. Ehdotettu esim. naapureille että voidaan hakea heidän lapsensa päivähoidosta samalla kuin oma jne. Siitä se pikkuhiljaa kasvaa. Toki pitää olla energiaa ja uskallusta rakentaa tällaista.

Lisäksi ostetaan siivousapua.

Silloin kun lapset olivat pieniä, yritin kaikkea tuota. Lopputulos: ei tukiverkkoa. 

Ootko saanut kiinni, mikä siinä mätti? Uskalsitko pyytää apua, kun tarvitsitte? Usein nimittäin ei uskalleta, odotetaan että muut jotenkin maagisesti tajuaa. Pitää uskaltaa olla avoin ja heikko, pyytää apua ja ottaa se vastaan. Ja tietysti itse olla parempina aikoina muille avuksi.

Tukiverkon rakentaminen ei ole helppoa, mutta ei se nyt mahdotontakaan ole. Meitä, joille sillä itse rakennetulla tukiverkolla on tarve kun sukulaisia ei ole tai ei ole lähellä, on kuitenkin aika paljon. Tehtävänä on vaan löytää ne, joiden kanssa tarpeet kohtaa ja joiden kanssa tulee mielellään toimeen.

Vierailija
1238/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat tämän kuulostamaan niin idylliseltä että on suoranainen ihme ettei maa ole täynnä 5-10 lapsen perheitä. Missä vika?

Ehkä se tärkein jäi kuitenkin toteuttamatta, jolle ehkä nykyisin jossakin perheissä olisi käyttöä. kun uudistuksen vastustus oli muutenkin suurta, erityisesti miehiltä.

Siihen aikaan Suomi on rähmällään Venäjään, silloiseen Neuvostoliittoon, siellä tehtiin joku uudistus ja kun äiti oli synnyttänyt sairaalassa, hän jätti vauvan sairaalaan, josta siirrettiin johonkin laitokseen ja vanhemmat saivat jatkaa normaalia elämää, käydä töissä ja jatkaa ideologiaansa ja vauva/lapsi vieraili perheessä vanhempien niin halutessa vain viikonloppuisin ja lomien aikana.

Malli kopiointiin myös Romaaniaan ja otettiin laajasti käyttöön.

Mutta Suomessa malli sai äideiltä täystyrmäyksen ja äidit halusivat kasvattaa ja hoitaa lapsensa itse, eikä yhteiskunnan.

Vierailija
1239/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hoitanut lapset 3 kertaa influenssassa, kuume 39-40 viikon verran. Lisäksi olen hoitanut lapset alkavassa keuhkokuumeessa, ja 3 kertaa angiinassa + useampi norovirus.

Vaipanvaihtoalusta lattialle, kun vaihtaa vaippaa ettei lapsi putoa, jos pyörtyy ja liikkuminen konttaamalla.

Ai teholta, kuten kommentoija, jolle vastasit??

Vierailija
1240/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai teholta, kuten kommentoija, jolle vastasit??

Voi luoja, että olet ilkeä.

Ja te muut ette jaksa lapsianne hoitaa edes terveenä tai siivota kotia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme