Hei Raskaana olevat/olleet!
Olen tällä hetkellä viidennellä viikolla raskaana(4+5) ja olo on suurimmalta osaksi aika normaali, mitä nyt pientä alavatsan vihlomista on silloin tällöin ollut. Olenkin miettinyt, että pitäiskö olla huolissaan kun ei mitään sen kummempia oireita, pahoinvointia tms ole vielä ollut. Halusinkin kysyä, missä vaiheessa teillä muilla on alkanut "kunnon" raskausoireet?
Kommentit (20)
Ei ollut muuta kun noilla viikoilla alavatsan vihlomista. Pahoinvointia ei koskaan tullut.
Olen 10-viikolla menossa ja lähes ainoa oire on väsymys. Pienen pientä vatsan nipistelyä on ollut lisäksi.
En huolestuisi. Jos olisi kysymys jostain vakavammasta (esim. Kohdun ulkopuolinen raskaus tai tuulimunaraskaus) joka antaa positiivisuuden raskaustestiin, niin kivut kovenisivat ja olisivat jatkuvat sekä niin kovat, että harva kestäisi, lisäksi kipu vetäisi jalkoihin päin. Pidä kiinni sovituista tsekkauksista ja käy ultrassa kun kutsu tulee. Suomessa pidetään hyvää huolta raskaana olevista, satunnaisista, em erehdyksiä lukuun ottamatta.
Ei välttämättä tule mitään oireita vielä pitkään aikaan. Jos on helppo ja vaivaton raskaus, niin ei välttämättä tietäisi raskaana olevansakaan ellei maha kasvaisi ja vauvan liikkeeitä tuntuisi.
Ei mullakaan tossa vaiheessa ollut muuta kuin pieniä nivuskipuja, vähän kuin olis joku venähdys ollut. Pahoinvointia ei juurikaan ollut, sekin vähän mitä oli alkoi selkeästi myöhemmässä vaiheessa.
Mulla on kaksi lasta ja kummastakin alkanut raskausoireet noin 7-8 viikon kohdalla. Monella ystävälläni ei ole ollut ollenkaan raskausoireita ja sekin on normaalia! Joten sinuna en olisi huolissaan. Jos tulee kovia vatsakipuja tai runsasta verenvuotoa niin sitten täytyy olla yhteydessä lääkäriin, vatsan ja alaselän juiliminen alkuraskaudessa on yleistä.
Mulla ei ollut muita raskausoireita, kuin yölliset suonenvedot ja ne alko joskus puolivälissä raskautta.
Minä tein raskaustestin kun menkat oli 2 vk myöhässä eli rvk 6. Mitään oireita ei ollut ennen kuin pahoinvointi alkoi viikolla 8
Itse en juuri alkuvaiheen pahoinvoinnista kärsinyt, mutta loppu aika oli ihan hirveetä.
-todella pahaa hiivatulehdusta ainakin puolet raskaudesta
-suonenvetoja
- matalaa verenpainetta
- ja viimeiseksi vielä raskausmyrkytys joka turvotti palloksi teki olon heikoksi.
Minulla alkoi pahoinvointi joskus viikon 7 kohdalla. Ensimmäisen lapsen kohdalla oli aamupahoinvointia oksenteluineen, toisen lapsen kohdalla aamut oli ok, mutta muuten oli ihan-kohta-tulee-oksennus-tai-ei - olo ympäri vuorokauden.
Mulla tais tulla nännit kipeäksi noin alussa? Erona normi menkkoihin siis se että niissä tulee rinnat kipeäksi, mutta ihan alkuraskaudessa nännit vaan.
Pahoinvointi tais alkaa sit aina pian sen jälkeen, olisko ollut jo viikolla 5? en oksentanut, mutta kaikki outo etoi, esim. lumiset rakennukset? Mä luulin että raskaana ollessa ruoka tms tekee sen pahan olon, mutta ehei, kaikkea outoa.
Minulla ensimmäinen oire kummassakin raskaudessa oli vatsan kasvu. Tai no ehkä rinnat oli vähän aristavat jo vähän aiemmin.
Rv7 alkoi pahoinvointi. En oksentanut, mutta ajatus ruoasta yökötti. Olo helpottui rv12 alkaen.
Nyt olen rv32+4 ja aivan järkyttävät kivut nivusissa ja jalkapohjissa!!! Tukivyö on tulossa ja siippa on pakotettu työpäivien jälkeen hieromaan jalkapohjia. Jos ei muista juoda riittävästi saan kamalia suonenvetoja öisin.
Saa nähdä mitä tästä vielä tulee 😬
Nännit kipeät ihan alussa. Pahoinvointi alkoi rv7 ja teki niin pahaa että sain lääkkeet. Pahoinvointi kesti rv16 asti ja yhtenä päivänä loppui kuin seinään.
Pahoinvointi oli pahimmillaan rv 12-16. En oksentanut mutta etoi kaikki. Kipuja tuli jossain 22-26. Sen jälkeen oli vaan maha edessä.
Mulla tais noilla viikoilla olla ainut poikkeuksellinen oire päivän kestänyt alaselän kipu. Normaalisti ei ikinä selkä kipeä. Viikolla 7 taisi alkaa pahoinvointi ja se kesti sen ekan 3 kk. Menkkamaisia kipuja aina välillä, mutta ilman sitä pahoinvointia ei muita oireita mistä olisi voinut raskauteen liittää.
Mun ainoat oireet (turvotus ja puutuminen toisinaan) alkoi vasta vikalla kolmanneksella, toki vatsa vähän kasvoi aiemmin. Kuulostaa täysin normaalilta siis...
Itsellä oli pientä juilimista alussa, ei juurikaan pahoinvointia tms... hyvin helpolla pääsin, eli sanoisin, että on normaalia