Kutsutteko kaverisynttäreille myös lapsen kaverin sisaruksen kenen kanssa lapsesi ei leiki
Kysymys otsikossa, eli onko teillä tapana kutsua myös sisarus mukaan? Meillä on se tilanne, että asumme kerrostaloasunnossa, tilaa ei ole valtavasti, mutta ihan hyvin mahtuisi pitämään 6-8- lapsivieraan kemut. Ongelmana nyt on se, että jokaisella näistä lapsesta on noin saman ikäinen sisarus, eli vierasmäärä tuplaantuisi jos heidät kutsuisi myös. Joutuisin lainaamaan lisätuoleja pöydän ympärille ja tuplaamaan tarjoilujen määrän.. Lapseni ei leiki näiden kavereiden sisarusten kanssa, joten olenko ihan kohtuuton jos jätän nämä sisarukset kutsumatta? Nämä sisarukset ovat lapselleni myös tuttuja, koska käyvät kaikki samaa hyvin pientä päiväkotia, mutta ei kuulemma leiki heidän kanssaan vaan ensisijaisesti näiden saman ikäistensä kanssa.
Kommentit (72)
Riippuu tilanteesta. Jos se sisarus esim kuitenkin tuntee muita vieraita, voi halutessaan hyvin tulla.
Jos on pienet kemut, mihin kutsuu parhaat kaverit, niin sitten kutsuu parhaat kaverit. Jos nämä sisarukset eivät ole lapsen hyviä kavereita, niin ei heitä tietenkään tarvitse kutsua. Ei synttäreille voi kutsua isoa porukkaa sen vuoksi, että jollekin ei tulisi paha mieli.
En mielelläni kutsuisi, mutta käytännössä on joitakin perheitä (yllättävän monia!), joissa ajatellaan, että kutsu koskee myös sisarusta. Pojallani esim. on hyvä kaveri samalla luokalla, jonka mukana kulkee AINA pari vuotta nuorempi pikkuveli, vaikka siis häntä ei olisi leikkitreffeille, synttäreille, yökylään tms kutsuttukaan.
Ei kai siinä muuten mitään, mutta pikkuveli on luonteeltaan varsinainen mayhem eikä oikein tahdo pysyä isompien menossa mukana, vaan seurauksena on aina tappelunnujakkaa ja riitoja - isommat leikkisivät jo rauhassa keskenään. Luulisi, että riitaisille veljeksillekin tekisi hyvää välillä tehdä jotakin erikseen tai leikkiä vain omien kavereidensa kanssa, mutta...
Kutsuisin vain kaverit. Monet sisarukset joutuvat olemaan jatkuvasti yhdessä, halusi tai ei. Vanhempiensa pakottamana. Isosisaruksen tehtävänä on "katoa pihalla pienemmän perään". Omaa aikaa ei ole, kun toinen sisarus on aina kintereillä. Joko vahdittavana tai vahtimassa. Ei reilua.
Oman ystävän synttärit on omaa aikaa oman ystävän kanssa. Ehdoton ei minulta.
Jos oma lapsi ei ole kaveri sen kaverin sisaruksen kanssa, miksi se sisarus pitäisi kutsua? Meillä on kutsuttu yleensä vain he, joiden kanssa lapsi on kaveri. Ei meillä ole kutsuttu myöskään esim. koko päiväkotiryhmää, koska niin isoja kemuja ei ole haluttu järjestää (yleensä kun kutsuttuna on ollut myös lapsia, jotka joko eivät ole päiväkodissa tai ovat toisessa päiväkodissa). Myöskään myöhemmin kouluiässä ei ole kutsuttu koko luokkaa / edes kaikkia luokan tyttöjä. Asia on toki eri, jos se sisaruskin on lapsen kaveri.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Kaverit vain.
Kiitos kaikille vastanneille. Aikaisempina vuosina olen kutsunut myös joidenkin sisaruksia, mutta täytyy sanoa, että sellainen lapsimäärä on ollut tähän asuntoon aivan liian suuri. Lisäksi tarjoiluihin sillä vierasmäärällä on mennyt lähemmäs 200e, nyt ajattelin, että jos selviytyisin satasella (kakku, keksipaketti, sipsit, popparit, mehut ja kertisastiat).
Lisäksi ne sisarukset joita ei ole kutsuttu ovat myös jääneet. Vanhemmat ovat vain tuoneet Pirkon ja Liisan ovelle ja jääneet itse myös vaikka perheestä olisi kutsuttu vain Pirkko. Siinä on ollut tupa täynnä. Omassa lapsuudessani kaverisynttäreille meni vain kutsuttu lapsi ja vanhemmat hakivat sitten kun juhlat päättyi.
Ja kaikki tämähän ei haittaisi jos olisin töissä enkä opiskelija , eli budjetti olisi lähtökohtaisesti isompi ja olisi isompi asunto, mutta nyt tässä vaiheessa elämää on vielä näitä tiettyjä rajoitteita isoille juhlille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En mielelläni kutsuisi, mutta käytännössä on joitakin perheitä (yllättävän monia!), joissa ajatellaan, että kutsu koskee myös sisarusta. Pojallani esim. on hyvä kaveri samalla luokalla, jonka mukana kulkee AINA pari vuotta nuorempi pikkuveli, vaikka siis häntä ei olisi leikkitreffeille, synttäreille, yökylään tms kutsuttukaan.
Ei kai siinä muuten mitään, mutta pikkuveli on luonteeltaan varsinainen mayhem eikä oikein tahdo pysyä isompien menossa mukana, vaan seurauksena on aina tappelunnujakkaa ja riitoja - isommat leikkisivät jo rauhassa keskenään. Luulisi, että riitaisille veljeksillekin tekisi hyvää välillä tehdä jotakin erikseen tai leikkiä vain omien kavereidensa kanssa, mutta...
Minua taas ei haittaisi kutsua sisaruksia, mutta tuntuu, että touhu menee vaan niin kaoottiseksi jos yhtäkkia juhlista joissa piti olla 7 lapsivierasta onkin 14 lapsivierasta. Siinä pitäisi jo ihan palkata erikseen joku lapsenvahti joka keksii noin suurelle laumalle tekemistä. Ja sitten on tuo budjetti. Kyllä se vaan siinä samalla tuplaantuu missä vierasmääräkin, ja kesälle olisi muitakin suunnitelmia kuin vain nämä yhdet lastenkutsut.
Mitä tuollaisella vanhemmalle sitten sanoisi joka vaan tuo sen pikkusisaruksen joka paikkaan vaikka kutsu koskisi isompaa? Itse en ole kehdannut käännyttää vaan sitten vaan kattanut lisäpaikkaa ja lapset ovat istuneet kylkikyljessä pöydän ääressä.
Ap
En kutsuisi. Kaikki tietää, että sisarukset ovat vain tiellä kun kavereiden kanssa leikitään.
Voisiko itse synttärisankari sanoa sille kaverille, että kutsu on vain sinulle tai voisiko kutsukorttiin kirjoittaa että kutsu koskee vain Perttiä-ei perheenjäseniä. En tiedä vaikea muoteilla kohteliaasti tuokin.
Minusta tämä on outoa, ei meillä päin tehdä noin että laitetaan sisarus "synttäreille hoitoon" samalla kun kutsuttu lapsi, en todellakaan ole koskaan törmännyt. Mitä jos perheessä on 5 lasta, laittaako äiti kaikki synttäreille ja menee itse johonkin rentoutumaan?
Hirvittävän epäkohteliasta. Miettikääpä aikuisten juhlia- esim hääkutsua.Jos siinä lukee pelkästään että Maija Maitoparta, niin ei todellakaan tule sitten Pekka ja Monni, Pilli ja Pulla mukana vain koska perhe.
En, mutta joskus ovat ängenneet mukaan, mikä kyllä vähän ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko itse synttärisankari sanoa sille kaverille, että kutsu on vain sinulle tai voisiko kutsukorttiin kirjoittaa että kutsu koskee vain Perttiä-ei perheenjäseniä. En tiedä vaikea muoteilla kohteliaasti tuokin.
Minusta tämä on outoa, ei meillä päin tehdä noin että laitetaan sisarus "synttäreille hoitoon" samalla kun kutsuttu lapsi, en todellakaan ole koskaan törmännyt. Mitä jos perheessä on 5 lasta, laittaako äiti kaikki synttäreille ja menee itse johonkin rentoutumaan?
Hirvittävän epäkohteliasta. Miettikääpä aikuisten juhlia- esim hääkutsua.Jos siinä lukee pelkästään että Maija Maitoparta, niin ei todellakaan tule sitten Pekka ja Monni, Pilli ja Pulla mukana vain koska perhe.
"Hei Pekka,
Olet tervetullut Matin syntymäpäiville..."
Vierailija kirjoitti:
En, mutta joskus ovat ängenneet mukaan, mikä kyllä vähän ihmetyttää.
Meillä tätä tapahtuu. En tiedä johtuuko sitten siitä kun on pienempi päiväkoti ja joku ajatus vanhemmilla, että kyllähän Maija nyt menee Millan mukaan, muuten Maijalla tulee paha mieli. Mutta tuo on todella ajattelematonta juhlien järjestäjääkin kohtaan nyt kun miettii, kuten kirjoitin, tarjoilujen määrä kasvaa eli rahanmeno kasvaa eikä tilaa ole kerrostalokämpässä loputtomiin :-/ Ap
Miksi ihmeessä vanhemmat laittaa Pentin mukaan jos kutsussa lukee pelkkä Pekka???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hei Pekka,
Olet tervetullut Matin syntymäpäiville..."
Juuri näin olen laittanut, mutta sitten äiti/isä on tuonut myös pikku-Pertin mukaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vanhemmat laittaa Pentin mukaan jos kutsussa lukee pelkkä Pekka???
Niin sanopa se? Minulla on myös 1,5v vanhempi sisarus, eikä meitä viety yhdessä kaikille lastenkutsuille pienenä. Ainoastaan se meni kuka kutsuttiin. En minä ängennyt/ei vanhemmat tuupanneet minua isomman sisarukseni kavereiden synttäreille mukaan. Ap
Ei kait se auta muu kuin antaa palautetta.
En tietenkään. Kaverit vain.