Kertyykö nollasopimuslaiselle loma samalla tavalla kuin tuntityöläiselle?
Kommentit (7)
Vuosilomalaki
5 §
Vuosiloman ansainta
Työntekijällä on oikeus saada lomaa kaksi ja puoli arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos työsuhde on lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä jatkunut yhdenjaksoisesti alle vuoden, työntekijällä on kuitenkin oikeus saada lomaa kaksi arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Loman pituutta laskettaessa päivän osa pyöristetään täyteen lomapäivään.
ja
6 §
Täysi lomanmääräytymiskuukausi
Täytenä lomanmääräytymiskuukautena pidetään kalenterikuukautta, jolloin työntekijälle on kertynyt vähintään 14 työssäolopäivää tai 7 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettua työssäolon veroista päivää.
Jos työntekijä on sopimuksen mukaisesti työssä niin harvoina päivinä, että hänelle ei tästä syystä kerry ainoatakaan 14 työssäolopäivää sisältävää kalenterikuukautta tai vain osa kalenterikuukausista sisältää 14 työssäolopäivää, täydeksi lomanmääräytymiskuukaudeksi katsotaan sellainen kalenterikuukausi, jonka aikana työntekijälle on kertynyt vähintään 35 työtuntia tai 7 §:ssä tarkoitettua työssäolon veroista tuntia.
tässä vielä linkki lakiin
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162?search%5Btype%5D=pika&…
Vierailija kirjoitti:
Se tulee työtuntien mukaan.
Lisätään tähän komenttiin vielä, että TEHTYJEN työtuntien mukaan.
No riippuu työpaikasta. Ainakin minä tiedän pari jotka saa lomarahat joka tilissä ja palkallista lomaa ei kerry vaikka työtunteja olisi. Ovat palkattomilla.
En tajua miksi suostuvat.
Sopimuksessa voi olla määritelty, että lomakorvaus maksetaan joka palkassa tehtyjen tuntien mukaan. Tämä on yleistä.
Vierailija kirjoitti:
No riippuu työpaikasta. Ainakin minä tiedän pari jotka saa lomarahat joka tilissä ja palkallista lomaa ei kerry vaikka työtunteja olisi. Ovat palkattomilla.
Tuo taitanee olla lomakorvausta (eli korvaus lomapäivistä, joita ei ole saanut pitää). Lomaraha on ihan eri asia, samoin kuin loma-ajan palkka.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee vuosilomapalkka joka palkassa, 11,5% brutosta plus kesällä maksetaan 50% lomaraha vuosilomapalkasta.
Laitan nuo sivuun ja pidän loman kun huvittaa.
Se on hyvä puoli keikkailussa
Se tulee työtuntien mukaan.