Heka nostaa vuokria yli 10%
Mistä niitä halpoja asuntoja pitää nyt sitten etsiä? Tähän vielä asumistuen leikkaus.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Nousee vähintään 10%. Voi nousta myös 15%
Yli 10 % eli voi olla esim. 12-13%.
Heka aikoo nostaa vuokria yli kymmenen prosenttia ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Eli mulla se olis joku 70€/kk korotus.😳
Ei oo paha
Tiedättekö, että Heka on tietääkseni ainoa vuokrataloyhtiö, joka maksaa asukastoimikuntien jäsenille palkkioita n miljoona euroa vuodessa?
Yleensä tuollainen palkkio maksetaan vain omistusasuntoyhtiöissä hallituksen jäsenille, mutta Heka maksaa vaikka on vuokrataloyhtiö.
Entä jos lopettaa maksut? Säästöä miljoona euroa? Mutta loppuuko asukasdemokratia kun ei saa siitä palkkiota? Kyllä ne muualla pelittävät täysin vapaaehtoisuuteen perustuen, mutta miten on Helsingissä?
Antakaa palautetta Hekaan jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö, että Heka on tietääkseni ainoa vuokrataloyhtiö, joka maksaa asukastoimikuntien jäsenille palkkioita n miljoona euroa vuodessa?
Yleensä tuollainen palkkio maksetaan vain omistusasuntoyhtiöissä hallituksen jäsenille, mutta Heka maksaa vaikka on vuokrataloyhtiö.
Entä jos lopettaa maksut? Säästöä miljoona euroa? Mutta loppuuko asukasdemokratia kun ei saa siitä palkkiota? Kyllä ne muualla pelittävät täysin vapaaehtoisuuteen perustuen, mutta miten on Helsingissä?
Antakaa palautetta Hekaan jos siltä tuntuu.
Uusi tieto mulle. Olen asunut kahdessa isossa kaupungissa ja ei niissä ole maksettu mitään vapaaehtoisille toimijoille asukastoimikunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualta Suomesta
Nimenomaan. Ei tällä yhteiskunnalla ole enää varaa tukea persaukisten ja työnvieroksujien asumista maan kalleimmilla alueilla kuten pk-seudulla.
Sitten kun asuvat syrjäseuduilla, mistä ei töitä löydy niin käskette muuttaa kaupunkiin.
Muutetaan siis joukolla syrjäseuduille eläteiksi. Johan tässä lomaa kaipaisikin työstä.
Muuta metsään siellä lääniä riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa palautetta Hekaan jos siltä tuntuu.Uusi tieto mulle. Olen asunut kahdessa isossa kaupungissa ja ei niissä ole maksettu mitään vapaaehtoisille toimijoille asukastoimikunnissa.
Hekan maksamat kokouspalkkiot löytyvät sivulta 41 lähtien: https://www.hekaoy.fi/sites/default/files/inline-files/Hekan%20vuokrala…
Heka perustelee korotusta pääosin korkojen nousulla mutta eikö HEKA:n kohteista pääosa ole kuitenkin ARA-rahoitteisia ja näin korkosuojattuja?
Toki Hekalla kuten muillakin kunnallisilla yhtiöillä voi olla myös vapaarahoitteisia kohteita, mutta.....
ARA-kohteiden asukkaathan ovat maksaneet vuokrissaan markkinakorkoihin verrattuna "ARA- lisää" vuosikaudet koroissa, ja monilla alueilla ARA-vuokrat ovat nousseet nopeammin kuin vapaarahoitteisten.
Jotain Hekalla on mennyt pieleen tässä.
Valittajat palkat nousseet suhteessa vuokrankorotukseen joten suut suppuun. Ainahan voi metsään muuttaa ja siellä ruokaa kyllä riittää marjoja ja sieniä ym. älkää valittako aikuiset ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Tulee kova kysyntä yksiöille, kun sitä isommassa ei sinkulla enää ole varaa asua.
Tiedän useammanjotka asuvat yksin kolmiossa, tai kaksin. Lapset ovat muuttaneet aika päivää sitten. Vapauttaisivat niitä isompia asuntoja perheellisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa palautetta Hekaan jos siltä tuntuu.Uusi tieto mulle. Olen asunut kahdessa isossa kaupungissa ja ei niissä ole maksettu mitään vapaaehtoisille toimijoille asukastoimikunnissa.
Hekan maksamat kokouspalkkiot löytyvät sivulta 41 lähtien: https://www.hekaoy.fi/sites/default/files/inline-files/Hekan%20vuokrala…
Eli noista palkkioista kertyy vuosittain miljoona euroa. Hekan edustaja ( nainen) oli kertonut summan viime vuoden puolella Kova:n seminaarissa. Onko niin, että Hekalla on asuntoja n 53000 ja niissä asuu n 100 000 asukasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Hekan asunnossa 30 vuotta. Aina käynyt töissä, niin kuin naapurinikin. Maksanut vuokrani itse. Jokunen eläkeläinen tai holisti naapurustossa jotka eivät työtä tee mutta hyvin vähän heitä. Kummallinen käsitys että oltaisiin kaikki jotain pummeja! Toki täällä asuu myös hyvin pienituloisia joita kaikkien hintojen nousut koskettavat pahemmin.
30 vuodessa on saanut varmasti mukavasti puskuria säästettyä, kun on työssäkäyvänä asunut Hekan asunnossa.
Noissahan on niin matalat vuokrat, että kuulostaa sopivalta kulupuolen nousu huomiotuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kova kysyntä yksiöille, kun sitä isommassa ei sinkulla enää ole varaa asua.
Tiedän useammanjotka asuvat yksin kolmiossa, tai kaksin. Lapset ovat muuttaneet aika päivää sitten. Vapauttaisivat niitä isompia asuntoja perheellisille.
Moni haluaisikin, mutta syystä tai toisesta pienempään muuttaminen Hekalla näyttää olevan melkein mahdotonta. Mikä lie syynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni haluaisikin, mutta syystä tai toisesta pienempään muuttaminen Hekalla näyttää olevan melkein mahdotonta. Mikä lie syynä.
Vaihtaminen on helpointa keskinäisellä vaihdolla, mutta jos asuu huonokuntoisessa asunnossa huonolla sijainnilla, on vaihtokumppania hankala löytää. Itseäni on onnistanut, kun olen kahdesti saanut mieluisan asunnon keskinäisellä vaihdolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualta Suomesta
Nimenomaan. Ei tällä yhteiskunnalla ole enää varaa tukea persaukisten ja työnvieroksujien asumista maan kalleimmilla alueilla kuten pk-seudulla.
Minä työssäkäyvä maksan vuokrani itse ilman tukia ja maksan veroistani sinullekin junttiulisijalle sinne korpeen tukia.
Ja minä en asu vuokralla mutta joudun veroistani maksamaan pk-seudun tyhjätaskujen asumistukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualta Suomesta
Sitten kun asuvat syrjäseuduilla, mistä ei töitä löydy niin käskette muuttaa kaupunkiin.
Siis sun mielestä ei ole muuta kuin pk-seutu ja joku hevonkuusi ?Minäpä kerron sulle jos et vielä tiedä;Suomessa on muitakin kaupunkeja ja ne ovat taatusti edullisempia kuin vaikkapa Helsinki ja löytyy jopa työpaikkoja.Lisäksi kaupunkien lähialueilla on vielä halvempi vuokrataso ja työpaikkoja saattaa vaikkapa 10 tuhannen asukkaan kunnasta löytyä .
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä sompanssit VITTUU
Miten tää liittyy asiaan? Meinaatko, että he maksavat itse vuokransa?
Siis kuukausivuokra on kalliimpi kuin kaksion ja kolmion? Eri asia neliöhinta, kun mietitään kuinka paljon kuukaudessa sitä rahaa siirretään tililtä.