Rehtorikokemuksia?
Taas on yksi lukuvuosi lopuillaan, ja niin olen minäkin. Kyllähän oppilaiden kanssa pärjää, mutta rehtorimme vuodesta toiseen jatkama kyykyttämiseni on saanut mittani täyttymään. Kehityskeskustelussa ilmoitti jälleen kerran, että saan ylitunteja vähemmän kuin samaa oppiainetta opettavat kollegani. Mitään järkevää perustelua en saanut, vaan ihme väistelyä. Enempää en uskaltanut tivata, sillä herran huulet kiristyivät jo uhkaavasti. Kiinnostaisi tietää, onko sama meininki muissa yläkouluissa vai jaetaanko työtehtävät viivoittimella tasan?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä aineryhmät sopivat tuntijaoista keskenään. Ilmoitetaan vain rehtorille kuinka monta tuntia kukin haluaa, ja hän tekee lukkarit. Ei tule moisia ongelmia, paitsi ehkä kollegojen kanssa. Mutta meillä ainakin on ihan liikaa ylitunteja jaossa, niukkuusongelmaa ei ainakaan ole.
Kuulostaa reilulle meiningille. Osoittaa, että rehtori on sinut johtamisensa kanssa, kun antaa noin paljon päätäntävaltaa alaisilleen. Onko muissa kouluissa sama käytäntö?
Ei meillä kyllä noin. Lisätunneillahan sitä just rahaa tehdään eikä reksi kyllä antaisi meillä päätettäväksi mitään mikä vähääkään liittyy rahaan.
Itse olen huomannut, että ei niitä ylitunteja hyvin tehdyllä työllä saa. Ärsyttää katsoa vierestä, kun ovenkahvapedagogit vetää ylitunteja ja itselläni vain opetusvelvollisuuden mukaiset. Ei sillä, että ei töitä riittäisi, mutta mielestäni rehtorin tulisi myös valvoa, että opetus on laadukasta. Pitäisi varmaan hankkia päältä ajettava ruohonleikkuri tai moottorisaha, jotta olisi rehtorin kanssa jotain keskusteltavaa ja voisi ehkä sitten saada ylitunteja.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta jossain koulussa vielä siis tapellaan tunneista?
Meillä on ollut vuosia toisinpäin, kukaan ei suostuisi ottamaan yhtään ylitunteja. Sen sijaan osa-aikaiselle siirtyy yksi jos toinenkin, myös ne nuoret opet. Luokanohjaaja on ihan vihoviimeinen, siinä moni jo kiristää irtisanoutumisella, jos uhkaa joutua täysipäiväisen kotouttajapoliisisossun hommiin siihen oman opetustyön lisäksi.
Itse totesin jo vuosia sitten, ettei yksikään ylitunti ole sen aiheuttaman kuormituksen arvoinen.
t. Väsynyt ope
Joo, luokanohjaaja on tämän yhteiskunnan paskakuski numero 1!
Biologian lehtori kirjoitti:
Itse olen huomannut, että ei niitä ylitunteja hyvin tehdyllä työllä saa. Ärsyttää katsoa vierestä, kun ovenkahvapedagogit vetää ylitunteja ja itselläni vain opetusvelvollisuuden mukaiset. Ei sillä, että ei töitä riittäisi, mutta mielestäni rehtorin tulisi myös valvoa, että opetus on laadukasta. Pitäisi varmaan hankkia päältä ajettava ruohonleikkuri tai moottorisaha, jotta olisi rehtorin kanssa jotain keskusteltavaa ja voisi ehkä sitten saada ylitunteja.
Allekirjoitan tämän täysin. Kyllä se työmotivaatiota syö, kun hyvin tehdyllä työllä ei lisätunteja tipu, mutta jos juttelet mukavia rehtorin kanssa, niin johan alkaa tapahtua. Ihan sama, mitä mukavia juttelevan tunneilla tapahtuu vai tapahtuuko mitään. Joku mainitsi sanan alaistaidot. Tätäkö niiden tarvii olla? Hui hai osaamiselle ja työkokemukselle!
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihtaisin työpaikkaa. En jaksaisi katsella tuollaista esimiestä. Opettajista on pulaa, joten uutta kohti! Hyviä opettajia tarvitaan ja OIKEA rehtori arvostaa ammattitaitoasi. Tsemppiä!
Olen vahvasti sitä mieltä et huono johtaja pilaa koko koulun yhteishengen ja se vaikuttaa lapsiin ja nuoriin.Ne opet jää jotka p....... piittaa muista kuin omasta nenusta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut vuosia toisinpäin, kukaan ei suostuisi ottamaan yhtään ylitunteja. Sen sijaan osa-aikaiselle siirtyy yksi jos toinenkin, myös ne nuoret opet. Luokanohjaaja on ihan vihoviimeinen, siinä moni jo kiristää irtisanoutumisella, jos uhkaa joutua täysipäiväisen kotouttajapoliisisossun hommiin siihen oman opetustyön lisäksi.
Itse totesin jo vuosia sitten, ettei yksikään ylitunti ole sen aiheuttaman kuormituksen arvoinen.
t. Väsynyt ope
Sama täällä. Mieluummin laiha tilipussi kuin kauhea stressi ja työmäärä. Palkatkoon rehtori lisää väkeä, mutta ei kiitos ylitunneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihtaisin työpaikkaa. En jaksaisi katsella tuollaista esimiestä. Opettajista on pulaa, joten uutta kohti! Hyviä opettajia tarvitaan ja OIKEA rehtori arvostaa ammattitaitoasi. Tsemppiä!
Olen vahvasti sitä mieltä et huono johtaja pilaa koko koulun yhteishengen ja se vaikuttaa lapsiin ja nuoriin.Ne opet jää jotka p....... piittaa muista kuin omasta nenusta.
Meillä sanotaan aina, että parhaimmat lähtee. Mitähän pitäisi sitten ajatella itsestä ja rehtorista, joka nyt ei ainakaan lähde?😂
Asiaa sivuten: Ei ole tullut eteen naista joka ois sanonut sängyssä: Kutsu mua rehtoriksi!
Meidän lasten koulussa on kolme rehtoria ja kaikki on naisia joten mikä mättää?
Rehtori vastaa mm. siitä, että kokonaistyömäärä ei ole kenenkään kohdalla liian kuormittava. Toisilla on suuremmat voimavarat kuin toisilla. Oletko antanut ymmärtää olevasi väsynyt tai muuten vaan oleskellut naama norsunvitulla?
Vierailija kirjoitti:
Rehtori vastaa mm. siitä, että kokonaistyömäärä ei ole kenenkään kohdalla liian kuormittava. Toisilla on suuremmat voimavarat kuin toisilla. Oletko antanut ymmärtää olevasi väsynyt tai muuten vaan oleskellut naama norsunvitulla?
En ole valittanut väsymystä (enkä tietääkseni näytä siltä) ja viimeksi olin sairauslomalla koronan takia puolitoista vuotta sitten. Nuo voisivat olla toki mahdollisia ja ymmärrettäviä syitä työmäärän rajaamiseen, mutta eivät kyllä toteudu kohdallani. Naama on ollut ihan perus, ei norsunvittuna. Jopa nauran välillä ja on tosi hyvät välit kollegoihin. Joku arveli, että en ole hyvä tiimityössä tai leveilen papereillani tms. Esim. työkokemukseni ja paperini ovat vain minun ja esimiehen tiedossa, ei puheissani työyhteisössä. Mainitsin ne tuolla ketjussa, koska joku pohti pätevyyttäni, mikä on ihan looginen arvelu. Toki rehtori antaisi pätevämmälle enemmän tunteja, niin minäkin tekisin. Aloitin tämän ketjun, koska huvitti tietää, onko muilla samantapaisia kokemuksia ja mitä syitä muilla voisi olla epätasa-arvoiseen tuntijakoon. Ap.
Ei oo helppoa olla rehtori. Aina joku valittaa teitpä niin tai näin. Omilta kouluajoilta muistan lempeän rehtorin ja paljon vihaisia akkoja opettajana ja hissukoita miehiä. Johdappa siinä sitten että kaikki olis tyytyväisiä. Ei oo rehtoreilla myöskään opettajien lomia. Turhaa narinaa. Keskittykää työhön se aika mikä töitä.
Ei se lähteminen virkapaikasta noin vain onnistu. Työmatka saattaa venyä vaihdon takia ja sijaisuuksia vain tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei se lähteminen virkapaikasta noin vain onnistu. Työmatka saattaa venyä vaihdon takia ja sijaisuuksia vain tarjolla.
Aivan. Ja oppilaat ovat jo tuttuja ja kollegat kivoja, mutta rehtorin toiminta rassaa. Siinä sitten tasapainottelee, lähteäkö vaiko ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Ja oppilaat ovat jo tuttuja ja kollegat kivoja, mutta rehtorin toiminta rassaa. Siinä sitten tasapainottelee, lähteäkö vaiko ei.
Tämän takia moni jatkaa huononkin rehtorin alaisuudessa ja rehtorit tietävät sen. Reksi voi jatkaa vanhaan malliin tuntijakojaan tai muiden lisätehtävien jakoa.
Ai että huonoon yhteisöön jääjät ovat syyllisiä huonoon johtamiseen. Huh huh. Nyt on rajat pahasti hakusessa, eikä jokainen ole vastuussa vain omista toimistaan. Se, että sattuu joutumaan huonoon yhteisöön, ei ole open vika. Se on tragedia. On myös kuormittavaa vaihtaa paikkaa ja kun ei se aina vaihtamalla myöskään parane. Monta koulua kolunneena olen oppinut, että pitää vain keksiä tavat, joilla selviytyy, eikä antaa huonon työyhteisön antaa vaikuttaa omaan työhönsä ja oppilaisiin.
Hattu nousee opettajille jotka tuotte julki koulun epäkohtia, varsinkin näitä jotka johtuu huonosta johtajasta.
Huoli nousee siitä että rehtorille ei uskalleta puhua epäkohdista.
Harmittaa hyvien opettajien lähdöt koska se on aina pois lapsilta, rehtorin lähtö ei täällä jäis harmittaan.
Rehtoreilla on paljon valtaa: rekrytoinnissa, tuntien jaossa, määrärahojen jaossa oppiaineittain, lisätehtävien jaossa jne. Jotkut rehtorit jakavat herkällä kädellä jopa kirjallisia varoituksia, joista ei voi valittaa. Jos et ole rehtorin mieleen, hän voi järjestää sinulle kusiset oltavat: ylitunnit otetaan pois, jolloin palkka voi notkahtaa satoja euroja alaspäin, et saa vaativiin ryhmiin avustajaa jne. Itselle ei ole vielä näin käynyt, mutta sivusta olen seurannut, miten huolella rehtori näyttää kaapin paikkaa opelle, joka kerran uskalsi kysyä kiusallisen kysymyksen (asiallinen kysymys) koulun käytänteistä opekokouksessa. Virhe! Itse pidän suuni nyt vielä tiukemmin supussa. On lapset elätettävänä.
Jo pitkään opettajana ja muinoin rehtorinakin toimineena (peruskoulu ja lukio) olen nähnyt ja kokenut monenlaisia rehtoreita. Ja täytyy sanoa, että huonompaan suuntaan on menty.
Miksiköhän!
Koko rehtori-paketin muuttuminen on tapahtunut viime vuosikymmenien aikana. Aikoinaan rehtoreilla piti olla vankka opettaja-kokemus ja vasta sitten rehtoriksi, jolloin hän tiesi millainen on opettajan (ja oppilaan ja koko koulun) arkipäivä. Nykyisin on rehtoreita, joilla voi olla takana vain muutama vuosi opettajuutta ja sitten suoraan rehtoriksi - muun kouluväen esimieheksi jo nuorella iällä!
Ei ihme, että "kus..." nousee hattuun, eli se kuuluisa rehtorin direktio-oikeus, jolla huono rehtori valtaansa käyttää: suosii suosikkejaan ja alistaa monin tavoin ei-suosikkeja.
Mitä keinoja huonolla rehtorilla sitten on: juuri tuo yllämainittu lisäoppituntien antaminen esimerkiksi toiselle opettajalle, jolla on jo paljon oppitunteja (paljon yli opetusvelvollisuuden). Tiettyjen opettajien "kyttääminen" jatkuvasti ja tiettyjen opettajien selkeiden virheiden ohittaminen; "läpi sormien katsominen": esimerkiksi huono rehtori sallii suosikki-opettajiensa myöhästellä usein oppitunneiltaan , jopa oppituntien unohtamiset. Ei huomio oppilaiden tai heidän huoltajiensa valituksia näistä tietyistä opettajista. Huono rehtori tekee suosikki-opettajilleen tiiviitä työjärjestyksiä (= ne kuuluisat opettajien lyhyet työpäivät). Ei huomioi eikä edes tervehdi näitä "paaria-luokan" opettajia, jne. Löytyisi lisää ja paljon erilaisia esimerkkejä huonosta johtamisesta ja rehtorisuudesta.
Entäpä se kuuluisa pedagoginen johtajuus! Heh heh; sen päivän, kun näkis, jolloin löytyisi tähän kykenevä rehtori. Rehtori, joka osaisi viedä kouluaan eteenpäin itse esimerkillisesti, pedagogisesti oikein halliten hyvin niin oppilaitoksensa joka sektorin opetustaidollisesti ja käytännön tasonkin.
Jatkuu:
Eikä ihme: "muinoin (reilusti yli 20 vuotta sitten) rehtorin piti osata tehdä käsin esimerkiksi oppilaiden lukujärjestykset ja opettajien työjärjestykset, välituntien valvontalistat, aamunavauslistat, jne. Nykyisin useimmat rehtorit eivät tähän kykenisi, puuttuu se kuuluisa "maalaisjärki". Eipä ihme, että monet vanhan ajan rehtorit olivatkin usein esimerkiksi matemaattis-luonnontieteiden edustajia. Heillä riitti looginen ajatuskyky.
Nykyisin näiden listojen teko on yleensä siirretty apulaisrehtoreille, jotka nöyrästi tekevät pikkurahasta tämän vaikean, sinällään rehtorille kuuluvan, työn. Koulua koskevat lait aja asetukset ovat muuttuneet niin paljon, että vanhaan aikaan ei melko suuriinkaan kouluihin saanut perustaa apulaisrehtorin virkoja (tämä riippui koulun oppilasmäärästä ja kunnan suosiollisuudesta). Samoin tietokone ja eipä unohdeta myöskään koulusihteerien suurta merkitystä, nämä tekevät nykyisin paljon rehtorille ennen kuuluvia töitä.
Rehtorit ovat kokonaistyöajassa: joiden opetusvelvollisuus- tuntimäärä on laskenut minimiin: ennen rehtorin piti opettaa jopa 10-20 oppituntia viikossa ja tähän päälle kaikki muu rehtorin työ: lukujärjestykset, oppilashuollon työt, kiusaamistapausten selvittelyt, kirjalliset työt, vanhempainiltojen vetäminen, koulun ulkopuolinen suhdetoiminta, yms. Nykyisin pienissäkin, erityisesti yläkoulu ja lukio, rehtorien opv on vain muutama oppitunti viikossa ja apuna apulaisrehtorit ja erilaiset opettajien muodostamat työryhmät. Kun taas useimmat opettajista ovat, ainakin vielä, opetusvelvollisuus-työajassa. Ja tämänkin monet rehtorit ovat unohtaneet tai eivät edes ole ymmärtäneet sen merkitystä. Huono rehtori määrää muka direktio-oikeudellaan opettajalle tehtäviä, jotka eivät kuulu opettajalle. Esimerkiksi opettajan ns. vapaatunti eli hyppytunti on opettajan omaa aikaa, vaikka KT yrittää muuta väittääkin.
Ja useimmat opettajista eivät edes tiedä oikeuksiaan tai uskalla valittaa tästä. Ja opettajien "suuri ja mahtava" ammattijärjestö OAJ on ollut jo pitkään lähinnä rehtorien etuja ajava järjestö. Luulisi siihen riittävän rehtorien oman organisaation Surefiren ja KT:n yksipuolisen toiminnan.
Hyviä kouluyhteisönsä eteen toimivia rehtoreita on onneksi vieläkin, mutta valitettavan usein kuulen kollegoilta ympäri Suomea toisenlaisiakin tarinoita…
Kaikesta huolimatta: Hyvää aurinkoista kesälomaa opettajille ja hyville rehtoreille!
t. Väsynyt ope