Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 66-vuotias. Miksi lukeudun keinutuolimummoksi, joka ei muka pysy mukana asioissa

Nissette
16.05.2023 |

Esim aina kysellään varovasti, käytänkö nettiä, onko sähköpostitunnuksia, entä verkkopankkia? Ollaan tarjoamassa mielellään puhelinsoittoa ja vaihtoehtoisia tapoja hoitaa jokin asia. Mulla on ollut himassa laajakaista nyt 22 vuotta, käytän 5G-puhelinta ja pysyn hyvin kyydissä.
Ihmiset tuntuvat ajattelevan, että minun pitäisi keinutella keinutuolissa, kutoa sukkaa ja hyräillä vapisevalla äänellä vanhoja iskelmiä tai veisata virsiä.
Ällöttää tuo stereotyypitys. Me ei kaikki olla omien mummojemme kaltaisia! Jotkut pysyy kehityksen kyydissäkin. Tunnen ihmisiä, jotka ovat minus 10 vuotta nuorempia, mutta eivät köytä jostain syystä tietotekniikkaa. En tiedä miksi. Pelottaako se?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse lukeutua sellaiseksi. 75+ ikäiset käyttävät myös nettiä ja puhelinta. Tai muuten elämä toimii. Harmi että osa luulee jotain ja kyselee.

Vierailija
2/12 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on taipumus tyypitellä milloin iän, milloin jonkun muun ominaisuuden perusteella. Itse en noteraa sellaisten ihmisten ajatuksia, jotka eivät kykene tätä tyypittelyä pidemmälle ajattelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihmiset ei ole oikein kärryillä siitä miten hyvin iso osa yli kuuskymppisistä on ihan normaaleja elektroniikan kanssa. Varmaan kun muistavat omat isovanhempansa 20-30 vuotta sitten jotka ei ehkä näitä laitteita halunneet tai osanneet käyttää.

Omat isovanhempani ovat/olisivat melkein 30v sinua vanhempia ja heistä yksi käytti eläessään sujuvasti verkkopankkia ja skypetteli ulkomaille tuttavilleen, ja toinen ei olisi millään hankkinut edes kännykkää ennen kuin lankapuhelin lakkasi toimimasta.

Vierailija
4/12 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taksissa kuski kysyi onko kaupunkikorttia. Olen 64v. työssäkäyvä.

Mitä väliä noista oletuksista, eletään vain ja ihmetellään kuinka nuoret kuvittelee heitä vanhempia ihmisiä jotenkin vajaiksi.

Tätähän se on jokaisen sukupolven kohdalla.

Vierailija
5/12 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdasmieliset ihmiset, jotka elävät itse jossain pikku lokerossa, harrastavat näitä stereotypioita. Syytön sinä, aloittaja, siihen olet, jos heidän lähipiirin eläkeikäiset ovat avuttomia ja varhain rapistuneita.

Mun lapseni 97 v isomummi puhuu sujuvasti skypepuheluita. Hän lukee puhelimensa whatsappviestit, mutta soittelee mieluummin takaisin päin, kun tekstaaminen puhelimella on sen verran hankalaa. Wa on tärkeä lastenlasten laittamien kuvien vuoksi. Päivittäin käytössä.

Vierailija
6/12 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläpä sitten lukeudu

Miten et tuon ikäisenä osaa äidinkieltäsi?

Vierailija
7/12 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmillakin on käytössä mobiilisovellukset, maksetaan laskut sormenjäljellä jne.. tietokone ollut vsta 1999, joka tosin muuttanut muotoaan ajan myötä.

Voidaan käyttää Skypeä, tilataan netistä mitä tarvitaan jne.. ens vuonna ikää 79v.

Vierailija
8/12 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat ovat muuttuneet. Harva eläkeläinen nettiä 90-luvulla käytti, mutta tänä päivänä suurin osa, kun ovat ehtineet jo 30 vuotta harjoitella. Oma äitini on yli 80-vuotias ja vaikka hän osaa käyttää nettiä ja älypuhelinta, on käyttö kankeaa ja pelkää tekevänsä virheitä.

Vierailija
9/12 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki nuoretkaan halua ladata mitään appeja tai hoitaa asioitaan verkossa. Asiakaspalvelijat tietävät tämän.

On pitkälle yksilöllistä, miten nopeasti ja hyvin ihminen jaksaa omaksua uudistuksia. Onko kiinnostunut niistä vai ei.

Mutta se voi riippua myös kyvyistä ja kyvyt taas sairauksistakin.

Olen vielä työelämässä, missä pitää omaksua uutta tietoa tavallaan koko ajan, enkä aina kovin hyvin jaksa vapaa-aikana omaksua kaikkea uutta.

Vierailija
10/12 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa, että se sukupolvi, jota nykyiset nuoret haukkuu typeriksi, ovat omassa elämässään kokeneet suuren muutoksen tietotekniikassa. Heidän elämäänsä on kuuluneet televison tuleminen, puhelimen yleistyminen joka talouteen, väritelkkarin tuleminen, kelanauhurit, c-kasetit, vhs-nauhurit ym. ym. mistä nykyinen nuori ei tiedä mitään.

Aika aikaa kutakin ja tulevat nuoret haukkuu nykyisiä aikuisia sitten kun he ovat vanhoja.

Näin se elämä kulkee ja on aina kulkenut.

Vierailija
11/12 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-vuotias ja asiantuntija-ammattinikin vuoksi luonnollisesti osaan käyttää tietotekniikkaa tarpeen ja kiinnostuksen mukaisessa laajuudessa.

Huomaan, että iän myötä olen alkanut epäillä noin 20-30 -vuotiaiden kohdalla sekä puheen että kirjoitetun tekstin ymmärtämistä heidän liiallisen digitaalisessa maailmassa elämisensä aiheuttamien keskittymisvaikeuksien vuoksi. Kuten aloittaja kertoi kokemuksestaan, että häneltä iän vuoksi varmistellaan digitaitoja, minä saatan varmistella vaikka mitä, jos toinen henkilö ei vastaa kokonaisilla lauseilla tai vaikuttaa pudonneen aiheesta liian monta lausetta samassa yhteydessä kuultuaan. Tämä on siis totta, ei kiukuttelua tai ilkeilyä.

Vierailija
12/12 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-vuotias ja asiantuntija-ammattinikin vuoksi luonnollisesti osaan käyttää tietotekniikkaa tarpeen ja kiinnostuksen mukaisessa laajuudessa.

Huomaan, että iän myötä olen alkanut epäillä noin 20-30 -vuotiaiden kohdalla sekä puheen että kirjoitetun tekstin ymmärtämistä heidän liiallisen digitaalisessa maailmassa elämisensä aiheuttamien keskittymisvaikeuksien vuoksi. Kuten aloittaja kertoi kokemuksestaan, että häneltä iän vuoksi varmistellaan digitaitoja, minä saatan varmistella vaikka mitä, jos toinen henkilö ei vastaa kokonaisilla lauseilla tai vaikuttaa pudonneen aiheesta liian monta lausetta samassa yhteydessä kuultuaan. Tämä on siis totta, ei kiukuttelua tai ilkeilyä.

Olet oikeassa. Tämä kirjoitustaidon puute tai huolimattomuus lisääntyy, koska toimittajatkin kirjoittavat huonosti ja jättävät predikaatteja pois ja kirjoittavat väärässä aikamuodossa ym.

Lukemalla pitäisi oppia, mutta jos teksti on huonoa, niin mahdotontahan se on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi