Ihmettelen erään tuttavani vhh-ruokavaliota
Vetää kauheasti punaista lihaa ja vain vähän kasviksia. Valittelee myös jatkuvasti ummetusta. Tämäkö sitten on terveellinen ruokavalio?
Kommentit (8)
Outoja ovat ihmiset, jotka valittelevat ummetuksesta tuttaville. Minä koen tuollaiset asiat aika henkilökohtaisina, enkä kyllä haluaisi puolituttujen suolentoiminnasta kuulla yhtään mitään.
Onhan tuo vähähiilihydraattinen mutta ei järkevä. VHH:lla voi syödä ihan järkevästikin nimenomaan paljon kasviksia yms.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo vähähiilihydraattinen mutta ei järkevä. VHH:lla voi syödä ihan järkevästikin nimenomaan paljon kasviksia yms.
Paljon kasviksia nimenomaan on järkevä ruokavalio, mutta vähähiilihydraattinen se ei ole, koska kasviksissahan niitä hiilareita nimenomaan on. Niin kuin pitääkin, sillä niitä tarvitaan.
Jos on turpoavaa sorttia tai kärsii vaikka ibs:stä, niin turhien ja ylimääräisten hiilaireitten poisjättäminen keventää oloa ja vie tuvotusta pois. Olen pitänyt jo useamman 3kk kuurin ilman pastaa, riisiä, perunaa ja leipää ja herkkuja. Olo on ollut parempi ja kevyempi. Aamupuuroa olen syönyt aina ja jos leipää on tehnyt mieli niin hapankorpun päälle saa leivänpäälliset.
Ihan kaikkea hiilaria en ole yrittänytkään jättää. Turhat kuitenkin pois.
Eihän tuo ole vhh. Nimenomaan oikeaoppisella vhh:lla syödään paljon kasviksia. Ja vhh:ta on useista tasoja, minulla on 50- 100 gr hiilareita päivässä. Enkä syö punaista lihaa, kanaa ja kalaa enkä myöskään voita tai kovia rasvoja.
Välttelen sokeria, vehnää, perunaa ja pastaa ja riisiä.
Vaikka sokeri on hiilihydraatti niin kaikki hiilihydraatit eivät ole samanarvoisia sokereita. Vatsa tarvitsee toimiakseen myös bulkkia eli kuituja ja vettä. Jos ruuassa suhteet ovat pielessä, liikaa proteiinia, liikaa rasvaa ja liian vähän kuitupitoista hiilihydraattia vatsan toiminta hidastuu ja sitten suolen toiminta hidastuu ja päädytään ummetukseen.
Ei tuo ap:n mainitsema ruokavalio ole vhh-ruokavalio. Vhh:ssa syödään paljon kasviksia eikä lihaa syödä sen enempää kuin ns. normiruokavaliolla.
Ruokavaliota on turha vaivoista syyttää, jos sitä ei edes osaa noudattaa.
Tosin taitaa aloitus olla pelkkää provoilua, mutta tulihan vastattua.
Ei todellakaan ole. Mutta eihän vhh olekaan terveellinen, sillä vain laihtuu nopeasti. Vastaavasti kilot tulevat sillä takaisin tehokkaammin kuin millään muulla ruokavaliolla.