Apua! Raskaana ja söin haukea
Kommentit (33)
eipä täältä paljon empatiaa heru. Tiedän, että vauhkoan vähän liikaa, muttei kai tyhmäksi tartte nimitellä. Hauki oli paloiteltu annospaloiksi tarjolle, en voi tietää kokoa enkä sitäkään oliko siinä yksi vai kaksi kalaa. Jos kerran kaikki muutkin haukea syö niin yritän tosiaan rauhoittua. Mutta olenko ainut, joka on tarkkana syömisten suhteen?
MONTA haukea?Oletko ikinä haukea nähnyt?Alle 350 gramman haukia on tuskin myynnissä.
Hauki on tosiaan ainoa jota pitää välttää myös imetysaikana. Eli tavallan kaloista "pahin".
Toisaalta jos nyt yhden ainoan kerran sitä syö niin noiden saatujen ympäristömyrkkyjen määrä ei kovin iso ole.
Vierailija #21 ulvoi nimettömänä:
onko borgå noin tyhmä, kyllähän haukipalastakin näkee minkäkokoinen kala kyseessälohi jo vaikeampi
*Kukas sinä olet ja mitä ihmettä tämä sinulle kuuluu!?*
kilotolkulla ja päivittäin ennenkuin myrkyt vaikuttaa.
Paljon enemmän myrkkyjä saat pelkällä hengittämisellä vai aiotko lopettaa senkin raskausajaksi :D
tsiisus näitä vauhkoajia... t 4:n äiti
Hauki on tosiaan ainoa jota pitää välttää myös imetysaikana. Eli tavallan kaloista "pahin".
Toisaalta jos nyt yhden ainoan kerran sitä syö niin noiden saatujen ympäristömyrkkyjen määrä ei kovin iso ole.
Se minut juuri yllätti, ettei kaveri muka tiennyt? No joo. Anti olla. Ihan tosissani olen, vaikka monet epäilevät. Ettekä varmaan usko, kun kerron ettei ole edes eka raskaus, vaikka sen jo tuolla aiemminkin mainitsin. Jos haluan olla pikkutarkka ja elimoinoida pois ne haittavaikutukset, jotka tiedossa ja eliminoitavissa on, se mulle suotakoon.
en tosiaan ole itse kuullut ettei haukea saa sydä,vaikka olin tosi tarkka itse mitä raskausaikana laitoin suuhun..tytöllä ikää 5kk! olin jouluaikaan naapurilla joka on maatalouslomittaja ja voi sitä tunnetta kun tajusin että kermakossa ei ollut kermaa vaan pastöroimatonta maitoa!kotimatkan suunnillen juoksin, oksentamaan tietty=)..tuli niin paha olo..myös mulla keskenmeno takana..eli ymmärrän kyllä hyvin huolesi..mutta koita rauhoittua,et varmasti syönyt paljon ja raskaus kun noin alussa vielä..mulla oli jo loppukolmannes meneillään kun minä sitä ah,niin ihanaa kahvia join..tsemppiä!
Ihana ihminen! Että tollasia vielä löytyy... Kiitos. Nyt annan puolestani ketjun vihdoin tippua. ap
Ympäristömyrkyissä ei kuitenkaan yksittäinen annos tee todennäköisesti yhtään mitään tai sitten pitää olla erittäin suuri annos (sellaista tuskin mistään ruuasta voi saada). Toisin kuin listeriassa ja muissa taudinaiheuttajissa, raskasmetalleissa yms. vaikuttaa se kokonaismäärä mitä saa.
Eli ei ole hyväksi syödä sitä haukea edes yhtä kertaa, mutta jos muuten syöt niin, ettet saa kummemmin mm. elohopeaa, niin tuon vaikutus nollautuu jo sillä. Samaan lopputulokseen kun olisit voinut päätyä sillä, että et olisi syönyt kertaakaan haukea, mutta söisit silloin tällöin jotain muuta, jossa on hieman normaalia enemmän vastaavia myrkkyjä. Noita ei voida vaan noin tarkasti neuvolassa määritellä, sillä menisi ihan mahdottomaksi mittaamiseksi, jos yrittäisi arvioida koko raskauden aikana syömänsä myrkyt kaikesta ravinnosta ja ympäristöstä. On helpompi kieltää pahimmat kokonaan, kuin sanoa, että saat syödä paikasta x pyydettyä y kg painavaa haukea kerran, jos sitten jätät kolme kertaa syömättä ruoka-ainetta z.
tai suositus, ettei sitä ollenkaan syötäisi, tuli voimaan vasta pari vuotta sitten. Aiemmin, kun omia lapsiani olen odottanut, suositus oli muistaakseni max. kerran kuussa. Jos et haukea ole viikottain syönyt, en sinuna asiasta huolehtisi. Tulee niitä ympäristömyrkkyjä monesta muustakin asiasta, ja kaikista emme edes ole tietoisia :(
Voi kyllä oli varmaan tosi vaarallista, kun ihan tuoretta maitoa suoraan navetasta sait...
T: Viiden lapsen äiti ja maitotilan emäntä
olin jouluaikaan naapurilla joka on maatalouslomittaja ja voi sitä tunnetta kun tajusin että kermakossa ei ollut kermaa vaan pastöroimatonta maitoa!kotimatkan suunnillen juoksin, oksentamaan tietty=)..tuli niin paha olo!
Muutama suupala haukea ei varmasti ole vahingoittanut vauvaasi millään tavalla. Pelkosi sinänsä on hyvin tavallista ja normaalia ja tuttua tosi monille äideille, mutta usko nyt, että tässä tilanteessa pointti on se, että sua pelottaa ihan kaikki, ei se että hauesta olis mitään haittaa vauvallesi. Halaus ja tsemppiä, hyvin kaikki menee, hauesta huolimatta :o)