Onko OK elää työttömänä tukien varassa, jos ei yksinkertaisesti vain jaksa käydä töissä ja herätä aikaisin aamulla?
Jokainen työ on vain tuntunut ylitsepääsemättömän uuvuttavalta ja liian aikaavievältä sekä stressaavalta.
Ja aina tuntuu että haluaisin vain jäädä sänkyyn nukkumaan kun pitäisi töihin lähteä.
Onko tällaisessa tilanteessa OK olla työtön ja elää tuilla?
Kommentit (719)
Oletko kokeillut iltapainotteista osa-aikatyötä? Itse teen eikä se uuvuta niin paljoa. Mieluummin kyllä olisin työtön.
Provoaloitus? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse ajattelet? kirjoitti:
Onko sinun mielestäsi? Voimmeko kaikki tehdä niin?
Ei kaikilla ole tuollaista...Suurin osa käy töissä...Typerää aina vetää tuo kortti esiin.
ap
Jep, niin käy. Vaikka stressaisi ja väsyttäisi. Toki voit tehdä noin, kunhan et nosta mitään tukia.
Nimenomaan. Naurattaa ihan helvetisti nää "fuck the system" ja "mä en halua olla osa tätä paskaa yhteiskuntaa" -tyypit, jotka mielellään nostavat kuitenkin yhteiskunnan tukia.
Orpo hoitaa sinut töihin. Pikku hiljaa ne tuet pienenee olemattomiin, jos ei työt tervettä ihmistä kiinnosta.
Jos muuttaa päivärytminsä niin, että menee kymmeneltä nukkumaan, varmasti on helppoa nousta kuudelta aamulla. Jos vielä kävelee tai pyöräilee ainakin osan työmatkasta, saa liikunnasta energiaa päivään.
Mä ratkaisin ongelman hakeutumalla työhön jossa teen yövuoroja, joskus harvoin muutaman illan. Sopii täydellisesti rytmiini, ei väsytä eikä v-tuta.
Ihminen, joka ei halua opiskella, tehdä työtä ja elättää itsensä ja perheensä, on kyllä aika kieroon kasvanut. Kotilasvatus mennyt pahasti pieleen.
Tee niinkuin minä: etsi osa-aikainen iltatyö 10-20 tuntia/viikko. Sen verran jaksat tehdä, saat nukkua aamuisin, lisäksi saat vähän tukia eikä sinua pidetä täysin lusmuna. Kokeile, jos et sitäkään jaksa niin mars lääkäriin.
t. ikiväsynyt puolilusmu
Onko energiaa kuitenkin netin selailuun, netflixin katsomiseen, elokuvien ja sarjojen tuijotteluun. Ja varsinkin tietokonepelien ja pleikkarin pelailuun?
olisi mielen kiintoista kuulla mitä Ap tekee kaikelöla ajallaan? pelailee videoi pelejä ja ... vaiko jotain itseänsä kehittävää? onko sinulla mmitään toimintaa jolla olisi jotain huötyä joko itsellesi tai jollekkin läheisellesi? hoidat vanhempiasi?
Ap, etsi itsellesi sopiva tapa tehdä töitä. Hae osa-aikatöitä, ala yrittäjäksi, tee keikkaa jonkun vuokrausfirman kautta tms.
Minulle aikaiset aamuherätykset ovat olleet aina todella vaikeita. Ei siis sillä tavalla vähän ärsyttäviä, vaan vaikeita niin että on tuntunut etten selviä elämästä.
Ratkaisu oli yrittäjäksi ryhtyminen. Nykyään voin aloittaa työpäivän kymmeneltä joka päivä. Toki yrittäminen vaatii organisointikykyä ja sitoutumista, mutta tämä tapa tehdä töitä sopii minulle.
Ei tuo ole ainakaan itsetunnolle pidemmän päälle hyvä. Toimettomuus ja hyödyttömyyden tunne ei myöskään tue mielenterveyttä positiivisesti.
Ei ole ok. Jos ei ole työkykyinen, niin sitten hakee sairaslomaa ja sairaspäivärahaa.
Tässä kuule tällainen pitkäaikaismasentunutkin käy töissä, terapian ja masennuslääkityksen avulla.
Jos ei kykene johonkin työhön, niin hakeutuu työhön, johon kykenee. Vaihtoehtoja riittää kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Provoaloitus? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole tuollaista...Suurin osa käy töissä...Typerää aina vetää tuo kortti esiin.
ap
Jep, niin käy. Vaikka stressaisi ja väsyttäisi. Toki voit tehdä noin, kunhan et nosta mitään tukia.
Nimenomaan. Naurattaa ihan helvetisti nää "fuck the system" ja "mä en halua olla osa tätä paskaa yhteiskuntaa" -tyypit, jotka mielellään nostavat kuitenkin yhteiskunnan tukia.
Yhteiskuntamme on rikki. Liian moni toimii jo jaksamisen äärirajoilla. Osa jo pudonnut täysin ulkopuolelle. Näitä siinä rajalla olevia on ihan turha potkia lisää. Siitä kun ei ole mitään hyötyä. Pahentaa vain tilannetta entisestään. Pahimmillaan syrjäytyvät täysin. Silloin kustannukset vasta nousevatkin. Mitä nopeammin edim mielenterveyden ja jaksamisen ongelmiin puututaan, sitä parempi. Kaikki hyötyvät. Myös sinä, joka et välitä kanssaihmisistäsi pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provoaloitus? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Yhteiskuntamme on rikki. Liian moni toimii jo jaksamisen äärirajoilla. Osa jo pudonnut täysin ulkopuolelle. Näitä siinä rajalla olevia on ihan turha potkia lisää. Siitä kun ei ole mitään hyötyä. Pahentaa vain tilannetta entisestään. Pahimmillaan syrjäytyvät täysin. Silloin kustannukset vasta nousevatkin. Mitä nopeammin edim mielenterveyden ja jaksamisen ongelmiin puututaan, sitä parempi. Kaikki hyötyvät. Myös sinä, joka et välitä kanssaihmisistäsi pätkän vertaa.
Aika rajut johtopäätökset vedit minusta vain yhden viestin perusteella. Tämä on varmaan osa tätä nykyajan somekulttuuria.
Ei ole väärin elää työttömänä, mutta älä tee sitä yhteiskunnan tukien kustannuksella. Jos haluat olla vapaaehtoisesti työtön, niin älä nosta senttiäkään valtion kassasta. Vituttaa tuollaiset kelan tuilla elävät rotat. Lähes 60v isäni joutui taas maksamaan 11 tonnia mätkyjä, että saa tuollaiset loiset kääntää sohvalla kylkeänsä ja tuet kalahtaa tilille. Etkö yhtään häpeä?
Niin ihanan yksinkertaisen ihmisen ajatus tuo että muut intopinkeänä heräävät ja tekevät ilokseen työtä! Joka aamu sitä miettii lavastaisiko kuolemansa kun herätyskello soi. Silti sitä raahautuu töihinsä koska näin se yhteiskunta pyörii. Tosin kotiin makaamaan jäävien määrä on siihen tahtiin kasvanut että tuet on pakko alkaa heikentyä. Eiköhän ala työt sitten maistua...
Hieman samat mietteet, 23 hyväpalkkaista työvuotta takana, mutta eläkkeelle vielä 22 vuotta. Lähinnä käyn töissä enää jotta alaikäiset lapset saa hyvän mallin. Viiden vuoden päästä jään viimestään pois ja tietysti nostan silloin kaikki tuet
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuules ap, kyllä lähes kaikkien on mukava aamulla jäädä kotiin ja kelliä. Mikäs siinä ,kun keksit, mistä se raha tulee kaikkien lusmujen elättämiseen.
Kerro meille kaikille! Eikä tässä mitään kortteja sun tarvitse vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Provoaloitus? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Millä sitten maksaisin vuokran tai ostaisin ruokaa?
Vähän pakko on tukia nostaa jos en käy töissä...
ap
Joulupukkiko niitä tukia sinulle antaa, vai taivaasta tippuu, jos kaikki me laiskat maataan vaan kotona.
On eri asia ettei huvita herätä aamulla klo 6 kun toiset taas sairastuu siitä. Itse en ainakaan meinaa ikinä herätä yhtään mihinkään aamulla tuohon aikana. Yhteiskunta pakottaa tiettyyn rytmiin mikä tuhoaa oman hyvinvoinnin. Ei kiitos.