Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työnantaja tutkia laukkusi? (epäilee henkilökuntaa varkaiksi)

Luottamuspula
16.05.2023 |

Otsikossa kysymys. Tätä toimintaa on mm. VR "harrastanut"

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan useissa kauppaliikkeissäkin se käytäntö, että työpaikalta poistuvan työntekijän pitää osoittaa kassakuitilla, että kassissaan tai repussaan olevat ostokset on maksettu. Kuuluu vartijan tehtäviin. Tiedän kaksi tyyppiä, joiden työsuhde on purettu, kun ei sitä kuittia ole löytynyt.

No huh, onneksi en ole kaupassa töissä.

Mulla on nytkin repussa vichypullo (jossa vettä), avaamaton karkkipussi (kulkee mukana ja avaan hätätapauksessa, jos meinaan nääntyä nälkään päivän mittaan kun ei ehdi syödä mitään) ja välillä on ollut myslipatukkaa tms. mitä en välttämättä syö päivän aikana. 

Vierailija
22/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 90-luvulla ratsattiin työntekijöiden laukkuja Citymarketissa,

kun ilmeni, että joku työntekijöistä oli varastanut tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 90-luvulla ratsattiin työntekijöiden laukkuja Citymarketissa,

kun ilmeni, että joku työntekijöistä oli varastanut tavaraa.

Kyllä ihan tänäkin päivänä noita tarkistuksia tehdään, joko satunnaisotannalla, tai tehokkaammin työvuoron vaihtuessa. Vartijat sen tekevät, ainakin Stockalla ja Prismassa.

Vierailija
24/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finnairilla tehdään satunnaisia laukkutarkastuksia lentohenkilökunnalle. Varastavat koneesta ruoka- ja juomatuotteita. Eräs purseri oli laittanut laukkuun koneesta lennon päätteeksi jotain gourmet jäätelöitä viedäkseen kotiin, jäi kiinni ja sai potkut.

Gaydar huutaa.

Vierailija
25/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla salattavaa ole,mutta pomolla ei oo asiaa laukulle.

Vierailija
26/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finnairilla tehdään satunnaisia laukkutarkastuksia lentohenkilökunnalle. Varastavat koneesta ruoka- ja juomatuotteita. Eräs purseri oli laittanut laukkuun koneesta lennon päätteeksi jotain gourmet jäätelöitä viedäkseen kotiin, jäi kiinni ja sai potkut.

Näinköhän on ..

Vierailija
27/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus varastotöissä, joissa epäsäännöllisesti henkilökunnan laukuntarkastuksia työvuoron loppuessa. No problem!

Vierailija
28/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ikäni kaupoissa töissä, ja ainakin kaupan alalla on ihan normaali käytäntö että satunnaisia poistumistarkastuksia tehdään. Tämä on myös mainittu työsopimuksessa eli sopimuksen allekirjoittamalla olen suostunut tähän.

Käytännössä tämä toimii niin, että kun on lähdössä töistä, niin jossain sopivassa kohtaa, esim tuulikaapissa ennen ulko-ovea, on vartija joka ilmoittaa että nyt on poistumistarkastus ja silloin vartijalle pitää joko avata kassinsa ja näyttää mitä siellä on, tai jos on kyseessä hieman virkaintoisempi vartija niin kassista pitää tyhjentää kaikki tavarat lattialle ja näyttää kuitit jos on ostoksia tehnyt.

Ja tämä mainitaan myös taustatilojen seinillä julistein. Eli taitaa täytyä ilmoittaa etukäteen, muuten ei kait hyväksyttävää?

29/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti. On siellä yks firman kynä, mutta se on esihenkilön luvalla otettu 😃

Vierailija
30/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä voisi auttaa selvittämään kuka varastaa vessapaperit...

Vierailija
31/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinköhän on ..

Tuskinpa vaan. Jos jotain satunnaisia laukkutarkastuksia tehdään henkilökunnalle, niin ei niissä ole kyse mistään jäätelö tms näpistyksistä vaan lentoturvallisuudesta ja maahantuonti rajoituksista.

Aikoinaan henkilökunta pääsi vapaasti koneeseen ohi kaikista turva tms tarkastuksista ja käytöntöä on tiukennettu henkilökunnan aiheuttamien "onnettomuuksien" vuoksi.

En myöskään usko että finnair irtisanoisi työntekijöitään jonkun "pikkujutun" vuoksi.

Jos kuvitellaan että yksi työntekijä jää kiinni työpaikaltaan varastamisesta, niin eihän se riitä yksinään irtisanomisen perusteeksi.

Kun ei turvallisuudesta huolehtiminenkaan ole aina rahanarvoista, niin en usko että lähtevät kovinkaan mielellään oikeuteen puimaan laittomia irtisanomisia.

Vierailija
32/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ikäni kaupoissa töissä, ja ainakin kaupan alalla on ihan normaali käytäntö että satunnaisia poistumistarkastuksia tehdään. Tämä on myös mainittu työsopimuksessa eli sopimuksen allekirjoittamalla olen suostunut tähän.

Käytännössä tämä toimii niin, että kun on lähdössä töistä, niin jossain sopivassa kohtaa, esim tuulikaapissa ennen ulko-ovea, on vartija joka ilmoittaa että nyt on poistumistarkastus ja silloin vartijalle pitää joko avata kassinsa ja näyttää mitä siellä on, tai jos on kyseessä hieman virkaintoisempi vartija niin kassista pitää tyhjentää kaikki tavarat lattialle ja näyttää kuitit jos on ostoksia tehnyt.

Lisäksi joudut ottamaan leveän haara-asennon ja vartija taputtelee lahkeet ja hihat läpi.

Vierailija
33/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinköhän on ..

Näin on, työskentelen itse lentoemäntänä. Ilmailualalla tapahtuu paljon asioita mistä matkustajat eivät tiedä yhtään mitään. Myös turvallisuuteen liittyvää. Kun tietäisitte. Se mitä teille markkinoidaan on eri kuin se arki mitä me elämme työssä.

Vierailija
34/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus varastotöissä, joissa epäsäännöllisesti henkilökunnan laukuntarkastuksia työvuoron loppuessa. No problem!

Meillä tarkastetaan lisäksi vaatteiden päältä metallinpaljastimella. Kaikki työntekijät komennetaan etunojaan seinää vasten. Kerran yhden työntekijän hameen alla alkoi piipata potkuthan siitä seurasi moisesta.

Vierailija
35/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinköhän on ..

Tuskinpa vaan. Jos jotain satunnaisia laukkutarkastuksia tehdään henkilökunnalle, niin ei niissä ole kyse mistään jäätelö tms näpistyksistä vaan lentoturvallisuudesta ja maahantuonti rajoituksista.

Aikoinaan henkilökunta pääsi vapaasti koneeseen ohi kaikista turva tms tarkastuksista ja käytöntöä on tiukennettu henkilökunnan aiheuttamien "onnettomuuksien" vuoksi.

En myöskään usko että finnair irtisanoisi työntekijöitään jonkun "pikkujutun" vuoksi.

Jos kuvitellaan että yksi työntekijä jää kiinni työpaikaltaan varastamisesta, niin eihän se riitä yksinään irtisanomisen perusteeksi.

Kun ei turvallisuudesta huolehtiminenkaan ole aina rahanarvoista, niin en usko että lähtevät kovinkaan mielellään oikeuteen puimaan laittomia irtisanomisia.

Työskentelen itse lentoemäntänä, joten tiedän asian varmaksi. Työskenteletkö itse ilmailualalla. Finnair on myös irtisanonut ihmisiä, kun ovat käyttäneet matkapuhelinta lennon aikana, vaikka verkon käyttö oli vain matkustajille.

Vierailija
36/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo työnantaja ei luota työntekijäänsä minun on mahdotonta luottaa työnantajaan ,ei ole hyvä juttu jos pidetään lähtökohtaisesti varkaana.

Vierailija
37/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketehtaalla oli aikoinaan laukuntarkastuksia joskus kotiin lähtiessä. En tiedä mikä on nykykäytäntö.  Siitä ilmoitettiin jo ennen työpaikan hyväksymistä.

Itse siivosin lääketehdasta. Ikinä ei laukkuani tarkastettu. En kyllä mitään vienytkään.

Vierailija
38/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla salattavaa ole,mutta pomolla ei oo asiaa laukulle.

Ei kuulosta kovin oikeudenmukaiselta. Minä olen täysin valmis avaamaan laukkuni koska olenkin puhdas kuin pulmunen.

Vierailija
39/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämähän on vain meidän kaikkien etu! Minun laukkuni saa ainakin aina tutkia. 

Vierailija
40/40 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketehtaalla oli aikoinaan laukuntarkastuksia joskus kotiin lähtiessä. En tiedä mikä on nykykäytäntö.  Siitä ilmoitettiin jo ennen työpaikan hyväksymistä.

Itse siivosin lääketehdasta. Ikinä ei laukkuani tarkastettu. En kyllä mitään vienytkään.

Kyseissessä paikassa oli kaikilla ulko-ovillakin laput, että tästä rakennuksesta poistujia voidaan tarkistaa lähtiessä. Kerran jouduin sinä aikana kun tuolla olin, avaamaan pyörälaukkuni, missä oli sadetakki.

Samanlainen tarkastus oli muuten kerran Citymarketissakin, kun siellä siivosin opiskeluaikana. Tuolloinkin minulla oli pyörälaukku ja sadetakki siellä.